Rozporządzenie wykonawcze 2015/341 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 w odniesieniu do wzorów służących do przekazywania Komisji określonych informacji

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/341
z dnia 20 lutego 2015 r.
ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 w odniesieniu do wzorów służących do przekazywania Komisji określonych informacji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 z dnia 11 marca 2014 r. 1 w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym, w szczególności jego art. 35 ust. 7, art. 41 ust. 4 i art. 49 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 463/2014 2 ustanawia przepisy niezbędne do przedkładania programów. W celu zapewnienia realizacji programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym konieczne jest ustanowienie dodatkowych przepisów dotyczących stosowania rozporządzenia (UE) nr 223/2014. Aby ułatwić uzyskanie całościowego obrazu i dostępu do tych przepisów, należy je określić w jednym akcie wykonawczym.

(2) W celu zwiększenia skuteczności i przejrzystości wdrażania programów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym należy określić wzór wniosków o płatność oraz wzór zestawienia wydatków w ramach programów operacyjnych.

(3) W tym samym celu należy określić wzór opisu funkcji i procedur obowiązujących w instytucji zarządzającej oraz, w stosownych przypadkach, instytucji certyfikującej, a także wzór sprawozdania i opinii niezależnego organu audytowego. W tych wzorach należy określić charakterystykę techniczną każdego obszaru należącego do systemu elektronicznej wymiany danych. Ponieważ wzory te będą tworzyć podstawę opracowania systemu elektronicznej wymiany danych, o którym mowa w art. 30 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 223/2014, powinny one również określać sposób, w jaki dane dotyczące wydatków kwalifikowalnych będą wprowadzane do systemu elektronicznej wymiany informacji.

(4) Niniejsze rozporządzenie nie powinno naruszać praw podstawowych i powinno być zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności prawem do ochrony danych osobowych. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem być stosowane zgodnie z tymi prawami i zasadami. W odniesieniu do danych osobowych przetwarzanych przez państwa członkowskie zastosowanie ma dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . W odniesieniu do przetwarzania danych osobowych przez instytucje i organy unijne i swobodnego przepływu takich danych zastosowanie ma rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wzór opisu funkcji i procedur obowiązujących w instytucji zarządzającej oraz instytucji certyfikującej

1.
Opis funkcji i procedur obowiązujących w instytucji zarządzającej oraz, w stosownych przypadkach, instytucji certyfikującej sporządza się zgodnie ze wzorem określonym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2.
W przypadku gdy do kilku programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym stosuje się wspólny system, można sporządzić pojedynczy opis funkcji i procedur, o którym mowa w ust. 1.
Artykuł  2

Wzór sprawozdania niezależnego organu audytowego

1.
Sprawozdanie z audytu niezależnego organu audytowego, o którym mowa w art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014, sporządza się zgodnie ze wzorem określonym w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
2.
W przypadku gdy do kilku programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym stosuje się wspólny system, można sporządzić jedno sprawozdanie z audytu, o którym mowa w ust. 1.
Artykuł  3

Wzór opinii niezależnego organu audytowego

1.
Opinię niezależnego organu audytowego, o którym mowa w art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014, sporządza się zgodnie ze wzorem określonym w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
2.
W przypadku gdy do kilku programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym stosuje się wspólny system, można sporządzić jedną opinię, o której mowa w ust. 1.
Artykuł  4

Wzór wniosku o płatność

Wniosek o płatność, o którym mowa w art. 41 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 223/2014, jest sporządzany zgodnie ze wzorem zawartym w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Wzór zestawienia wydatków

Zestawienie wydatków, o którym mowa w art. 49 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 223/2014, przedkłada się Komisji zgodnie ze wzorem określonym w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wzór opisu funkcji i procedur obowiązujących w instytucji zarządzającej oraz instytucji certyfikującej

1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.1. Informacje przedłożone przez:

- [Nazwa] państwa członkowskiego:

- Nazwa programu i numer CCI: (programy operacyjne otrzymujące wsparcie z Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym podlegające instytucji zarządzającej/instytucji certyfikującej w przypadku wspólnego systemu zarządzania i kontroli);

- Nazwa głównego punktu kontaktowego, włącznie z adresem e-mail: (organ odpowiedzialny za opis).

1.2. Dostarczone informacje przedstawiają stan faktyczny na dzień: (dd/mm/rr)

1.3. Struktura systemu (ogólne informacje i wykres ilustrujący powiązania organizacyjne pomiędzy instytucjami/organami uczestniczącymi w systemie zarządzania i kontroli)

1.3.1. Instytucja zarządzająca (nazwa, adres i punkt kontaktowy w instytucji zarządzającej):

Proszę wskazać, czy instytucja zarządzająca dodatkowo pełni funkcję instytucji certyfikującej, zgodnie z art. 31 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

1.3.2. Instytucja certyfikująca (nazwa, adres i punkt kontaktowy w instytucji certyfikującej).

1.3.3. Organy pośredniczące (nazwa, adres i punkt kontaktowy w organie pośredniczącym).

1.3.4. Jeżeli art. 31 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 ma zastosowanie, proszę wskazać, w jaki sposób zagwarantowany jest podział funkcji pomiędzy instytucją audytową a instytucją zarządzającą/certyfikującą.

2. INSTYTUCJA ZARZĄDZAJĄCA

2.1. Instytucja zarządzająca i jej główne funkcje

2.1.1. Status instytucji zarządzającej (krajowy organ lub podmiot publiczny) oraz organu, w którego skład wchodzi.

2.1.2. Wyszczególnienie funkcji i zadań pełnionych bezpośrednio przez instytucję zarządzającą.

Jeżeli instytucja zarządzająca dodatkowo pełni funkcje instytucji certyfikującej, proszę opisać, w jaki sposób zagwarantowany jest podział funkcji.

2.1.3. Wyszczególnienie funkcji oficjalnie oddelegowanych przez instytucję zarządzającą, wskazanie instytucji pośredniczących oraz formy delegacji (z uwzględnieniem tego, że instytucja zarządzająca zachowuje pełną odpowiedzialność za oddelegowane funkcje), zgodnie z art. 31 ust. 6 i 7 rozporządzenia (UE) nr 223/2014. Odesłanie do odpowiednich dokumentów (aktów prawnych wraz z upoważnieniami, umów).

2.1.4 Opis procedur zapewniających skuteczne i proporcjonalne środki zwalczania nadużyć finansowych, z

uwzględnieniem rodzajów stwierdzonego ryzyka, w tym odniesienie do przeprowadzonej oceny ryzyka (art. 32 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 223/2014).

2.2. Organizacja i procedury obowiązujące w instytucji zarządzającej

2.2.1. Schemat organizacyjny i wyszczególnienie funkcji jednostek (w tym plan przydziału odpowiedniego personelu posiadającego niezbędne umiejętności). Informacje te odnoszą się również do instytucji pośredniczących, na rzecz których zostały oddelegowane niektóre funkcje.

2.2.2. Ramy zapewniające przeprowadzenie w razie potrzeby odpowiednich działań w zakresie zarządzania ryzykiem, w szczególności w przypadku istotnych zmian systemu zarządzania i kontroli.

2.2.3. Opis następujących procedur (opis należy przedłożyć na piśmie pracownikom instytucji zarządzającej i

instytucji pośredniczących; data i dane referencyjne):

2.2.3.1. Procedury wspierające prace komitetu monitorującego, ustanowione zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 w przypadku, gdy instytucja zarządzająca jest odpowiedzialna za zarządzanie programem operacyjnym w zakresie włączenia społecznego ("PO II").

2.2.3.2. Procedury na potrzeby systemu elektronicznego gromadzenia, rejestracji i przechowywania danych dotyczących każdej operacji, które są niezbędne do monitorowania, ewaluacji, zarządzania finansowego, weryfikacji i audytu, w tym, w stosownych przypadkach, danych dotyczących poszczególnych uczestników i - o ile jest to wymagane - podział danych odnoszących się do wskaźników według płci.

2.2.3.3 Procedury nadzorowania funkcji oficjalnie oddelegowanych przez instytucję zarządzającą zgodnie z art. 31 ust. 6 i 7 rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

2.2.3.4. Procedury oceny, wyboru i zatwierdzania operacji oraz procedury zapewniające ich zgodność, przez cały okres wdrażania, z obowiązującymi przepisami (art. 32 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 223/2014), oraz procedury zapewniające, aby operacje nie były wybierane w sytuacji, gdy zostały one fizycznie zakończone lub w pełni wdrożone, zanim beneficjent złożył wniosek o dofinansowanie (w tym procedury stosowane przez instytucje pośredniczące w przypadku delegowania zadań związanych z oceną, wyborem i zatwierdzeniem operacji).

2.2.3.5. Procedury zapewniające przedłożenie beneficjentowi dokumentu określającego warunki wsparcia dla każdej operacji, w tym procedury zapewniające, aby beneficjenci prowadzili oddzielny system księgowości lub korzystali z odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z operacją.

2.2.3.6. Procedury weryfikacji operacji (zgodnie z wymogami określonymi w art. 32 ust. 4-7 rozporządzenia (UE) nr 223/2014), w tym procedury zapewniające zgodność operacji z obszarami polityki UE (na przykład polityką dotyczącą propagowania równości mężczyzn i kobiet oraz niedyskryminacji, zapewniania dostępu dla osób niepełnosprawnych, zamówień publicznych, przepisów środowiskowych, zwłaszcza przepisów przeciwko marnotrawieniu żywności, bezpieczeństwa produktów konsumenckich i zdrowia publicznego), oraz wskazanie instytucji lub organów przeprowadzających taką weryfikację. Opis obejmuje administracyjne kontrole zarządcze w odniesieniu do każdego wniosku o refundację przedłożonego przez beneficjentów oraz kontrole zarządcze operacji na miejscu, które mogą być przeprowadzane metodą badania próby. Jeżeli kontrole zarządcze zostały oddelegowane instytucjom pośredniczącym, opis powinien obejmować procedury stosowane przez instytucje pośredniczące w kontekście tych kontroli oraz procedury stosowane przez instytucję zarządzającą w celu nadzorowania skuteczności funkcji oddelegowanych instytucjom pośredniczącym. Częstotliwość i zakres kontroli są proporcjonalne do kwoty wsparcia publicznego dla operacji oraz do poziomu ryzyka stwierdzonego w toku takich kontroli oraz audytów przeprowadzanych przez instytucję audytową w odniesieniu do systemu zarządzania i kontroli jako całości.

2.2.3.7. Opis procedur, zgodnie z którymi wnioski o refundację są składane przez beneficjentów, weryfikowane i zatwierdzane oraz zgodnie z którymi zatwierdzane, wykonywane i księgowane są płatności na rzecz beneficjentów (w tym procedur stosowanych przez instytucje pośredniczące w przypadku delegacji rozpatrywania wniosków o refundację), w celu dotrzymania terminu wynoszącego 90 dni dla płatności na rzecz beneficjentów na podstawie art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

2.2.3.8. Wskazanie instytucji lub organów odpowiedzialnych za każdy etap rozpatrywania wniosków o refundację, włącznie ze schematem wskazującym wszystkie zaangażowane organy.

2.2.3.9. Opis sposobu przekazywania informacji instytucji certyfikującej przez instytucję zarządzającą, w tym informacji dotyczących stwierdzonych defektów lub nieprawidłowości (w tym podejrzeń nadużyć finansowych i stwierdzonych nadużyć) oraz działań następczych w zakresie kontroli zarządczych, audytów i kontroli przeprowadzanych przez organy unijne lub krajowe.

2.2.3.10. Opis sposobu przekazywania informacji instytucji audytowej przez instytucję zarządzającą, w tym informacji dotyczących stwierdzonych defektów lub nieprawidłowości (w tym podejrzeń nadużyć finansowych i stwierdzonych nadużyć) oraz działań następczych w zakresie kontroli zarządczych, audytów i kontroli przeprowadzanych przez organy unijne lub krajowe.

2.2.3.11. Odniesienie do krajowych zasad kwalifikowalności określonych przez państwo członkowskie i mających zastosowanie do programu operacyjnego.

2.2.3.12. Procedury sporządzania i przedkładania Komisji rocznych i końcowych sprawozdań z wdrażania (art. 32 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 223/2014), oraz, w przypadku PO II, procedury gromadzenia i przekazywania wiarygodnych danych odnoszących się do wskaźników (art. 32 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 223/2014).

2.2.3.13. Procedury sporządzania deklaracji zarządczej (art. 32 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 223/2014).

2.2.3.14. Procedury sporządzania rocznego podsumowania końcowych sprawozdań z audytu i kontroli, w tym analiza charakteru i zakresu błędów i słabości stwierdzonych w systemach, a także podjętych lub planowanych działań naprawczych (art. 32 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 223/2014).

2.2.3.15. Procedury informowania pracowników o powyższych procedurach oraz wskazanie zorganizowanego/przewidzianego szkolenia i wszelkich wydanych wskazówek (data i odniesienie).

2.2.3.16. W stosownych przypadkach opis procedur obowiązujących w instytucji zarządzającej odnoszących się do zakresu, zasad i procedur dotyczących skutecznych rozwiązań określonych przez państwo członkowskie 5 w odniesieniu do badania skarg dotyczących Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym, na podstawie art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

2.3. Ścieżka audytu

2.3.1. Procedury zapewniające właściwą ścieżkę audytu i system archiwizacji, w tym w odniesieniu do bezpieczeństwa danych, zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi poświadczania zgodności dokumentów (art. 32 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 223/2014 i art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 532/2014 6 ).

2.3.2. Instrukcje dotyczące zapewnienia przez beneficjentów/instytucje pośredniczące/instytucję zarządzającą dostępu do dokumentów potwierdzających (data i odniesienie):

2.3.2.1. Wskazanie okresu przechowywania dokumentów.

2.3.2.2. Format, w jakim dokumenty mają być przechowywane.

2.4. Nieprawidłowości i kwoty odzyskane

2.4.1. Opis procedury (opis należy przedłożyć na piśmie pracownikom instytucji zarządzającej i instytucji pośredniczących: data i odniesienie) dotyczącej powiadamiania o nieprawidłowościach (w tym o nadużyciach finansowych) i ich korygowania oraz działań następczych, a także rejestrowania kwot wycofanych i odzyskanych, kwot, które mają zostać odzyskane, nieściągalnych należności i kwot odnoszących się do operacji zawieszonych w wyniku postępowania prawnego lub odwołania administracyjnego o skutku zawieszającym.

2.4.2. Opis procedury (wraz ze schematem przedstawiającym struktury raportowania) mającej na celu spełnienie obowiązku powiadomienia Komisji o nieprawidłowościach zgodnie z art. 30 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

3. INSTYTUCJA CERTYFIKUJĄCA

3.1. Instytucja certyfikująca i jej główne funkcje

3.1.1. Status instytucji certyfikującej (krajowy organ lub podmiot publiczny) oraz nazwa organu, w którego skład wchodzi.

3.1.2. Wyszczególnienie funkcji pełnionych przez instytucję certyfikującą. W przypadku gdy instytucja zarządzająca dodatkowo wykonuje zadania instytucji certyfikującej, opis, sposobu zapewnienia podziału funkcji (zob. 2.1.2).

3.1.3. Funkcje oficjalnie oddelegowane przez instytucję certyfikującą, wskazanie instytucji pośredniczących oraz formy delegacji zgodnie z art. 31 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 223/2014. Odesłanie do odpowiednich dokumentów (aktów prawnych wraz z upoważnieniami, umów). Opis procedur stosowanych przez instytucje pośredniczące do wykonywania delegowanych zadań oraz procedur stosowanych przez instytucję certyfikującą w celu nadzorowania skuteczności zadań oddelegowanych instytucjom pośredniczącym.

3.2. Organizacja instytucji certyfikującej

3.2.1. Schemat organizacyjny i wyszczególnienie funkcji jednostek (w tym plan przydziału odpowiedniego personelu posiadającego niezbędne umiejętności). Informacje te odnoszą się również do instytucji pośredniczących, którym zostały oddelegowane niektóre zadania.

3.2.2. Opis procedur, który należy przedłożyć na piśmie pracownikom instytucji certyfikującej i instytucji pośredniczących (data i odniesienie):

3.2.2.1. Procedury sporządzania i składania wniosków o płatność:

- Opis rozwiązań stosowanych przez instytucję certyfikującą w kontekście dostępu do informacji dotyczących operacji, niezbędnych w celu sporządzenia i przedłożenia wniosków o płatność, w tym do wyników kontroli zarządczych (zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) nr 223/2014) i wszystkich właściwych audytów.

- Opis procedury, zgodnie z którą wnioski o płatność są sporządzane i przedkładane Komisji, w tym procedury zapewniającej przesłanie ostatecznego wniosku o płatność okresową do dnia 31 lipca po zakończeniu poprzedniego roku obrachunkowego.

3.2.2.2. Opis systemu księgowego będącego podstawą poświadczania zestawienia wydatków przed Komisją (art. 33 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 223/2014):

- uzgodnienia dotyczące przesyłania zagregowanych danych do instytucji certyfikującej w przypadku istnienia systemu zdecentralizowanego,

- powiązania między systemem księgowym a systemem informacyjnym opisanym w pkt 4.1,

- oznaczenie transakcji w ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym w przypadku istnienia wspólnego systemu z innymi funduszami.

3.2.2.3. Opis procedur sporządzania zestawienia wydatków, o którym mowa w art. 59 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 7 (art. 33 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 223/2014). Uzgodnienia dotyczące poświadczania kompletności, rzetelności i prawdziwości zestawienia wydatków oraz poświadczania, że wydatki ujęte w tym zestawieniu są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa (art. 33 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 223/2014), z uwzględnieniem wyników wszystkich kontroli i audytów.

3.2.2.4. W stosownych przypadkach opis procedur obowiązujących instytucji certyfikującej odnoszących się do zakresu, zasad i procedur dotyczących skutecznych rozwiązań określonych przez państwo członkowskie 8 w odniesieniu do badania skarg dotyczących Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym, na podstawie art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

3.3. Kwoty odzyskane

3.3.1. Opis systemu zapewniającego szybkie odzyskanie pomocy publicznej, w tym pomocy Unii.

3.3.2. Procedury zapewniające właściwą ścieżkę audytu przez prowadzenie w formie elektronicznej zapisów księgowych dotyczących każdej operacji, w tym kwot odzyskanych, kwot podlegających odzyskaniu, kwot wycofanych z wniosku o płatność, należności nieściągalnych i kwot odnoszących się do operacji zawieszonych w wyniku postępowania prawnego lub odwołania administracyjnego o skutku zawieszającym.

3.3.3. Uzgodnienia dotyczące potrącania kwot odzyskanych lub kwot, które mają zostać wycofane, z wydatków podlegających deklaracji.

4. SYSTEM INFORMACYJNY

4.1. Opis systemów informacyjnych włącznie ze schematem (system centralny lub wspólny system sieciowy lub system zdecentralizowany z połączeniami między systemami) w odniesieniu do:

4.1.1. Elektronicznego gromadzenia, rejestrowania i przechowywania danych dotyczących każdej operacji, w tym, w stosownych przypadkach, danych dotyczących poszczególnych uczestników i - o ile jest to wymagane - podziału danych odnoszących się do wskaźników według płci, które są niezbędne do monitorowania, ewaluacji, zarządzania finansowego, weryfikacji i audytu, zgodnie z art. 32 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 223/2014 i art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 532/2014.

4.1.2. Zapewnienia, aby dane, o których mowa w poprzednim punkcie, były gromadzone, wprowadzane do systemu i tam przechowywane, oraz, w przypadku operacji wspieranych przez PO II, aby, tam gdzie to możliwe, dane na temat wskaźników były podzielone według płci, zgodnie z art. 32 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

4.1.3. Zapewnienia, aby istniał system, w którym rejestruje się i przechowuje, w formie elektronicznej, dokumentację księgową w odniesieniu do każdej operacji, zdolny do obsługi wszystkich danych wymaganych do sporządzenia wniosków o płatność i zestawienia wydatków, w tym rozliczeń kwot podlegających odzyskaniu, kwot odzyskanych, należności nieściągalnych i kwot wycofanych po anulowaniu całości lub części wkładu na rzecz operacji lub programu operacyjnego, zgodnie z art. 33 lit. d) i art. 49 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

4.1.4. Prowadzenia w formie elektronicznej zapisów księgowych dotyczących wydatków zadeklarowanych Komisji oraz odpowiadającego im wkładu publicznego wypłaconego na rzecz beneficjentów, zgodnie z art. 33 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

4.1.5. Prowadzenia ewidencji kwot podlegających odzyskaniu i kwot wycofanych po anulowaniu całości lub części wkładu na rzecz operacji, zgodnie z art. 33 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

4.1.6. Prowadzenia ewidencji kwot odnoszących się do operacji zawieszonych w wyniku postępowania prawnego lub odwołania administracyjnego o skutku zawieszającym.

4.1.7. Informacji o gotowości systemów do działania i ich zdolności do zapewniania wiarygodnej rejestracji danych, o których mowa powyżej.

4.2. Opis procedur weryfikujących bezpieczeństwo systemów informatycznych.

ZAŁĄCZNIK  II

Wzór sprawozdania niezależnego organu audytowego na podstawie art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014

1. Wprowadzenie

1.1. Proszę określić cel sprawozdania, tj. wyniki oceny spełnienia przez instytucję zarządzającą i instytucję certyfikującą kryteriów wyznaczania odnoszących się do otoczenia kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, działań związanych z zarządzaniem i kontrolą oraz monitorowania, określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 223/2014, w celu wyrażenia opinii na temat spełnienia przez te instytucje kryteriów desygnacji.

1.2. Proszę określić zakres sprawozdania, tj. objęte nim organy, mianowicie instytucję zarządzającą i instytucję certyfikującą (oraz, w stosownych przypadkach, delegowane funkcje tych instytucji), a także spełnienie przez nie kryteriów wyznaczania odnoszących się do otoczenia kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, działań związanych z zarządzaniem i kontrolą oraz monitorowania, określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 223/2014, w odniesieniu do programów operacyjnych objętych audytem.

1.3. Proszę wskazać organ, który sporządził sprawozdanie ("niezależny organ audytowy"), oraz określić, czy jest to organ audytowy odpowiedzialny za objęte sprawozdaniem programy operacyjne.

1.4. Proszę określić, w jaki sposób zapewniona jest funkcjonalna niezależność niezależnego organu audytowego od instytucji zarządzającej i instytucji certyfikującej (zob. art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014).

2. Metodyka i zakres pracy

2.1. Proszę wskazać okres i ramy czasowe audytu (datę otrzymania ostatecznego opisu funkcji i procedur obowiązujących w instytucji zarządzającej oraz, w stosownych przypadkach, instytucji certyfikującej przez niezależny organ audytowy, datę rozpoczęcia i zakończenia audytu oraz przydzielone środki).

2.2. Proszę określić a) zakres zastosowania czynności audytowych przeprowadzonych przez inne organy oraz b) kontrolę jakości przeprowadzoną w odniesieniu do takich czynności audytowych pod kątem adekwatności pracy.

2.3. Proszę opisać działania podjęte w celu dokonania oceny, zgodnie z art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014, spełnienia przez instytucję zarządzającą i instytucję certyfikującą wyznaczane przez [państwo członkowskie] kryteriów dotyczących otoczenia kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, działań związanych z zarządzaniem i kontrolą oraz monitorowania, określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 223/2014, w tym takie działania jak:

2.3.1. Analiza opisu funkcji i procedur obowiązujących w instytucji zarządzającej oraz, w stosownych przypadkach, instytucji certyfikującej, zgodnie z wzorem określonym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

2.3.2. Analiza innych istotnych dokumentów dotyczących systemu; wskazanie przeglądu przepisów, aktów ministerialnych, okólników, wewnętrznych procedur/innych instrukcji, wytycznych lub list kontrolnych.

2.3.3. Wywiady przeprowadzone z pracownikami głównych instytucji (w tym, w razie potrzeby, instytucji pośredniczących). Proszę opisać metodę i kryteria wyboru, jakie tematy zostały omówione, ile wywiadów zostało przeprowadzonych i z kim je przeprowadzono.

2.3.4. Przegląd opisu i procedur związanych z systemami informacyjnymi, w szczególności w odniesieniu do wymogów określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 223/2014, oraz sprawdzenie, czy systemy te działają i czy zostały ustanowione w celu zapewnienia: (i) właściwej ścieżki audytu; (ii) ochrony danych osobowych; (iii) integralności, dostępności i autentyczności danych;

(iv) wiarygodnych, dokładnych i kompletnych informacji dotyczących realizacji programu operacyjnego (zgodnie z art. 32 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 223/2014), danych dotyczących każdej operacji, niezbędnych do monitorowania, ewaluacji, zarządzania finansowego, weryfikacji i audytu (zgodnie z art. 32 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) nr 223/2014), oraz danych wymaganych do sporządzenia wniosków o płatność i zestawienia wydatków (zgodnie z art. 33 lit. d), g) i h) rozporządzenia (UE) nr 223/2014).

2.3.5. Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja certyfikująca oddelegowała te funkcje innym organom, proszę opisać czynności audytowe, które zostały podjęte w celu zweryfikowania, czy instytucja zarządzająca lub certyfikująca oceniły zdolności tych organów do wykonania delegowanych zadań i czy dysponują one dostatecznymi procedurami nadzoru instytucji pośredniczących oraz wszelkimi innymi odpowiednimi środkami kontroli.

2.4. Proszę określić, czy przed opublikowaniem tego sprawozdania zostały zastosowane procedury kontradyktoryjności, oraz wskazać właściwe organy/instytucje.

2.5. Proszę potwierdzić, że prace zostały przeprowadzone z uwzględnieniem międzynarodowych standardów audytu.

2.6. Proszę określić, czy występuje jakiekolwiek ograniczenie zakresu 9 , w szczególności takie, które wpływa na opinię niezależnego organu audytowego.

3. Wyniki oceny w odniesieniu do każdej instytucji/systemu

3.1. Proszę wypełnić tabelę w odniesieniu do każdej instytucji/systemu:

CCI lub system (grupa CCI) Właściwa instytucja

(instytucja zarządzająca lub certyfikująca)

Kompletność i dokładność opisu (tak/nie) Wnioski (bez zastrzeżeń, z zastrzeżeniami, opinia negatywna) Właściwe kryteria wyznaczania Opis właściwych funkcji i procedur Braki Zalecenia/środki naprawcze Ramy czasowe wdrożenia środków naprawczych, uzgodnione z właściwym organem
CCI x Instytucja zarządzająca
Instytucja certyfikująca
Systemy Instytucja zarządzająca
Instytucja certyfikująca

3.2. Proszę przedstawić wyniki oceny w odniesieniu do aspektów, które nie zostały w pełni uwzględnione w powyższej tabeli, w tym między innymi:

3.2.1. procedur sporządzania zestawienia wydatków, o którym mowa w art. 59 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 (art. 33 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 223/2014);

3.2.2. uzgodnień dotyczących poświadczania kompletności, rzetelności i prawdziwości zestawienia wydatków oraz poświadczania, że wydatki ujęte w tym zestawieniu są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz zostały poniesione w związku z operacjami wybranymi do finansowania zgodnie z kryteriami mającymi zastosowanie do programu operacyjnego i zgodnie z obowiązującym prawem (art. 33 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 223/2014);

3.2.3. procedur zapewniających skuteczne i proporcjonalne środki zwalczania nadużyć finansowych, z uwzględnieniem rodzajów stwierdzonego ryzyka (art. 32 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 223/2014);

3.2.4. ram zapewniających przeprowadzenie w razie potrzeby odpowiednich działań w zakresie zarządzania ryzykiem, w szczególności w przypadku istotnych zmian systemu zarządzania i kontroli (pkt 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 223/2014);

3.2.5. uzgodnień dotyczących sporządzania deklaracji zarządczej oraz rocznego podsumowania końcowych sprawozdań z audytu i kontroli oraz wykrytych słabości (art. 32 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 223/2014);

3.2.6. uzgodnień dotyczących elektronicznego gromadzenia, rejestrowania i przechowywania danych dotyczących każdej operacji, które są niezbędne do monitorowania, ewaluacji, zarządzania finansowego i audytu, w tym danych dotyczących wskaźników i rezultatów (art. 32 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) nr 223/2014);

3.2.7. ram służących zapewnieniu, w przypadku delegowania zadań instytucjom pośredniczącym, określenia ich odnośnych zadań i obowiązków, weryfikacji ich zdolności do wykonania delegowanych zadań oraz istnienia procedur sprawozdawczych (pkt 1 ppkt (ii) załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 223/2014).

ZAŁĄCZNIK  III

Wzór opinii niezależnego organu audytowego w sprawie spełnienia przez instytucję zarządzającą i instytucję certyfikującą kryteriów wyznaczania określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 223/2014

Do ........................ (instytucja/organ państwa członkowskiego)

WPROWADZENIE

Ja, niżej podpisany(-a), reprezentujący(-a) [nazwa niezależnego organu audytowego, o którym mowa w art. 31 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014] jako organ funkcjonalnie niezależny od instytucji zarządzającej i instytucji certyfikującej, odpowiedzialny za sporządzenie sprawozdania i wydanie opinii przedstawiającej wyniki oceny spełnienia przez instytucję zarządzającą i instytucję certyfikującą kryteriów wyznaczania określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 223/2014 w odniesieniu do [nazwa programu operacyjnego (programów operacyjnych), kod(-y) CCI] (dalej zwanego "programem"/dalej zwanych "programami"), przeprowadziłem(-am) badanie zgodnie z art. 31 ust. 2 tego rozporządzenia.

ZAKRES BADANIA

Badaniu została poddana instytucja zarządzająca i instytucja certyfikująca, a także (w stosownych przypadkach) delegowane funkcje tych instytucji, jak opisano w sekcji 1 załączonego sprawozdania [załącznik II do niniejszego rozporządzenia].

Zasięg i zakres badania są szczegółowo opisane w sekcji 2 załączonego sprawozdania. Oprócz innych aspektów opisanych w niniejszym sprawozdaniu badanie przeprowadzono na podstawie opisu funkcji i procedur obowiązujących w instytucji zarządzającej oraz, w stosownych przypadkach, instytucji certyfikującej, sporządzonego przez [nazwa podmiotu lub podmiotów odpowiedzialnych za opis] na odpowiedzialność tego podmiotu (tych podmiotów). Opis ten został dostarczony w dniu [dd/mm/rrrr] przez [nazwa podmiotu lub podmiotów dostarczających opis].

OPINIA

(Opinia bez zastrzeżenia)

Na podstawie badania, o którym mowa powyżej, uważam, że instytucja zarządzająca lub instytucja certyfikująca wyznaczane do realizacji przedmiotowego(-ych) programu(-ów) spełniają kryteria wyznaczania dotyczące otoczenia kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, działań związanych z zarządzaniem i kontrolą oraz monitorowania, określone w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

lub

(Opinia z zastrzeżeniem)

Na podstawie badania, o którym mowa powyżej, uważam, że instytucja zarządzająca lub instytucja certyfikująca wyznaczane do realizacji przedmiotowego(-ych) programu(-ów) spełniają kryteria wyznaczania dotyczące otoczenia kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, działań związanych z zarządzaniem i kontrolą oraz monitorowania, określone w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 223/2014, z wyjątkiem następujących elementów 10 :.......................

Przyczyny uznania, że dana instytucja (dane instytucje) nie spełnia(-ją) kryteriów desygnacji, oraz moja ocena wagi sytuacji są następujące 11 : .......................................................................

lub

(Opinia negatywna)

Na podstawie badania, o którym mowa powyżej, wyrażam opinię, że instytucja zarządzająca lub instytucja certyfikująca wyznaczane do realizacji przedmiotowego(-ych) programu(-ów) nie spełniają kryteriów wyznaczania dotyczących otoczenia kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, działań związanych z zarządzaniem i kontrolą oraz monitorowania, określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

Niniejsza negatywna opinia wynika z .......................................................................... 12 .

Objaśnienie uzupełniające (jeśli wymagane)

[Niezależny organ audytowy może również przedstawić objaśnienie uzupełniające, które nie wpływa na jego opinię, zgodnie z międzynarodowymi standardami audytu.]

Data

Podpis

ZAŁĄCZNIK  IV

Wzór wniosku o płatność

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ

KOMISJA EUROPEJSKA

Numer referencyjny Komisji (CCI): <type="S" input="S"> (1)
Nazwa programu operacyjnego: <type="S" input="G">
Decyzja Komisji: <type="S" input="G">
Data decyzji Komisji: <type="D" input="G">
Numer wniosku o płatność: <type="N" input="G">
Data złożenia wniosku o płatność: <type="D" input="G">
Krajowy numer referencyjny (opcjonalnie): <type="S" maxlength="250" input="M">
Proszę określić rodzaj wniosku o płatność:
Wniosek o płatność okresową, zgodnie z art. 41 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 <radio button>
Ostateczny wniosek o płatność okresową, zgodnie z art. 45 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 <radio button>

Zgodnie z art. 45 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 niniejszy wniosek o płatność dotyczy okresu sprawozdawczego:

Od dnia (2) <type="D" input="G"> do dnia: <type="D" input="G">

Wydatki w podziale na rodzaj wydatków, ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej (dla PO I)

Rodzaj wydatków (1) Całkowita kwota kwalifikowalnych wydatków poniesionych przez beneficjentów i opłaconych w ramach realizowanych operacji Całkowita kwota wydatków publicznych poniesionych w ramach realizowanych operacji
(A) (B)
Pomoc techniczna <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj pomocy materialnej 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. a) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. b) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. c) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. d) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">

______

(1) Legenda:

Typ: N = numer, D = data, S = ciąg, C = pole wyboru, Cu = waluta Wprowadzanie danych: M = ręczne, S = wybór, G = generowane przez system

(2) Pierwszy dzień roku sprawozdawczego, automatycznie zakodowany przez system informatyczny.

Rodzaj wydatków (1) Całkowita kwota kwalifikowalnych wydatków poniesionych przez beneficjentów i opłaconych w ramach realizowanych operacji Całkowita kwota wydatków publicznych poniesionych w ramach realizowanych operacji
(A) (B)
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. e) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj pomocy materialnej 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. a) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. b) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. c) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. d) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. e) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
...
Rodzaj pomocy materialnej n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. a) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. b) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. c) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. d) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. e) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Ogółem <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G">
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 223/2014.

Wydatki w podziale na rodzaj wydatków, ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej (dla PO II)

Rodzaj wydatków Całkowita kwota kwalifikowalnych wydatków poniesionych przez beneficjentów i opłaconych w ramach realizowanych operacji Całkowita kwota odpowiadających wydatków publicznych poniesionych w ramach realizowanych operacji
(A) (B)
Pomoc techniczna <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj działania 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj działania 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
...
Rodzaj działania n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Ogółem <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G">

POŚWIADCZENIE

Zatwierdzając niniejszy wniosek o płatność, instytucja certyfikująca poświadcza, że obowiązki przewidziane w art. 33 lit. a), d), e), f), g) i h) rozporządzenia (UE) nr 223/2014 zostały spełnione, oraz wnioskuje o wypłacenie poniżej określonych kwot.

Przedstawiciel instytucji certyfikującej: <type="S" input="G">
WNIOSEK O PŁATNOŚĆ:
KWOTA EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU POMOCY NAJBARDZIEJ POTRZEBUJĄCYM
<type="Cu" input="G">

Płatność zostanie dokonana na następujący rachunek bankowy:

Wyznaczony organ: <type="S" maxlength="150" input="G">
Bank: <type="S" maxlength="150" input="G">
BIC <type="S" maxlength="11" input="G">
Numer rachunku bankowego IBAN <type="S" maxlength="34" input="G">
Posiadacz rachunku (jeżeli nie jest nim wyznaczony organ): <type="S" maxlength="150" input="G">

ZAŁĄCZNIK  V

Wzór zestawienia wydatków

ZESTAWIENIE WYDATKÓW W OKRESIE OBRACHUNKOWYM
<type="D" input="S">
KOMISJA EUROPEJSKA
Numer referencyjny Komisji (CCI): <type="S" input="S"> (1)
Nazwa programu operacyjnego: <type="S" input="G">
Decyzja Komisji: <type="S" input="G">
Data decyzji Komisji: <type="D" input="G">
Wersja zestawienia wydatków: <type="S" input="G">
Data przedłożenia zestawienia wydatków: <type="D" input="G">
Krajowy numer referencyjny (opcjonalnie): <type="S" maxlength="250" input="M">

POŚWIADCZENIE

Instytucja certyfikująca niniejszym poświadcza, że:

1) zestawienie wydatków jest kompletne, rzetelne i prawdziwe oraz że wydatki ujęte w tym zestawieniu są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz zostały poniesione w związku z operacjami wybranymi do finansowania zgodnie z kryteriami mającymi zastosowanie do programu operacyjnego i zgodnymi z obowiązującymi przepisami prawa;

2) przestrzegane są przepisy określone w art. 59 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 oraz w art. 33 rozporządzenia (UE) nr 223/2014;

3) przestrzegane są przepisy określone w art. 51 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 w odniesieniu do dostępności dokumentów.

Przedstawiciel instytucji certyfikującej: <type="S" input="G">

______

(1) Legenda:

Typ: N = numer, D = data, S = ciąg, C = pole wyboru, P = wartość procentowa, Cu = waluta Wprowadzanie danych: M = ręczne, S = wybór, G = generowane przez system Nie dotyczy

Dodatek  1

Kwoty ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej

(art. 49 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 223/2014)

Kwoty w podziale na rodzaj wydatków, ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej (dla PO I)

Rodzaj wydatków (1) Całkowita kwota kwalifikowalnych wydatków poniesionych przez beneficjentów i opłaconych w ramach realizowanych operacji Całkowita kwota wydatków publicznych poniesionych w ramach realizowanych operacji Całkowita kwota odpowiadających płatności na rzecz beneficjentów na mocy art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014
(A) (B) (C)
Pomoc techniczna <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj pomocy materialnej 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. a) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. b) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. c) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. d) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. e) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
Rodzaj pomocy materialnej 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. a) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. b) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. c) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. d) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. e) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
...
Rodzaj pomocy materialnej n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. a) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. b) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. c) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. d) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. e) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <nie dotyczy>
Ogółem <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G">
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 223/2014.

Wydatki w podziale na rodzaj wydatków, ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej (dla PO II)

Rodzaj wydatków Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych zapisanych w systemach księgowych instytucji certyfikującej i ujętych we wnioskach o płatność przedłożonych Komisji Całkowita kwota odpowiadających wydatków publicznych poniesionych w ramach realizowanych operacji Całkowita kwota odpowiadających płatności na rzecz beneficjentów na mocy art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014
(A) (B) (C)
Pomoc techniczna <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj działania 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj działania 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
...
Rodzaj działania n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Ogółem <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G">

Dodatek  2

Kwoty wycofane i odzyskane w roku obrachunkowym

(art. 49 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 223/2014)

Kwoty w podziale na rodzaj wydatków, ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej (dla PO I)

Rodzaj wydatków KWOTY WYCOFANE KWOTY ODZYSKANE
Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych ujętych we wnioskach o płatność Odpowiadające wydatki publiczne Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych ujętych we wnioskach o płatność Odpowiadające wydatki publiczne
(A) (B) (C) (D)
Pomoc techniczna <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj pomocy materialnej 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj pomocy materialnej 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
...
Rodzaj pomocy materialnej n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Ogółem <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G">

Podział kwot wycofanych i odzyskanych w roku obrachunkowym według roku obrachunkowego, w którym zadeklarowane zostały odpowiadające im wydatki

W odniesieniu do roku obrachunkowego kończącego się 30 czerwca 2015 r. (ogółem) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
W tym kwoty skorygowane na podstawie wyników audytów operacji zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
W odniesieniu do roku obrachunkowego kończącego się 30 czerwca ... r. (ogółem) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
W tym kwoty skorygowane na podstawie wyników audytów operacji zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">

Kwoty w podziale na rodzaj wydatków, ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej (dla PO II)

Rodzaj wydatków KWOTY WYCOFANE KWOTY ODZYSKANE
Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych ujętych we wnioskach o płatność Odpowiadające wydatki publiczne Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych ujętych we wnioskach o płatność Odpowiadające wydatki publiczne
(A) (B) (C) (D)
Pomoc techniczna <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj działania 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj działania 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
...
Rodzaj działania n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Ogółem <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G">

Podział kwot wycofanych i odzyskanych w roku obrachunkowym według roku obrachunkowego, w którym zadeklarowane zostały odpowiadające im wydatki

W odniesieniu do roku obrachunkowego kończącego się 30 czerwca 2015 r. (ogółem) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
W tym kwoty skorygowane na podstawie wyników audytów operacji zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
W odniesieniu do roku obrachunkowego kończącego się 30 czerwca ... r. (ogółem) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
W tym kwoty skorygowane na podstawie wyników audytów operacji zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">

Dodatek  3

Kwoty, które zostaną odzyskane do końca roku obrachunkowego

(art. 49 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 223/2014)

Kwoty w podziale na rodzaj wydatków, ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej (dla PO I)

Rodzaj wydatków Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych Odpowiadające wydatki publiczne
(A) (B)
Pomoc techniczna <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj pomocy materialnej 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj pomocy materialnej 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
...
Rodzaj pomocy materialnej n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Ogółem <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G">

Podział kwot, które mają być odzyskane na koniec roku obrachunkowego, według roku obrachunkowego, w którym zadeklarowane zostały odpowiadające im wydatki

W odniesieniu do roku obrachunkowego kończącego się 30 czerwca 2015 r. (ogółem) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
W tym kwoty skorygowane na podstawie wyników audytów operacji zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
W odniesieniu do roku obrachunkowego kończącego się 30 czerwca ... r. (ogółem) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
W tym kwoty skorygowane na podstawie wyników audytów operacji zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">

Kwoty w podziale na rodzaj wydatków, ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej (dla PO II)

Rodzaj wydatków Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych Odpowiadające wydatki publiczne
(A) (B)
Pomoc techniczna <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj działania 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Rodzaj działania 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
...
Rodzaj działania n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Ogółem <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G">

Podział kwot, które mają być odzyskane na koniec roku obrachunkowego, według roku obrachunkowego, w którym zadeklarowane zostały odpowiadające im wydatki

W odniesieniu do roku obrachunkowego kończącego się 30 czerwca 2015 r. (ogółem) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
W tym kwoty skorygowane na podstawie wyników audytów operacji zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
W odniesieniu do roku obrachunkowego kończącego się 30 czerwca ... r. (ogółem) <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
W tym kwoty skorygowane na podstawie wyników audytów operacji zgodnie z art. 34 ust. 1.rozporządzenia (UE) nr 223/2014 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">

Dodatek  4

Należności nieściągalne na koniec roku obrachunkowego

(art. 49 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 223/2014)

Kwoty w podziale na rodzaj wydatków, ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej (dla PO I)

Rodzaj wydatków Nazwa operacji NALEŻNOŚCI NIEŚCIĄGALNE
Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych Odpowiadające wydatki publiczne Uwagi (obowiązkowe)
(A) (B) (C)
Pomoc techniczna Operacja 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Operacja 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
... <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Operacja n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Rodzaj pomocy materialnej 1 Operacja 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Operacja 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
... <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Operacja n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Rodzaj pomocy materialnej 2 Operacja 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Operacja 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
... <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Operacja n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
... ...
Rodzaj pomocy materialnej n Operacja 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Operacja 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
... <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Operacja n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Ogółem <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G">

Kwoty w podziale na rodzaj wydatków, ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej (dla PO II)

Rodzaj wydatków Nazwa operacji NALEŻNOŚCI NIEŚCIĄGALNE
Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych Odpowiadające wydatki publiczne Uwagi (obowiązkowe) (1)
(A) (B) (C)
Pomoc techniczna Operacja 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Operacja 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
... <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Operacja n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Rodzaj działania 1 Operacja 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Operacja 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
...
Operacja n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="S" input="M">
Rodzaj działania 2 Operacja 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Operacja 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
...
Operacja n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
...
Rodzaj działania n Operacja 1 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Operacja 2 <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
...
Operacja n <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M"> <type="Cu" input="M">
Ogółem <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input="G">
(1) Szczególnie data ustalenia nieściągalności, powód oraz działania podjęte w celu odzyskania środków, łącznie z datą wydania nakazu ich odzyskania.

Dodatek  5

Uzgodnienie wydatków

(art. 49 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 223/2014)

Kwoty w podziale na rodzaj wydatków, ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej (dla PO I)

Rodzaj wydatków (1) Całkowite wydatki kwalifikowane ujęte w ostatecznym wniosku o płatność przedłożonym Komisji (2) Wydatki zadeklarowane zgodnie z art. 49 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 223/2014 (3) Różnica (4) Uwagi (obowiązkowe w przypadku różnicy)
Całkowita kwota kwalifikowalnych wydatków poniesionych przez beneficjentów i opłaconych w ramach realizowanych operacji Całkowita kwota wydatków publicznych poniesionych w ramach realizowanych operacji Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych zapisanych w systemach księgowych instytucji certyfikującej i ujętych we wnioskach o płatność przedłożonych Komisji Całkowita kwota odpowiadających wydatków publicznych poniesionych w ramach realizowanych operacji (E = A - C) (F = B - D)
(A) (B) (C) (D) (E) (F) (G)
Pomoc techniczna <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
Rodzaj pomocy materialnej 1 <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. a) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. b) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. c) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. d) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. e) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
Rodzaj pomocy materialnej 2 <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. a) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. b) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. c) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. d) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. e) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
...
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. a) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. b) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. c) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. d) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
w tym wydatki na podstawie art. 26 ust. 2 lit. e) <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
Ogółem <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
W tm kwoty skorygowane w bieżącym zestawieniu wydatków na podstawie wyników audytu operacji zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 223/2014.
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 223/2014.

(2) Wpisywane automatycznie na podstawie ostatecznego wniosku o płatność okresową przedłożonego na podstawie art. 45 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

(3) Wpisywane automatycznie na podstawie dodatku 1.

(4) Obliczana automatycznie.

Kwoty w podziale na rodzaj wydatków, ujęte w zestawieniu wydatków instytucji certyfikującej (dla PO II)

Rodzaj wydatków Całkowite wydatki kwalifikowane ujęte w ostatecznym wniosku o płatność przedłożonym Komisji (1) Wydatki zadeklarowane zgodnie z art. 49 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 223/2014 (2) Różnica (3) Uwagi (obowiązkowe w przypadku różnicy)
Całkowita kwota kwalifikowalnych wydatków poniesionych przez beneficjentów i opłaconych w ramach realizowanych operacji Całkowita kwota wydatków publicznych poniesionych w ramach realizowanych operacji Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych zapisanych w systemach księgowych instytucji certyfikującej i ujętych we wnioskach o płatność przedłożonych Komisji Całkowita kwota odpowiadających wydatków publicznych poniesionych w ramach realizowanych operacji (E = A - C) (F = B - D)
(A) (B) (C) (D) (E) (F) (G)
Pomoc techniczna <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
Rodzaj działania 1 <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
Rodzaj działania 2 <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
...
Rodzaj działania n <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
Ogółem <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input="G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="Cu" input= "G"> <type="S" input= "M">
W tym kwoty skorygowane w bieżącym zestawie niu wydatków na podstawie wyników audytu operacji zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 223/2014.
(1) Wpisywane automatycznie na podstawie ostatecznego wniosku o płatność okresową przedłożonego na podstawie art. 45 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014.

(2) Wpisywane automatycznie na podstawie dodatku 1.

(3) Obliczana automatycznie.

1 Dz.U. L 72 z 12.3.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 463/2014 z dnia 5 maja 2014 r. ustanawiające, na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym, zasady i warunki mające zastosowanie do systemu elektronicznej wymiany danych między państwami członkowskimi i Komisją (Dz.U. L 134 z 7.5.2014, s. 32).
3 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
4 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
5 Odniesienie do dokumentu lub przepisów krajowych, jeśli państwo członkowskie określiło takie skuteczne rozwiązania.
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 532/2014 z dnia 13 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (Dz.U. L 148 z 20.5.2014, s. 54).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
8 Odniesienie do dokumentu lub przepisów krajowych, jeśli państwo członkowskie określiło takie skuteczne rozwiązania.
9 Ograniczenie zakresu: ograniczenie zakresu pracy audytora może niekiedy nałożyć dana jednostka (na przykład, jeżeli na podstawie warunków zatrudnienia audytor nie przeprowadzi procedury audytu, którą uważa za niezbędną). Ograniczenie zakresu może zostać nałożone w zależności od okoliczności. Takie ograniczenie może zostać również nałożone w sytuacji, w której zdaniem audytora zapisy księgowe jednostki są nieodpowiednie lub gdy audytor nie jest w stanie przeprowadzić procedury audytu uważanej za pożądaną.
10 Proszę wskazać instytucję (instytucje) oraz niespełnione kryteria wyznaczania.
11 Proszę wskazać powód(-ody) zastrzeżenia(-ń) w odniesieniu do każdej instytucji i każdego kryterium wyznaczania.
12 Proszę wskazać powód(-ody) wydania negatywnej opinii w odniesieniu do każdej instytucji i każdego aspektu.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.60.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/341 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 w odniesieniu do wzorów służących do przekazywania Komisji określonych informacji
Data aktu: 20/02/2015
Data ogłoszenia: 04/03/2015
Data wejścia w życie: 24/03/2015