uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , a w szczególności jego art. 27 ust. 3 akapit trzeci,
(1) Do celów skutecznego monitorowania rynku przez właściwe organy dane referencyjne dotyczące instrumentów finansowych powinny być zgłaszane w jednolitym formacie i zgodnie z uniwersalnymi normami.
(2) Sprawozdawczość i publikowanie danych referencyjnych w formie elektronicznej, nadającej się do przetwarzania automatycznego oraz pobrania ułatwia efektywne wykorzystanie i wymianę tych danych.
(3) Szybkie otrzymywanie danych referencyjnych w odniesieniu do wszystkich instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu lub będących przedmiotem obrotu w systemie obrotu lub za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje umożliwia właściwym organom oraz Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) zapewnienie jakości danych oraz skuteczne monitorowanie rynku, co przyczynia się do integralności rynku.
(4) W celu zapewnienia, aby systemy obrotu i podmioty systematycznie internalizujące transakcje przedkładały kompletne i dokładne dane referencyjne oraz aby właściwe organy miały możliwość skutecznego odbioru i wykorzystania tych danych w sposób terminowy, należy ustanowić odpowiedni harmonogram przedkładania danych. Należy zapewnić odpowiednią ilość czasu na stwierdzenie nieścisłości lub niekompletności tych danych przed ich publikacją. W celu zapewnienia, aby dane referencyjne były spójne z odpowiednimi informacjami zgłaszanymi zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, właściwe organy powinny stosować dane referencyjne dotyczące danego dnia do zatwierdzania i wymiany sprawozdań dotyczących transakcji realizowanych w tym samym dniu.
(5) Zgodnie z art. 27 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 nadawcy i odbiorcy danych referencyjnych muszą zapewnić skuteczny odbiór, efektywną wymianę i jakość danych oraz ich spójność z odpowiednimi sprawozdaniami z transakcji określonymi w art. 26 tego rozporządzenia. Systemy obrotu i podmioty systematycznie internalizujące transakcje powinny zatem dostarczać kompletne i dokładne dane referencyjne i bezzwłocznie informować właściwe organy o stwierdzonej niekompletności lub nieścisłości dostarczonych już danych. Powinny również utrzymywać adekwatne systemy i mechanizmy kontroli w celu dokładnego, kompletnego i terminowego dostarczania danych referencyjnych.
(6) Do celów efektywnego wykorzystania i wymiany danych referencyjnych oraz w celu zapewnienia, aby dane referencyjne były spójne z odpowiednimi danymi dostarczonymi w sprawozdaniach z transakcji, systemy obrotu oraz podmioty systematycznie internalizujące transakcje muszą oprzeć identyfikację instrumentów finansowych i podmiotów prawnych, które mają zostać zawarte w danych referencyjnych, na uniwersalnie przyjętych normach. W szczególności, a także w celu zapewnienia, aby dane referencyjne były dopasowane do odpowiednich sprawozdań z transakcji, systemy obrotu i podmioty systematycznie internalizujące transakcje powinny zadbać o uzyskanie i ujęcie w zgłaszanych danych międzynarodowych kodów identyfikujących papiery wartościowe zgodnie z normą ISO 6166 dotyczącą zgłaszanych instrumentów finansowych.
(7) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA.
(9) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.368 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/585 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących norm i formatów danych dla danych referencyjnych instrumentów finansowych i środków technicznych dotyczących uzgodnień, jakie zostaną dokonane pomiędzy Europejskim Organem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i właściwymi organami |
| Data aktu: | 14/07/2016 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
| Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |