Ostateczne przyjęcie budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015.

OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2015/339
budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 *

PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 2 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020, 3 ,

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 4 ,

uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015, przyjęty przez Komisję dnia 24 czerwca 2014 r.,

uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015, przyjęte przez Radę dnia 2 września 2014 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 12 września 2014 r.,

uwzględniając list w sprawie poprawek nr 1/2015 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015, przedstawiony przez Komisję dnia 15 października 2014 r.,

uwzględniając rezolucję przyjętą przez Parlament Europejski dnia 22 października 2014 r. dotyczącą stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015,

uwzględniając poprawki do projektu budżetu ogólnego przyjęte przez Parlament Europejski dnia 22 października 2014 r.,

uwzględniając pismo wystosowane przez przewodniczącego Rady dnia 22 października 2014 r. informujące, że Rada nie mogła zatwierdzić wszystkich poprawek przyjętych przez Parlament,

uwzględniając pismo z dnia 27 października 2014 r. skierowane do przewodniczącego Rady dotyczące zwołania komitetu pojednawczego,

uwzględniając posiedzenia komitetu pojednawczego w dniach 6, 14 i 17 listopada 2014 r.,

uwzględniając fakt, że komitet pojednawczy nie osiągnął porozumienia w sprawie wspólnego projektu w terminie dwudziestu jeden dni, o którym mowa w art. 314 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając nowy projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 przyjęty przez Komisję dnia 28 listopada 2014 r. zgodnie z art. 314 ust. 8 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015, przyjęte przez Radę dnia 12 grudnia 2014 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia,

uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady dnia 17 grudnia 2014 r.,

uwzględniając art. 88 i art. 91 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

STWIERDZA:

Artykuł

Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 został ostatecznie przyjęty.

Sporządzono w Strasburgu dnia 17 grudnia 2014 r.

M. SCHULZ

Przewodniczący

BUDŻET OGÓLNY UNII EUROPEJSKIEJ NA ROK BUDŻETOWY 2015

A.

 WPROWADZENIE I FINANSOWANIE BUDŻETU OGÓLNEGO

WPROWADZENIE

Budżet ogólny Unii jest instrumentem, w którym dla każdego roku budżetowego określa się i zatwierdza łączne kwoty dochodów i wydatków uznanych za niezbędne dla Unii Europejskiej oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.

Budżet tworzy się i wykonuje zgodnie z zasadami jednolitości, rzetelności budżetowej, jednoroczności, równowagi, jednostki rozliczeniowej, uniwersalności, specyfikacji, należytego zarządzania finansami oraz przejrzystości.

- Zasady jednolitości oraz rzetelności budżetowej oznaczają, że całokształt dochodów oraz wydatków Unii pokrywanych z budżetu ujęty jest w jednym dokumencie.

- Zasada jednoroczności oznacza, że budżet jest przyjmowany każdorazowo na jeden rok budżetowy oraz że zarówno środki na pokrycie zobowiązań, jak i na pokrycie płatności na dany rok budżetowy muszą być zasadniczo wykorzystane w trakcie tego roku.

- Zasada równowagi oznacza, że prognozy dochodów w danym roku budżetowym muszą być równe środkom na pokrycie płatności na ten rok: zaciąganie długu w celu pokrycia ewentualnego deficytu budżetowego jest niezgodne z systemem środków własnych i jest niedozwolone.

- Zgodnie z zasadą jednostki rozliczeniowej budżet sporządza się i wykonuje w euro; w euro przedstawia się również rozliczenia.

- Zasada uniwersalności oznacza, że łączna kwota dochodów musi pokryć łączne środki na pokrycie płatności, z wyjątkiem ograniczonej liczby pozycji dochodów, które są przeznaczone na sfinansowanie konkretnych pozycji wydatków. Wszystkie dochody i wydatki uwzględnia się w budżecie w pełnej wysokości, bez dokonywania jakichkolwiek korekt między nimi.

- Zasada specyfikacji oznacza, że każda pozycja środków musi mieć konkretne przeznaczenie i być przypisana do konkretnego celu, aby uniknąć ewentualnych pomyłek między różnymi środkami.

- Zasada należytego zarządzania finansami jest definiowana poprzez odwołanie do gospodarności, skuteczności i efektywności.

- Budżet ustanawia się zgodnie z zasadą przejrzystości, przy zapewnieniu rzetelnej informacji o jego wykonaniu i rozliczeniu.

Środki i zasoby są przedstawione w budżecie według ich przeznaczenia (budżet zadaniowy) w celu zwiększenia przejrzystości zarządzania budżetem w odniesieniu do celów należytego zarządzania finansami, w szczególności do efektywności i skuteczności.

Wydatki zatwierdzone w niniejszym budżecie obejmują środki na zobowiązania w wysokości 145 321 531 152 EUR oraz środki na płatności w wysokości 141 214 040 563 EUR, co stanowi różnicę o odpowiednio + 1,84 % i + 1,57 % w porównaniu z budżetem na 2014 r.

Dochody budżetowe wynoszą 141 214 040 563 EUR. Jednolita stawka poboru stosowana w odniesieniu do zasobów własnych opartych na VAT wynosi 0,30 %, natomiast stawka poboru stosowana do zasobów własnych opartych na DNB wynosi 0,7481 %. Budżet na 2015 r. finansowany jest w 11,92 % z tradycyjnych zasobów własnych (cła i opłaty wyrównawcze od cukru), w 12,93 % z zasobów własnych opartych na VAT i w 74,04 % z zasobów własnych opartych na DNB. Pozostałe dochody na ten rok budżetowy szacuje się na 1 575 497 557 EUR.

Kwota zasobów własnych niezbędna do sfinansowania budżetu na 2015 rok odpowiada 1,00 % łącznego DNB, czyli znajduje się poniżej pułapu 1,23 % DNB obliczonego według metody opisanej w art. 3 ust. 1 decyzji Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17).

Poniższe tabele przedstawiają krok po kroku metodę wykorzystaną do obliczenia kwot niezbędnych do sfinansowania budżetu na 2015 r.

grafika

B.

 OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE

C.

 PLAN ZATRUDNIENIA PERSONELU

D.

 BUDYNKI

grafika

STAN DOCHODÓW I WYDATKÓW W PODZIALE NA SEKCJE

SEKCJA  I

PARLAMENT

SEKCJA  II

RADA EUROPEJSKA I RADA

SEKCJA  III

  5 KOMISJA

TYTUŁ  4

DOCHODY POCHODZĄCE OD OSÓB PRACUJĄCYCH W INSTYTUCJACH I INNYCH ORGANACH UNII

TYTUŁ  5

DOCHODY Z DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ INSTYTUCJI

TYTUŁ  6

WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z REALIZACJA POROZUMIEŃ I PROGRAMÓW UNIJNYCH

TYTUŁ  7

ODSETKI OD ZALEGŁYCH PŁATNOŚCI I GRZYWNY

TYTUŁ  8

OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK

TYTUŁ  9

DOCHODY RÓŻNE

TYTUŁ  XX

WYDATKI ADMINISTRACYJNE PRZYPISANE OBSZAROM POLITYKI

TYTUŁ  01

SPRAWY GOSPODARCZE I FINANSOWE

TYTUŁ  02

PRZEDSIĘBIORSTWA I PRZEMYSŁ

TYTUŁ  03

KONKURENCJA

TYTUŁ  04

ZATRUDNIENIE, SPRAWY SPOŁECZNE I WŁĄCZENIE SPOŁECZNE

TYTUŁ  05

ROLNICTWO I ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH

TYTUŁ  06

MOBILNOŚĆ I TRANSPORT

TYTUŁ  07

ŚRODOWISKO

TYTUŁ  08

BADANIA NAUKOWE I INNOWACJE

TYTUŁ  09

SIECI KOMUNIKACYJNE, TREŚCI I TECHNOLOGIE

TYTUŁ  10

BEZPOŚREDNIE BADANIA NAUKOWE

TYTUŁ  11

GOSPODARKA MORSKA I RYBOŁÓWSTWO

TYTUŁ  12

RYNEK WEWNĘTRZNY I USŁUGI

grafika

TYTUŁ  13

POLITYKA REGIONALNA I MIEJSKA

TYTUŁ  14

PODATKI I UNIA CELNA

TYTUŁ  15

EDUKACJA I KULTURA

TYTUŁ  16

KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

TYTUŁ  17

ZDROWIE I OCHRONA KONSUMENTÓW

TYTUŁ  18

SPRAWY WEWNĘTRZNE

TYTUŁ  19

INSTRUMENTY POLITYKI ZAGRANICZNEJ

TYTUŁ  20

HANDEL

TYTUŁ  21

ROZWÓJ I WSPÓŁPRACA

TYTUŁ  22

ROZSZERZENIE

grafika

TYTUŁ  23

POMOC HUMANITARNA I OCHRONA LUDNOŚCI

TYTUŁ  24

ZWALCZANIE NADUŻYĆ FINANSOWYCH

grafika

TYTUŁ  25

KOORDYNACJA POLITYK KOMISJI I DORADZTWO PRAWNE

TYTUŁ  26

ADMINISTRACJA KOMISJI

TYTUŁ  27

BUDŻET

TYTUŁ  28

KONTROLA

TYTUŁ  29

STATYSTYKA

TYTUŁ  30

EMERYTURY I WYDATKI POWIĄZANE

TYTUŁ  31

SŁUŻBY JĘZYKOWE

TYTUŁ  32

ENERGIA

TYTUŁ  33

SPRAWIEDLIWOŚĆ

TYTUŁ  34

DZIAŁANIA W DZIEDZINIE KLIMATU

TYTUŁ  40

REZERWY

grafika

ZAŁĄCZNIKI

EUROPEJSKI OBSZAR GOSPODARCZY

grafika

LISTA POZYCJI I ARTYKUŁÓW BUDŻETU OTWARTYCH DLA KRAJÓW KANDYDUJĄCYCH ORAZ W STOSOWNYCH PRZYPADKACH DLA POTENCJALNYCH KANDYDATÓW Z BAŁKANÓW ZACHODNICH

grafika

OPERACJE UDZIELANIA I ZACIĄGANIA POŻYCZEK - OPERACJE UDZIELANIA I ZACIĄGANIA POŻYCZEK GWARANTOWANYCH Z BUDŻETU UNII (ORIENTACYJNIE)

grafika

INFORMACJE NA TEMAT INSTRUMENTÓW FINANSOWYCH ZGODNIE Z ART. 49 UST. 1 LIT. E) ROZPORZĄDZENIA FINANSOWEGO

grafika

URZĄD PUBLIKACJI

grafika

EUROPEJSKI URZĄD DS. ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH

grafika

EUROPEJSKI URZĄD DOBORU KADR

grafika

URZĄD ADMINISTRACJI I WYPŁACANIA NALEŻNOŚCI INDYWIDUALNYCH

grafika

URZĄD INFRASTRUKTURY I LOGISTYKI W BRUKSELI

grafika

URZĄD INFRASTRUKTURY I LOGISTYKI W LUKSEMBURGU

grafika

SEKCJA  IV

TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ

SEKCJA  V

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY

SEKCJA  VI

EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY

SEKCJA  VII

KOMITET REGIONÓW

SEKCJA  VIII

EUROPEJSKI RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH

SEKCJA  IX

EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH

SEKCJA  X

EUROPEJSKA SŁUŻBA DZIAŁAŃ ZEWNĘTRZNYCH

* Budżet ogólny:

- poprawiony przez budżet korygujący nr 1 Unii Europejskiej na rok 2015, przyjęty dnia 17 lipca 2015 r. r. (Dz.U.UE.L.2015.190.1).

- poprawiony przez budżet korygujący nr 2 Unii Europejskiej na rok 2015, przyjęty dnia 7 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.261.1).

- poprawiony przez budżet korygujący nr 3 Unii Europejskiej na rok 2015, przyjęty dnia 7 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.261.42).

- poprawiony przez budżet korygujący nr 4 Unii Europejskiej na rok 2015, przyjęty dnia 7 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.261.60).

- poprawiony przez budżet korygujący nr 4 Unii Europejskiej na rok 2015, przyjęty dnia 7 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.261.80).

- poprawiony przez budżet korygujący nr 6 Unii Europejskiej na rok 2015, przyjęty dnia 4 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.320.1).

- poprawiony przez budżet korygujący nr 7 Unii Europejskiej na rok 2015, przyjęty dnia 4 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.320.44).

- poprawiony przez budżet korygujący nr 8 Unii Europejskiej na rok 2015, przyjęty dnia 26 stycznia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.18.1).

1 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.
2 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
3 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
4 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
5 Sekcja III zmieniona przez sprostowanie z dnia 21 kwietnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.102.96/2). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.69.1

Rodzaj: Dokument budżetowy
Tytuł: Ostateczne przyjęcie budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015.
Data aktu: 17/12/2014
Data ogłoszenia: 13/03/2015
Data wejścia w życie: 01/01/2015