uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego 1 , w szczególności jej art. 42 ust. 8,
(1) Przy zawieraniu umów ramowych zarządcy infrastruktury powinni osiągnąć optymalną efektywność wykorzystania dostępnej zdolności przepustowej infrastruktury. Jednocześnie, aby móc inwestować w rozwój usług, wnioskujący o alokację zdolności w ramach umowy mogą potrzebować większej pewności prawa w odniesieniu do dostępnej zdolności przepustowej infrastruktury w okresie dłuższym niż jeden okres obowiązywania rozkładu jazdy.
(2) Zarządcy infrastruktury muszą zarezerwować zdolność przepustową na potrzeby procedury układania rocznego rozkładu jazdy obejmującej organizowanie wstępnie ustalonych tras pociągów zgodnie z art. 14 ust. 3 i 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 2 . Ponadto, zgodnie z art. 48 ust. 2 dyrektywy 2012/34/UE, konieczne może być zachowanie przez nich rezerwowej zdolności przepustowej na wypadek wniosków ad hoc. Umowy ramowe nie powinny także zawierać postanowień uniemożliwiających ułożenie rocznego rozkładu jazdy zgodnie z art. 42 dyrektywy 2012/34/UE. W związku z tym zarządcy infrastruktury powinni przynajmniej zaplanować rezerwy zdolności przepustowej i uwzględnić wspomniane ograniczenia, zanim dokonają alokacji części pozostałej zdolności poprzez zawarcie umów ramowych.
(3) Potencjalni wnioskodawcy potrzebują przejrzystości w odniesieniu do zdolności przepustowej alokowanej w ramach umów i pozostałej orientacyjnej zdolności przepustowej na danej linii. W celu uniknięcia obciążeń administracyjnych związanych z umowami ramowymi potencjalnym wnioskodawcom należy zapewnić możliwość zorientowania się, jak prawdopodobne jest, że ich wnioski zostaną zaakceptowane. Zarządcy infrastruktury powinni zatem włączyć raporty o ramowej zdolności przepustowej do publikowanych przez siebie regulaminów sieci. W raporcie o ramowej zdolności przepustowej należy wskazać, w stosownych przypadkach, czy umowy ramowe dotyczą przewozów towarowych czy pasażerskich, czy też obu tych rodzajów przewozów.
(4) Zarządcy infrastruktury i wnioskodawcy powinni dysponować pewnym marginesem swobody, jeśli chodzi o termin składania wniosków o ramową zdolność przepustową. Jednocześnie kryteria zapewniające optymalne wykorzystanie dostępnej zdolności przepustowej infrastruktury przynoszą najlepsze rezultaty, jeśli stosuje się je do jak największej liczby wniosków równocześnie. Zarządcy infrastruktury, którzy nie wprowadzili ustalonego rocznego lub wieloletniego terminu, powinni zatem przed zawarciem umowy ramowej skonsultować się z wnioskodawcami, którzy mogliby być zainteresowani zawarciem umów ramowych.
(5) Wnioskodawcy powinni mieć świadomość, że zarządcy infrastruktury mają obowiązek wykorzystania dostępnej zdolności przepustowej infrastruktury w sposób optymalnie efektywny, zarówno na potrzeby ich własnych sieci, jak i wspólnie w ramach jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Obowiązkiem tym należy objąć cały okres obowiązywania umowy ramowej, a także trasy pociągów przydzielone na podstawie takiej umowy. W rezultacie obie strony decydujące się na zawarcie nowej umowy ramowej przystępowałyby do jej zawarcia dopiero po uwzględnieniu kryteriów określonych w niniejszym rozporządzeniu w celu zapewnienia optymalnego wykorzystania dostępnej zdolności przepustowej infrastruktury.
(6) W umowach ramowych nie powinno się określać konkretnych tras pociągu, lecz tylko ramy czasowe, co zapewni wystarczającą elastyczność do czasu ustalenia rocznego planu tras pociągów. Jednocześnie przewozy kolejowe mogą wymagać różnego stopnia precyzji pod względem czasu ich wykonywania, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w zróżnicowanych zakresach ram czasowych.
(7) Wprowadzenie nowych przewozów kolejowych wymaga uzyskania zezwoleń technicznych i autoryzacji bezpieczeństwa lub zakupu taboru albo obu tych czynności, co może potrwać wiele lat. Inwestorzy potrzebują pewności co do dostępnej zdolności przepustowej przed podjęciem decyzji o takich inwestycjach. Uzasadnione jest zatem zapewnienie wnioskodawcom określonego czasu między zawarciem umowy ramowej a rozpoczęciem świadczenia usług na jej podstawie, który mogą wykorzystać, między innymi, na uzyskanie niezbędnych zezwoleń, autoryzacji i certyfikatów oraz zakup taboru kolejowego. Wnioskodawcy, którzy wyraźnie potrzebują takiego czasu przed rozpoczęciem przewozów, nie powinni być traktowani na gorszych warunkach w postaci skrócenia czasu obowiązywania ich umów ramowych.
(8) Określenie kryteriów dotyczących zawierania umów ramowych powinno umożliwić zarządcy infrastruktury wprowadzenie do obrotu i osiągnięcie optymalnej efektywności wykorzystania dostępnej zdolności przepustowej infrastruktury zgodnie z art. 26 dyrektywy 2012/34/UE.
(9) Umowy ramowe powinny umożliwiać pomyślną koordynację kolidujących ze sobą wniosków, a zatem spełniać pewne kryteria dotyczące alokacji dostępnej zdolności przepustowej na potrzeby innych wnioskodawców, zmian oraz zrzekania się ramowej zdolności przepustowej.
(10) Koordynacja i konsultacje z wnioskodawcami, którzy już są stroną umowy ramowej, mogą stanowić obciążenie dla zarządców infrastruktury i wnioskodawców. Obciążenie to mogłoby być nieproporcjonalne w odniesieniu do linii i pór dnia, w przypadku których wykorzystanie zdolności przepustowej na podstawie umów ramowych jest i tak dużo mniejsze niż wartość maksymalna. Zarządca infrastruktury powinien więc w takich przypadkach mieć możliwość odstępstwa od procedury lub kryteriów określonych w niniejszym rozporządzeniu. Jednocześnie w sytuacjach, w których obliczenie takiej wartości maksymalnej lub stosowanie progów okazuje się trudne lub arbitralne, państwa członkowskie mogą uznać, że zarządcy infrastruktury nie powinni korzystać z takiego odstępstwa. W tym ostatnim przypadku, dążąc do ograniczenia obciążeń administracyjnych, organ regulacyjny powinien zatwierdzać treść wszystkich umów ramowych, zanim zostaną one zawarte.
(11) Wnioski o zawarcie nowych umów ramowych mogą kolidować z już obowiązującymi umowami ramowymi, a zamówione na podstawie umowy ramowej trasy pociągów z trasami pociągów zamówionymi pozaumownie w ramach rocznego planowania. W takich przypadkach zarządca infrastruktury powinien pełnić rolę koordynatora, zachęcając strony do zmiany wymagań w celu rozwiązania konfliktu. Rozwiązanie może obejmować zmianę przydzielonych ram czasowych lub zmiany tras. Ustanowiona w art. 46 dyrektywy 2012/34/UE procedura rozwiązywania konfliktów spowodowanych kolidującymi wnioskami o przyznanie tras pociągów powinna służyć jako wzór przy sporządzaniu umów ramowych.
(12) W sytuacjach, w których ustalone i opublikowane zgodnie z art. 47 ust. 3-6 dyrektywy 2012/34/UE kryteria priorytetów mają większą wagę przy układaniu rozkładu jazdy niż to, czy wniosek w ramach procedury układania rocznego rozkładu jazdy został złożony na podstawie umowy ramowej, zarządca infrastruktury nie powinien mieć obowiązku stosowania kryteriów określonych w odniesieniu do umów ramowych, zamiast nich powinien on stosować kryteria priorytetów określone na potrzeby procedury układania rocznego rozkładu jazdy.
(13) Zapewnienie zarządcy infrastruktury jak największego marginesu swobody przy alokacji zdolności przepustowej infrastruktury jest istotne, ale powinno iść w parze ze spełnianiem racjonalnych wymogów wnioskodawcy. Przy podejmowaniu decyzji o zawarciu nowych umów ramowych zarządcy infrastruktury powinni kierować się przejrzystymi kryteriami.
(14) Wnioskodawcy powinni składać wnioski tylko o taką ramową zdolność przepustową, jakiej naprawdę potrzebują. Jeżeli całość lub część wnioskowanej ramowej zdolności przepustowej nie jest wykorzystywana przez pewien okres, umowę ramową należy poddać przeglądowi, aby wnioskodawca zrzekł się niewykorzystanej zdolności (zasada "wykorzystaj albo strać"), chyba że jest on w stanie wykazać, że niewykorzystanie tej zdolności nastąpiło z przyczyn od niego niezależnych.
(15) Zarządcy infrastruktury powinni organizować współpracę w taki sposób, by umowy ramowe na przewozy w obrębie więcej niż jednej sieci były spójne i umożliwiały świadczenie kolejowych usług przewozowych o jakości odpowiadającej uzasadnionym oczekiwaniom wnioskodawców. Spójność taka jest potrzebna przy zawieraniu umów ramowych do momentu przydzielenia tras pociągów.
(16) Sankcje, ustalone na rozsądnym poziomie, mogłyby stanowić zachętę dla wnioskodawców do składania realistycznych wniosków o zawarcie umów ramowych oraz do powiadamiania o wszelkich zmianach w zapotrzebowaniu na zdolność przepustową określoną w umowie ramowej niezwłocznie po ich zaobserwowaniu.
(17) Sankcje z tytułu zmiany lub wypowiedzenia umowy ramowej, jeżeli zostały uzgodnione przez strony, powinny mieć charakter niedyskryminujący. Ich poziom powinien być odpowiedni do osiągnięcia zamierzonych celów, kary pieniężne nałożone jako sankcje powinny być faktycznie uiszczane, a w razie konieczności ich zapłata powinna podlegać egzekucji. Ponadto, aby utrzymać efekt zachęty i uniknąć dyskryminacji, umowy ramowe nie powinny dopuszczać, by zarządca zwalniał wnioskodawcę z obowiązku zapłaty kary nałożonej jako sankcja, jeśli wnioskodawca ten zawrze kolejną umowę ramową.
(18) Dodatkowo państwa członkowskie powinny mieć możliwość niestosowania, przez ograniczony okres, określonych przepisów niniejszego rozporządzenia do umów ramowych zawartych nie wcześniej niż w dniu 15 marca 2003 r., to jest terminie transpozycji dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , lub w przypadku państw członkowskich, które przystąpiły do Unii Europejskiej po tej dacie, nie wcześniej niż w dniu ich przystąpienia do Unii Europejskiej. Zgodnie jednak z art. 17 ust. 3 dyrektywy 2001/14/WE możliwe powinno być wprowadzenie zmian do umów ramowych lub ograniczenie warunków takich umów w celu umożliwienia lepszego wykorzystania infrastruktury kolejowej, przepisy niniejszego rozporządzenia powinny zatem mieć zastosowanie do zmian w takich umowach ramowych, w przypadku gdy zmiany te są znaczące i zostały uzgodnione po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(19) Komisja może dokonać przeglądu niniejszego rozporządzenia w świetle doświadczeń zdobytych w trakcie jego stosowania lub stosowania rozporządzenia (UE) nr 913/2010 dotyczącego europejskich kolejowych korytarzy towarowych.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 62 ust. 1 dyrektywy 2012/34/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 kwietnia 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.94.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/545 w sprawie procedury i kryteriów dotyczących umów ramowych o alokację zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej |
Data aktu: | 07/04/2016 |
Data ogłoszenia: | 08/04/2016 |
Data wejścia w życie: | 28/04/2016, 01/12/2016 |