a także mając na uwadze, co następuje:(1) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ wszystkie dotyczą wymogów nadzorczych mających zastosowanie do centralnych depozytów papierów wartościowych (CDPW). Aby zapewnić spójność między tymi przepisami oraz aby ułatwić całościowy wgląd w ich treść i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym obowiązkom przewidzianym w tych przepisach, należy w jednym rozporządzeniu uwzględnić wszystkie wykonawcze standardy techniczne wymagane zgodnie z art. 17 ust. 10, art. 22 ust. 11, art. 24 ust. 8, art. 29 ust. 4, art. 33 ust. 6, art. 49 ust. 6, art. 52 ust. 4, art. 53 ust. 5 i art. 55 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 909/2014.
(2) Wszelkie informacje przekazywane właściwemu organowi przez CDPW we wniosku o udzielenie zezwolenia, a także wszelkie informacje przekazywane do celów przeglądu i oceny, należy przedkładać na trwałym nośniku.
(3) Aby ułatwić szybką identyfikację informacji przedłożonych przez CDPW, wszystkie dokumenty przekazane właściwemu organowi - w tym dokumenty przekazane razem z wnioskiem o udzielenie zezwolenia - powinny zostać opatrzone niepowtarzalnym numerem referencyjnym. W informacjach przekazywanych w ramach procedury przeglądu i oceny działalności CDPW należy precyzyjnie wskazać zmiany, jakie wprowadzono w dokumentach przedłożonych w ramach tej procedury.
(4) Aby usprawnić współpracę między organami w przypadku, gdy CDPW prowadzą działalność transgraniczną lub tworzą oddziały, należy zapewnić zharmonizowane standardy, formularze i procedury regulujące taką współpracę.
(5) Aby móc skutecznie i systematycznie wywiązywać się ze swoich obowiązków, organy uprawnione do uzyskania dostępu do dokumentacji CDPW zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014 powinny otrzymywać dane porównywalne dla wszystkich CDPW. Ponadto korzystanie z tych samych formatów w ramach różnych infrastruktur rynku finansowego powinno sprzyjać zwiększeniu stopnia wykorzystania tych formatów wśród szerokiego spektrum uczestników rynku, przyczyniając się w ten sposób do ich normalizacji. Korzystanie ze znormalizowanych procedur i formatów danych przez CDPW powinno również obniżyć koszty ponoszone przez uczestników rynku i ułatwić organom nadzoru i organom regulacyjnym realizację przypisanych im zadań.
(6) Aby zapewnić spójność procedur w zakresie przechowywania dokumentacji, wszystkie podmioty prawne korzystające z usług CDPW powinny zostać opatrzone niepowtarzalnym kodem dzięki wykorzystaniu identyfikatorów podmiotu prawnego (LEI). Korzystanie z LEI jest już wymagane zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1247/2012 2 i powinno być obowiązkowe do celów związanych z przechowywaniem dokumentacji przez CDPW. CDPW powinny korzystać z formatów zastrzeżonych wyłącznie w ramach procedur wewnętrznych, jednak w celach sprawozdawczych i przy przekazywaniu informacji właściwym organom wszystkie kody wewnętrzne powinny zostać odpowiednio przekształcone w uznawane na całym świecie standardy, takie jak LEI. Posiadacze rachunków niebędący uczestnikami systemów rozrachunku papierów wartościowych prowadzonych przez CDPW, na przykład w przypadku systemów bezpośrednich udziałów kapitałowych, a także klienci uczestników systemów rozrachunku papierów wartościowych prowadzonych przez CDPW powinni - w stosownych przypadkach - mieć możliwość dalszego korzystania z identyfikatorów krajowych.
(7) Aby zapewnić zharmonizowane podejście do kwestii przetwarzania skarg dotyczących dostępu uczestników do CDPW, dostępu emitentów do CDPW, dostępu pomiędzy CDPW oraz wzajemnego dostępu pomiędzy CDPW a inną infrastrukturą rynkową, należy korzystać ze standardowych formularzy i szablonów, wskazując zidentyfikowane czynniki ryzyka oraz przedstawiając wyniki oceny zidentyfikowanych czynników ryzyka uzasadniających decyzję o odmowie dostępu.
(8) Aby usprawnić proces konsultowania się przez organ właściwy dla CDPW z innymi uczestniczącymi organami, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014, przed udzieleniem lub odmową udzielenia zezwolenia na świadczenie bankowych usług pomocniczych, należy ustanowić skuteczną i ustrukturyzowaną procedurę konsultacji. Aby ułatwić terminową współpracę wspomnianych organów i zapewnić im możliwość wyrażenia uzasadnionej opinii na temat wniosku, dokumenty i dane załączone do wniosku powinny zostać sporządzone zgodnie ze wspólnymi szablonami.
(9) Aby zapewnić pewność prawa i jednolite stosowanie obowiązujących przepisów, stosowanie niektórych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu wymogów dotyczących środków dyscypliny rozrachunku powinno rozpocząć się w chwili wejścia tych środków w życie.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(11) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014 przy opracowywaniu projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ESMA ściśle współpracował z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC). Zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne przed przedłożeniem projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści z nimi związanych i zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1247/2012 z dnia 19 grudnia 2012 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do formatu i częstotliwości dokonywania zgłoszeń dotyczących transakcji do repozytoriów transakcji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 352 z 21.12.2012, s. 20).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/392 z dnia 11 listopada 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie udzielania zezwoleń oraz wymogów nadzorczych i operacyjnych dla centralnych depozytów papierów wartościowych (zob. s. 48 niniejszego Dziennika Urzędowego)
5 W zależności od przypadku należy skorzystać z odpowiednich odniesień oraz wskazać konkretny podmiot.
6 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1.
7 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1.
8 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1.