a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z opublikowaną niedawno zmianą odnośnego nazewnictwa systematycznego nazwę Anoplophora malasiaca (Forster) uznaje się za synonim nazwy Anoplophora chinensis (Thomson), która figuruje już w części A sekcja I w załączniku I do dyrektywy 2000/29/WE. Nazwę Anoplophora malasiaca (Forster) należy zatem skreślić z części A sekcja I w załączniku I do dyrektywy 2000/29/WE.
(2) Z myślą o ochronie roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, w świetle natężonego handlu międzynarodowego oraz w związku z ocenami zagrożenia organizmem szkodliwym przeprowadzonymi i opublikowanymi niedawno przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin technicznie uzasadnione jest, stosownie do zagrożenia organizmem szkodliwym, włączenie organizmów szkodliwych Bactericera cockerelli (Sulc.), Keiferia lycopersicella (Walsingham), Saperda candida Fabricius i Thaumatotibia leucotreta (Meyrick) do części A sekcja I w załączniku I do dyrektywy 2000/29/WE.
(3) Technicznie uzasadnione jest wykreślenie organizmu Xylella fastidiosa (Wells et al.) z części A sekcja I w załączniku I do dyrektywy 2000/29/WE i włączenie go do sekcji II tej części, gdyż wiadomo, że ten organizm szkodliwy występuje w Unii.
(4) Obecność organizmu szkodliwego Xanthomonas campestris (wszystkie szczepy wywołujące choroby Citrus) stwarza niedopuszczalne ryzyko dla produkcji roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów oraz handlu nimi. Ponadto szczepy Xanthomonas campestris wywołujące choroby Citrus zostały ponownie sklasyfikowane. Xanthomonas citri pv. citri i Xanthomonas citri pv. aurantifolii są czynnikami wywołującymi raka cytrusowych. Dlatego z naukowego punktu widzenia uzasadnione jest wykreślenie Xanthomonas campestris z części A sekcja I w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE i włączenie go do części A sekcja I w załączniku I do tej dyrektywy, stosownie do zagrożenia organizmem szkodliwym, pod nazwami: Xanthomonas citri pv. aurantifolii i Xanthomonas citri pv. citri.
(5) Zgodnie ze zmianą odnośnego nazewnictwa systematycznego nazwę organizmu szkodliwego Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy wywołujące choroby Citrus), wywołującego plamistość czarną, zmieniono na Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa. Organizm ten również stwarza niedopuszczalne ryzyko dla produkcji roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów oraz handlu nimi. Dlatego technicznie uzasadnione są: przeniesienie pozycji dotyczącej tego organizmu szkodliwego z części A sekcja I w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE do części A sekcja I w załączniku I do tej dyrektywy, stosownie do zagrożenia organizmem szkodliwym, oraz zmiana jego nazwy na Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa.
(6) W stosowanych przypadkach należy poprawić błędy typograficzne występujące w nazwach systematycznych następujących organizmów szkodliwych: Phyloosticta solitaria Ell. i Ev. oraz Popilia japonica Newman odpowiednio w części A sekcje I i II w załączniku I do dyrektywy 2000/29/WE oraz Aleurocantus spp. i Aonidella citrina Coqiollet w części A sekcja I w załączniku II do tej dyrektywy oraz zastąpić te nazwy odpowiednio nazwami: Phyllosticta solitaria Ellis & Everhart, Popillia japonica Newman, Aleurocanthus spp. i Aonidiella citrina Coquillet. Należy również poprawić błąd typograficzny w nazwie systematycznej Zea mays L. we wszystkich załącznikach, w których występuje odniesienie do tego gatunku. Błędną nazwę systematyczną Amiris P. Browne w części B sekcja I w załączniku V do tej dyrektywy należy zastąpić nazwą Amyris P. Browne.
(7) Zgodnie z opublikowaną niedawno zmianą odnośnego nazewnictwa systematycznego nazwę mikoplazma martwicy floemu (łyka) wiązu zmieniono na "Candidatus Phytoplasma ulmi". Ponadto technicznie uzasadnione jest wykreślenie tego organizmu z części A sekcja I w załączniku I do dyrektywy 2000/29/WE (gdzie występuje pod nazwą mikoplazma martwicy floemu wiązu) i włączenie go do sekcji II tej części pod nazwą "Candidatus Phytoplasma ulmi", gdyż wiadomo, że ten organizm szkodliwy występuje w Unii. Jest to zgodne z kategoryzacją tego organizmu szkodliwego przeprowadzoną przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) 2 . Nowa nazwa powinna również znaleźć się w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(8) Technicznie uzasadnione jest wykreślenie organizmu szkodliwego wirus wrzecionowatości bulw ziemniaka z części A sekcja I w załączniku I do dyrektywy 2000/29/WE, stosownie do zagrożenia organizmem szkodliwym, ponieważ organizm ten rozprzestrzenił się i zadomowił na wielu roślinach żywicielskich na znacznej części terytorium Unii. Wspomniany organizm włączono do części A sekcja II w załączniku II do tej dyrektywy, aby chronić towary, które obecnie są od niego wolne, oraz w przypadkach gdy jego obecność stwarzałaby znaczne ryzyko i powodowałaby duże straty.
(9) Zgodnie z opublikowaną niedawno zmianą odnośnego nazewnictwa systematycznego nazwę organizmu szkodliwego Xanthomonas campestris pv. pruni (Smith) Dye należy zmienić na Xanthomonas arboricola pv. pruni (Smith) Vauterin et al.
(10) Szczególne wymogi dotyczące drewna określone w części A sekcja I w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE należy zmienić, aby dostosować je do odpowiedniego Międzynarodowego Standardu dla Środków Fitosanitarnych (ISPM 15) oraz aby je doprecyzować. Ponadto we wspomnianej sekcji należy uaktualnić zwolnienie opakowań drewnianych ze szczegółowych wymogów w odniesieniu do drewna Platanus L., ponieważ nie uczyniono tego przy wprowadzaniu ostatnich zmian w tej sekcji.
(11) Technicznie dopuszczalne jest, w świetle wiedzy naukowej i technicznej, określenie szczególnych wymogów dotyczących wprowadzania niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów do Unii ze względu na prawdopodobieństwo występowania na nich organizmów szkodliwych, o których mowa w motywie 2. Odnośne rośliny, produkty roślinne i inne przedmioty należy zatem włączyć do części A załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(12) Jeżeli chodzi o organizmy szkodliwe, o których mowa w motywach 4, 5 i 7, należy zmienić szczególne wymogi określone w części A załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE w związku z rozwojem wiedzy naukowej i technicznej oraz niedawno opublikowanymi ocenami zagrożenia organizmem szkodliwym przeprowadzonymi przez EFSA. Zmiana wymogów ma na celu ograniczenie do dopuszczalnego poziomu ryzyka fitosanitarnego spowodowanego wprowadzeniem do Unii tych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów pochodzących z państw trzecich.
(13) W świetle ocen zagrożenia organizmem szkodliwym, ze względu na zagrożenie organizmem szkodliwym Trioza erytreae Del Guercio, technicznie uzasadnione jest dodanie Murraya J. Koenig ex L. do wykazu roślin żywicielskich tego organizmu szkodliwego w odpowiednich punktach części A sekcje I i II w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE. Ponadto w świetle ustaleń w państwach członkowskich do wspomnianego wykazu roślin żywicielskich tego organizmu szkodliwego należy włączyć Choisya Kunt. Należy zatem zmienić szczególne wymogi dotyczące przywozu do Unii i przemieszczania w obrębie Unii roślin żywicielskich określone w odpowiednich punktach części A sekcje I i II w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(14) Ponadto rośliny, produkty roślinne i inne przedmioty, o których mowa w motywach 10-13, należy poddać kontroli fitosanitarnej przed wprowadzeniem do Unii lub przemieszczeniem w obrębie Unii. Wspomniane rośliny, produkty roślinne i inne przedmioty należy zatem włączyć do części A lub B załącznika V do dyrektywy 2000/29/WE.
(15) Należy zaktualizować kody CN dla drewna określone w załączniku V do dyrektywy 2000/29/WE, aby odpowiadały obecnym kodom CN stosowanym w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 3 zmienionym rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/1821 4 .
(16) Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 690/2008 5 niektóre strefy uznano za strefy chronione w odniesieniu do różnych organizmów szkodliwych. Rozporządzenie to zostało ostatnio zmienione, tak aby uwzględnić bieżącą sytuację w odniesieniu do stref chronionych w Unii oraz następujących organizmów szkodliwych: Bemisia tabaci Genn. (populacje europejskie), "Candidatus Phytoplasma ulmi", Ceratocystis platani (J. M. Walter) Engelbr. & T. C. Harr., wirus tristeza cytrusowych (szczepy europejskie), Curtobacterium flaccumfaciens pv. flaccumfaciens (Hedges) Col., Dryocosmus kuriphilus Yasumatsu, Erwinia amylovora (Burr.) Winsl. et al, Globodera pallida (Stone) Behrens, Globodera rostochiensis (Wollenweber) Behrens, Paysandisia archon (Burmeister), Rhynchophorus ferrugineus (Olivier), Thaumetopoea pityocampa Denis & Schiffermüller, Thaumetopoea processionea L, wirus brązowej plamistości pomidora i Xanthomonas arboricola pv. pruni (Smith) Vauterin et al. Aby zapewnić spójność wymogów dotyczących stref chronionych w odniesieniu do danych organizmów szkodliwych, należy zaktualizować odpowiednie wymogi w załącznikach I-V do dyrektywy 2000/29/WE.
(17) Ponadto kilka obszarów w Unii uznanych za strefy chronione w odniesieniu do niektórych organizmów szkodliwych nie spełnia już wymogów, ponieważ te organizmy szkodliwe zadomowiły się tam lub ponieważ zainteresowane państwa członkowskie zwróciły się z wnioskiem o odwołanie statusu strefy chronionej. Wspomniane obszary to: region Ribatejo e Oeste w Portugalii w odniesieniu do Bemisia tabaci Genn. (populacje europejskie); gmina Odemira w Alentejo w Portugalii w odniesieniu do wirusa tristeza cytrusowych (szczepy europejskie); terytorium Portugalii w odniesieniu do Curtobacterium flaccumfaciens pv. flaccumfaciens (Hedges) Col. i Dryocosmus kuriphilus Yasumatsu; wspólnoty autonomiczne Andaluzji i Madrytu oraz powiaty (Comarcas) Segrià, Noguera, Pla d'Urgell, Garrigues i Urgell w prowincji Lleida (wspólnota autonomiczna Katalonii) w Hiszpanii; prowincje Mediolan i Varese (Lombardia) oraz gminy Busca, Centallo i Tarantasca w prowincji Cuneo (Piemont) we Włoszech; okręgi Ballinran Upper, Carrigenagh Upper, Ballinran, i Carrigenagh w hrabstwie Down oraz okręg wyborczy Dunmurry Cross w Belfaście, hrabstwo Antrim (Irlandia Północna) w Zjednoczonym Królestwie oraz całe terytorium gminy Dunajská Streda na Słowacji w odniesieniu do Erwinia amylovora (Burr.) Winsl. et al.; jednostki administracyjne (authority) Guildford i Woking w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Thaumetopoea processionea L. oraz terytorium Finlandii w odniesieniu do wirusa brązowej plamistości pomidora. Zmiany te należy odzwierciedlić w części B załączników I-IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(18) Należy skorygować błędy dotyczące granic stref chronionych w odniesieniu do Leptinotarsa decemlineata Say w Finlandii i Szwecji wyznaczonych w części B załącznika I do dyrektywy 2000/29/WE zgodnie z granicami wyznaczonymi w rozporządzeniu (WE) nr 690/2008.
(19) W celu ochrony produkcji roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów oraz ochrony handlu nimi technicznie uzasadnione jest włączenie organizmu szkodliwego Globodera rostochiensis (Wollenweber) Behrens do części B załącznika I do dyrektywy 2000/29/WE oraz Paysandisia archon (Burmeister), Rhynchophorus ferrugineus (Olivier), Thaumetopoea pityocampa Denis & Schiffermüller i Xanthomonas arboricola pv. pruni (Smith) Vauterin et al. do części B załącznika II do tej dyrektywy, stosownie do zagrożenia organizmem szkodliwym.
(20) Z informacji przekazanych przez Portugalię wynika, że terytorium Azorów jest wolne od Globodera pallida (Stone) Behrens, Globodera rostochiensis (Wollenweber) Behrens i Rhynchophorus ferrugineus (Olivier) oraz że terytorium to spełnia warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. h) dyrektywy 2000/29/WE dotyczące ustanowienia strefy chronionej w odniesieniu do tych organizmów szkodliwych. Należy odpowiednio zmienić części B załączników I, II i IV do dyrektywy 2000/29/WE. Należy także zmienić część B załącznika IV i część A załącznika V do wspomnianej dyrektywy, aby wprowadzić wymogi dotyczące przemieszczania niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów do stref chronionych.
(21) Z informacji przekazanych przez Irlandię, Maltę i Zjednoczone Królestwo wynika, że terytoria tych państw członkowskich są wolne od Paysandisia archon (Burmeister) oraz że terytoria te spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. h) dyrektywy 2000/29/WE dotyczące ustanowienia strefy chronionej w odniesieniu do tego organizmu szkodliwego. Należy odpowiednio zmienić części B załączników II i IV do dyrektywy 2000/29/WE. Należy także zmienić część B załącznika IV i część A załącznika V do wspomnianej dyrektywy, aby wprowadzić wymogi dotyczące przemieszczania niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów do stref chronionych.
(22) Z informacji przekazanych przez Irlandię i Zjednoczone Królestwo wynika, że terytoria tych państw członkowskich są wolne od Rhynchophorus ferrugineus (Olivier) oraz że terytoria te spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. h) dyrektywy 2000/29/WE dotyczące ustanowienia strefy chronionej w odniesieniu do tego organizmu szkodliwego. Należy odpowiednio zmienić części B załączników II i IV do dyrektywy 2000/29/WE. Należy także zmienić część B załącznika IV i część A załącznika V do wspomnianej dyrektywy, aby wprowadzić wymogi dotyczące przemieszczania niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów do stref chronionych.
(23) Z informacji przekazanych przez Zjednoczone Królestwo wynika, że jego terytorium jest wolne od Thaumetopoea pityocampa Denis & Schiffermüller i Xanthomonas arboricola pv. pruni (Smith) Vauterin et al. oraz że spełnia ono warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. h) dyrektywy 2000/29/WE dotyczące ustanowienia strefy chronionej w odniesieniu do tych organizmów szkodliwych. Należy odpowiednio zmienić części B załączników II i IV do dyrektywy 2000/29/WE. Należy także zmienić część B załącznika IV i część A załącznika V do wspomnianej dyrektywy, aby wprowadzić wymogi dotyczące przemieszczania niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów do stref chronionych.
(24) Z informacji przekazanych przez Irlandię wynika, że jej terytorium jest wolne od Ceratocystis platani (J. M. Walter) Engelbr. & T. C. Harr. oraz że spełnia ono warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. h) dyrektywy 2000/29/WE dotyczące ustanowienia strefy chronionej w odniesieniu do tego organizmu szkodliwego. Należy odpowiednio zmienić części B załączników II i IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(25) Z przeprowadzonej niedawno analizy zagrożenia organizmem szkodliwym wynika, że dotychczasowe wymogi dotyczące wprowadzania do niektórych stref chronionych i przemieszczania w ich obrębie niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w odniesieniu do Bemisia tabaci Genn. (populacje europejskie) i Daktulosphaira vitifoliae (Fitch) nie są wystarczające, aby ograniczyć ryzyko fitosanitarne do dopuszczalnych poziomów. Wymogi te należy sformułować na nowo w części B załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(26) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I-V do dyrektywy 2000/29/WE.
(27) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: