uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 i ust. 5,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
(1) Europejski System Banków Centralnych (ESBC) tworzy wspólną analityczną bazę danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych (zwaną dalej "AnaCredit"), zasilaną danymi o ekspozycjach kredytowych pochodzącymi ze wszystkich państw członkowskich, których walutą jest euro. Baza AnaCredit będzie stanowić wsparcie dla Eurosystemu, ESBC oraz Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) w wykonywaniu ich zadań, w tym w zakresie analizy polityki pieniężnej oraz operacji polityki pieniężnej, zarządzania ryzykiem, nadzorowania stabilności finansowej, a także polityki makroostrożnościowej i badań dotyczących nadzoru makroostrożnościowego oraz w zakresie nadzoru bankowego.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) 1 podmioty sprawozdające będące rezydentami w sprawozdającym państwie członkowskim mają obowiązek przekazywania danych dotyczących ekspozycji kredytowych oraz danych referencyjnych dotyczących kontrahentów krajowemu bankowi centralnemu (KBC) tego państwa członkowskiego. KBC sprawozdających państw członkowskich mają także obowiązek przesyłania tych danych do Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Konieczne jest zatem określenie procedur dotyczących takich transmisji danych zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2016/867 (EBC/2016/13). W szczególności konieczne jest, by KBC przekazywały dane referencyjne dotyczące kontrahentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dokonywały rejestracji kontrahentów w bazie danych rejestru instytucji i jednostek powiązanych (Register of Institutions and Affiliates Database, RIAD) stanowiącej centralne repozytorium, w którym przechowywane są atrybuty dotyczące pojedynczych jednostek organizacyjnych oraz informacje o różnych rodzajach istniejących między nimi powiązań, co m.in. pozwala na określenie struktury grupy z uwzględnieniem różnych definicji w bazie RIAD, w sposób terminowy.
(3) Ponadto konieczne jest jasne przydzielenie obowiązków KBC w zakresie przekazywania EBC danych dotyczących ekspozycji kredytowych i danych referencyjnych kontrahentów w odniesieniu do podmiotów obserwowanych będących oddziałami zagranicznymi w sprawozdającym państwie członkowskim w celu ograniczania podwójnej sprawozdawczości, a tym samym zapewnienia wdrożenia skutecznych i efektywnych procedur statystycznych w całym procesie tworzenia informacji statystycznych.
(4) Baza AnaCredit może także obejmować dane dotyczące ekspozycji kredytowych pochodzące z państw członkowskich, których walutą nie jest euro ale które podejmą decyzję o zostaniu sprawozdającym państwem członkowskim poprzez włączenie postanowień rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) do prawa krajowego lub poprzez nałożenie odpowiednich obowiązków sprawozdawczych w inny sposób, zgodnie z prawem krajowym. Te państwa członkowskie mogą także włączyć postanowienia niniejszych wytycznych do prawa krajowego lub w inny sposób wdrożyć odpowiednie środki, zgodnie z prawem krajowym, w celu zapewnienia spełniania odpowiednich obowiązków przesyłania danych do EBC w zharmonizowany sposób.
(5) Zgodnie z art. 24 wytycznych EBC/2014/15 2 KBC przekazują i aktualizują wszystkie niezbędne na potrzeby statystyczne dane referencyjne opisujące jednostki instytucjonalne lub jednostki prawne, poprzez bazę RIAD. Dane przechowywane w bazie RIAD są także wykorzystywane do przygotowywania oficjalnych list monetarnych instytucji finansowych (MIF), funduszy inwestycyjnych, podmiotów sekurytyzacyjnych, instytucji istotnych dla statystyki płatności oraz instytucji ubezpieczeniowych.
(6) Baza RIAD powinna być repozytorium danych referencyjnych dotyczących wszystkich kontrahentów zdefiniowanych w rozporządzeniu (UE) 2016/867 (EBC/2016/13). Niezbędnym warunkiem poprawnego funkcjonowania bazy AnaCredit jest jednoznaczna identyfikacja kontrahentów.
(7) Konieczne jest zdefiniowanie zakresu danych podlegających przekazywaniu zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13), zgodnie z którym KBC mają prawo utworzenia systemu przekazywania informacji zwrotnej podmiotom sprawozdającym lub rozbudowania istniejących systemów przekazywania informacji zwrotnej takim podmiotom przy wykorzystaniu podzbioru danych dotyczących ekspozycji kredytowych zebranych na podstawie tego rozporządzenia. Te systemy przekazywania informacji zwrotnej pomagają w zapewnieniu podmiotom sprawozdającym szerszej podstawy do oceny ich zdolności kredytowej, w szczególności w odniesieniu do dłużników transgranicznych, a także w poprawie zarządzania ryzykiem przez instytucje kredytowe i innych kredytodawców. System przekazywana informacji zwrotnej może zwiększyć wkład ESBC w zakresie nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi oraz zapewniania stabilności systemu finansowego.
(8) EBC, we współpracy z KBC sprawozdających państw członkowskich, powinien na kolejnym etapie ustanowić ramy prawne szczegółowo określające zakres i sposób wdrażania systemów przekazywania informacji zwrotnej. Te ramy prawne nie powinny uniemożliwiać KBC wymiany danych referencyjnych dotyczących kontrahentów z ich podmiotami sprawozdającymi, jeżeli zostanie to uznane za konieczne dla poprawy wydajności i spójności procedury sprawozdawczej oraz dla przyczyniania się do wyższej jakości danych referencyjnych dotyczących kontrahentów przechowywanych w bazie RIAD.
(9) Niezbędne jest ustanowienie procedury sprawnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, pod warunkiem że zmiany te nie naruszą podstawowej struktury pojęciowej ani nie wpłyną na obciążenia sprawozdawcze. Przy stosowaniu tej procedury uwzględnione powinny być opinie Komitetu ds. Statystyki ESBC. KBC i pozostałe komitety ESBC mogą przedstawiać propozycje takich zmian technicznych do załączników za pośrednictwem Komitetu ds. Statystyki ESBC,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2020/11 (381/2020) z dnia 21 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.69.46) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/1829 z dnia 7 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.370.5) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 1 kwietnia 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 wytycznych nr EBC/2020/11 (381/2020) z dnia 21 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.69.46) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/1829 z dnia 7 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.370.5) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 1 kwietnia 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 wytycznych nr EBC/2020/11 (381/2020) z dnia 21 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.69.46) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/1829 z dnia 7 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.370.5) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 1 kwietnia 2022 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.333.66 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2017/38 (2017/2335) w sprawie procedur zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego |
Data aktu: | 23/11/2017 |
Data ogłoszenia: | 15/12/2017 |
Data wejścia w życie: | 15/12/2017 |