KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 53 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewidziano możliwość wprowadzenia odpowiednich unijnych środków nadzwyczajnych dotyczących paszy i żywności przywożonych z państwa trzeciego w celu ochrony zdrowia ludzkiego, zdrowia zwierząt i środowiska, w przypadku gdy ryzyku nie można wystarczająco zapobiec za pomocą środków wprowadzanych indywidualnie przez państwa członkowskie.
(2) W lipcu 2007 r. stwierdzono w UE wysoki poziom pentachlorofenolu (PCP) i dioksyn w niektórych partiach gumy guar pochodzących lub wysłanych z Indii. W razie niewprowadzenia środków w celu zapobieżenia obecności PCP i dioksyn w gumie guar takie zanieczyszczenie stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego w Unii Europejskiej.
(3) Z tego względu - decyzją Komisji 2008/352/WE 2 zastąpioną później rozporządzeniem Komisji (UE) nr 258/2010 3 - ustanowiono szczególne warunki dotyczące przywozu gumy guar pochodzącej lub wysyłanej z Indii w związku z ryzykiem zanieczyszczenia pentachlorofenolem i dioksynami.
(4) W ramach działań następczych w stosunku do przeprowadzonych przez Biuro ds. Żywności i Weterynarii (FVO) Komisji Europejskiej audytów, które miały miejsce w latach 2007 i 2009, w październiku 2011 r. odbył się kolejny audyt, którego celem była ocena systemów wprowadzonych w celu kontroli zanieczyszczenia PCP i dioksynami gumy guar pochodzącej lub wysyłanej z Indii i przeznaczonej na wywóz do Unii.
(5) W trakcie audytu przeprowadzonego w październiku 2011 r. FVO odnotował, że właściwy organ Indii wprowadził procedurę, której celem jest zapewnienie, by próbki pobierał jeden z dwóch wyznaczonych podmiotów pobierających próbki - zgodnie z unijnymi przepisami w zakresie pobierania próbek zawartymi w dyrektywie Komisji 2002/63/WE 4 - oraz by wszystkim wywożonym partiom towarzyszyło świadectwo oraz sprawozdanie z analizy sporządzone przez laboratorium upoważnione zgodnie z EN ISO/IEC 17025 do przeprowadzania analizy PCP w żywności i paszy. FVO odnotował ponadto, że dzięki tej procedurze do Unii nie wywozi się zanieczyszczonych partii.
(6) Laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. dioksyn i PCB w paszy i żywności przeprowadziło badanie korelacji między PCP i dioksynami w zanieczyszczonej gumie guar z Indii. Z badania można wyciągnąć wniosek, że guma guar zawierająca PCP na poziomie poniżej maksymalnego limitu pozostałości (MLP) wynoszącego 0,01 mg/kg nie zawiera niedopuszczalnych poziomów dioksyn. Z tego względu przestrzeganie MLP odnoszących się do PCP zapewnia w tym szczególnym przypadku także wysoki poziom ochrony zdrowia ludzi w odniesieniu do dioksyn.
(7) Laboratorium to stwierdza nadal wysokie poziomy PCP w gumie guar w proszku przeznaczonej na wywóz, do stosowania w żywności. Ze względu na to, że w Indiach status prawny PCP stosowanego do celów przemysłowych jest nadal niejasny i ponieważ nie ma dowodów wskazujących na źródło zanieczyszczenia i nie prowadzi się dochodzeń dotyczących źródła zanieczyszczenia partii niezgodnych z wymogami, istnieje nadal możliwość, że zanieczyszczone partie będą występować.
(8) Z ustaleń tych wynika, że nie można uznać zanieczyszczenia gumy guar pentachlorofenolem za odosobniony przypadek i że tylko skuteczne analizy prowadzone przez zatwierdzone laboratorium zapobiegały dalszemu wywozowi zanieczyszczonego produktu do Unii Europejskiej.
(9) Ponieważ nie usunięto jeszcze źródła zanieczyszczenia, należy utrzymać szczególne warunki dotyczące przywozu. Należy jednak dostosować środki kontroli przywozowej do istniejących środków kontroli przywozowej mających zastosowanie do niektórych pasz i środków spożywczych niepochodzących od zwierząt. Ponieważ takie dostosowanie wiąże się z szeregiem zmian, należy uchylić rozporządzenie (UE) nr 258/2010 i zastąpić je nowym rozporządzeniem wykonawczym.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |