a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że jedynie taka nowa żywność, która uzyskała zezwolenie i jest wpisana do unijnego wykazu, może być wprowadzana na rynek w Unii.
(2) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 przyjęto rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanawiające unijny wykaz nowej żywności, która uzyskała zezwolenie.
(3) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2015/2283 Komisja decyduje o zezwoleniu i wprowadzeniu na rynek w Unii nowej żywności oraz o aktualizacji unijnego wykazu.
(4) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2017/2355 3 zezwolono na wprowadzenie do obrotu pieczarek dwuzarodnikowych poddanych działaniu promieniowania UV jako nowej żywności zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .
(5) W dniu 23 lipca 2015 r. przedsiębiorstwa Banken Champignons Group B.V. i J.K. Holding B.V. zwróciły się z wnioskiem do właściwego organu Niderlandów o zezwolenie na wprowadzenie do obrotu w Unii pieczarek dwuzarodnikowych (Agaricus bisporus) o zwiększonej zawartości witaminy D2, poddanych działaniu promieniowania UV, jako nowej żywności w rozumieniu art. 1 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 258/97.
(6) W drodze rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470 zezwolenie to uzyskało w styczniu 2018 r. status zezwolenia ogólnego. Ponieważ wniosek tych przedsiębiorstw dotyczy pieczarek o zwiększonej zawartości witaminy D2, niniejsze rozporządzenie należy uznać za zezwolenie na rozszerzenie stosowania.
(7) Zgodnie z art. 35 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283 wniosek dotyczący wprowadzania nowej żywności na rynek w Unii, przedłożony państwu członkowskiemu zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 258/97, w sprawie którego nie zapadła ostateczna decyzja przed dniem 1 stycznia 2018 r., traktuje się jako wniosek złożony zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2283.
(8) Wniosek o zezwolenie na wprowadzenie do obrotu w Unii pieczarek dwuzarodnikowych (Agaricus bisporus) o zwiększonej zawartości witaminy D2, poddanych działaniu promieniowania UV, jako nowej żywności złożono w państwie członkowskim zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 258/97, jednak spełnia on także wymogi ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2015/2283.
(9) Dnia 20 września 2017 r. właściwy organ Niderlandów wydał sprawozdanie dotyczące wstępnej oceny. W sprawozdaniu tym stwierdzono, że pieczarki dwuzarodnikowe (Agaricus bisporus) o zwiększonej zawartości witaminy D2, poddane działaniu promieniowania UV, spełniają kryteria nowej żywności określone w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 258/97.
(10) W dniu 5 października 2017 r. Komisja przekazała sprawozdanie dotyczące wstępnej oceny pozostałym państwom członkowskim. Przed upływem okresu 60 dni określonego w art. 6 ust. 4 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 258/97 inne państwa członkowskie zgłosiły uwagi dotyczące zapewnienia, by górny tolerowany poziom spożycia witaminy D ustanowiony przez EFSA 5 nie został przekroczony.
(11) Ze względu na uwagi zgłoszone przez inne państwa członkowskie wnioskodawca przedstawił dodatkowe wyjaśnienia, które zmniejszyły wskazane obawy w sposób zadowalający państwa członkowskie i Komisję.
(12) Wyjaśnienia te dają wystarczające podstawy do stwierdzenia, że pieczarki dwuzarodnikowe (Agaricus bisporus) o zwiększonej zawartości witaminy D2, poddane działaniu promieniowania UV, przy proponowanych poziomach stosowania są zgodne z przepisami art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(13) W części A pkt 1 załącznika VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 6 ustanowiono wymóg, zgodnie z którym nazwa danego środka spożywczego powinna zawierać dane szczegółowe dotyczące szczególnego przetwarzania, jakiemu został on poddany, bądź dane takie towarzyszą nazwie, we wszystkich przypadkach, w których pominięcie takiej informacji mogłoby wprowadzić konsumenta w błąd. Ponieważ konsumenci zwykle nie spodziewają się, że grzyby są poddawane naświetlaniu promieniami UV, nazwa żywności powinna zawierać taką informację lub informacja taka powinna towarzyszyć nazwie, aby uniknąć wprowadzania konsumentów w błąd.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: