a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 11 lipca 2015 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) mezotrionu 2 . W dniu 1 lipca 2016 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła CXL abamektyny, acetamiprydu, acetochloru, chlorotalonilu, cyjanotraniliprolu, cypermetryny, cyprodynilu, difenokonazolu, etefonu, flonikamidu, fluopyramu, flutriafolu, fluksapyroksadu, imazapiku, imazapyru, lambdacyhalotryny, lufenuronu, profenofosu, propikonazolu, pirymetanilu, chinchloraku, spirotetramatu, tebukonazolu, triazofosu i trifloksystrobiny 3 .
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) tych substancji.
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one być wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy we Wspólnocie. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) tego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty we Wspólnocie nie został obniżony.
(4) Unia zgłosiła do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenie dotyczące CXL zaproponowanych dla następujących kombinacji pestycydów i produktów: abamektyna (wszystkie produkty); acetochlor (wszystkie produkty); chlorotalonil (wszystkie produkty); cyjanotraniliprol (mleko); etefon (jęczmień; żyto zwyczajne; pszenica zwyczajna; flonikamid (wszystkie produkty); flutriafol (warzywa kapustne; seler; dyniowate; papryka; owoce ziarnkowe; produkty pochodzenia zwierzęcego); fluksapyroksad (seler; owoce jagodowe i inne drobne owoce; warzywa kapustne; warzywa kapustne liściaste; marchew; warzywa owocowe; dyniowate; czosnek; cebula; pasternak; szalotka); lufenuron (wszystkie produkty); mezotrion (szparagi; owoce jagodowe rosnące na krzewach; owoce jagodowe wymagające podpórek; żurawina; podroby jadalne ze ssaków; jaja; mięso ze ssaków; mleko; piżmian jadalny/ketmia jadalna/okra; podroby jadalne z drobiu; mięso drobiowe; rabarbar; trzcina cukrowa); chinchlorak (wszystkie produkty) i tebukonazol (ziarna słonecznika).
(5) Wartości CXL odnoszące się do acetamiprydu, cyjanotraniliprolu, cypermetryny, cyprodynilu, difenokonazolu, etefonu, fluopyramu, flutriafolu, fluksapyroksadu, imazapiku, imazapyru, lambdacyhalotryny, mezotrionu, profenofosu, propikonazolu, pirymetanilu, spirotetramatu, tebukonazolu, triazofosu i trifloksystrobiny, których nie wymieniono w motywie 4, powinny zatem zostać uwzględnione w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 jako NDP z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów nieujętych w załączniku I do tego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP. Wspomniane CXL są bezpieczne dla konsumentów w Unii 5 .
(6) W ramach procedury udzielania zezwolenia na stosowanie środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną spirotetramat na powierzchni kaki złożono wniosek, na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obecnych NDP.
(7) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania flutriafolu na powierzchni dyniowatych z jadalną skórką. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w Stanach Zjednoczonych Ameryki skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(8) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(9) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 6 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(10) W odniesieniu do zastosowań objętych tymi wnioskami Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych uprawianych roślin i produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(11) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 31 marca 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |