Decyzja 2018/1331 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VII - Komitet Regionów

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1331
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok 2016 (COM(2017) 365 - C8-0253/2017) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/20021 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i ,,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0117/2018),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Komitetu Regionów absolutorium z wykonania budżetu Komitetu Regionów za rok budżetowy 2016;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Komitetowi Regionów, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych, oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1332

z dnia 18 kwietnia 2018 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VII - Komitet Regionów,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0117/2018),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania demokratycznej legitymacji instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
1.
z zadowoleniem przyjmuje stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych, iż w ujęciu całościowym w płatnościach za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2016 r. nie wystąpiły istotne błędy w zakresie wydatków administracyjnych i innych wydatków instytucji i organów;
2.
zauważa, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2016 Trybunał stwierdził, iż w odniesieniu do Komitetu Regionów (zwanego dalej "Komitetem") nie odnotowano żadnych poważnych uchybień w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień;
3.
zauważa, że zgodnie z obecną procedurą udzielania absolutorium Komitet przekazuje Trybunałowi roczne sprawozdania z działalności w czerwcu, w październiku Trybunał przedkłada swoje sprawozdanie Parlamentowi, który głosuje nad udzieleniem absolutorium na posiedzeniu plenarnym w maju; zauważa, że o ile absolutorium nie jest odroczone, między zamknięciem rocznego sprawozdania finansowego a zakończeniem procedury udzielania absolutorium mija co najmniej 17 miesięcy; zauważa, że harmonogram audytów w sektorze prywatnym jest o wiele krótszy; podkreśla, że należy usprawnić i przyspieszyć procedurę udzielania absolutorium; zwraca się do Komitetu i Trybunału o stosowanie najlepszych praktyk sektora prywatnego; w związku z tym proponuje, by wyznaczyć termin składania rocznych sprawozdań z działalności do dnia 31 marca roku następującego po danym roku budżetowym, a termin przedłożenia sprawozdania przez Trybunał - do dnia 1 lipca; proponuje również dokonanie przeglądu harmonogramu procedury udzielania absolutorium, jak określono w art. 5 załącznika IV do Regulaminu Parlamentu, by głosowanie w sprawie absolutorium mogło się odbywać podczas sesji plenarnej w listopadzie, co pozwoliłoby zakończyć procedurę udzielania absolutorium w ciągu roku następującego po danym roku budżetowym;
4.
z zadowoleniem przyjmuje ogólnie ostrożne i należyte zarządzanie finansami Komitetu w okresie budżetowym 2016; wyraża poparcie dla udanej zmiany paradygmatu na budżetowanie oparte na wynikach w planowaniu budżetu Komisji, wprowadzone przez wiceprzewodniczącą Kristalinę Georgievę we wrześniu 2015 r. w ramach inicjatywy "Budżet UE ukierunkowany na wyniki"; zachęca Komitet do zastosowania tej metody do własnej procedury planowania budżetu;
5.
zauważa, że w 2016 r. zatwierdzony budżet Komitetu wyniósł 90 500 000 EUR (88 900 000 EUR w 2015 r.), z czego 89 400 000 EUR stanowiły środki na zobowiązania, w przypadku których wskaźnik wykorzystania wyniósł 98,7 %; z zadowoleniem przyjmuje zwiększenie wskaźnika wykorzystania w 2016 r.;
6.
podkreśla, że budżet Komitetu, mimo prowadzonej przez Komitet działalności politycznej, jest traktowany jako czysto administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki na pracowników instytucji i dotyczące budynków, mebli, wyposażenia oraz różnych kosztów bieżących; podkreśla, jak ważne jest, by Komitet w swojej codziennej działalności stosował się do zasad budżetowych opartych na wydajności; zwraca się do Komitetu o regularne informowanie Parlamentu o postępach w tej kwestii;
7.
podkreśla wagę pogłębienia współpracy z Parlamentem w oparciu o porozumienie o współpracy zawarte między Komitetem i Parlamentem i apeluje o przekazywanie mu informacji na temat postępów osiągniętych w tym zakresie; wzywa Komitet, aby jego strategia służyła zacieśnianiu więzi przede wszystkim z Parlamentem, ale także z innymi instytucjami unijnymi w celu zwiększenia zaangażowania regionów w unijny proces legislacyjny;
8.
jest zdania, że wspólna ocena oszczędności budżetowych wynikających ze współpracy między Komitetem i Parlamentem leży w interesie obu instytucji oraz w interesie obywateli Unii; sugeruje, aby Komitet i Parlament rozważyły podjęcie takiego działania w ramach dopełnienia bieżącego strategicznego dialogu politycznego;
9.
z zadowoleniem przyjmuje umowę o współpracy administracyjnej zawartą pomiędzy Komitetem Regionów a Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, która weszła w życie w 2016 r. i umożliwia funkcjonowanie wspólnych dyrekcji tłumaczeń i logistyki; ufa, że umowa ta zaowocuje współpracą także w innych obszarach; występuje z wnioskiem o opracowanie szczegółowego planu i opisu działań Komitetu w tych obszarach; wierzy, że umowa ta zagwarantuje bardziej wydajne funkcjonowanie obu komitetów i przyczyni się do uzyskania większych oszczędności;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że cele wyznaczone przez Komitet w 2016 r., dotyczące zwiększenia zaangażowania Parlamentu i Rady w działania związane z opiniami Komitetu udało się zrealizować, a w niektórych przypadkach nawet przekroczyć; zachęca Komitet i Parlament, aby dążyły do poprawy współpracy w zakresie wspólnych postępowań poprzez wzajemne zapraszanie sprawozdawców do przedstawiania opinii w komisji właściwej dla danej dziedziny lub w Komitecie na wczesnym etapie;
11.
z zadowoleniem przyjmuje ponowne otwarcie bezpośredniego przejścia pomiędzy budynkami RMD i REM po podjęciu przez władze belgijskie decyzji o obniżeniu poziomu zagrożenia dla instytucji europejskich; uważa, że ułatwi to komunikację i współpracę między Komitetem i Parlamentem; zwraca się do obydwu instytucji o poinformowanie posłów, członków i pracowników o ponownym otwarciu tego przejścia;
12.
wzywa Komitet, aby dążył do uzyskania ogólnego poziomu realizacji płatności rzędu co najmniej 90 %;
13.
odnotowuje uwzględnienie w rocznym sprawozdaniu z działalności danych dotyczących delegacji, w których udział brali członkowie Komitetu; z zadowoleniem przyjmuje listę wydarzeń, w których uczestniczyli jego członkowie w 2016 r., przedłożoną Komisji Kontroli Budżetowej PE w załączniku do odpowiedzi na pisemny kwestionariusz do absolutorium za 2016 r., i zwraca się do Komitetu o dostarczenie takiego wykazu za 2017 r. w formie załącznika do rocznego sprawozdania z działalności za rok 2017;
14.
zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z działalności za 2016 r. Komitet określił jako cel uwagi i badania w 15 postępowaniach, a wynikiem było 12; zachęca Komitet do kontynuowania działań w celu osiągnięcia wyznaczonych celów i zwraca się do niego o przedstawienie szczegółowych wyników w tym zakresie w rocznym sprawozdaniu z działalności za 2017 r.;
15.
zauważa brak postępu w zakresie stale niedostatecznej liczby kobiet zajmujących stanowiska zarządcze średniego i wyższego szczebla; wyraża ubolewanie z powodu spadku liczby kobiet na stanowiskach zarządczych z 37 % w 2015 r. do 33 % w 2016 r. z powodu mianowania pięciu urzędników, z których tylko jedna jest kobietą; wyraża zadowolenie z przyjęcia nowej pięcioletniej strategii równych szans przewidującej podjęcie działań na rzecz bardziej wyrównanego przedstawicielstwa płci, szczególnie na stanowiskach zarządczych; zachęca Komitet do poprawy rezultatów w tym zakresie;
16.
z zadowoleniem przyjmuje niewielkie zmniejszenie liczby dni zwolnień chorobowych w Komitecie; podkreśla wagę podjęcia działań na rzecz poprawy dobrostanu w pracy, ale także należytego weryfikowania nieobecności;
17.
zauważa, że strategia komunikacyjna Komitetu zmierza w kierunku zbliżenia Europy do jej obywateli przez działania podejmowane w wielu państwach członkowskich i ankiety dostępne online; wspiera organizowanie forów dialogu obywatelskiego i zwraca się o stałe usprawnianie tych inicjatyw w celu uzyskania odpowiedniego zaangażowania ze strony obywateli Unii przy jednoczesnym unikaniu pokrywania się działań z innymi instytucjami unijnymi; zachęca Komitet do umieszczenia szczegółowych rezultatów działań podejmowanych w tym zakresie w rocznym sprawozdaniu z działalności za rok 2017;
18.
zauważa, że nie udało się osiągnąć celu pozyskania 10 % więcej abonentów elektronicznego biuletynu informacyjnego Komitetu ani celu uzyskania 5 % więcej zapisów na internetowy kurs Komitetu dla władz regionalnych i lokalnych (MOOC), w którym udział wzięło 49 % mniej uczestników niż w 2015 r.; z zaniepokojeniem odnotowuje 30-procentowy spadek liczby grup odwiedzających, na który wpłynęły prawdopodobnie ataki terrorystyczne z 2016 roku;
19.
zauważa z niepokojem, że cel dotyczący wyników pracy tłumaczeniowej nie został osiągnięty i że w związku z tym potrzebne są dalsze działania racjonalizacyjne; zwraca się do Komitetu o dołączenie szczegółowych informacji dotyczących działań podejmowanych w tym zakresie w rocznym sprawozdaniu z działalności za rok 2017; odnotowuje wzrost współczynnika eksternalizacji tłumaczeń pisemnych i podkreśla potrzebę oceny możliwości dalszej współpracy międzyinstytucjonalnej w zakresie tłumaczeń;
20.
zauważa, że w 2016 r. wszczęto jedno postępowanie w odniesieniu do informowania o nieprawidłowościach, które zostało przekazane do Europejskiego Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF); zwraca się do Komitetu o informowanie organu udzielającego absolutorium o wyniku i ewentualnych postępowaniach prawnych w tej konkretnej sprawie oraz we wszelkich innych sprawach, które mogą się pojawić;
21.
odnotowuje wydane w listopadzie 2014 r. przez Sąd do spraw Służby Publicznej postanowienie w sprawie byłego audytora wewnętrznego Komitetu; przyjmuje do wiadomości, że Sąd do spraw Służby Publicznej orzekł, że Komitet musi wypłacić odszkodowanie byłemu audytorowi wewnętrznemu, ale w dalszym postępowaniu oddalił stawiane przez niego zarzuty; zauważa, że Komitet niezwłocznie zastosował się do postanowienia Sądu do spraw Służby Publicznej i wypłacił odszkodowanie; zauważa, że art. 22b regulaminu pracowniczego urzędników stanowi, że sygnalista działający w dobrej wierze "nie ponosi żadnych negatywnych skutków" zgłoszenia nieprawidłowości; przypomina, że Parlament potwierdził tę niezmienną zasadę ochrony sygnalistów, gdy postulował, aby audytor wewnętrzny Komitetu "nie ponosił żadnych negatywnych skutków" zgłoszenia nieprawidłowości; przypomina, że w styczniu 2004 r. 6  Parlament potwierdził, że audytor wewnętrzny jest sygnalistą działającym w dobrej wierze; zwraca uwagę, że były audytor wewnętrzny wniósł kolejną sprawę przeciwko Komitetowi w listopadzie 2015 r.; odnotowuje, że przesłuchanie odbyło się w grudniu 2017 r., a orzeczenie Sądu spodziewane jest latem 2018 r.; zauważa, że Komitet nie ma wpływu ani na powoda, który wniósł nową sprawę, ani na harmonogram prac Sądu; wzywa Sąd do oficjalnego uznania statusu audytora wewnętrznego jako działającego w dobrej wierze sygnalisty oraz do dopilnowania, by nie poniósł on żadnych negatywnych skutków zgłoszenia nieprawidłowości;
22.
wyraża potrzebę powołania niezależnego organu referencyjnego ds. ujawniania i doradztwa, dysponującego odpowiednimi zasobami budżetowymi, aby pomóc sygnalistom wykorzystywać odpowiednie kanały ujawniania informacji o możliwych nieprawidłowościach naruszających interesy finansowe Unii, przy jednoczesnym zachowaniu poufności oraz oferowaniu koniecznego wsparcia i porady;
23.
z uznaniem przyjmuje zaangażowanie Komitetu w system EMAS i jego wyniki w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego, w tym zmniejszenie zużycia gazu, wody, energii elektrycznej, papieru i środków czystości, a także wytwarzania odpadów; zachęca Komitet do dalszej poprawy rezultatów w tej dziedzinie;
24.
zauważa, że po kontroli ex post przeprowadzonej w 2016 r. Komitet otrzymuje powtarzające się zalecenie dotyczące aktualizacji lub stworzenia procedur pisemnych; wzywa Komitet do pilnej realizacji tego zalecenia;
25.
zauważa, że średni czas zapłaty wierzycielom Komitetu wzrósł z 20 dni w 2015 r. do 26 dni w 2016 r.; wzywa Komitet w trybie pilnym do skrócenia średniego czasu płatności wierzycielom zważywszy, że płatności należy dokonywać w terminie 30 dni; wzywa Komitet do złożenia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z działań podjętych w celu odwrócenia tego negatywnego trendu oraz do przedstawienia wyników osiągniętych w tym zakresie;
26.
wyraża ubolewanie z powodu decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej; zauważa, że w chwili obecnej nie można przewidzieć finansowych, administracyjnych, ludzkich ani innych konsekwencji tego wystąpienia, oraz zwraca się do Komitetu i Trybunału o przeprowadzenie ocen skutków i poinformowanie Parlamentu o ich wynikach do końca 2018 r.
1 Dz.U. L 48 z 24.2.2016.
2 Dz.U. C 323 z 28.9.2017, s. 1.
3 Dz.U. C 322 z 28.9.2017, s. 1.
4 Dz.U. C 322 z 28.9.2017, s. 10.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Zob. rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz.U. L 57 z 25.2.2004, s. 8).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.248.137

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/1331 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VII - Komitet Regionów
Data aktu: 18/04/2018
Data ogłoszenia: 03/10/2018