(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 5277)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 3 sierpnia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z dyrektywą 2008/106/WE państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o uznaniu, w drodze potwierdzenia, dyplomów lub świadectw przeszkolenia marynarzy, wydanych przez państwa trzecie, pod warunkiem że odpowiednie państwo trzecie jest uznane przez Komisję. Takie państwa trzecie muszą spełnić wszystkie wymogi konwencji Międzynarodowej Organizacji Morskiej o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht ("konwencja STCW") z 1978 r.
(2) W dniu 18 lutego 2011 r. Niemcy zwróciły się z wnioskiem o uznanie Fidżi. W odpowiedzi na ten wniosek Komisja skontaktowała się z władzami Fidżi, aby przeprowadzić ocenę systemu szkolenia marynarzy oraz wydawania im świadectw w celu sprawdzenia, czy państwo to spełnia wszystkie wymogi konwencji STCW i czy podjęto odpowiednie działania w celu zapobieżenia oszustwom w odniesieniu do świadectw. Wyjaśniono, że ocena będzie się opierała na wynikach inspekcji stanu faktycznego, którą przeprowadzą na Fidżi eksperci z Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego ("agencja").
(3) Na podstawie wyników inspekcji, która odbyła się w czerwcu 2013 r., i uwzględniając dobrowolny plan działań naprawczych przedłożony przez władze Fidżi we wrześniu 2014 r., a następnie uzupełniony w grudniu 2014 r., Komisja przeprowadziła ocenę systemu szkolenia marynarzy oraz wydawania im świadectw w Fidżi.
(4) W swojej ocenie Komisja wskazała kilka obszarów, które powinny zostać właściwie uwzględnione przez władze Fidżi, w tym niedociągnięcia w przepisach krajowych, takie jak brak przepisów dotyczących kwalifikacji niektórych kategorii instruktorów, a także niewystarczające lub niekompletne wymogi w zakresie wydawania świadectw oraz procedury zarządzania jakością.
(5) W kwietniu 2015 r. Komisja przekazała władzom Fidżi sprawozdanie z oceny opierające się na wynikach inspekcji z czerwca 2013 r. oraz uwzględniające uzupełniony plan działań naprawczych.
(6) Władze Fidżi przedstawiły zaktualizowany plan działań naprawczych w czerwcu 2015 r.
(7) Na podstawie wszystkich dostępnych informacji Komisja stwierdza, że władze Fidżi podjęły środki w celu dostosowania fidżyjskiego systemu szkolenia marynarzy i wydawania im świadectw do wymogów konwencji STCW; wyjątkiem jest ustalenie dotyczące wymogów w zakresie wydawania świadectw.
(8) W szczególności Fidżi przyjęło nowe prawodawstwo w celu rozwiązania zidentyfikowanych niedociągnięć dotyczących przepisów krajowych, uaktualniło procedury dotyczące jakości stosowane przez swoją administrację oraz instytucje kształcenia morskiego oraz programy nauczania i programy szkoleniowe stosowane przez swoje instytucje kształcenia morskiego.
(9) Służby Komisji zwróciły się do władz Fidżi w celu uzyskania wyjaśnień w sprawie ustalenia Komisji, o którym mowa w motywie 7, dotyczącego wymogów w zakresie wydawania świadectw. Ustalenie to w żadnym wypadku nie podważa ogólnej pozytywnej oceny.
(10) Ostateczne wyniki oceny wskazują, że Fidżi spełnia wymogi konwencji STCW; jednocześnie państwo to podjęło stosowne środki zapobiegające oszustwom w odniesieniu do świadectw.
(11) Państwa członkowskie otrzymały sprawozdanie z wyników oceny.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 sierpnia 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Violeta BULC |
|
Członek Komisji |