ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2017/1952
z dnia 25 października 2017 r.
uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2888/2000 i (WE) nr 685/2001 oraz rozporządzenie Rady (EWG) nr 1101/89
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Parlament Europejski, Rada i Komisja potwierdziły swoje wspólne zobowiązanie do uaktualnienia i uproszczenia ustawodawstwa w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 3 .
(2) W celu uporządkowania dorobku prawnego i ograniczenia jego objętości należy go systematycznie analizować i wskazywać nieaktualne przepisy. Uchylenie nieaktualnych przepisów pozwala utrzymać przejrzystość ram prawnych oraz ich jasność i łatwość w stosowaniu przez państwa członkowskie i zainteresowane strony, w tym przypadku przez sektor żeglugi śródlądowej i sektor transportu drogowego towarów.
(3) W 1989 r. Rada przyjęła rozporządzenie (EWG) nr 1101/89 4 . Dziesięć lat później Rada przyjęła rozporządzenie (WE) nr 718/1999 5 w celu zapewnienia, by sektor żeglugi śródlądowej nadal dysponował odpowiednimi narzędziami oraz w celu zarządzania zdolnością przewozową floty. Rozporządzenie (WE) nr 718/1999 ma ten sam zakres przedmiotowy co rozporządzenie (EWG) nr 1101/89, lecz go nie uchyla.
(4) Zgodnie z art. 8 ust. 6 Umowy między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie przewozu kolejowego i drogowego rzeczy i osób 6 wszystkie pojazdy spełniające normy techniczne ustanowione w dyrektywie Rady 96/53/WE 7 zostały zwolnione z jakichkolwiek limitów lub uzgodnień dotyczących zezwoleń z mocą od dnia 1 stycznia 2005 r. Rozporządzenie (WE) nr 2888/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 dotyczące dystrybucji zezwoleń dla pojazdów ciężarowych poruszających się w Szwajcarii należy zatem uznać za nieaktualne.
(5) W związku z przystąpieniem Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii w dniu 1 stycznia 2007 r. rozporządzenie (WE) nr 685/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 nie jest już konieczne, ponieważ te państwa członkowskie nie są już zobowiązane do uzyskania zezwolenia na potrzeby przewozu drogowego rzeczy i wspierania transportu kombinowanego.
(6) Należy zatem uchylić rozporządzenia (EWG) nr 1101/89, (WE) nr 2888/2000 i (WE) nr 685/2001,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. C 209 z 30.6.2017, s. 58.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 12 września 2017 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 9 października 2017 r.
3 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
4 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1101/89 z dnia 27 kwietnia 1989 r. w sprawie poprawy struktury żeglugi śródlądowej (Dz.U. L 116 z 28.4.1989, s. 25).
5 Rozporządzenie Rady (WE) nr 718/1999 z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie polityki w zakresie zdolności przewozowych floty wspólnotowej w celu wspierania żeglugi śródlądowej (Dz.U. L 90 z 2.4.1999, s. 1).
6 Dz.U. L 114 z 30.4.2002, s. 91.
7 Dyrektywa Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 59).
8 Rozporządzenie (WE) nr 2888/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. w sprawie dystrybucji zezwoleń dla pojazdów ciężarowych poruszających się w Szwajcarii (Dz.U. L 336 z 30.12.2000, s. 9).
9 Rozporządzenie (WE) nr 685/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 kwietnia 2001 r. dotyczące podziału między Państwa Członkowskie zezwoleń otrzymanych na mocy porozumień ustanawiających określone warunki dla drogowego przewozu rzeczy i wspierania transportu kombinowanego między Wspólnotą Europejską a Republiką Bułgarii oraz między Wspólnotą Europejską a Rumunią (Dz.U. L 108 z 18.4.2001, s. 1).