KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 98/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania prekursorów materiałów wybuchowych 1 , w szczególności jego art. 12,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Załącznik II do rozporządzenia (UE) nr 98/2013 zawiera wykaz prekursorów materiałów wybuchowych, które podlegają zharmonizowanym przepisom dotyczącym ich dostępności dla ogółu społeczeństwa, oraz zapewniającym odpowiednie zgłaszanie podejrzanych transakcji, zniknięć i kradzieży w całym łańcuchu dostaw.
(2) Substancje wymienione w załączniku II są dostępne dla ogółu społeczeństwa, ale podlegają obowiązkowi zgłaszania, który obejmuje zarówno użytkowników profesjonalnych w całym cyklu dostaw, jak i przeciętnych użytkowników.
(3) Państwa członkowskie wykazały, że proszek aluminiowy był nabywany i używany w Europie w celu produkcji materiałów wybuchowych domowymi sposobami. Proszek magnezu to substancja o właściwościach bardzo zbliżonych do aluminium.
(4) Wprowadzanie do obrotu i stosowanie aluminium oraz proszku magnezu nie jest obecnie zharmonizowane na szczeblu Unii. Jednakże przynajmniej jedno państwo członkowskie wprowadziło już ograniczenia ich dostępności dla przeciętnych użytkowników, a Światowa Organizacja Celna monitoruje przesyłanie proszku aluminiowego na całym świecie w celu identyfikacji przypadków nielegalnego handlu na potrzeby produkcji improwizowanych prekursorów materiałów wybuchowych.
(5) Tendencje w zakresie używania proszku aluminiowego i proszku magnezu nie uzasadniają obecnie ograniczenia dostępu przeciętnych użytkowników, biorąc pod uwagę poziom zagrożenia lub wielkość wymiany handlowej związane z tą substancją.
(6) Konieczna jest zwiększona kontrola, by organy krajowe miały możliwość zapobiegania i wykrywania potencjalnego nielegalnego stosowania tych substancji jako prekursorów materiałów wybuchowych, co można osiągnąć za pomocą mechanizmu sprawozdawczego ustanowionego na mocy rozporządzenia (UE) nr 98/2013.
(7) Proszek aluminiowy jest przedmiotem oddzielnego rozporządzenia delegowanego, w którym dodaje się tę substancję do wykazu w załączniku II. W rezultacie proszek magnezu mógłby stanowić realną alternatywę niepodlegającą kontroli.
(8) Ze względu na zagrożenie stwarzane przez dostępność proszku magnezu, oraz biorąc pod uwagę, że obowiązek sprawozdawczy nie będzie miał znacznego wpływu na podmioty gospodarcze i konsumentów, dodanie tej substancji do załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 98/2013 jest uzasadnione i proporcjonalne,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |