KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 22 ust. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Należy określić wspólne procedury, formularze i szablony, aby zapewnić właściwym organom możliwość dokonania dokładnej oceny zgłoszeń planowanych bezpośrednich lub pośrednich nabyć lub zwiększeń znacznych pakietów akcji instytucji kredytowych, w przypadku gdy potencjalnym nabywcą jest nadzorowany podmiot z innego państwa członkowskiego lub sektora, jednostka dominująca takiego nadzorowanego podmiotu bądź osoba fizyczna lub prawna kontrolująca taki nadzorowany podmiot. W takich przypadkach odpowiednie właściwe organy powinny konsultować się ze sobą i przekazywać sobie nawzajem informacje, o które wystąpiły, oraz wszelkie inne istotne informacje.
(2) Zgodnie z art. 14 ust. 2 dyrektywy 2013/36/UE proces konsultacji, o którym mowa w art. 24 tej dyrektywy, ma również zastosowanie w przypadku oceny akcjonariuszy i udziałowców instytucji kredytowej do celów udzielenia zezwolenia na rozpoczęcie działalności przez instytucję kredytową. Wspólne procedury, formularze i szablony powinny zatem umożliwić konsultacje między odpowiednimi właściwymi organami, w przypadku gdy ocenę akcjonariuszy lub udziałowców posiadających znaczne pakiety akcji przeprowadza się w ramach oceny wniosków o udzielenie instytucjom kredytowym zezwolenia.
(3) W celu ułatwienia współpracy między właściwymi organami oraz zapewnienia wydajnego przebiegu procesu wymiany informacji między nimi właściwe organy powinny wyznaczyć wyspecjalizowane punkty kontaktowe do celów procesu konsultacji, o którym mowa w art. 24 dyrektywy 2013/36/UE, oraz podawać informacje na ich temat do wiadomości publicznej na swoich stronach internetowych.
(4) Należy określić procedury konsultacji zawierające wyraźnie określone terminy w celu zapewnienia szybkiej i skutecznej współpracy między właściwymi organami.
(5) Wspomniane procedury konsultacji powinny również zapewniać współpracę między właściwymi organami i ich współdziałanie na rzecz udoskonalenia procesu konsultacji poprzez propagowanie, w stosownych przypadkach, wymiany informacji zwrotnych na temat jakości i przydatności otrzymywanych informacji.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: