(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 5464)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 18 sierpnia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2006/771/WE 2 harmonizuje techniczne warunki użytkowania widma na potrzeby różnorodnych urządzeń bliskiego zasięgu, takich jak systemy alarmowe, urządzenia łączności lokalnej, mechanizmy do otwierania drzwi, implanty medyczne i inteligentne systemy transportowe. Urządzenia bliskiego zasięgu to zwykle produkty wytwarzane na skalę masową lub urządzenia przenośne, które bez trudu mogą być przewożone za granicę i tam wykorzystywane; różnice w warunkach dostępu do widma utrudniają ich swobodny przepływ, zwiększają ich koszty produkcji oraz stwarzają ryzyko szkodliwych zakłóceń innych zastosowań i usług radiokomunikacyjnych. Ramy regulacyjne dotyczące urządzeń bliskiego zasięgu wspierają innowacje dotyczące szerokiej gamy zastosowań.
(2) Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady 243/2012/UE 3 zobowiązuje państwa członkowskie, by we współpracy z Komisją i w odpowiednich przypadkach wspierały wspólne wykorzystanie widma oraz współdzielenie widma w celu poprawy efektywności i elastyczności, a także dążyły do zapewnienia dostępności widma do celów identyfikacji radiowej (RFID) oraz internetu przedmiotów.
(3) Ze względu na coraz większe znaczenie gospodarcze urządzeń bliskiego zasięgu oraz z uwagi na szybki postęp technologiczny i zmieniające się potrzeby społeczeństwa mogą się pojawiać nowe zastosowania urządzeń bliskiego zasięgu. Zastosowania te będą wymagać okresowej aktualizacji zharmonizowanych warunków technicznych wykorzystania widma.
(4) W dniu 5 lipca 2006 r. Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) stałego mandatu w zakresie aktualizacji załącznika do decyzji 2006/771/WE w związku z rozwojem technologii i rynku urządzeń bliskiego zasięgu.
(5) Decyzjami Komisji 2008/432/WE 4 , 2009/381/WE 5 i 2010/368/UE 6 oraz decyzjami wykonawczymi Komisji 2011/829/UE 7 i 2013/752/UE 8 zmieniono już zharmonizowane warunki techniczne dla urządzeń bliskiego zasięgu przewidziane w decyzji 2006/771/WE, zastępując jej załącznik.
(6) W sprawozdaniu 9 przedłożonym w lipcu 2016 r. w związku z wyżej wspomnianym mandatem CEPT poinformowała Komisję o wynikach zleconego badania "innych ograniczeń wykorzystania" zawartych w załączniku do decyzji 2006/771/WE oraz zaleciła Komisji zmianę pewnych aspektów technicznych tego załącznika.
(7) Z jednej strony wyniki badania przeprowadzonego przez CEPT wskazują na to, że działanie urządzeń bliskiego zasięgu na zasadach braku wyłączności i współdzielenia wymaga pewności prawa co do możliwości współdzielenia widma; pewność taką można osiągnąć, ustanawiając przewidywalne warunki techniczne współdzielenia zharmonizowanych zakresów częstotliwości, które zapewniają niezawodne i efektywne wykorzystanie tych zakresów częstotliwości. Z drugiej strony funkcjonowanie tych urządzeń bliskiego zasięgu wymaga także dostatecznej elastyczności, umożliwiającej dużą różnorodność zastosowań, tak by można było czerpać w Unii jak największe korzyści z innowacji w dziedzinie technologii bezprzewodowych. Należy zatem zharmonizować określone techniczne warunki korzystania z widma, aby zapobiec szkodliwym zakłóceniom i zapewnić jak największą elastyczność, a jednocześnie niezawodne i efektywne wykorzystanie zakresów częstotliwości przez urządzenia bliskiego zasięgu.
(8) Zakres kategorii określony w załączniku powinien zapewnić użytkownikom przewidywalność w odniesieniu do innych urządzeń bliskiego zasięgu, które mogą wykorzystywać ten sam zakres częstotliwości na zasadzie braku wyłączności i na zasadzie współdzielenia. W związku z tym producenci powinni zapewnić, aby urządzenia bliskiego zasięgu nie powodowały szkodliwych zakłóceń w funkcjonowaniu innych urządzeń bliskiego zasięgu. Urządzenia działające na warunkach określonych w niniejszej decyzji powinny również być zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 10 .
(9) W przypadku zakresów częstotliwości objętych niniejszą decyzją połączenie kategoryzacji urządzeń bliskiego zasięgu oraz identyfikacji technicznych warunków korzystania z widma (pasmo częstotliwości, maksymalna moc/natężenie pola/gęstość mocy, dodatkowe parametry i inne ograniczenia wykorzystania) mających zastosowanie do tych kategorii tworzy przewidywalny zharmonizowany mechanizm współużytkowania, pozwalający na współdzielenie widma przez urządzenia bliskiego zasięgu na zasadzie braku wyłączności, niezależnie od celu korzystania z widma.
(10) Aby zagwarantować pewność prawa i przewidywalność takich zharmonizowanych mechanizmów współużytkowania, należy zezwolić na korzystanie ze zharmonizowanych zakresów częstotliwości przez urządzenia bliskiego zasięgu, które nie należą do zharmonizowanej kategorii, lub korzystanie przy mniej restrykcyjnych parametrach technicznych tylko wtedy, gdy nie narusza to stosownego mechanizmu współużytkowania.
(11) W dniu 2 lipca 2014 r. w dokumencie pt. "Timeframe and guidance to CEPT for the sixth update of the SRD Decision" (Ramy czasowe i wytyczne dla CEPT na potrzeby szóstej aktualizacji decyzji w sprawie urządzeń bliskiego zasięgu) (RSCOM 13-78rev2) Komisja wezwała CEPT, aby rozważyła ona możliwość włączenia do decyzji 2006/771/WE innych obowiązujących decyzji odnoszących się do urządzeń bliskiego zasięgu. W sprawozdaniu z lipca 2016 r. 11 CEPT dokonała przeglądu parametrów technicznych dotyczących urządzeń do identyfikacji radiowej (RFID) i zaleciła Komisji uchylenie decyzji 2006/804/WE 12 oraz uwzględnienie parametrów dotyczących RFID w niniejszej decyzji.
(12) W dodatku do sprawozdania z lipca 2016 r. 13 , przedłożonym w marcu 2017 r. w związku z wykonywaniem wyżej wspomnianego mandatu, CEPT poinformowała Komisję o dalszych możliwościach podejścia do technicznej harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach 870-876 MHz i 915- 921 MHz uwzględniającego również nowe możliwości dotyczące zakresu częstotliwości 863-868 MHz, już zharmonizowanych dla urządzeń bliskiego zasięgu. Możliwości te dotyczą głównie nowych rodzajów łączności maszyna-maszyna (M2M)/internet przedmiotów w sieciach urządzeń bliskiego zasięgu, które mogą odnieść korzyści skali dzięki harmonizacji na szczeblu unijnym.
(13) Wyniki prac CEPT nad wspomnianym dodatkiem pokazują, że nowe możliwości dotyczące zakresu częstotliwości 863-868 MHz są w pełni zgodne ze zharmonizowanym mechanizmem współużytkowania ustanowionym decyzją 2006/771/WE, wraz z jej aktualizacjami, a zatem należy je uwzględnić w załączniku do tej decyzji. Zakresów 870-876 MHz oraz 915-921 MHz nie należy włączać do załącznika do tej decyzji z uwagi na potrzebę większej elastyczności we wdrażaniu.
(14) W oparciu o ogólne wyniki prac CEPT warunki regulacyjne dotyczące urządzeń bliskiego zasięgu można uprościć, np. przez połączenie dwóch decyzji dotyczących urządzeń bliskiego zasięgu oraz przez poprawę warunków technicznych. Aktualizacja zharmonizowanych warunków dostępu do widma dla urządzeń bliskiego zasięgu powinna przyczynić się do osiągnięcia celu określonego w decyzji 243/2012/UE, jakim jest wsparcie dla wspólnego wykorzystania widma na rynku wewnętrznym przez określone kategorie urządzeń bliskiego zasięgu.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do decyzji 2006/771/WE oraz uchylić decyzję 2006/804/WE.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 sierpnia 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariya GABRIEL |
|
Członek Komisji |