RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 291 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 285 dyrektywy 2006/112/WE państwa członkowskie, które nie skorzystały z możliwości przewidzianej w art. 14 drugiej dyrektywy Rady 67/228/EWG 2 , mogą przyznać zwolnienie podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 5 000 EUR.
(2) W decyzji wykonawczej Rady 2013/53/UE 3 Królestwo Belgii zostało upoważnione, do dnia 31 grudnia 2015 r. i w drodze odstępstwa, do zwolnienia z podatku VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza 25 000 EUR. W wyniku zastosowania tego środka podatnicy ci byliby zwolnieni ze wszystkich lub niektórych obowiązków wynikających z VAT, o których mowa w tytule XI, rozdziały 2-6 dyrektywy 2006/112/WE. Belgia nie wykorzystała maksymalnego dopuszczalnego progu, lecz od dnia 1 kwietnia 2014 r. stosowała próg w wysokości 15 000 EUR.
(3) W pismach, które wpłynęły do Komisji w dniach 15 lipca 2015 r. i 20 sierpnia 2015 r., Belgia ponownie zwróciła się o upoważnienie do stosowania progu zwolnienia wynoszącego 25 000 EUR.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie w piśmie z dnia 3 września 2015 r. o wniosku złożonym przez Belgię. W piśmie z dnia 4 września 2015 r. Komisja powiadomiła Belgię, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Informacje przedstawione przez Belgię wskazują, że ze stosowania podwyższonego progu wynoszącego 15 000 EUR skorzystało dodatkowych 18 942 podatników, co w 2014 r. doprowadziło do szacowanego zmniejszenia dochodów budżetowych z tytułu podatku VAT o około 0,0188 %.
(6) Zważywszy iż zastosowany próg spowodował ograniczenie zobowiązań w tytułu podatku VAT w przypadku najmniejszych przedsiębiorstw, które nie zdecydowały się na stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE, Belgia powinna zostać upoważniona do stosowania progu wynoszącego 25 000 EUR, co może dalej ograniczyć zobowiązania z tytułu podatku VAT w przypadku małych przedsiębiorstw. Taki stan rzeczy byłby zgodny z celami komunikatu Komisji z dnia 25 czerwca 2008 r. zatytułowanego "»Najpierw myśl na małą skalę« - program »Small Business Act« dla Europy".
(7) W opinii władz Belgii środek stanowiący odstępstwo będzie miał jedynie znikomy wpływ na ogólną kwotę dochodów podatkowych pobieranych na końcowym etapie konsumpcji.
(8) Środek stanowiący odstępstwo nie będzie miał negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu podatku VAT, ponieważ Belgia przeprowadzi obliczenie rekompensaty zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 4 .
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/53/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Druga dyrektywa Rady 67/228/EWG z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - Struktura i procedury dotyczące stosowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. 71 z 14.4.1967, s. 1303/67).
3 Decyzja wykonawcza Rady 2013/53/UE z dnia 22 stycznia 2013 r. upoważniająca Królestwo Belgii do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 22 z 25.1.2013, s. 13).
4 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 z dnia 29 maja 1989 sprawie ostatecznych jednolitych warunków poboru środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 155 z 7.6.1989, s. 9).