KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 75/324/EWG z dnia 20 maja 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli 1 , w szczególności jej art. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 75/324/EWG ustanawia przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu dozowników aerozoli. Harmonizuje ona wymogi bezpieczeństwa w odniesieniu do dozowników aerozoli, w tym wymogi dotyczące nominalnych objętości, napełniania i innych zagrożeń związanych z ciśnieniem, oraz wymogi dotyczące oznakowania dozowników aerozoli objętych jej zakresem oraz wprowadzonych do obrotu na podstawie przepisów tej dyrektywy.
(2) Postęp techniczny i innowacje, jakie miały miejsce w ostatnich latach przyczyniły się do opracowania dozowników aerozoli z innowacyjnymi niepalnymi propelentami, głównie w postaci sprężonych gazów takich jak azot, sprężone powietrze czy dwutlenek węgla. Jednak przewidziane obecnie w dyrektywie 75/324/EWG maksymalne dopuszczalne ciśnienie dozowników aerozoli hamuje rozwój dozowników aerozoli z niepalnymi propelentami, ponieważ wpływa ono ujemnie na skuteczność rozpylania takich dozowników aerozoli w całym okresie ich użytkowania. W szczególności, spadek ciśnienia tego rodzaju dozowników aerozoli w trakcie ich używania skutkuje niższym wykorzystaniem ich zawartości i znacznym pogorszeniem skuteczności ich działania.
(3) Dyrektywą Komisji 2008/47/WE 2 zwiększono maksymalne dopuszczalne ciśnienie dozowników aerozoli z niepalnymi propelentami z 12 barów do 13,2 bara, co stanowiło wówczas maksymalne dopuszczalne ciśnienie pozwalające zagwarantować bezpieczeństwo. Ciągły postęp techniczny i kolejne innowacje umożliwiają jednak dostosowanie tego poziomu bez wpływu na bezpieczeństwo tego rodzaju dozowników aerozoli. Można zatem ponownie zezwolić na podniesienie poziomu w celu zwiększenia wydajności i jakości rozpylania tego rodzaju dozowników aerozoli wprowadzanych do obrotu, zapewniający tym samym konsumentom szerszy wybór bardziej skutecznych produktów.
(4) Podniesienie poziomu dopuszczalnego ciśnienia dozowników aerozoli z niepalnym propelentem dałoby producentom większe możliwości, w tym możliwość wykorzystywania takich dozowników aerozoli w większej liczbie zastosowań. Pozwoliłoby to na przejście z palnych propelentów na niepalne propelenty w jak największej liczbie zastosowań, co z kolei podniosłoby wydajność i efektywność środowiskową dozowników aerozoli i zagwarantowałoby utrzymanie obecnych poziomów bezpieczeństwa przewidzianych w dyrektywie 75/324/EWG.
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 3 przewiduje harmonizację klasyfikacji i oznakowania substancji i mieszanin w Unii. Dotyczące oznakowania przepisy dyrektywy 75/324/EWG zostały już dostosowane do przepisów tego rozporządzenia dyrektywą Komisji 2013/10/UE 4 , konieczne jest dalsze ich dostosowanie, tak aby uwzględnić kolejne zmiany przewidziane w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 487/2013 5 . Należy zatem zwiększyć jasność prawa oraz spójność z przepisami dotyczącymi oznakowania zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008, nie wprowadzając jednak nowych wymogów.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 75/324/EWG.
(7) Z uwagi na fakt, że zwiększenie maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia dozowników aerozoli z niepalnymi propelentami nie skutkowałoby żadnymi nowymi wymogami dla producentów, a jedynie stanowiłoby dodatkową opcję w przypadku wykorzystywania niepalnych propelentów, nie ma potrzeby ustanawiania okresu przejściowego.
(8) Należy zapewnić, aby nowe przepisy weszły w życie tego samego dnia we wszystkich państwach członkowskich, niezależnie od daty transpozycji.
(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektywy w sprawie Dozowników Aerozoli,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: