Rozporządzenie 2017/1952 uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2888/2000 i (WE) nr 685/2001 oraz rozporządzenie Rady (EWG) nr 1101/89

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2017/1952
z dnia 25 października 2017 r.
uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2888/2000 i (WE) nr 685/2001 oraz rozporządzenie Rady (EWG) nr 1101/89
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Parlament Europejski, Rada i Komisja potwierdziły swoje wspólne zobowiązanie do uaktualnienia i uproszczenia ustawodawstwa w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 3 .

(2) W celu uporządkowania dorobku prawnego i ograniczenia jego objętości należy go systematycznie analizować i wskazywać nieaktualne przepisy. Uchylenie nieaktualnych przepisów pozwala utrzymać przejrzystość ram prawnych oraz ich jasność i łatwość w stosowaniu przez państwa członkowskie i zainteresowane strony, w tym przypadku przez sektor żeglugi śródlądowej i sektor transportu drogowego towarów.

(3) W 1989 r. Rada przyjęła rozporządzenie (EWG) nr 1101/89 4 . Dziesięć lat później Rada przyjęła rozporządzenie (WE) nr 718/1999 5  w celu zapewnienia, by sektor żeglugi śródlądowej nadal dysponował odpowiednimi narzędziami oraz w celu zarządzania zdolnością przewozową floty. Rozporządzenie (WE) nr 718/1999 ma ten sam zakres przedmiotowy co rozporządzenie (EWG) nr 1101/89, lecz go nie uchyla.

(4) Zgodnie z art. 8 ust. 6 Umowy między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie przewozu kolejowego i drogowego rzeczy i osób 6  wszystkie pojazdy spełniające normy techniczne ustanowione w dyrektywie Rady 96/53/WE 7  zostały zwolnione z jakichkolwiek limitów lub uzgodnień dotyczących zezwoleń z mocą od dnia 1 stycznia 2005 r. Rozporządzenie (WE) nr 2888/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady 8  dotyczące dystrybucji zezwoleń dla pojazdów ciężarowych poruszających się w Szwajcarii należy zatem uznać za nieaktualne.

(5) W związku z przystąpieniem Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii w dniu 1 stycznia 2007 r. rozporządzenie (WE) nr 685/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 9  nie jest już konieczne, ponieważ te państwa członkowskie nie są już zobowiązane do uzyskania zezwolenia na potrzeby przewozu drogowego rzeczy i wspierania transportu kombinowanego.

(6) Należy zatem uchylić rozporządzenia (EWG) nr 1101/89, (WE) nr 2888/2000 i (WE) nr 685/2001,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Rozporządzenia (EWG) nr 1101/89, (WE) nr 2888/2000 i (WE) nr 685/2001 tracą niniejszym moc.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 25 października 2017 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
A. TAJANI M. MAASIKAS
Przewodniczący Przewodniczący
1 Dz.U. C 209 z 30.6.2017, s. 58.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 12 września 2017 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 9 października 2017 r.
3 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
4 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1101/89 z dnia 27 kwietnia 1989 r. w sprawie poprawy struktury żeglugi śródlądowej (Dz.U. L 116 z 28.4.1989, s. 25).
5 Rozporządzenie Rady (WE) nr 718/1999 z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie polityki w zakresie zdolności przewozowych floty wspólnotowej w celu wspierania żeglugi śródlądowej (Dz.U. L 90 z 2.4.1999, s. 1).
6 Dz.U. L 114 z 30.4.2002, s. 91.
7 Dyrektywa Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 59).
8 Rozporządzenie (WE) nr 2888/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. w sprawie dystrybucji zezwoleń dla pojazdów ciężarowych poruszających się w Szwajcarii (Dz.U. L 336 z 30.12.2000, s. 9).
9 Rozporządzenie (WE) nr 685/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 kwietnia 2001 r. dotyczące podziału między Państwa Członkowskie zezwoleń otrzymanych na mocy porozumień ustanawiających określone warunki dla drogowego przewozu rzeczy i wspierania transportu kombinowanego między Wspólnotą Europejską a Republiką Bułgarii oraz między Wspólnotą Europejską a Rumunią (Dz.U. L 108 z 18.4.2001, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.284.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2017/1952 uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2888/2000 i (WE) nr 685/2001 oraz rozporządzenie Rady (EWG) nr 1101/89
Data aktu: 25/10/2017
Data ogłoszenia: 31/10/2017
Data wejścia w życie: 20/11/2017