KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 419 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 412 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 określa wymóg pokrycia wypływów netto, ustanawiając, że instytucje muszą utrzymywać aktywa płynne w celu zagwarantowania utrzymania poziomów zabezpieczeń, które są odpowiednie w sytuacji ewentualnego zakłócenia równowagi między wpływami i wypływami płynności.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/61 2 , przyjęte na podstawie art. 460 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, określa szczegółowo wymóg pokrycia wypływów netto.
(3) Jeżeli uzasadnione zapotrzebowanie na aktywa płynne w świetle wymogu pokrycia wypływów netto przekracza dostępność tych aktywów płynnych w danej walucie, zastosowanie ma co najmniej jedno z odstępstw określonych w art. 419 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(4) Należy zatem wskazać, które waluty powinny skorzystać z odstępstwa i w jakim zakresie takie odstępstwo powinno być dostępne.
(5) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) dokonał oceny uzasadnionych potrzeb w oparciu o najlepsze dostępne dane uzyskane od właściwych organów dotyczące aktywów płynnych w danej walucie oraz kwoty aktywów płynnych wymaganej przez innych inwestorów, której tym samym nie można przeznaczyć na pokrycie zapotrzebowania instytucji na aktywa płynne.
(6) EUNB uznał koronę norweską (NOK) za walutę z ograniczeniami dostępności aktywów płynnych. Zrobił to przed wejściem w życie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/61, w związku z czym ocenił dostępność aktywów płynnych zgodnie z normami międzynarodowymi przyjętymi przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego. W ramach oceny określił kwoty aktywów płynnych, które nie są wymagane przez podmioty niepodlegające przepisom rozporządzenia (UE) nr 575/2013, i porównał ją z potrzebami instytucji określonymi na podstawie szacunkowej wartości ważonej wypływów pieniężnych netto w ciągu kolejnych 30 dni, biorąc pod uwagę ograniczenie wpływów, czynniki, które mogą oddziaływać na niedobór aktywów płynnych w okresie od trzech do pięciu lat, oraz cel 110 % na spełnienie wymogu pokrycia wypływów netto.
(7) Z oceny EUNB wynikało, że uzasadnione zapotrzebowanie na aktywa płynne przekracza dostępność aktywów płynnych w koronach norweskich. Dług państwowy jest jednym z najbardziej płynnych aktywów, ale w przypadku Norwegii podaż długu publicznego jest stosunkowo ograniczona ze względu na korzystną sytuację budżetową. Wprawdzie instytucje międzynarodowe i wielonarodowe banki rozwoju wyemitowały dużą liczbę obligacji w koronach norweskich, jednak większość emisji takich obligacji stanowiła oferty od inwestorów zagranicznych na rynku niepublicznym, stąd EUNB nie uznał ich za płynne i dostępne dla instytucji w zakresie określonym w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013. Wreszcie ocenę EUNB oparto na międzynarodowych normach płatności przyjętych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego, podczas gdy ocenę, czy uzasadnione zapotrzebowanie na aktywa płynne przekracza dostępność aktywów płynnych w danej walucie, powinno opierać się na ostatecznym wykazie aktywów płynnych określonym w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/61. Wykaz ten przewiduje większy zakres płynnych aktywów, w szczególności w odniesieniu do obligacji zabezpieczonych. Różnica jest jednak zbyt mała, by mogła zmienić wniosek z oceny EUNB, zgodnie z którym uzasadnione zapotrzebowanie na aktywa płynne przekracza dostępność aktywów płynnych w koronach norweskich.
(8) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu wykonawczego standardu technicznego, który to projekt stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010. Zgodnie z procedurą określoną w art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 Komisja zatwierdziła ze zmianami projekt wykonawczego standardu technicznego przedstawiony przez EUNB, wysławszy uprzednio projekt wykonawczego standardu technicznego z powrotem do EUNB wraz z uzasadnieniem zmian. EUNB wydał formalną opinię dotyczącą tych zmian i potwierdził, że nie należy zmieniać wielkości, o którą uzasadnione zapotrzebowanie na aktywa płynne przekracza dostępność aktywów płynnych w koronach norweskich i którą zaproponowano w pierwotnym projekcie wykonawczym standardu technicznego.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |