Decyzja wykonawcza 2017/553 dotycząca zgodności docelowych parametrów w kluczowych obszarach działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej, zawartych w zmienionym planie dotyczącym funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonym zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 przez Belgię, Niemcy, Francję, Luksemburg i Niderlandy, z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na drugi okres odniesienia

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/553
z dnia 22 marca 2017 r.
dotycząca zgodności docelowych parametrów w kluczowych obszarach działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej, zawartych w zmienionym planie dotyczącym funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonym zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 przez Belgię, Niemcy, Francję, Luksemburg i Niderlandy, z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na drugi okres odniesienia

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 1798)

(Jedynie teksty w językach francuskim, niderlandzkim i niemieckim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 24 marca 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych 2 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 państwa członkowskie przyjmują plany krajowe lub plany dotyczące funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej ("FAB"), zawierające, odpowiednio, wiążące krajowe parametry docelowe lub wiążące parametry docelowe na szczeblu FAB, zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. W rozporządzeniu (WE) nr 549/2004 przewidziano również, że Komisja dokonuje oceny zgodności tych docelowych parametrów na podstawie kryteriów oceny, o których mowa w art. 11 ust. 6 lit. d) rozporządzenia. Szczegółowe przepisy w tym zakresie zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 390/2013.

(2) Belgia, Niemcy, Francja, Luksemburg i Niderlandy przedstawiły Komisji taki plan w odniesieniu do funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej Europa Centralna ("FABEC"). Zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2015/347 3  wspomniane państwa członkowskie skorygowały plan i zawarte w nim docelowe parametry. W drodze decyzji wykonawczej (UE) 2017/259 4  Komisja ustaliła jednak, że zmienione docelowe parametry skuteczności działania w zakresie kluczowych obszarów działania dotyczących przepustowości w odniesieniu do FABEC jako całości, a także efektywności kosztowej w odniesieniu do Francji, Niemiec i Niderlandów, jak również odpowiednie środki zawarte w zmienionym planie w dalszym ciągu nie były właściwe oraz że wspomniane państwa członkowskie są zobowiązane wprowadzić określone środki naprawcze prowadzące do kolejnej korekty docelowych parametrów skuteczności działania w celu wyeliminowania niezgodności z ogólnounijnymi docelowymi parametrami.

(3) W dniu 30 stycznia 2017 r. wspomniane państwa członkowskie przedłożyły zmieniony po raz kolejny plan, który zawierał skorygowane po raz kolejny docelowe parametry skuteczności działania, w stosownych przypadkach oparte na środkach naprawczych. Komisja dokonała następnie oceny tych skorygowanych docelowych parametrów oraz środków naprawczych.

(4) Jeśli chodzi o kluczowy obszar działania dotyczący przepustowości, zgodność odnośnych docelowych parametrów w odniesieniu do opóźnień w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (ATMF) na trasie oceniono zgodnie z zasadą określoną w pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, to jest w oparciu o wartości odniesienia w zakresie przepustowości, obliczone dla danego FAB przez menedżera sieci i ujęte w najnowszej wersji planu operacyjnego sieci (2014-2018/2019), których stosowanie zapewnia osiągnięcie na szczeblu Unii ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że wspomniane docelowe parametry są zgodne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.

(5) Jeśli chodzi o kluczowy obszar działania dotyczący efektywności kosztowej, odnośne docelowe parametry, w postaci ustalonych kosztów jednostkowych na trasie, oceniono zgodnie z zasadami określonymi w pkt 5 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, w związku z pkt 1 tegoż załącznika, uwzględniając trend ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia oraz łącznie w pierwszym i drugim okresie odniesienia (2012-2019), liczbę jednostek usługowych (prognoza ruchu) i poziom ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w porównaniu z państwami członkowskimi o podobnym otoczeniu operacyjnym i gospodarczym. Ocena ta wykazała, że wspomniane docelowe parametry są zgodne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.

(6) W związku z tym środki naprawcze wprowadzone przez Belgię, Niemcy, Francję, Luksemburg i Niderlandy w odniesieniu do FABEC są zgodne z decyzją wykonawczą (UE) 2017/259, a docelowe parametry w zakresie kluczowych obszarów działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej, zawarte w zmienionym planie skuteczności działania przedłożonym przez te państwa członkowskie, są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania w tych obszarach ustanowionymi na drugi okres odniesienia (2015-2019). Należy zatem, z uwagi na jasność i pewność prawa, potwierdzić to ustalenie w drodze niniejszej decyzji i poinformować o tym fakcie zainteresowane państwa członkowskie.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Docelowe parametry skuteczności działania w zakresie kluczowych obszarów działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej zawarte w zmienionym planie skuteczności działania przedłożonym zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, wymienione w załączniku, są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na drugi okres odniesienia ustanowionymi w decyzji wykonawczej Komisji 2014/132/UE 5 .

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Francuskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga oraz Królestwa Niderlandów.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 marca 2017 r.

W imieniu Komisji

Violeta BULC

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Docelowe parametry skuteczności działania w kluczowych obszarach działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej, zawarte w zmienionych planach krajowych lub zmienionych planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, w przypadku których stwierdzono zgodność z ustalonymi na drugi okres odniesienia ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania

Kluczowy obszar działania dotyczący przepustowości

Opóźnienie w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (ATFM) na trasie w min/lot

Państwo członkowskie FAB Docelowy parametr w zakresie przepustowości na trasie, na poziomie FAB
2015 2016 2017 2018 2019
Belgia/Luksemburg FABEC 0,48 0,49 0,42 0,42 0,43
Francja
Niemcy
Niderlandy
[Szwajcaria]

Kluczowy obszar działania dotyczący efektywności kosztowej

Objaśnienia:

Oznaczenie Pozycja Jednostki
(A) Ustalone koszty na trasie ogółem (w ujęciu nominalnym i w walucie krajowej)
(B) Stopa inflacji (%)
(C) Wskaźnik inflacji (100 = 2009)
(D) Ustalone koszty na trasie ogółem (ceny z 2009 r. w ujęciu realnym i w walucie krajowej)
(E) Trasowe jednostki usługowe ogółem (w jednostkach usługowych ogółem)
(F) Ustalony koszt jednostkowy na trasie (ceny z 2009 r. w ujęciu realnym i w walucie krajowej)

FABEC

Strefa pobierania opłat: Belgia-Luksemburg - waluta: EUR
2015 2016 2017 2018 2019
(A) 168 277 718 172 792 013 177 260 922 180 556 020 183 521 461
(B) 1,1 % 1,2 % 1,3 % 1,4 % 1,4 %
(C) 111,6 112,9 114,4 116,0 117,6
(D) 150 757 603 152 984 440 154 897 964 155 652 698 156 055 562
(E) 2 440 000 2 510 000 2 580 000 2 650 000 2 720 000
(F) 61,79 60,95 60,04 58,74 57,37
Strefa pobierania opłat: Francja - waluta: EUR
2015 2016 2017 2018 2019
(A) 1 290 640 175 1 296 576 851 1 328 676 964 1 334 112 339 1 337 956 806
(B) 0,1 % 0,8 % 1,1 % 1,1 % 1,3 %
(C) 108,2 109,1 110,3 111,5 113,0
(D) 1 192 625 922 1 188 249 284 1 204 538 004 1 196 187 863 1 184 005 999
(E) 18 662 000 19 177 000 19 300 000 20 204 000 20 333 000
(F) 63,91 61,96 62,41 59,21 58,23
Strefa pobierania opłat: Niemcy - waluta: EUR
2015 2016 2017 2018 2019
(A) 1 069 142 223 1 039 587 943 933 436 977 927 369 907 922 283 254
(B) 1,4 % 1,6 % 1,7 % 1,7 % 1,7 %
(C) 109,9 111,7 113,6 115,5 117,5
(D) 972 517 385 930 742 228 821 735 846 802 748 084 784 999 985
(E) 12 801 000 13 057 000 13 122 000 13 242 000 13 365 000
(F) 75,97 71,28 62,62 60,62 58,74
Strefa pobierania opłat: Niderlandy - waluta: EUR
2015 2016 2017 2018 2019
(A) 184 921 748 184 103 594 187 092 113 193 763 267 198 069 117
(B) 1,0 % 1,2 % 1,4 % 1,5 % 1,5 %
(C) 110,6 112,0 113,6 115,3 117,0
(D) 167 178 324 164 400 112 164 697 149 168 065 588 169 244 781
(E) 2 806 192 2 825 835 2 845 616 3 045 000 3 077 000
(F) 59,57 58,18 57,88 55,19 55,00
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1.
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/347 z dnia 2 marca 2015 r. dotycząca niezgodności niektórych celów zawartych w planach krajowych lub planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, z ustalonymi na drugi okres odniesienia parametrami docelowymi skuteczności działania obowiązującymi na obszarze całej Unii oraz wyznaczająca zalecenia w sprawie korekty tych celów (Dz.U. L 60 z 4.3.2015, s. 48).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/259 z dnia 13 lutego 2017 r. dotycząca niektórych zmienionych parametrów docelowych skuteczności działania oraz odpowiednich środków zawartych w planach krajowych lub dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, które nie są właściwe w stosunku do ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na drugi okres odniesienia, i określająca obowiązki dotyczące środków naprawczych (Dz.U. L 38 z 15.2.2017, s. 76).
5 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/132/UE z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiająca ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania dla sieci zarządzania ruchem lotniczym oraz progi alarmowe na drugi okres odniesienia obejmujący lata 2015-2019 (Dz.U. L 71 z 12.3.2014, s. 20).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.79.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/553 dotycząca zgodności docelowych parametrów w kluczowych obszarach działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej, zawartych w zmienionym planie dotyczącym funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonym zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 przez Belgię, Niemcy, Francję, Luksemburg i Niderlandy, z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na drugi okres odniesienia
Data aktu: 22/03/2017
Data ogłoszenia: 24/03/2017