(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 141)(Jedynie teksty w języku polskim, słowackim, słoweńskim i węgierskim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 2 lutego 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy na Węgrzech, w Rzeczypospolitej Polskiej, Republice Słowenii i Republice Słowackiej przekazały Komisji list intencyjny, który otrzymała ona w dniu 7 kwietnia 2016 r. List zawierał propozycję utworzenia kolejowego korytarza towarowego zwanego "bursztynowym", przebiegającego przez terytoria tych państw członkowskich.
(2) Komisja rozpatrzyła ten wniosek zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 i uznała go za zgodny z art. 5 tego rozporządzenia ze względów przedstawionych poniżej.
(3) We wniosku uwzględniono kryteria określone w art. 4 tego rozporządzenia. Proponowany kolejowy korytarz towarowy przebiega przez terytoria więcej niż trzech państw członkowskich oraz ułatwia połączenia między portami morskimi na Adriatyku w Republice Słowenii, portami żeglugi śródlądowej na Dunaju na Węgrzech i w Republice Słowackiej. Poprawia również połączenia z głównymi intermodalnymi terminalami transportu kolejowo-drogowego w zainteresowanych państwach członkowskich oraz zapewnia bezpośrednie trasy przewozów towarowych przez wschodnią część Alp. Może również sprzyjać rozwojowi komunikacji kolejowej z Serbią, a także przyczynić się do poprawy komunikacji kolejowej przez wschodnią granicę UE i na połączeniach lądowych Europa-Azja.
(4) Ponadto wyniki badań rynku przeprowadzonych pod kątem utworzenia kolejowego korytarza towarowego zwanego "bursztynowym" pokazują, że istnieje popyt na przewozy na zaproponowanej trasie, w tym na trasach łączących porty z lokalizacjami w głębi kraju w zachodnich Węgrzech na trasie z i do portu Koper oraz na trasach między wschodnimi regionami Polski, Słowacji i Węgier. Badania wskazują także na potencjał zmiany rodzaju transportu i zwiększenie ruchu w tym korytarzu.
(5) Zainteresowani zarządcy infrastruktury wyrazili pełne poparcie dla tego nowego kolejowego korytarza towarowego i, zgodnie z listem intencyjnym, potencjalni wnioskodawcy wyrazili swoje zainteresowanie korzystaniem z tego korytarza.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: