uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1,
(1) W dniu 7 sierpnia 2014 r. rząd rosyjski wprowadził zakaz importu niektórych produktów z Unii do Federacji Rosyjskiej ("Rosja"), w tym owoców i warzyw. Zakaz ten spowodował poważne zagrożenie wystąpieniem zakłóceń na rynku wynikających ze znacznego spadku cen ze względu na fakt, że ważny rynek eksportowy stał się niedostępny. W dniu 29 czerwca 2016 r. zakaz ten został przedłużony do końca 2017 r.
(2) W odpowiedzi Komisja przyjęła serię nadzwyczajnych tymczasowych środków wsparcia. Środki te zostały zawarte w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 913/2014 2 , którego stosowanie następnie przedłużono i wzmocniono rozporządzeniami delegowanymi Komisji (UE) nr 932/2014 3 , (UE) nr 1031/2014 4 , (UE) 2015/1369 5 i (UE) 2016/921 6 .
(3) Produkcję upraw innych niż wieloletnie łatwiej jest dostosować i dlatego producenci są w stanie szybciej dostosować się do sytuacji na rynku. Na podstawie regularnego monitorowania i oceny sytuacji na rynku unijnym Komisja stwierdza, że sytuacja na rynku upraw innych niż wieloletnie (warzyw i niektórych owoców) poprawiła się, ponieważ większość produkcji dotkniętej rosyjskim zakazem importu została przekierowana i dlatego ceny się ustabilizowały.
(4) Ponieważ uprawy wieloletnie (niektóre owoce) są bardziej wymagające i przystosowanie ich zajmuje więcej czasu, sytuacja na rynkach niektórych upraw wieloletnich jeszcze się nie poprawiła w wystarczającym stopniu.
(5) W takich okolicznościach występuje rzeczywiste zagrożenie, że na rynku UE dojdzie do zakłóceń w przypadku niektórych upraw wieloletnich, takich jak owoce pestkowe, owoce cytrusowe, jabłka i gruszki, a zatem - dopóki sytuacja ta trwa - należy przyjąć i wprowadzić odpowiednie środki.
(6) W związku z tym na rynku wciąż występuje sytuacja, której - jak się wydaje - zwykłe środki dostępne na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 nie mogą zaradzić.
(7) Tymczasowe nadzwyczajne środki wsparcia są zatem nadal potrzebne i powinny zostać przedłużone na kolejny rok w przypadku niektórych upraw wieloletnich.
(8) Unijna pomoc finansowa powinna być przyznawana z uwzględnieniem szacowanych ilości, na które zakaz ma nadal niekorzystny wpływ. Wyliczenia tych ilości należy dokonać w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego na podstawie ilości wycofanych produktów od wejścia w życie tymczasowych nadzwyczajnych środków wsparcia. Ponadto ilości te należy znacząco zredukować, aby uwzględnić fakt, że producenci mieli więcej czasu na dostosowanie się i przekierowanie swojej produkcji.
(9) Produkty, których wycofane ilości były w 2016 r. wyjątkowo niskie w porównaniu z ilościami wycofywanymi w przeszłości od połowy 2014 r., powinny zostać wyłączone z zakresu środków ustanowionych niniejszym rozporządzeniem. Tymczasowe nadzwyczajne środki wsparcia powinny zatem dotyczyć wyłącznie jabłek, gruszek, owoców pestkowych i owoców cytrusowych.
(10) Jeśli poziom wykorzystania tymczasowych nadzwyczajnych środków wsparcia w danym państwie członkowskim był bardzo niski w odniesieniu do określonego produktu, a koszty administracyjne udzielania wsparcia były w związku z tym nieproporcjonalnie wysokie, wówczas dane państwo członkowskie powinno mieć możliwość podjęcia decyzji o niewdrażaniu środków ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Produkty objęte niniejszym rozporządzeniem, które w innym wypadku byłyby eksportowane do Rosji, już zostały lub prawdopodobnie zostaną przekierowane na rynki innych państw członkowskich. Producenci tych samych produktów w tych państwach członkowskich, którzy nie eksportowali dotychczas swoich produktów do Rosji, mogą nadal spotkać się ze znacznym zakłóceniem na rynku i spadkiem cen. Z tego względu, w celu dalszej stabilizacji rynku, pomoc finansowa Unii powinna być także dostępna dla tych producentów we wszystkich państwach członkowskich w odniesieniu do jednego produktu objętego niniejszym rozporządzeniem lub większej ich liczby, ale przedmiotowe ilości nie mogą przekraczać 2 000 ton na państwo członkowskie.
(12) Wycofanie z rynku, niezbieranie plonów i zielone zbiory stanowią skuteczne środki zarządzania kryzysowego w przypadku nadwyżki owoców wynikającej z przejściowych i niemożliwych do przewidzenia okoliczności. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość przydzielenia udostępnionych im ilości do jednego lub kilku z tych środków w celu zapewnienia najbardziej efektywnego wykorzystania dostępnych kwot.
(13) Jak określono w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 932/2014, ograniczenie polegające na tym, że wsparcie może być udzielone na wycofanie z rynku 5 % produkcji wprowadzonej do obrotu, należy tymczasowo uchylić. Pomoc finansowa Unii powinna zatem zostać przyznana nawet w przypadku, gdy wycofanie z rynku przekracza pułap 5 %.
(14) Pomoc finansowa Unii na wycofanie z rynku powinna opierać się na odpowiednich kwotach określonych w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 543/2011 7 w odniesieniu do wycofania z rynku w celu bezpłatnej dystrybucji i w odniesieniu do wycofania z rynku do innych przeznaczeń. W odniesieniu do produktów, dla których w załączniku XI nie ustalono żadnej kwoty, maksymalne kwoty powinny zostać ustalone w niniejszym rozporządzeniu.
(15) W świetle wyjątkowych zakłóceń na rynku i w celu zagwarantowania, że wszyscy producenci owoców otrzymają unijne wsparcie, pomoc finansowa Unii na wycofanie z rynku powinna zostać również przyznana producentom owoców, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów.
(16) W celu wspierania bezpłatnej dystrybucji wycofanych owoców w niektórych organizacjach, takich jak organizacje charytatywne i szkoły, lub wszelkich innych równoznacznych przeznaczeń zatwierdzonych przez państwa członkowskie, zastosowanie powinno mieć również 100 % maksymalnych kwot ustalonych w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011 w odniesieniu do producentów, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów. W przypadkach wycofania z rynku w odniesieniu do przeznaczeń innych niż bezpłatna dystrybucja powinni oni otrzymać 50 % maksymalnych ustalonych kwot. W tym kontekście producenci, którzy nie są członkami uznanej organizacji producentów, powinni spełniać takie same lub podobne warunki jak organizacje producentów. Powinni oni zatem podlegać, podobnie jak uznane organizacje producentów, odpowiednim przepisom ustanowionym w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 i rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 543/2011.
(17) Organizacje producentów są głównymi podmiotami w sektorze owoców, są więc najodpowiedniejszymi podmiotami, by zagwarantować, że pomoc finansowa Unii na wycofanie z rynku zostanie wypłacona producentom, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów. Powinny one zapewniać wypłatę tej pomocy producentom, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów, na podstawie zawartych z nimi umów. Jako że nie we wszystkich państwach członkowskich poziom zorganizowania rynku owoców i warzyw po stronie podaży jest jednakowy, w uzasadnionych przypadkach należy umożliwić właściwym organom państw członkowskich bezpośrednią wypłatę wsparcia dla producentów.
(18) Państwa członkowskie powinny ustalić kwotę wsparcia z tytułu niezbierania plonów lub zielonych zbiorów (za hektar) na poziomie nieprzekraczającym 90 % maksymalnej kwoty wsparcia z tytułu wycofania z rynku, która ma zastosowanie do wycofania z rynku do przeznaczeń innych niż bezpłatna dystrybucja i została określona w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011, lub w odniesieniu do produktów, dla których nie ustalono żadnej kwoty w tym załączniku - maksymalnej kwoty określonej w niniejszym rozporządzeniu. Niezbieranie plonów powinno uzyskać wsparcie nawet w przypadku, gdy z danego obszaru produkcji pozyskiwano produkcję w celach handlowych w trakcie normalnego cyklu produkcyjnego.
(19) Organizacje producentów koncentrują podaż i są w stanie działać szybciej niż producenci, którzy nie są członkami takich organizacji, mając do czynienia z większymi ilościami, a zatem wywierają natychmiastowy wpływ na rynek. W związku z tym w celu zapewnienia bardziej efektywnego wdrożenia nadzwyczajnych środków wsparcia przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz celem przyspieszenia stabilizacji rynku, w odniesieniu do producentów będących członkami uznanych organizacji producentów należy zwiększyć pomoc finansową Unii na wycofania z rynku do przeznaczeń innych niż bezpłatna dystrybucja do 75 % odnośnych kwot maksymalnych ustalonych dla wsparcia na wycofanie z rynku do innych przeznaczeń.
(20) Jeśli chodzi o wycofanie z rynku, pomoc finansowa Unii na operacje niezbierania plonów i zielonych zbiorów powinna również zostać przyznana producentom, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów. Pomoc finansowa powinna wynieść 50 % maksymalnych kwot wsparcia ustalonych dla organizacji producentów.
(21) Biorąc pod uwagę dużą liczbę producentów, którzy nie są członkami organizacji producentów, i potrzebę przeprowadzania kontroli, które będą wiarygodne i wykonalne, pomocy finansowej Unii nie należy przyznawać producentom, którzy nie są członkami organizacji producentów, w odniesieniu do zielonych zbiorów owoców, których normalne zbiory już się rozpoczęły, oraz w odniesieniu do niezbierania plonów, w przypadku gdy z danego obszaru produkcji pozyskiwano produkcję w celach handlowych w trakcie normalnego cyklu produkcyjnego. W związku z tym producenci, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów, powinni podlegać, podobnie jak uznane organizacje producentów, odpowiednim przepisom ustanowionym w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 i rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 543/2011.
(22) W odniesieniu do producentów, którzy nie są członkami organizacji producentów, wypłaty pomocy finansowej Unii na operacje niezbierania plonów i zielonych zbiorów powinien dokonywać bezpośrednio właściwy organ państwa członkowskiego. Ten właściwy organ powinien wypłacać odpowiednie kwoty producentom zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 543/2011 oraz z odpowiednimi przepisami i procedurami krajowymi.
(23) W celu zagwarantowania, by pomoc finansowa Unii dla producentów niektórych owoców była wykorzystywana na zamierzone cele i w celu zapewnienia skutecznego wykorzystania budżetu Unii, państwa członkowskie powinny wprowadzić rozsądny poziom kontroli. W szczególności należy przeprowadzać kontrole dokumentacji, kontrole identyfikacyjne, kontrole bezpośrednie oraz kontrole na miejscu, obejmujące rozsądną ilość produktów, obszarów, organizacji producentów i producentów, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów.
(24) Państwa członkowskie powinny w regularnych odstępach czasu powiadamiać Komisję o operacjach realizowanych przez organizacje producentów oraz przez producentów, którzy nie są członkami organizacji.
(25) Aby niniejsze rozporządzenie mogło wywrzeć natychmiastowy wpływ na rynek oraz pomóc w stabilizacji cen, powinno ono wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.170.31 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/1165 ustanawiające tymczasowe nadzwyczajne środki wsparcia producentów niektórych owoców |
Data aktu: | 20/04/2017 |
Data ogłoszenia: | 01/07/2017 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2017 |