PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 224,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 4 ustanawia specjalny europejski status prawny, z którego mogą skorzystać europejskie partie polityczne i powiązane z nimi europejskie fundacje polityczne, oraz przewiduje, że będą one finansowane z budżetu ogólnego Unii Europejskiej.
(2) Stwierdzono potrzebę zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, aby skuteczniej osiągnąć cel zachęcania europejskich partii politycznych i powiązanych z nimi europejskich fundacji politycznych do podejmowania wysiłków na rzecz ustanowienia bliskich powiązań między europejskim społeczeństwem obywatelskim a instytucjami Unii, zwłaszcza Parlamentem Europejskim, oraz wspierania ich w tych dążeniach.
(3) W związku ze zmianami wprowadzonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 (zwanym dalej "rozporządzeniem finansowym") należy poddać przeglądowi definicję krajowego punktu kontaktowego. Stosowne organy w państwach członkowskich powinny specjalnie wyznaczyć osobę lub osoby do celów wymiany informacji w ramach stosowania niniejszego rozporządzenia. W tym celu mogłyby one dokonać wyboru spośród osób lub organów już wyznaczonych ds. kwestii związanych z systemem wczesnego wykrywania i wykluczania utworzonym i obsługiwanym przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Unii.
(4) Jest to konieczne do skuteczniejszego nadania europejskim partiom politycznym i powiązanym z nimi europejskim fundacjom politycznym prawdziwie ponadnarodowego wymiaru, tak aby uzyskały one specjalny europejski status prawny w drodze rejestracji. Ponadto, w celu wzmocnienia powiązań między polityką na poziomie krajowym i na poziomie unijnym oraz zapobieżenia sztucznemu tworzeniu kilku europejskich partii politycznych o podobnych lub identycznych orientacjach politycznych przez tę sama partię krajową, członkowie tej samej krajowej partii politycznej nie powinni być uwzględniani przy ustalaniu, czy różne sojusze polityczne spełniają minimalne wymogi reprezentacji niezbędne do rejestracji tych sojuszy jako partii europejskiej. W związku z tym do celów spełnienia minimalnych wymogów reprezentacji powinno się uwzględniać jedynie partie polityczne, a nie osoby fizyczne.
(5) Europejskie partie polityczne i powiązane z nimi europejskie fundacje polityczne powinny uzyskać możliwość korzystania z większej niż miało to miejsce dotychczas części środków przeznaczonych na ich finansowanie z budżetu ogólnego Unii Europejskiej. W związku z tym należy zwiększyć maksymalny udział wkładów finansowych lub dotacji z budżetu ogólnego Unii Europejskiej w rocznych, podlegających zwrotowi wydatkach wskazanych w budżecie europejskich partii politycznych oraz w kosztach kwalifikowalnych poniesionych przez europejskie fundacje polityczne.
(6) Ze względów przejrzystości oraz aby wzmocnić kontrolę i odpowiedzialność demokratyczną europejskich partii politycznych, a także powiązania pomiędzy europejskim społeczeństwem obywatelskim a instytucjami Unii, a zwłaszcza Parlamentem Europejskim, dostęp do finansowania z budżetu ogólnego Unii Europejskiej powinien być uzależniony od publikacji przez partie członkowskie UE, w sposób wyraźnie widoczny i przyjazny dla użytkownika, programu politycznego oraz logo danej europejskiej partii politycznej. Należy zachęcać do umieszczania informacji dotyczących równowagi płci w odniesieniu do wszystkich partii członkowskich należących do europejskich partii politycznych.
(7) W celu ustanowienia bardziej proporcjonalnego przydziału zasobów z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, obiektywnie odzwierciedlającego rzeczywiste wsparcie wyborcze europejskich partii politycznych, finansowanie europejskich partii politycznych, a także powiązanych z nimi europejskich fundacji politycznych, powinno być ściślej powiązane z możliwym do wykazania poziomem wsparcia wyborczego. W związku z tym przepisy dotyczące podziału środków finansowych należy dostosować w taki sposób, aby w większym stopniu uwzględniać udział procentowy wybranych posłów z poszczególnych europejskich partii politycznych zasiadających w Parlamencie Europejskim.
(8) Jeżeli europejska partia polityczna lub europejska fundacja polityczna, ze względu na zmianę okoliczności, nie spełnia już co najmniej jednego warunku rejestracji, należy usunąć ją z rejestru.
(9) Ze względu na przejrzystość i pewność prawa należy wyraźnie określić, że europejska partia polityczna lub europejska fundacja polityczna może zostać usunięta z rejestru w rozsądnym terminie, jeżeli partia ta lub fundacja przedstawiła fałszywe lub niekompletne informacje, na podstawie których została podjęta decyzja o jej rejestracji.
(10) Ochrona interesów finansowych Unii powinna zostać wzmocniona poprzez zagwarantowanie, że w przypadkach naruszenia faktyczne odzyskanie kwot z budżetu ogólnego Unii Europejskiej zostanie zapewnione poprzez odzyskanie kwot nienależnie wypłaconych od osób fizycznych odpowiedzialnych za dane naruszenie, z uwzględnieniem w stosownych przypadkach wyjątkowych okoliczności związanych z tymi osobami fizycznymi.
(11) Należy odroczyć datę proponowanego kompleksowego przeglądu, tak aby dokonać oceny skutków rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014, zmienionego niniejszym rozporządzeniem, w oparciu o solidne dowody związane z jego praktycznym funkcjonowaniem. Przy okazji tego kompleksowego przeglądu należy poświęcić szczególną uwagę wpływowi rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, zmienionego niniejszym rozporządzeniem, na sytuację małych europejskich partii politycznych i powiązanych z nimi europejskich fundacji politycznych.
(12) Nowe wymogi dotyczące publikowania programu politycznego i logo europejskich partii politycznych powinny być stosowane w jak największym stopniu już w odniesieniu do wniosków o finansowanie złożonych na rok 2019, w którym odbędą się kolejne wybory do Parlamentu Europejskiego. Dlatego niniejsze rozporządzenie powinno obejmować przepisy przejściowe.
(13) Aby zapewnić, by wprowadzane niniejszym rozporządzeniem zmiany do rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 zaczęły obowiązywać w odpowiednim terminie, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: