KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu obniżenia kosztów zakupu danych przez uczestników rynku w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 przewiduje się publiczne udostępnianie danych wymaganych w ramach obowiązku przejrzystości przed- i posttransakcyjnej rozłącznie dla oddzielnych pozycji danych. Konieczne jest określenie poziomu zdezagregowania, na którym systemy obrotu powinny oferować dane. Uwzględniając dowody potwierdzające popyt na takie dane ze strony innych zainteresowanych stron, operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu powinny dezagregować dane według klasy aktywów, według państwa emisji, według waluty, w której prowadzony jest obrót instrumentem, oraz w zależności od tego, czy dane pochodzą z zaplanowanych aukcji dziennych, czy z notowań ciągłych.
(2) W celu zapewnienia, aby oferowane dane przedtransakcyjne i posttransakcyjne były odpowiednie z punktu widzenia popytu ze strony uczestników rynku, operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu powinni oferować dowolne kombinacje kryteriów dezagregacji na właściwych zasadach handlowych.
(3) W przypadku niektórych instrumentów finansowych takich jak instrumenty pochodne nie zawsze możliwe jest jednoznaczne określenie konkretnej klasy aktywów, do której należy dany instrument, ponieważ określenie klasy aktywów zależy od tego, które cechy instrumentów finansowych uznaje się za decydujące. Podobnie nie zawsze jest możliwe jednoznaczne określenie, jakie inne kryteria spełnia określony rodzaj danych. W celu zapewnienia, aby uczestnicy rynku nabywający dane od określonego systemu obrotu otrzymywali spójny zbiór danych, konieczne jest zobowiązanie operatorów rynku lub firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu do określenia, które kryteria należy uznać za spełnione przez instrument finansowy lub rodzaj danych w przypadku, gdy nie można zastosować kryteriów dezagregacji w jednoznaczny sposób.
(4) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(6) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: