URZĄD NADZORU EFTA,uwzględniając akt, o którym mowa w rozdziale I część 4.1 pkt 5a załącznika I do Porozumienia EOG (dyrektywa Rady 2006/88/WE z dnia 24 października 2006 r. w sprawie wymogów w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury i produktów akwakultury oraz zapobiegania niektórym chorobom zwierząt wodnych i zwalczania tych chorób 1 ), dostosowana do Porozumienia EOG za pomocą pkt 4 lit. d) protokołu 1 do Porozumienia EOG oraz art. 1 ust. 2 i art. 3 protokołu 1 do porozumienia o nadzorze i Trybunale;
uwzględniając decyzję nr 494/13/COL Urzędu Nadzoru EFTA ("Urzędu") z dnia 11 grudnia 2013 r. upoważniającą członka Kolegium odpowiedzialnego za sprawy weterynaryjne i fitosanitarne do podejmowania niektórych decyzji i środków (dokument nr 683826),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 298/08/COL 2 ustanowiono w Norwegii strefy wolne od Gyrodactylus salaris i zapewniono jej dodatkowe gwarancje, zgodnie z art. 13 dyrektywy Rady 91/67/EWG 3 i art. 5 decyzji Komisji 2004/453/WE 4 .
(2) Na podstawie decyzji nr 298/08/COL Norwegia może wymagać dodatkowych gwarancji w odniesieniu do przesyłek żywych ryb z gatunków podatnych na Gyrodactylus salaris i przeznaczonych do celów hodowlanych, które mają zostać wprowadzone do obszarów, których dotyczy wspomniana decyzja. Te dodatkowe gwarancje obejmują wymóg, że takie przesyłki muszą pochodzić z obszaru o statusie zdrowotnym równoważnym statusowi zdrowotnemu miejsca przeznaczenia.
(3) Dyrektywa 2006/88/WE uchyla i zastępuje dyrektywę Rady 91/67/EWG. Dyrektywa 2006/88/WE stanowi, że do czasu przyjęcia zgodnych z nią niezbędnych przepisów zastosowanie nadal ma decyzja 2004/453/WE. Przepisy te zostały przyjęte decyzją Komisji 2010/221/UE 5 , która także ostatecznie uchyliła decyzję 2004/453/WE 6 . Należy zatem uchylić i zastąpić decyzję nr 298/08/COL.
(4) Artykuł 43 dyrektywy 2006/88/WE stanowi, że państwo EOG może podjąć działania zmierzające do zapobiegania wprowadzeniu lub zwalczania chorób niewymienionych w części II załącznika IV do tej dyrektywy, stanowiących poważne ryzyko dla sytuacji zdrowotnej zwierząt akwakultury lub dzikich zwierząt wodnych w danym państwie. Takie działania nie wykraczają poza właściwe i konieczne środki służące zapobieganiu wprowadzeniu takich chorób lub ich zwalczaniu.
(5) Norwegia, której zgodnie z decyzją nr 298/08/COL przyznano prawo do wymagania dodatkowych gwarancji, przedłożyła Urzędowi informacje dotyczące sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do Gyrodactylus salaris. Pismem z dnia 6 października 2015 r. (dokument nr 775798, nr ref. 2015/193600) Norwegia przedłożyła zaktualizowane informacje dotyczące środków krajowych podejmowanych w odniesieniu do Gyrodactylus salaris. Otrzymane informacje wskazują, że utrzymanie wymogów dotyczących środków krajowych w formie przepisów w zakresie wprowadzania do obrotu, przywozu i tranzytu jest właściwe i konieczne zgodnie z art. 43 dyrektywy 2006/88/WE.
(6) W związku z tym, jako że zgodnie z decyzją nr 298/08/COL Norwegii przyznano prawo do wymagania dodatkowych gwarancji przy wprowadzaniu zwierząt akwakultury z gatunków podatnych na chorobę, o której mowa, na obszary od niej wolne lub objęte zatwierdzonymi programami kontroli lub zwalczania, należy jej zezwolić na dalsze stosowanie tych środków jako krajowych środków zatwierdzonych zgodnie z art. 43 dyrektywy 2006/88/WE.
(7) Krajowe środki zatwierdzone niniejszą decyzją powinny obowiązywać tak długo, jak długo są one właściwe i konieczne. Z tego względu Norwegia powinna przesyłać Urzędowi roczne sprawozdania dotyczące funkcjonowania środków krajowych.
(8) Należy zbadać wszelkie podejrzenia występowania Gyrodactylus salaris w Norwegii na obszarach poza wymienionymi w załączniku do niniejszej decyzji, a podczas badania należy stosować ograniczenia dotyczące przemieszczania w celu ochrony pozostałych państw EOG posiadających zatwierdzone środki krajowe w odniesieniu do Gyrodactylus salaris. W celu ułatwienia koniecznej ponownej oceny zatwierdzonych środków krajowych, należy także informować Urząd Nadzoru EFTA i pozostałe państwa EFTA o wszelkim późniejszym potwierdzeniu występowania choroby.
(9) Dla zachowania przejrzystości należy uchylić decyzję nr 298/08/COL.
(10) Co więcej, decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 299/08/COL 7 zatwierdzono przedstawiony przez Norwegię program kontroli i eliminacji bakteryjnej choroby nerek (BKD, ang. Bacterial Kidney Disease). Pismem z dnia 6 października 2015 r. (dokument nr 775798), Norwegia poinformowała Urząd, że program kontroli i eliminacji bakteryjnej choroby nerek został przerwany. Należy zatem uchylić decyzję nr 299/08/COL.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu EFTA ds. Weterynaryjnych i Fitosanitarnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: