uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony,
(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony 1 (zwany dalej "Układem"), został podpisany w dniu 27 czerwca 2014 r. i wszedł w życie w dniu 1 lipca 2016 r.
(2) Zgodnie z art. 406 ust. 1 Układu Rada Stowarzyszenia jest uprawniona do wydawania zaleceń dla osiągnięcia celów Układu.
(3) Zgodnie z art. 420 ust. 1 Układu Strony podejmują wszelkie ogólne lub szczególne środki wymagane w celu wypełnienia swoich zobowiązań w ramach Układu i zapewniają osiągnięcie celów określonych w Układzie.
(4) W ramach przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa zaproponowano nowy etap współpracy z partnerami, przewidujący większe poczucie odpowiedzialności po obydwu stronach.
(5) Unia i Gruzja postanowiły umocnić swoje partnerstwo, uzgadniając zestaw priorytetów na okres 2017-2020 w celu wsparcia i wzmocnienia odporności i stabilności Gruzji przy jednoczesnym dążeniu do bliższego stowarzyszenia politycznego i głębszej integracji gospodarczej.
(6) Strony Układu uzgodniły zatem treść programu stowarzyszeniowego, który będzie wspierał realizację Układu, ze szczególnym naciskiem na współpracę w ustalonych wspólnych obszarach zainteresowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Rada Stowarzyszenia zaleca, aby Strony realizowały program stowarzyszeniowy UE-Gruzja określony w załączniku.
Program stowarzyszeniowy UE-Gruzja na lata 2017-2020 określony w załączniku zastępuje program stowarzyszeniowy UE-Gruzja na lata 2014-2016, który przyjęto w dniu 26 czerwca 2014 r.
Niniejsze zalecenie staje się skuteczne z dniem jego przyjęcia.
W imieniu Rady Stowarzyszenia | |
Giorgi KVIRIKASHVILI | |
Przewodniczący |
PROGRAM STOWARZYSZENIA MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A GRUZJĄ NA LATA 2017-2020
1. Zasady, instrumenty i zasoby służące realizacji programu stowarzyszeniowego .............
2. Priorytety programu stowarzyszeniowego .........................................................................
2.1 Kluczowe priorytety działań ...............................................................................................
2.2 Demokracja, prawa człowieka, dobre rządy i wzmocnienie instytucji ..............................
Wymiar sprawiedliwości ....................................................................................................
Egzekwowanie prawa ..........................................................................................................
Walka z korupcją, reforma administracji publicznej i służba publiczna ...........................
Niewłaściwe traktowanie i tortury ......................................................................................
Równe traktowanie ..............................................................................................................
Prawa dzieci ........................................................................................................................
Prawa związkowe i podstawowe normy pracy ...................................................................
2.3 Polityka zagraniczna i bezpieczeństwa ...............................................................................
Terroryzm, nierozprzestrzenianie broni masowego rażenia oraz nielegalny eksport broni .....................................................................................................................................
Pokojowe rozwiązywanie konfliktów .................................................................................
Międzynarodowy Trybunał Karny (MTK) .........................................................................
2.4 Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo .......................................................................
Ochrona danych osobowych ................................................................................................
Migracja i azyl ....................................................................................................................
Zarządzanie granicami ........................................................................................................
Walka z przestępczością zorganizowaną ............................................................................
Walka z niedozwolonymi środkami odurzającymi ............................................................
Pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu ......................................................................
Współpraca w walce z terroryzmem ...................................................................................
Współpraca prawna .............................................................................................................
2.5 Handel i kwestie związane z handlem ................................................................................
Handel towarami .................................................................................................................
Przepisy techniczne, normalizacja i odnośna infrastruktura ..............................................
Środki sanitarne i fitosanitarne ...........................................................................................
Ułatwienia w zakresie ceł i handlu .....................................................................................
Reguły pochodzenia ............................................................................................................
Prowadzenie działalności gospodarczej, handel usługami i handel elektroniczny ...........
Płatności bieżące i przepływ kapitału .................................................................................
Zamówienia publiczne ........................................................................................................
Prawa własności intelektualnej ...........................................................................................
Konkurencja ........................................................................................................................
Przejrzystość .......................................................................................................................
Handel i zrównoważony rozwój ..........................................................................................
2.6 Rozwój gospodarczy i możliwości rynkowe ......................................................................
Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich .............................................................................
Publiczna wewnętrzna kontrola finansowa i audyt zewnętrzny .........................................
Podatki .................................................................................................................................
Statystyka ............................................................................................................................
Polityka konsumencka ........................................................................................................
Prawo spółek, rachunkowość i audyt oraz ład korporacyjny .............................................
Usługi finansowe .................................................................................................................
Polityka w dziedzinie przemysłu i przedsiębiorstw oraz sektor wydobywczy ..................
Turystyka .............................................................................................................................
Zatrudnienie, polityka społeczna i równość szans .............................................................
Współpraca w zakresie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego ........................
Rybołówstwo i polityka morska .........................................................................................
Zdrowie publiczne ...............................................................................................................
2.7 Sieci połączeń, efektywność energetyczna, środowisko, działanie w dziedzinie klimatu oraz ochrona ludności .........................................................................................................
Transport .............................................................................................................................
Współpraca energetyczna ...................................................................................................
Środowisko ..........................................................................................................................
Zmiana klimatu ...................................................................................................................
Ochrona ludności .................................................................................................................
2.8 Mobilność i kontakty międzyludzkie .................................................................................
Współpraca w zakresie badań, rozwoju technologicznego i innowacji .............................
Kształcenie, szkolenie i młodzież .......................................................................................
Współpraca w dziedzinie kultury .......................................................................................
Współpraca w obszarze środków audiowizualnych i mediów ...........................................
Rozwój regionalny i współpraca na poziomie regionalnym ..............................................
Udział w programach UE i działaniach jej agencji ............................................................
Kampanie informacyjne i popularyzacyjne skierowane do społeczeństwa .......................
W dniu 27 czerwca 2014 r. Unia Europejska, jej państwa członkowskie i Gruzja (zwane dalej "Stronami") podpisały ambitny i innowacyjny układ o stowarzyszeniu obejmujący pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu (DCFTA). Układ zawiera wiążące postanowienia oparte na zasadach oraz przewiduje wzmocnioną współpracę, idąc dalej niż tradycyjne umowy i obejmując wszystkie obszary zainteresowania. Po zakończeniu procesu ratyfikacji układ zaczął w pełni obowiązywać w dniu 1 lipca 2016 r.
W niniejszym dokumencie zaktualizowano oraz ponownie ukierunkowano program stowarzyszeniowy na lata 2014-2016, jak również określano nowe priorytety współpracy na lata 2017-2020. Wprowadzono w nim rozróżnienie między priorytetami krótkoterminowymi (które należy zrealizować do końca 2018 r. lub poczynić do tego czasu znaczne postępy w ich zakresie) a priorytetami średnioterminowymi (które należy zrealizować do końca 2020 r. lub poczynić do tego czasu znaczne postępy w ich zakresie).
Fakt, że w programie stowarzyszeniowym skupiono się na ograniczonej liczbie priorytetów, nie wpływa na zakres ani mandat obecnego dialogu prowadzonego w ramach innych stosownych umów lub w ramach wielostronnego procesu Partnerstwa Wschodniego. Nie przesądza też o wypełnianiu zobowiązań podjętych w ramach układu o stowarzyszeniu / DCFTA od jego wejścia w życie dnia 1 lipca 2016 r.
Ponadto jednym z zasadniczych elementów, na których opiera się stowarzyszenie polityczne i integracja gospodarcza Gruzji z Unią Europejską, jak przewidziano w układzie o stowarzyszeniu, jest wejście w życie w dniu 28 marca 2017 r. zwolnienia z obowiązku wizowego obywateli Gruzji posiadających paszport biometryczny i podróżujących do państw Schengen 2 , mające w istotny sposób, w bezpiecznych i dobrze zarządzanych warunkach, wzmocnić mobilność i kontakty międzyludzkie między obiema Stronami. UE odnotowuje, że Gruzja spełniła wszystkie wymagane kryteria określone w planie działania na rzecz liberalizacji reżimu wizowego, w wyniku czego Komisja przyjęła w dniu 18 grudnia 2015 r. czwarte i ostatnie sprawozdanie z postępu prac. Celem niniejszego zaktualizowanego programu stowarzyszeniowego jest również śledzenie i dalsze wspieranie trwałych wyników we wszystkich dziedzinach powiązanych z planem działania na rzecz liberalizacji reżimu wizowego, a przez to zapewnienie stałego spełniania wszystkich kryteriów tego planu działania zgodnie z wymogami zmienionego mechanizm zawieszającego zwolnienie z obowiązku wizowego.
Zasady, instrumenty i zasoby służące realizacji programu stowarzyszeniowego
Wsparcie unijne będzie udzielane w kontekście ogólnych priorytetów w zakresie pomocy na rzecz Gruzji, jak określono w jednolitych ramach wsparcia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) oraz w wielopaństwowym programowaniu na mocy ENI, i będzie stanowić element całościowego finansowania udostępnianego Gruzji, z pełnym poszanowaniem odpowiednich przepisów i procedur wykonawczych dotyczących pomocy zewnętrznej UE oraz z uwzględnieniem priorytetów wynikających z programu stowarzyszeniowego.
Niniejszy program stowarzyszeniowy będzie miał zastosowanie przez wstępny okres - od momentu jego przyjęcia do końca 2020 r. - który może zostać przedłużony za porozumieniem Stron. Program ten może w razie konieczności zostać zmieniony lub zaktualizowany w dowolnym momencie za zgodą Rady Stowarzyszenia UE-Gruzja.
Priorytety programu stowarzyszeniowego
Kluczowe priorytety działań
Gruzja od czasu podpisania układu o stowarzyszeniu podjęła znaczące kroki i przeprowadziła istotne reformy, by zapewnić jego skuteczne wdrożenie. UE odnotowuje postępy poczynione przez Gruzję na drodze do pogłębionego stowarzyszenia politycznego i integracji gospodarczej z UE.
UE potwierdza swoje zdecydowane poparcie dla suwerenności i integralności terytorialnej Gruzji w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, w tym swoją politykę nieuznawania i zaangażowania w Gruzji, a także swoje zdecydowane przywiązanie do idei pokoju, stabilności i rozwiązania konfliktu w Gruzji. Ponadto uznając, że Gruzja daje przykład państwowej i społecznej odporności i odgrywa przewodnią rolę w regionie jako dostatnia, pokojowa i stabilna demokracja, UE jest gotowa intensywniej współpracować z nią w kwestiach bezpieczeństwa, by realizować swoje strategiczne priorytety w sąsiedztwie, jak podkreślono w globalnej strategii UE.
W tym kontekście priorytetem powinny być następujące reformy:
W dziedzinie wzmocnienia instytucji i dobrych rządów:
Dalsza reforma wymiaru sprawiedliwości, w szczególności zapewnienie pełnej niezawisłości sędziów oraz zwiększenie odpowiedzialności, efektywności, bezstronności, uczciwości i profesjonalizmu systemu wymiaru sprawiedliwości poprzez wprowadzenie kluczowych reform, dotyczących m.in.: Najwyższej Rady Sprawiedliwości, prokuratury, przejrzystej rekrutacji opartej na kryteriach merytorycznych, odpowiedzialności sądownictwa, szkolenia sędziów, struktury instytucjonalnej sądów, skutecznego elektronicznego systemu zarządzania sprawami, pomocy prawnej i usług prawnych, wymiaru sprawiedliwości w sprawach handlowych oraz alternatywnych metod rozwiązywania sporów. Dalsze zwiększenie odpowiedzialności organów ścigania oraz nasilenie demokratycznego nadzoru nad nimi; organy te powinny być wolne od wszelkich nadmiernych ingerencji. Kontynuowanie reformy gruzińskiego kodeksu karnego w celu zliberalizowania i zmodernizowania prawa oraz zapewnienie jego pełnej zgodności z odnośnymi normami międzynarodowymi.
Realizacja reformy administracji publicznej zgodnie z zasadami administracji publicznej i nowo przyjętą ustawą o służbie cywilnej ze szczególnym naciskiem na monitorowanie jej wykonania i promowanie odpowiedzialnego, efektywnego, skutecznego i przejrzystego systemu zatrudniania, awansowania i zwalniania w administracji publicznej oraz na budowanie merytokratycznej i profesjonalnej służby cywilnej, specjalistyczne, dostosowane do potrzeb szkolenie urzędników służby cywilnej pracujących we wszystkich sektorach administracji publicznej, agencjach oraz przedsiębiorstwach państwowych, świadczenie wysokiej jakości usług publicznych oraz poprawę zarządzania finansami publicznymi. Zapewnienie skutecznego wprowadzenia w życie krajowej strategii antykorupcyjnej i planu działania w zakresie zapobiegania, wykrywania i zwalczania korupcji, w szczególności w odniesieniu do złożonych spraw korupcyjnych, a także faktyczne weryfikowanie deklaracji dochodów i aktywów wszystkich odnośnych urzędników.
Kontynuacja skutecznego wdrażania ustawy antydyskryminacyjnej, strategii w zakresie praw człowieka i krajowego planu działania na rzecz praw człowieka oraz wzmacnianie pluralizmu, przejrzystości i niezależności mediów; wprowadzenie niezależnego mechanizmu dochodzeniowego w przypadku zarzutów dotyczących niewłaściwego traktowania przez organy ścigania; wzmocnienie równouprawnienia płci i zapewnienie równego traktowania w życiu społecznym, politycznym i gospodarczym; a także skupienie się na środkach ochrony dzieci przed wszelkimi formami przemocy. Kontynuowanie reform na rzecz zapewnienia wysokiego poziomu ochrony danych osobowych.
W dziedzinie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa
Utrzymanie skutecznej współpracy między UE a Gruzją na rzecz rozwiązywania konfliktu w ramach uzgodnionych formatów; zintensyfikowanie skutecznej współpracy i koordynacji między UE a Gruzją w zakresie rozwiązywania konfliktów; dalsze konstruktywne uczestnictwo w międzynarodowych rozmowach w Genewie, którym współprzewodniczą UE, ONZ i OBWE, oraz zapewnienie im wsparcia; korzystanie z dobrych usług misji EUMM Georgia z myślą o przyczynieniu się do stabilności, normalizacji sytuacji i budowania zaufania; podejmowanie odpowiednich działań w celu wspierania handlu, swobodnego przepływu i więzi gospodarczych po obu stronach granic administracyjnych, w tym przegląd ustawodawstwa; sprzyjanie kontaktom międzyludzkim, budowie zaufania i pojednaniu.
Pogłębienie dwustronnego dialogu na temat kwestii bezpieczeństwa i obrony, by zająć się problemami będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania, w tym terroryzmem, międzynarodową przestępczością zorganizowaną itp., a także by ukierunkować dalszą współpracę; ułatwienie udziału Gruzji w prowadzonych przez UE operacjach zarządzania kryzysowego, a także w szkoleniach i konsultacjach związanych ze wspólną polityką bezpieczeństwa i obrony; uruchomienie różnych unijnych narzędzi służących wsparciu odporności i budowania zdolności w Gruzji w celu przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym.
W dziedzinie rozwoju gospodarczego i możliwości rynkowych
Wprowadzenie w życie strategii dotyczącej MŚP oraz odnośnego planu działania na lata 2016-2017, jak również kolejnych planów działania; dalsze ulepszanie ram regulacyjnych i warunków prowadzenia działalności oraz zwiększanie wsparcia dla MŚP; usprawnienie dialogu między sektorem publicznym i prywatnym w celu wskazania najważniejszych obszarów sektora prywatnego, w których konieczne jest wsparcie na rzecz strukturalnych reform gospodarczych. Wsparcie reformy infrastruktury sektora finansowego; utworzenie systemu gwarantowania depozytów, reforma sektora bankowego i przepisy regulujące ten sektor, udoskonalenie rejestrów kredytów/zabezpieczeń, poprawa sprawozdawczości finansowej i audytu finansowego, środki umożliwiające rozwój rynków kapitałowych, takie jak mikrokredyty, leasing, faktoring i ubezpieczenia, wprowadzenie alternatywnych mechanizmów rozwiązywania sporów w odniesieniu do sporów handlowych i egzekwowania umów.
Realizacja gruzińskiej strategii rozwoju obszarów wiejskich na lata 2017-2020; wspieranie rozwoju wydajnych łańcuchów wartości, poprawa zatrudnienia na obszarach wiejskich oraz wspieranie MŚP w celu zwiększenia ich konkurencyjności w wybranych sektorach o wysokim potencjale eksportowym.
Wdrożenie strategii dotyczącej barier technicznych w handlu; rozwój infrastruktury związanej z zarządzaniem normami, przepisami technicznymi, metrologią, nadzorem rynku, akredytacją oraz procedurami oceny zgodności; wdrożenie strategii nadzoru rynku; dalsze usprawnienia w obszarze statystyk handlowych; wdrożenie strategicznych ram współpracy celnej. zbliżenie przepisów dotyczących egzekwowania praw własności intelektualnej przez organy celne oraz zapewnienie poszanowania klauzuli zawieszającej w odniesieniu do obowiązujących ceł przywozowych.
Wdrożenie programu i strategii zbliżenia w zakresie bezpieczeństwa żywności, w szczególności kodeksu bezpieczeństwa żywności, oraz zapewnienie stopniowego przyjmowania krajowych horyzontalnych przepisów wykonawczych; zapewnienie weterynaryjnych kontroli fitosanitarnych oraz kontroli bezpieczeństwa żywności w punktach kontroli granicznej; wspieranie systemu wczesnego ostrzegania w zakresie żywności i pasz, zdrowia zwierząt i zdrowia roślin oraz zwiększenie możliwości laboratoryjnych na potrzeby środków sanitarnych i fitosanitarnych.
W dziedzinie sieci połączeń, efektywności energetycznej, środowiska i działania w dziedzinie klimatu:
Wspieranie terminowego wykonania zobowiązań wynikających z oficjalnego przystąpienia Gruzji do Wspólnoty Energetycznej, w szczególności za pomocą reform regulacyjnych oraz inwestycji w bezpieczeństwo energetyczne i efektywność energetyczną, w tym wzmocnienie mandatu, zdolności i niezależności organu regulacji energetyki; wzmocnienie sieci infrastruktury energetycznej oraz odnośnych połączeń międzysystemowych, a także poprawa przejrzystości i funkcjonowania rynku energii elektrycznej i gazu.
Rozwijanie infrastruktury o istotnym znaczeniu gospodarczym, w tym poprzez dalsze wdrażanie projektów w zakresie rozwoju sieci bazowej TEN-T.
Lepsze zbliżenie do dorobku prawnego UE w dziedzinie zarządzania w zakresie środowiska poprzez przyjęcie i wdrożenie nowych przepisów dotyczących oceny oddziaływania na środowisko, strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oraz odpowiedzialności za szkody w środowisku, poprzez zapewnienie publicznego dostępu do danych środowiskowych i udziału społeczeństwa w procesie decyzyjnym, poprzez włączenie w ten proces wszystkich zainteresowanych podmiotów, jak również poprzez uwzględnienie kwestii środowiskowych w innych dziedzinach polityki i usprawnienie wymiany informacji na temat środowiska. Zakończenie prac nad strategią rozwoju niskoemisyjnego. Rozpoczęcie wdrażania nowego globalnego porozumienia w sprawie zmiany klimatu (porozumienia paryskiego).
W dziedzinie mobilności i kontaktów międzyludzkich
Zapewnienie stałego przestrzegania wszystkich kryteriów określonych w planie działania na rzecz liberalizacji reżimu wizowego zgodnie z wymogami zmienionego mechanizmu zawieszającego zwolnienie z obowiązku wizowego; skuteczne wprowadzenie w życie partnerstwa na rzecz mobilności UE-Gruzja, gruzińskiej strategii migracyjnej na lata 2016-2020 oraz strategii zintegrowanego zarządzania granicami na lata 2014-2018 i towarzyszących im planów działania.
Poprawa ogólnych wyników w zakresie edukacji i badań poprzez przeprowadzenie kompleksowej reformy w tej dziedzinie, a także opracowanie strategicznego podejścia do zatrudnienia oraz kształcenia i szkolenia zawodowego; określenie wizji i opracowanie strategii wspierania gruzińskiego systemu nauki, technologii i innowacji, w tym gruzińskiej polityki innowacyjności; wdrożenie podstawowych praw pracowniczych.
Demokracja, prawa człowieka, dobre rządy i wzmocnienie instytucji
Dialog i współpraca będą obejmowały następujące obszary:
Wymiar sprawiedliwości
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Egzekwowanie prawa
Priorytety krótkoterminowe
Walka z korupcją, reforma administracji publicznej i służba publiczna
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średniookresowe
Niewłaściwe traktowanie i tortury
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Równe traktowanie
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Prawa dzieci
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Prawa związkowe i podstawowe normy pracy
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Polityka zagraniczna i bezpieczeństwa
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Terroryzm, nierozprzestrzenianie broni masowego rażenia oraz nielegalny eksport broni
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Pokojowe rozwiązywanie konfliktów
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Międzynarodowy Trybunał Karny (MTK)
Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo
Strony będą współpracować w następujących dziedzinach:
Ochrona danych osobowych Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Migracja i azyl
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Zarządzanie granicami
Priorytety średnioterminowe
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Walka z niedozwolonymi środkami odurzającymi
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Współpraca w walce z terroryzmem
Priorytety średnioterminowe
Współpraca prawna
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Handel i kwestie związane z handlem
Handel towarami
Strony będą współpracować z myślą o wdrożeniu postanowień układu o stowarzyszeniu dotyczących dostępu towarów do rynku, w szczególności w drodze wspólnych konsultacji w celu:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średniookresowe
Przepisy techniczne, normalizacja i odnośna infrastruktura
Strony będą współpracować w zakresie norm, przepisów technicznych, metrologii, nadzoru rynku, akredytacji oraz oceny zgodności w celu stopniowego zbliżenia tych systemów do odpowiednich systemów unijnych, jak przewidziano w układzie o stowarzyszeniu. Współpraca będzie obejmowała:
Priorytety średnioterminowe
Środki sanitarne i fitosanitarne
Strony będą współpracować na rzecz przygotowania Gruzji do zbliżenia jej przepisów sanitarnych i fitosanitarnych w zakresie żywności i pasz, zdrowia roślin jak również zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz odnośnych praktyk do norm i praktyk obowiązujących w UE, zgodnie z odpowiednimi załącznikami do układu o stowarzyszeniu. Współpraca będzie obejmowała:
Priorytety krótkoterminowe
Ułatwienia w zakresie ceł i handlu
Strony będą współpracować na rzecz przygotowania Gruzji do zbliżenia jej przepisów do dorobku prawnego UE i do międzynarodowych norm wymienionych w odpowiednim załączniku do układu o stowarzyszeniu. Zbliżenie przepisów powinno się opierać na unijnym kodeksie celnym, który jest wdrażany od dnia 1 maja 2016 r. Odpowiedni załącznik do układu o stowarzyszeniu będzie odzwierciedlał zastąpienie wspólnotowego kodeksu celnego unijnym kodeksem celnym.
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Reguły pochodzenia
Strony będą współpracować w zakresie wdrożenia reguł pochodzenia ustanowionych w stosownym protokole do układu o stowarzyszeniu i wynikających z przystąpienia Gruzji do Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Prowadzenie działalności gospodarczej, handel usługami i handel elektroniczny
Strony będą kontynuować dialog na temat prowadzenia działalności gospodarczej, handlu usługami i handlu elektronicznego zgodnie z odnośnymi postanowieniami układu o stowarzyszeniu. Ponadto Strony przygotują się do realizacji zobowiązań w obszarach usług, jak przewidziano w odpowiednich załącznikach do układu o stowarzyszeniu. Będzie to obejmowało szkolenia oraz budowanie odpowiedniego potencjału administracyjnego na potrzeby przeprowadzenia planowanego zbliżenia przepisów oraz zapewnienie regularnej wymiany informacji w odniesieniu do planowanych i bieżących prac w wybranych obszarach, których dotyczy zbliżenie przepisów.
Płatności bieżące i przepływ kapitału
Strony będą kontynuować dialog na temat przepływu kapitału i płatności, w szczególności w celu monitorowania zgodności ze wszystkimi istniejącymi zobowiązaniami i przygotowania się do wdrożenia układu o stowarzyszeniu.
Zamówienia publiczne
Strony będą współpracować na rzecz przygotowania Gruzji do wdrożenia rozdziału dotyczącego zamówień w układzie o stowarzyszeniu oraz związanych z tym reform. Przygotowania te będą obejmowały:
Priorytety średnioterminowe
Prawa własności intelektualnej
Strony będą współpracować na rzecz przygotowania Gruzji do zbliżenia przepisów do dorobku prawnego UE i międzynarodowych norm dotyczących ochrony praw własności intelektualnej, w tym oznaczeń geograficznych, jak przewidziano w układzie o stowarzyszeniu, a także będą zapewniać skuteczną ochronę wszelkich praw własności intelektualnej, w tym oznaczeń geograficznych. Współpraca będzie obejmować:
Priorytety średnioterminowe
Konkurencja
Priorytety średnioterminowe
Strony będą współpracować na rzecz wdrożenia rozdziału "Konkurencja" układu o stowarzyszeniu i powiązanych reform. Współpraca będzie dotyczyła ram instytucjonalnych Gruzji oraz odpowiedniego potencjału administracyjnego w zakresie gwarantowania skutecznego wdrażania odpowiedniego ustawodawstwa, jak również wzmocnionego dialogu na temat egzekwowania przepisów w obszarze konkurencji i przepisów powiązanych.
Przejrzystość
Priorytety krótkoterminowe
Strony zwrócą szczególną uwagę na współpracę przy przygotowaniach do wdrożenia zobowiązań dotyczących przejrzystości w kształtowaniu polityki związanej z wymianą handlową. Strony omówią najlepsze praktyki oraz doświadczenia w zakresie przejrzystego kształtowania polityki, będą się wymieniać informacjami oraz zapewnią odpowiednie szkolenia, m.in. dotyczące mechanizmów komunikacji i konsultacji z zainteresowanymi podmiotami; będą również organizować seminaria i inne wydarzenia dla ogółu społeczeństwa mające na celu objaśnienie procesu wdrażania układu o stowarzyszeniu i zbliżania przepisów.
Handel i zrównoważony rozwój
Priorytety średnioterminowe
Strony będą kontynuować dialog na temat kwestii ujętych w rozdziale "Handel i zrównoważony rozwój" układu o stowarzyszeniu, którymi są w szczególności wymiana informacji na temat rozwijania odpowiedniego systemu inspekcji pracy obejmującego wszystkie międzynarodowe podstawowe normy pracy, wdrożenie kodeksu pracy, wykonanie wielostronnych umów środowiskowych, do których przystąpiła co najmniej jedna ze Stron, oraz zawartych w nich zobowiązań dotyczących zrównoważonego rozwoju, a także będą omawiać i wymieniać najlepsze praktyki w zakresie przyszłej realizacji zobowiązań określonych w przywołanym rozdziale odnoszące się do zaangażowania zainteresowanych podmiotów i do dialogu ze społeczeństwem obywatelskim.
Rozwój gospodarczy i możliwości rynkowe
Ponadto Strony postanawiają współpracować w celu:
Priorytety średnioterminowe
Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich Strony będą współpracować w zakresie:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Strony będą współpracować w celu zapewnienia rozwoju publicznej kontroli finansowej i audytu zewnętrznego poprzez:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Podatki
Strony zacieśnią i wzmocnią współpracę mającą na celu usprawnienie i rozwój systemu podatkowego i administracji podatkowej w Gruzji, w oparciu o normy unijne i międzynarodowe, w tym przygotowanie do stopniowego zbliżenia do dorobku prawnego UE oraz instrumentów międzynarodowych, zgodnie z odpowiednim załącznikiem do układu o stowarzyszeniu, w szczególności poprzez:
Statystyka
Strony będą współpracować w zakresie:
Priorytety średnioterminowe
Polityka konsumencka
Mając na względzie przygotowania do wdrożenia dorobku prawnego UE oraz międzynarodowych instrumentów, o których mowa w odpowiednich załącznikach do układu o stowarzyszeniu, Strony będą współpracować w zakresie:
Prawo spółek, rachunkowość i audyt oraz ład korporacyjny
Strony będą współpracować w związku z przygotowaniem Gruzji do wdrożenia dorobku prawnego UE i instrumentów międzynarodowych, o których mowa w odpowiednim załączniku do układu o stowarzyszeniu, a w szczególności w zakresie wysiłków Gruzji na rzecz lepszego wykorzystania regularnego dialogu w celu pogłębienia współpracy i omawiania kroków, jakie należy podjąć.
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Usługi finansowe
Współpraca w tym zakresie będzie miała na celu przygotowanie Gruzji do modernizacji jej finansowych ram regulacyjnych i nadzorczych z wykorzystaniem przepisów UE i instrumentów międzynarodowych, o których mowa w odnośnych załącznikach do układu o stowarzyszeniu, jako punktu odniesienia do opracowania zasad właściwych dla Gruzji. Współpraca ta obejmuje następujące działania i przyczynia się do osiągnięcia następujących celów:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Polityka w dziedzinie przemysłu i przedsiębiorstw oraz sektor wydobywczy
Strony będą współpracować w celu poprawy otoczenia biznesowego i regulacyjnego, zwłaszcza dla MŚP, w tym mikroprzedsiębiorstw, w szczególności poprzez:
Priorytety krótkoterminowe
Za pośrednictwem specjalnego podkomitetu Strony będą wymieniać się informacjami na temat sektora wydobywczego i metali w celu lepszego zrozumienia polityki UE i Gruzji, w tym na temat realizacji unijnej Inicjatywy na rzecz surowców, programu w zakresie badań naukowych "Horyzont 2020" oraz europejskiego partnerstwa innowacji w dziedzinie surowców.
Turystyka
Za pośrednictwem specjalnego podkomitetu Strony będą wymieniać się informacjami na temat rozwoju turystyki w Gruzji i w UE, m.in. na temat istotnych wydarzeń i najlepszych praktyk; Gruzja będzie wspierana w realizacji przyjętej przez nią w 2015 r. strategii na rzecz turystyki.
Zatrudnienie, polityka społeczna i równość szans Strony będą współpracować w celu:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Współpraca w zakresie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego
Strony będą współpracować w celu przygotowania się do wdrożenia dorobku prawnego UE, o którym mowa w odpowiednich załącznikach do układu o stowarzyszeniu, oraz w celu udzielenia Gruzji wsparcia w zakresie:
Priorytety średnioterminowe
Rybołówstwo i polityka morska
Strony będą współpracować w zakresie:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Zdrowie publiczne
Strony będą współpracować w zakresie:
Sieci połączeń, efektywność energetyczna, środowisko, działanie w dziedzinie klimatu oraz ochrona ludności
Strony będą współpracować w celu intensywniejszego dalszego wdrażania dorobku prawnego UE w zakresie wszystkich środków transportu, o których mowa w odpowiednich załącznikach do układu o stowarzyszeniu, oraz w celu udzielenia Gruzji wsparcia w zakresie:
Priorytety średnioterminowe
Współpraca energetyczna
Strony będą współpracować w celu:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średniookresowe
Środowisko
Strony będą współpracować w celu:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Zmiana klimatu
Strony będą współpracować w celu:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Ochrona ludności
Strony będą współpracować w celu wzmocnienia działań w zakresie zapobiegania klęskom żywiołowym, gotowości na ich wystąpienie oraz reagowania na takie klęski. W tym celu Strony m.in.:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Mobilność i kontakty międzyludzkie
Strony będą współpracować w zakresie:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Kształcenie, szkolenie i młodzież
Strony będą współpracować w zakresie ogólnej modernizacji i reformy gruzińskiego systemu kształcenia i szkolenia oraz polityki dotyczącej młodzieży, w szczególności poprzez:
Priorytety średnioterminowe
Współpraca w dziedzinie kultury
Strony będą:
Współpraca w obszarze środków audiowizualnych i mediów
Strony będą współpracować w celu przygotowania się do wdrożenia dorobku prawnego UE, o którym mowa w odpowiednich załącznikach do układu o stowarzyszeniu, oraz w celu udzielenia Gruzji wsparcia w zakresie:
Priorytety średnioterminowe
Rozwój regionalny i współpraca na poziomie regionalnym
Strony będą współpracować w ramach polityki rozwoju regionalnego oraz odnośnego dialogu między UE a Gruzją, mając na względzie wysiłki Gruzji zmierzające do:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średniookresowe
Udział w programach UE i działaniach jej agencji
Strony:
Priorytety średnioterminowe
Kampanie informacyjne i popularyzacyjne skierowane do społeczeństwa
Strony będą współpracować w celu zagwarantowania merytorycznej dyskusji, również z szerszą grupą odbiorców i obywateli gruzińskich, na temat możliwości i konsekwencji zbliżenia Gruzji do UE, w tym na temat programu stowarzyszeniowego, a w szczególności DCFTA.
- państwa członkowskie UE należące do strefy Schengen: Austria, Belgia, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry i Włochy;
- państwa członkowskie UE, które jeszcze nie stosują w pełni dorobku Schengen (niebędące jeszcze częścią strefy Schengen bez granic wewnętrznych): Bułgaria, Chorwacja, Cypr i Rumunia.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.344.65 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 1/2017 (2017/2445) w sprawie uzgodnienia programu stowarzyszeniowego UE-Gruzja |
Data aktu: | 20/11/2017 |
Data ogłoszenia: | 23/12/2017 |
Data wejścia w życie: | 20/11/2017 |