a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozpowszechnianie ogólnounijnych zharmonizowanych tematów spisów w siatce równopowierzchniowej, zwłaszcza siatce kilometrowej, jest kluczowym wynikiem statystyki europejskiej, który służy do celów kształtowania przyszłej polityki i strategii dotyczących spisów przez państwa członkowskie.
(2) Zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 223/2009 Komisja może, w określonych i należycie uzasadnionych przypadkach, w celu zaspokojenia nagłych potrzeb, podjąć decyzję w sprawie tymczasowego bezpośredniego działania w dziedzinie statystyki, które spełnia warunki określone w art. 14 ust. 2 tego rozporządzenia.
(3) To tymczasowe bezpośrednie działanie w dziedzinie statystyki powinno zapewnić gromadzenie danych obejmujących jeden rok referencyjny. Wszystkie państwa członkowskie powinny być w stanie wytworzyć jednowymiarowe dane ze spisu geokodowane w siatce kilometrowej na dzień referencyjny dla spisu ludności i mieszkań z 2021 r. Unia powinna też wnieść wkłady finansowe na rzecz krajowych urzędów statystycznych i innych organów krajowych, aby pokryć poniesione przez nie koszty przyrostowe. Działanie jest poparte analizą kosztów i wyników oraz szacunkowymi łącznymi przyrostowymi kosztami tworzenia statystyk, dostarczonymi przez Komisję.
(4) Działanie jest uzasadnione wspólną dla całej Unii potrzebą wiarygodnych, dokładnych i porównywalnych informacji dotyczących rozmieszczenia ludności w wystarczającej rozdzielczości przestrzennej, opartych na zharmonizowanych wymogach dotyczących wyników oraz przeznaczonych w szczególności na potrzeby kształtowania ogólnoeuropejskiej polityki regionalnej.
(5) W całej Unii dostępne są zharmonizowane informacje demograficzne w ujęciu przestrzennym, celem jest więc rozpowszechnienie zbiorów danych, po jednym na każde państwo członkowskie, zawierających wybrane tematy spisu ludności i mieszkań z 2021 r. geokodowane w siatce kilometrowej. Nie spowoduje to dodatkowego obciążenia dla respondentów, ponieważ wszystkie niezbędne informacje pochodzić będą z danych ze spisu z 2021 r.
(6) W szczególności, aby osiągnąć porównywalne, zharmonizowane wyniki w całej Unii, należy określić ogólnounijną siatkę równopowierzchniową składającą się z komórek o powierzchni 1 km2. Określić należy ponadto szczegółowe tematy i ich podziały, a także szczegółowy program statystyczny, jaki ma być rozpowszechniany w siatce kilometrowej. Wreszcie, konieczne jest określenie wymaganych metadanych przestrzennych i statystycznych dla takiego zbioru danych.
(7) Dyrektywa 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 i powiązane rozporządzenia wykonawcze Komisji określają wymagane metadane 3 , format danych 4 oraz usługi sieciowe 5 służące do rozpowszechniania danych przestrzennych. W szczególności załącznik III pkt 1 obejmuje możliwe systemy siatek statystycznych dla rozpowszechniania danych przestrzennych, a zgodnie z załącznikiem III pkt 10 ma zastosowanie do zbiorów danych przestrzennych w ramach tematu "Rozmieszczenie ludności - demografia".
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 763/2008 6 i powiązane rozporządzenia wykonawcze Komisji ustanawiające wspólne przepisy dotyczące przekazywania danych ze spisu z 2021 r., w szczególności roku referencyjnego i wymaganych metadanych 7 , specyfikacji technicznej tematów spisu i ich podziałów 8 oraz formatu technicznego 9 .
(9) Państwa członkowskie powinny przekazywać zatwierdzone dane i metadane w formie elektronicznej, we właściwym formacie technicznym, który zostanie przyjęty przez Komisję. Inicjatywa SDMX (Statistical Data and Metadata eXchange) dotycząca statystycznych i technicznych standardów wymiany danych i metadanych, na której opiera się aplikacja "census hub", została podjęta przez: Bank Rozrachunków Międzynarodowych, Europejski Bank Centralny, Komisję (Eurostat), Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Organizację Narodów Zjednoczonych oraz Bank Światowy. SDMX i "census hub" zapewniają standardy statystyczne i techniczne oraz standardy przekazywania danych do celów wymiany statystyk publicznych. Należy zatem wprowadzić format techniczny zgodny z tymi standardami.
(10) Komisja (Eurostat) prowadziła projekt "Zharmonizowana ochrona danych ze spisu w ESS", którego wynikiem były dobre praktyki i wytyczne wdrażania dotyczące zharmonizowanej ochrony ujawniania danych w siatce kilometrowej.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: