Decyzja wykonawcza 2015/348 dotycząca zgodności niektórych celów zawartych w planach krajowych lub planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 549/2004, z ustalonymi na drugi okres odniesienia parametrami docelowymi skuteczności działania obowiązującymi na obszarze całej Unii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/348
z dnia 2 marca 2015 r.
dotycząca zgodności niektórych celów zawartych w planach krajowych lub planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 549/2004, z ustalonymi na drugi okres odniesienia parametrami docelowymi skuteczności działania obowiązującymi na obszarze całej Unii

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 1293)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 4 marca 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 państwa członkowskie przyjmują plany krajowe lub plany dotyczące funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej (ang. functional airspace block, FAB), zawierające odpowiednio wiążące cele krajowe lub wiążące cele na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, zgodne z docelowymi parametrami skuteczności działania obowiązującymi na obszarze całej Unii. W rozporządzeniu tym przewidziano również, iż Komisja dokonuje oceny zgodności tych celów, na podstawie kryteriów oceny, o których mowa w art. 11 ust. 6 lit. d), oraz że Komisja może podjąć decyzję o wydaniu zaleceń w przypadku stwierdzenia, że kryteria te nie zostały spełnione. Szczegółowe przepisy w tym zakresie zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 390/2013 2 .

(2) Decyzją wykonawczą 2014/132/UE 3  Komisja przyjęła parametry docelowe skuteczności działania w kluczowych obszarach działania dotyczących bezpieczeństwa, środowiska, przepustowości i efektywności kosztowej, obowiązujące na obszarze całej Unii w drugim okresie odniesienia (2015-2019).

(3) Do dnia 1 lipca 2014 r. państwa członkowskie przedłożyły Komisji plany skuteczności działania - wszystkie na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej. W kilku przypadkach pierwszy złożony dokument był jedynie projektem planu. Ponadto pewną liczbę planów po ich złożeniu zmieniono, przesyłając addenda lub sprostowania; ostatnie z nich nosi datę 9 stycznia 2015 r. Dokonując oceny, Komisja opierała się na najbardziej aktualnych informacjach spośród przedłożonych.

(4) Organ weryfikujący skuteczność działania, którego zadaniem zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 jest wspieranie Komisji we wdrażaniu systemu skuteczności działania, w dniu 7 października 2014 r. przedłożył Komisji sprawozdanie zawierające ocenę wstępną, a w dniu 15 grudnia 2014 r. - zaktualizowaną wersję tego sprawozdania. Komisja otrzymała od organu weryfikującego skuteczność działania także sprawozdania oparte na informacjach przekazanych zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 przez krajowe organy nadzoru i dotyczące monitorowania planów skuteczności działania i parametrów docelowych.

(5) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego bezpieczeństwa oceniono zgodność przedstawionych przez państwa członkowskie celów w zakresie efektywności zarządzania bezpieczeństwem i stosowania klasyfikacji dotkliwości w oparciu o metodologię narzędzia analizy ryzyka (RAT), zgodnie z zasadami zawartymi w pkt 2 w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013. Ocena ta wykazała, że cele przedstawione przez wszystkie państwa członkowskie w odniesieniu do następujących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej: FAB CE, UK-IE FAB, FABEC, Bałtycki FAB, Blue Med FAB, Dunajski FAB, DK-SE FAB, NEFAB oraz SW FAB są zgodne ze stosownymi ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania.

(6) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego środowiska zgodność celów przedstawionych przez państwa członkowskie oceniono zgodnie z zasadami zawartymi w pkt 3 w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, to jest w oparciu o wartości odniesienia w zakresie horyzontalnej efektywności lotu na trasie dla faktycznej trajektorii, obliczone dla danego FAB przez menedżera sieci i ujęte w planie operacyjnym sieci (2014-2018/2019) w najnowszej wersji z czerwca 2014 r. ("plan operacyjny sieci"), które, jeżeli są stosowane, zapewniają osiągnięcie na szczeblu Unii ogólnounijnych parametrów docelowych skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że cele przedstawione przez wszystkie państwa członkowskie w odniesieniu do następujących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej: FAB CE, UK-IE FAB, FABEC, Bałtycki FAB, Blue Med FAB, Dunajski FAB, DK-SE FAB, NEFAB oraz SW FAB są zgodne ze stosownymi ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania.

(7) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego przepustowości zgodność celów przedstawionych przez państwa członkowskie w odniesieniu do opóźnień w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego na trasie oceniono zgodnie z zasadami zawartymi w pkt 4 w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, to jest w oparciu o wartości odniesienia w zakresie przepustowości, obliczone dla danego FAB przez menedżera sieci i ujęte w planie operacyjnym sieci, które, jeżeli są stosowane, zapewniają osiągnięcie na szczeblu Unii ogólnounijnych parametrów docelowych skuteczności działania. Z oceny tej wynika, że cele przedstawione przez Zjednoczone Królestwo i Irlandię w odniesieniu do UK-IE FAB, przez Polskę i Litwę w odniesieniu do Bałtyckiego FAB, przez Danię i Szwecję w odniesieniu do DK-SE FAB oraz przez Estonię, Finlandię i Łotwę w odniesieniu do NEFAB są zgodne ze stosownymi ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania.

(8) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego efektywności kosztowej cele przedstawione przez państwa członkowskie w postaci ustalonych kosztów jednostkowych na trasie oceniono zgodnie z zasadami zawartymi w pkt 5 w związku z pkt 1 w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, uwzględniając trend ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia oraz łącznie w pierwszym i drugim okresie odniesienia (2012-2019), liczbę jednostek usługowych (prognoza ruchu) i poziom ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w porównaniu do państw członkowskich o podobnym otoczeniu operacyjnym i gospodarczym. Ocena ta wykazała, że cele przedstawione przez Zjednoczone Królestwo i Irlandię w odniesieniu do UK-IE FAB, przez Polskę i Litwę w odniesieniu do Bałtyckiego FAB, przez Cypr, Grecję i Maltę w odniesieniu do Blue Med FAB, przez Bułgarię i Rumunię w odniesieniu do Dunajskiego FAB, przez Chorwację, Republikę Czeską, Słowenię i Węgry w odniesieniu do FAB CE, przez Portugalię i Hiszpanię (obejmujące strefy pobierania opłat Hiszpanii kontynentalnej i hiszpańskich Wysp Kanaryjskich) w odniesieniu do SW FAB, przez Danię i Szwecję w odniesieniu do DK-SE FAB oraz przez Estonię, Finlandię i Łotwę w odniesieniu do NEFAB są zgodne z ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania.

(9) W związku z tym Komisja uznała, że cele zawarte w planach skuteczności działania opracowanych przez Zjednoczone Królestwo i Irlandię w odniesieniu do UK-IE FAB, przez Danię i Szwecję w odniesieniu do DK-SE FAB, przez Polskę i Litwę w odniesieniu do Bałtyckiego FAB oraz przez Estonię, Finlandię i Łotwę w odniesieniu do NEFAB są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania we wszystkich czterech kluczowych obszarach skuteczności działania. Ponadto Komisja uznała, że cele przedstawione przez Belgię, Luksemburg, Francję, Niemcy i Niderlandy w odniesieniu do FABEC, przez Austrię, Chorwację, Republikę Czeską, Węgry, Słowację i Słowenię w odniesieniu do FAB CE, przez Cypr, Grecję, Włochy i Maltę w odniesieniu do Blue Med FAB, przez Bułgarię i Rumunię w odniesieniu do Dunajskiego FAB oraz przez Portugalię i Hiszpanię w odniesieniu do SW FAB są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania w kluczowych obszarach działalności dotyczących bezpieczeństwa i środowiska. Komisja uważa również, że cele przedstawione przez Cypr, Grecję i Maltę w odniesieniu do Blue Med FAB, przez Bułgarię i Rumunię w odniesieniu do Dunajskiego FAB, przez Chorwację, Republikę Czeską, Słowenię i Węgry w odniesieniu do FABCE oraz Portugalię i Hiszpanię w odniesieniu do SW FAB są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania w kluczowych obszarach skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej. W związku z tym w odniesieniu do wszystkich tych celów nie ma potrzeby wydawania zalecenia, by zainteresowane krajowe organy nadzoru przedstawiły skorygowane cele. W odniesieniu do przedstawionych przez państwa członkowskie celów, które nie są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania, Komisja wydała zalecenia ujęte w decyzji wykonawczej Komisji C(2015) 1263 dotyczącej niezgodności celów.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wymienione w załączniku cele zawarte w planach skuteczności działania przedłożonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 są zgodne z ustalonymi na drugi okres odniesienia ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania określonymi w decyzji wykonawczej 2014/132/UE.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 marca 2015 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 4  

Docelowe parametry skuteczności działania w kluczowych obszarach działania dotyczących bezpieczeństwa, środowiska, przepustowości i efektywności kosztowej zawarte w przedłożonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 planach krajowych lub planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej i uznane za zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania ustalonymi na drugi okres odniesienia

KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA DOTYCZĄCY BEZPIECZEŃSTWA

Efektywność zarządzania bezpieczeństwem (ang. Effectiveness of Safety Management, EOSM) oraz zastosowanie klasyfikacji dotkliwości w oparciu o metodologię narzędzia analizy ryzyka (ang. Risk Analysis Tool, RAT)

PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE FAB EOSM Poziom w zarządzaniu ruchem lotniczym na ziemi (RAT) (w %) Poziom w zarządzaniu ruchem lotniczym ogółem (RAT) (w %)
Na poziomie PAŃSTWA Na poziomie INSTYTUCJI ZAPEWNIAJĄCEJ SŁUŻBY ŻEGLUGI POWIETRZNEJ 2017 2019 2017 2019
SC Inne MO SMI RI ATM-S SMI RI ATM-S SMI RI ATM-S SMI RI ATM-S
Austria FAB CE C D D 94,17 93,33 80 100 100 100 80 80 80 80 80 100
Chorwacja
Czechy
Węgry
Słowacja
Słowenia
Irlandia UK-IE FAB C C D 80 80 80 100 100 100 80 80 80 80 80 100
Zjednoczone Królestwo
Belgia/Luksemburg FAB EC C C D ≥ 80 ≥ 80 ≥ 80 100 100 100 ≥ 80 ≥ 80 ≥ 80 ≥ 80 ≥ 80 100
Francja
Niemcy
Niderlandy
[Szwajcaria]
Polska Bałtycki FAB C C D ≥ 80 ≥ 80 ≥ 80 100 100 100 ≥ 80 ≥ 80 ≥ 80 90 90 100
Litwa
Cypr Blue Med FAB C C D 80 80 80 100 100 100 80 80 80 95 95 100
Grecja
Włochy
Malta
Bułgaria Dunajski FAB C C D 90 90 80 100 100 100 80 85 80 90 90 100
Rumunia
Dania DK-SE FAB C C D 80 80 80 100 100 100 80 80 80 80 80 100
Szwecja
Estonia NEFAB C C D 95 95 85 100 100 100 90 90 85 100 100 100
Finlandia
Łotwa
[Norwegia]
Portugalia SW FAB C D D 90 90 90 100 100 100 80 80 90 80 80 100
Hiszpania

Skróty:

»SC«: cel zarządzania »kultura bezpieczeństwa« (ang. safety culture), o którym mowa w pkt 1.1 lit. a) w sekcji 2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013

»Inne MO«: cele zarządzania (ang. management objectives) wymienione w pkt 1.1 lit. a) w sekcji 2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, inne niż »kultura bezpieczeństwa«

»RI«: wtargnięcia na pas startowy (ang. runway incursions)

»SMI«: naruszenia minimów separacji (ang. separation minima infringements)

»ATM-S«: szczególne zdarzenia związane z ATM (ang. ATM-specific occurrences)

KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA DOTYCZĄCY ŚRODOWISKA

Horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii

PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE FAB DOCELOWY PARAMETR W ZAKRESIE ŚRODOWISKA, NA POZIOMIE FAB (w %)
2019
Austria FAB CE 1,81
Chorwacja
Czechy
Węgry
Słowacja
Słowenia
Irlandia UK-IE FAB 2,99
Zjednoczone Królestwo
Belgia/Luksemburg FAB EC 2,96
Francja
Niemcy
Niderlandy
[Szwajcaria]
Polska Bałtycki FAB 1,36
Litwa
Cypr Blue Med FAB 2,45
Grecja
Włochy
Malta
Bułgaria Dunajski FAB 1,37
Rumunia
Dania DK-SE FAB 1,19
Szwecja
Estonia NEFAB 1,22
Finlandia
Łotwa
[Norwegia]
Portugalia SW FAB 3,28
Hiszpania

KLUCZOWY OBSZAR DZIAŁANIA DOTYCZĄCY PRZEPUSTOWOŚCI

Opóźnienie w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (ATFM) na trasie w min/lot

PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE FAB PARAMETR DOCELOWY W ZAKRESIE PRZEPUSTOWOŚCI NA TRASIE, NA POZIOMIE FAB
2015 2016 2017 2018 2019
Irlandia UK-IE FAB 0,25 0,26 0,26 0,26 0,26
Zjednoczone Królestwo
Polska Bałtycki FAB 0,21 0,21 0,21 0,22 0,22
Litwa
Dania DK-SE FAB 0,10 0,10 0,10 0,09 0,09
Szwecja
Estonia NEFAB 0,12 0,12 0,13 0,13 0,13
Finlandia
Łotwa
[Norwegia]

KLUCZOWY OBSZAR DZIAŁANIA DOTYCZĄCY EFEKTYWNOŚCI KOSZTOWEJ

Legenda:

Oznaczenie Pozycja Jednostki
(A) Ustalone koszty na trasie ogółem (w ujęciu nominalnym i w walucie krajowej)
(B) Stopa inflacji (%)
(C) Wskaźnik inflacji (100 = 2009)
(D) Ustalone koszty na trasie ogółem (ceny z 2009 r. w ujęciu realnym i w walucie krajowej)
(E) Trasowe jednostki usługowe ogółem (w jednostkach usługowych ogółem)
(F) Ustalony koszt jednostkowy na trasie (ceny z 2009 r. w ujęciu realnym i w walucie krajowej)

BAŁTYCKI FAB

Strefa pobierania opłat: Litwa - waluta: EUR

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 23 316 993 23 342 321 24 186 978 25 093 574 25 748 766
(B) 1,7 % 2,2 % 2,5 % 2,2 % 2,2 %
(C) 112,9 115,4 118,4 121,0 123,7
(D) 20 652 919 20 223 855 20 434 886 20 737 566 20 814 037
(E) 490 928 508 601 524 877 541 672 559 548
(F) 42,07 39,76 38,93 38,28 37,20

Strefa pobierania opłat: Polska - waluta: PLN

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 658 592 342 687 375 337 807 874 605 840 660 505 795 098 157
(B) 2,4 % 2,5 % 1,1 % 1,9 % 2,4 %
(C) 115,9 118,7 111,3 113,4 116,1
(D) 568 474 758 578 848 069 725 678 008 741 339 221 685 060 982
(E) 4 362 840 4 544 000 4 299 929 4 419 000 4 560 000
(F) 130,30 127,39 168,77 167,76 150,23

BLUE MED FAB

Strefa pobierania opłat: Cypr - waluta: EUR

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 52 708 045 53 598 493 55 916 691 57 610 277 59 360 816
(B) 1,6 % 1,7 % 1,7 % 1,8 % 2,0 %
(C) 112,9 114,8 116,8 118,9 121,3
(D) 46 681 639 46 676 772 47 881 610 48 459 560 48 952 987
(E) 1 395 081 1 425 773 1 457 140 1 489 197 1 521 959
(F) 33,46 32,74 32,86 32,54 32,16

Strefa pobierania opłat: Grecja - waluta: EUR

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 147 841 464 151 226 557 155 317 991 156 939 780 164 629 376
(B) 0,3 % 1,1 % 1,2 % 1,3 % 1,6 %
(C) 107,9 109,1 110,4 111,8 113,6
(D) 136 958 572 138 630 543 140 635 901 140 350 008 144 936 752
(E) 4 231 888 4 318 281 4 404 929 4 492 622 4 599 834
(F) 32,36 32,10 31,93 31,24 31,51

Strefa pobierania opłat: Malta - waluta: EUR

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 17 736 060 19 082 057 20 694 940 21 720 523 22 752 314
(B) 1,7 % 1,8 % 1,7 % 1,7 % 1,7 %
(C) 111,9 114,0 115,9 117,9 119,9
(D) 15 844 908 16 745 957 17 857 802 18 429 483 18 982 242
(E) 609 000 621 000 880 000 933 000 990 000
(F) 26,02 26,97 20,29 19,75 19,17

DUNAJSKI FAB

Strefa pobierania opłat: Bułgaria - waluta: BGN

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 166 771 377 172 805 739 219 350 068 228 283 095 232 773 544
(B) 0,9 % 1,8 % 1,1 % 1,2 % 1,4 %
(C) 110,1 112,1 106,9 108,1 109,7
(D) 151 495 007 154 219 178 205 254 233 211 080 244 212 260 655
(E) 2 627 000 2 667 000 3 439 000 3 611 824 3 745 039
(F) 57,67 57,82 59,68 58,44 56,68

Strefa pobierania opłat: Rumunia - waluta: RON

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 690 507 397 704 650 329 718 659 958 848 257 273 859 757 273
(B) 3,1 % 3,0 % 2,8 % 4,7 % 3,1 %
(C) 126,9 130,7 134,4 126,6 130,5
(D) 543 963 841 538 937 162 534 681 066 670 078 574 658 908 133
(E) 4 012 887 4 117 019 4 219 063 5 075 000 5 222 000
(F) 135,55 130,90 126,73 132,04 126,18

FAB DANIA-SZWECJA

Strefa pobierania opłat: Dania - waluta: DKK

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 726 872 134 724 495 393 735 983 926 749 032 040 750 157 741
(B) 1,8 % 2,2 % 2,2 % 2,2 % 2,2 %
(C) 111,6 114,1 116,6 119,1 121,8
(D) 651 263 654 635 160 606 631 342 985 628 704 443 616 095 213
(E) 1 553 000 1 571 000 1 589 000 1 608 000 1 628 000
(F) 419,36 404,30 397,32 390,99 378,44

Strefa pobierania opłat: Szwecja - waluta: SEK

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 1 951 544 485 1 974 263 091 1 970 314 688 1 964 628 986 1 958 887 595
(B) 1,6 % 2,4 % 2,1 % 2,0 % 2,0 %
(C) 106,1 108,6 110,9 113,1 115,4
(D) 1 840 204 091 1 817 994 673 1 777 040 937 1 737 169 570 1 698 130 296
(E) 3 257 000 3 303 000 3 341 000 3 383 000 3 425 000
(F) 565,00 550,41 531,89 513,50 495,80

FAB CE

Strefa pobierania opłat: Chorwacja - waluta: HRK

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 670 066 531 687 516 987 691 440 691 687 394 177 674 346 800
(B) 0,2 % 1,0 % 1,5 % 2,5 % 2,5 %
(C) 109,2 110,4 112,0 114,8 117,7
(D) 613 414 184 622 991 131 617 287 272 598 707 050 573 017 597
(E) 1 763 000 1 783 000 1 808 000 1 863 185 1 926 787
(F) 347,94 349,41 341,42 321,34 297,40

Strefa pobierania opłat: Czechy - waluta: CZK

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 3 022 287 900 3 087 882 700 3 126 037 100 3 149 817 800 3 102 014 900
(B) 1,9 % 2,0 % 2,0 % 2,0 % 2,0 %
(C) 111,5 113,7 116,0 118,3 120,7
(D) 2 710 775 667 2 715 303 433 2 694 955 079 2 662 212 166 2 570 401 338
(E) 2 548 000 2 637 000 2 717 000 2 795 000 2 881 000
(F) 1 063,88 1 029,69 991,89 952,49 892,19

Strefa pobierania opłat: Węgry - waluta: HUF

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 28 133 097 383 29 114 984 951 29 632 945 277 30 406 204 408 31 345 254 629
(B) 1,8 % 3,0 % 3,0 % 3,0 % 3,0 %
(C) 119,3 122,8 126,5 130,3 134,2
(D) 23 587 547 923 23 699 795 100 23 418 852 735 23 330 056 076 23 350 067 982
(E) 2 457 201 2 364 165 2 413 812 2 453 639 2 512 526
(F) 9 599,36 10 024,60 9 702,02 9 508,35 9 293,46

Strefa pobierania opłat: Słowenia - waluta: EUR

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 32 094 283 33 168 798 33 870 218 34 392 801 35 029 005
(B) 1,6 % 2,1 % 1,9 % 2,0 % 2,0 %
(C) 111,9 114,3 116,5 118,8 121,2
(D) 28 675 840 29 018 678 29 079 819 28 949 500 28 906 876
(E) 481 500 499 637 514 217 529 770 546 470
(F) 59,56 58,08 56,55 54,65 52,90

NEFAB

Strefa pobierania opłat: Estonia - waluta: EUR

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 23 098 175 24 757 151 25 985 553 27 073 003 28 182 980
(B) 3,0 % 3,1 % 3,0 % 3,0 % 3,0 %
(C) 123,3 127,1 130,9 134,8 138,9
(D) 18 739 585 19 481 586 19 852 645 20 081 013 20 295 459
(E) 774 641 801 575 827 117 855 350 885 643
(F) 24,19 24,30 24,00 23,48 22,92

Strefa pobierania opłat: Finlandia - waluta: EUR

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 45 050 000 45 596 000 46 064 000 46 321 000 46 468 000
(B) 1,5 % 1,7 % 1,9 % 2,0 % 2,0 %
(C) 114,4 116,4 118,6 121,0 123,4
(D) 39 368 663 39 179 750 38 843 860 38 294 684 37 662 953
(E) 792 600 812 000 827 000 843 000 861 000
(F) 49,67 48,25 46,97 45,43 43,74

Strefa pobierania opłat: Łotwa - waluta: EUR

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 22 680 662 23 118 000 23 902 000 24 692 818 25 534 000
(B) 2,5 % 2,3 % 2,3 % 2,3 % 2,3 %
(C) 109,7 112,2 114,8 117,4 120,1
(D) 20 683 885 20 603 685 20 823 477 21 028 777 21 256 247
(E) 802 000 824 000 844 000 867 000 890 000
(F) 25,79 25,00 24,67 24,25 23,88

SW FAB

Strefa pobierania opłat: Portugalia - waluta: EUR

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 111 331 252 117 112 878 121 117 127 133 551 913 137 314 735
(B) 1,2 % 1,5 % 1,5 % 1,6 % 1,6 %
(C) 110,5 112,2 113,8 112,9 114,7
(D) 100 758 704 104 424 905 106 399 345 118 261 552 119 678 710
(E) 3 095 250 3 104 536 3 122 232 3 895 148 4 077 832
(F) 32,55 33,64 34,08 30,36 29,35

HISZPANIA

Strefa pobierania opłat: Hiszpania kontynentalna - waluta: EUR

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 620 443 569 622 072 583 622 240 962 625 580 952 627 777 294
(B) 0,8 % 0,9 % 1,0 % 1,0 % 1,1 %
(C) 110,6 111,6 112,7 113,9 115,1
(D) 561 172 369 557 638 172 552 025 959 549 379 889 545 563 910
(E) 8 880 000 8 936 000 9 018 000 9 128 000 9 238 000
(F) 63,20 62,40 61,21 60,19 59,06

Strefa pobierania opłat: Hiszpania Wyspy Kanaryjskie - waluta: EUR

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 98 528 223 98 750 683 99 003 882 98 495 359 98 326 935
(B) 0,8 % 0,9 % 1,0 % 1,0 % 1,1 %
(C) 110,6 111,6 112,7 113,9 115,1
(D) 89 115 786 88 522 066 87 832 072 86 497 790 85 450 091
(E) 1 531 000 1 528 000 1 531 000 1 537 000 1 543 000
(F) 58,21 57,93 57,37 56,28 55,38

UK-IR FAB

Strefa pobierania opłat: Irlandia - waluta: EUR

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 118 046 200 121 386 700 125 595 100 129 364 400 130 778 800
(B) 1,1 % 1,2 % 1,4 % 1,7 % 1,7 %
(C) 103,7 105,0 106,4 108,2 110,1
(D) 113 811 728 115 644 664 118 001 964 119 511 684 118 798 780
(E) 4 000 000 4 049 624 4 113 288 4 184 878 4 262 135
(F) 28,45 28,56 28,69 28,56 27,87

Strefa pobierania opłat: Zjednoczone Królestwo - waluta: GBP

2015 2016 2017 2018 2019
(A) 686 348 218 687 119 724 690 004 230 682 569 359 673 089 111
(B) 1,9 % 1,9 % 2,0 % 2,0 % 2,0 %
(C) 118,2 120,5 122,9 125,3 127,8
(D) 580 582 809 570 397 867 561 561 156 544 617 914 526 523 219
(E) 10 244 000 10 435 000 10 583 000 10 758 000 10 940 000
(F) 56,68 54,66 53,06 50,62 48,13
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/132/UE z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiająca ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania dla sieci zarządzania ruchem lotniczym oraz progi alarmowe na drugi okres odniesienia obejmujący lata 2015-2019 (Dz.U. L 71 z 12.3.2014, s. 20).
4 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2017/2376 z dnia 15 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.337.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2018/2021 z dnia 17 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.323.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 grudnia 2018 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.60.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/348 dotycząca zgodności niektórych celów zawartych w planach krajowych lub planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 549/2004, z ustalonymi na drugi okres odniesienia parametrami docelowymi skuteczności działania obowiązującymi na obszarze całej Unii
Data aktu: 02/03/2015
Data ogłoszenia: 04/03/2015
Data wejścia w życie: 04/03/2015