(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 7132)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 24 października 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 63 ust. 1 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 określono zharmonizowane ramy organizacji kontroli urzędowych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt określonymi w prawodawstwie Unii. W tytule IV przedmiotowego rozporządzenia ustanowiono przepisy dotyczące pomocy i współpracy administracyjnej między właściwymi organami w państwach członkowskich, aby zapewnić stosowanie prawa żywnościowego i paszowego.
(2) W szczególności rozporządzenie (WE) nr 882/2004 zobowiązuje państwa członkowskie do udzielania sobie nawzajem pomocy administracyjnej, do współpracy i wymiany informacji w celu zapewnienia skutecznego ścigania transgranicznych przypadków niezgodności.
(3) Ponadto rozporządzenie (WE) nr 882/2004 uzupełnia zobowiązanie państw członkowskich w zakresie udzielania pomocy i współpracy administracyjnej spoczywającym na Komisji zobowiązaniem do koordynowania działań podejmowanych przez państwa członkowskie, gdy przypadki niezgodności są powszechne lub powtarzają się lub jeżeli państwa członkowskie nie dojdą do porozumienia w sprawie sposobów usunięcia niezgodności.
(4) Aby wypełnić zobowiązania ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 882/2004, właściwe organy każdego państwa członkowskiego mają obowiązek wymiany informacji, które są niezbędne, aby umożliwić weryfikację zgodności z prawem żywnościowym i paszowym, z ich odpowiednikami w innych państwach członkowskich oraz w niektórych przypadkach z Komisją, gdy wyniki kontroli urzędowych wymagają podjęcia działań w więcej niż jednym państwie członkowskim.
(5) Aby wymiana informacji była prowadzona jak najbardziej efektywnie, należy ustanowić system informatyczny, a mianowicie system pomocy i współpracy administracyjnej, aby dostarczyć instytucjom łącznikowym, wyznaczonym w każdym państwie członkowskim zgodnie z art. 35 rozporządzenia (WE) nr 882/2004, narzędzia niezbędne do ułatwienia praktycznego wdrożenia wymiany informacji wymaganej tym rozporządzeniem. System pomocy i współpracy administracyjnej powinien oferować uproszczone metody komunikacji i ustrukturyzowany format wymiany informacji.
(6) Na potrzeby opracowania, stosowania i utrzymania systemu pomocy i współpracy administracyjnej zastosowanie mają zasady polityki Komisji w zakresie racjonalizacji technologii informatycznych, co oznacza ponowne wykorzystanie istniejących systemów, w tym przypadku, jeżeli to możliwe, ponowne wykorzystanie istniejących systemów wymiany danych, aby zapewnić najbardziej efektywne rozwiązanie i uniknąć niepotrzebnego powielania systemów informatycznych.
(7) Dostęp do systemu pomocy i współpracy administracyjnej należy przyznać wyłącznie instytucjom łącznikowym wyznaczonym w każdym państwie członkowskim zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 oraz wyznaczonym pracownikom Komisji. Państwa członkowskie powinny móc wskazywać - spomiędzy wyznaczonych instytucji łącznikowych - te instytucje łącznikowe, które zostały specjalnie wyznaczone do stosowania systemu pomocy i współpracy administracyjnej w odniesieniu do możliwej niezgodności spowodowanej nieuczciwymi i oszukańczymi działaniami.
(8) Aby zapewnić dalsze wsparcie techniczne i ułatwić przygotowanie procedur pomocy i współpracy administracyjnej, na wniosek instytucji łącznikowej właściwym organom na szczeblu centralnym lub regionalnym w państwie członkowskim można udzielić dostępu do szeregu funkcji technicznych systemu pomocy i współpracy administracyjnej. Dostęp taki może dotyczyć tylko funkcji koniecznych do umożliwienia wymiany informacji, dotyczących wniosków o pomoc lub powiadomienia o niezgodności, pomiędzy tymi organami a instytucją łącznikową, która rozpatruje dany wniosek lub powiadomienie.
(9) W niektórych przypadkach informacje dotyczące niezgodności z prawem żywnościowym lub paszowym są rozpowszechniane przez właściwe organy państw członkowskich i między nimi za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), ustanowionego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , oraz za pośrednictwem zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego (TRACES), ustanowionego na mocy decyzji Komisji 2004/292/WE 3 . Aby uniknąć niepotrzebnego powielania, informacje te powinny być udostępniane za pośrednictwem systemu pomocy i współpracy administracyjnej instytucjom łącznikowym wyznaczonym zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 882/2004, tak aby państwo członkowskie zgłaszające te informacje do RASFF i TRACES nie musiało załadowywać tych samych informacji do systemu pomocy i współpracy administracyjnej. Dlatego wnioski w systemach RASFF i TRACES powinny łączyć się z możliwością udostępniania danych systemowi pomocy i współpracy administracyjnej w celu usprawnienia tego procesu.
(10) Wymieniane informacje dotyczące pomocy i współpracy administracyjnej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 mogą zawierać wyniki kontroli urzędowych przeprowadzonych w odniesieniu do podmiotów gospodarczych oraz obiektów i towarów podlegających kontroli, a także informacje umożliwiające identyfikację takich podmiotów, obiektów lub towarów. Dostęp do tych informacji powinien być ograniczony do tych urzędników, którzy ze względu na swoją funkcję w ramach właściwych organów potrzebują tych informacji do celów sprawdzenia zgodności z prawem żywnościowym lub paszowym bądź też do egzekwowania tego prawa w inny sposób.
(11) System pomocy i współpracy administracyjnej powinien umożliwiać zamknięcie procedury pomocy i współpracy administracyjnej przez instytucję łącznikową, która wysłała wniosek o pomoc lub powiadomienie dotyczące możliwego lub ustalonego transgranicznego przypadku niezgodności, gdy pomoc lub informacje zwrotne dotyczące tego powiadomienia zostały dostarczone przez instytucję łącznikową, która otrzymała wniosek lub powiadomienie. Należy wprowadzić rozwiązania zapobiegające niepotrzebnemu utrzymywaniu uśpionych lub otwartych procedur, które powinny umożliwiać systemowi automatyczne zamknięcie procedury w przypadku braku aktywności lub wymiany informacji w ciągu sześciu miesięcy.
(12) Niniejsza decyzja respektuje prawa podstawowe i jest zgodna z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja dąży w szczególności do zapewnienia pełnego poszanowania prawa do ochrony danych osobowych.
(13) Jeśli wymiana informacji przewidziana w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 oraz w niniejszej decyzji wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych, należy przeprowadzić staranną ocenę, aby upewnić się, że przetwarzanie danych jest absolutnie niezbędne do celów skutecznej pomocy i współpracy administracyjnej oraz że takie przetwarzanie jest zgodne z przepisami krajowymi wdrażającymi dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 i rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 . W przypadku rozpatrywania zwolnień i ograniczeń niektórych praw podmiotów danych oraz obowiązków administratora danych przewidzianych dyrektywą 95/46/WE i rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 w celu zabezpieczenia interesów, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. d) i f) dyrektywy 95/46/WE oraz w art. 20 ust. 1 lit. a) i e) rozporządzenia (WE) nr 45/2001, te zwolnienia i ograniczenia mogą być przyjęte wyłącznie wtedy, gdy są niezbędne i proporcjonalne do zamierzonego celu. Ograniczenia praw podmiotów danych powinny stanowić środek konieczny, aby zapobiec zakłóceniu zadań właściwych organów związanych z kontrolami urzędowymi oraz oceny zgodności z prawem żywnościowym i paszowym. W szczególności prawa podmiotów danych mogą być ograniczane, zgodnie z dyrektywą 95/46/WE i rozporządzeniem (WE) nr 45/2001, w okresie, gdy prowadzone są działania w celu obserwacji lub nadzoru niejawnego, kiedy to przyznanie praw zagroziłoby celowi kontroli lub śledztwa. W celu zagwarantowania wysokiego poziomu ochrony danych należy określić maksymalne ramy czasowe, by zapewnić, aby dane osobowe nie pozostawały w systemie pomocy i współpracy administracyjnej dłużej niż jest to niezbędne do osiągnięcia zgodności z przepisami określonymi w tytule IV rozporządzenia (WE) nr 882/2004. W szczególności należy ustanowić pięcioletni okres przechowywania, licząc od zamknięcia procedury pomocy i współpracy administracyjnej, po którego upływie dane osobowe powinny zostać usunięte z systemu pomocy i współpracy administracyjnej. Długość okresu przechowywania jest konieczna, by umożliwiać instytucjom łącznikowym i Komisji zapoznawanie się z informacjami w odpowiednim okresie po zamknięciu procedury pomocy i współpracy administracyjnej, w celu zapewnienia terminowej identyfikacji powtarzających się, związanych ze sobą lub powszechnych przypadków niezgodności z prawem żywnościowym lub paszowym.
(14) Należy ustanowić przepisy dotyczące korekty informacji wymienianych za pośrednictwem systemu pomocy i współpracy administracyjnej w celu zapewnienia, aby informacje przechowywane w systemie były dokładne. Należy również określić minimalne wymogi dotyczące bezpieczeństwa danych w celu uniknięcia nieupoważnionego dostępu lub korzystania z nich.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: