KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2, art. 11 ust. 1, art. 13 ust. 1 akapit drugi oraz art. 15 ust. 8,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 64 ust. 6 lit. a) oraz art. 66 ust. 3 lit. d),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) nr 1144/2014 uchylono rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008 3 i ustanowiono nowe przepisy, zgodnie z którymi działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych i niektórych artykułów spożywczych w oparciu o produkty rolne, prowadzone na rynku wewnętrznym lub w państwach trzecich, mogą być finansowane w całości lub częściowo z budżetu Unii.
(2) Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu odnoszą się głównie do programów prostych, zarządzanych przez państwa członkowskie. W odniesieniu do programów, w których uczestniczy wiele państw, zarządzanych bezpośrednio przez Komisję, powinno mieć zastosowanie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 4 . Jednakże warunki, na jakich organizacja inicjująca może przedstawić program, określone w art. 1 niniejszego rozporządzenia, należy stosować zarówno do programów, w których uczestniczy wiele państw, jak i programów prostych.
(3) Art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014 ustanawia wykaz organizacji inicjujących. Konieczne jest określenie warunków, na jakich każda z kategorii organizacji inicjujących może złożyć wniosek w sprawie programów informacyjnych i promocyjnych współfinansowanych przez Unię. Aby zagwarantować, że organizacje inicjujące są reprezentatywne dla danego sektora, niezbędne jest określenie odpowiedniego poziomu reprezentacji. Tam gdzie to możliwe, będzie stosowana prosta zasada reprezentowania większości danego sektora.
(4) Działania informacyjne i promocyjne współfinansowane przez Unię powinny mieć na celu otwarcie nowych rynków zbytu w krajach trzecich i powinny zostać podjęte przez szerszy krąg podmiotów. W celu zwiększenia konkurencyjności i zapewnienia jak najszerszego dostępu do unijnego systemu promocji, należy ustanowić przepisy w celu zapewnienia, aby dana organizacja nie otrzymała wsparcia dla danego programu promocyjnego więcej niż dwa razy pod rząd.
(5) W celu wyboru podmiotów odpowiedzialnych za realizację programów prostych organizacje inicjujące muszą zapewnić najlepszy stosunek wartości do ceny. Muszą przy tym unikać wszelkich konfliktów interesów. W przypadku gdy organizacją inicjującą jest podmiot prawa publicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 5 , zastosowanie mają przepisy przewidziane w tej dyrektywie i przetransponowane do prawa krajowego.
(6) System promocji Unii powinien uzupełniać i wzmacniać działania prowadzone przez państwa członkowskie oraz koncentrować się na przesłaniu Unii. W tym kontekście działania informacyjne i promocyjne współfinansowane przez Unię powinny mieć konkretny wymiar unijny, dla którego należy ustalić konieczne kryteria.
(7) Do tej pory niemal dwie trzecie programów zrealizowanych na rynku wewnętrznym było ukierunkowanych przez organizacje inicjujące jedynie na państwo członkowskie pochodzenia organizacji. Ponadto obecnie będzie można umieszczać oznaczenie pochodzenia produktów na materiałach informacyjnych i promocyjnych pod pewnymi warunkami. W celu zapewnienia faktycznej unijnej wartości dodanej, programy współfinansowane przez Unię i prowadzone na rynku wewnętrznym powinny objąć swoim zasięgiem większą liczbę rynków i nie ograniczać się jedynie do państwa członkowskiego pochodzenia organizacji inicjującej, chyba że programy te przekazują informacje dotyczące europejskich systemów jakości lub właściwych praktyk żywieniowych zgodnie z białą księgą Komisji Europejskiej "Strategia dla Europy w sprawie zagadnień zdrowotnych związanych z odżywianiem, nadwagą i otyłością" 6 .
(8) W celu uniknięcia jakiegokolwiek pokrywania się działań promocyjnych finansowanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 7 należy wyłączyć z finansowania na podstawie niniejszego rozporządzenia programy, które wywierają wpływ jedynie na poziomie lokalnym, i wspierać programy, które będą funkcjonowały na dużą skalę i będą miały zasięg transgraniczny, zwłaszcza na rynku wewnętrznym.
(9) Działania informacyjne i promocyjne współfinansowane przez Unię nie mogą być ukierunkowane na konkretny znak towarowy, lecz powinny nieść przesłanie dotyczące Unii. W związku z tym działania informacyjne i promocyjne na rynku wewnętrznym dotyczące systemów, o których mowa w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, powinny informować o cechach lub gwarancjach oferowanych przez te systemy, obejmując w szczególności wzrost świadomości na temat unijnych systemów jakości i ich rozpoznawalności.
(10) W celu informowania konsumentów należy określić, że wszelkie informacje na temat wpływu produktu na zdrowie muszą opierać się na uznanych podstawach naukowych i muszą być zgodne z załącznikiem do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 8 lub zatwierdzone przez właściwe organy krajowe odpowiedzialne za zdrowie publiczne w państwie, w którym prowadzone są działania.
(11) Ze względu na szczególny charakter działań promocyjnych należy ustanowić zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów ponoszonych przez beneficjenta na rzecz realizacji programu.
(12) Programy proste powinny być finansowane na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Art. 19 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 9 przewiduje, że koszty związane z zabezpieczeniem są ponoszone przez stronę składającą zabezpieczenie. Zgodnie z art. 126 ust. 3 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012, które powinno mieć zastosowanie do programów, w których uczestniczy wiele państw, koszty związane z zabezpieczeniem płatności zaliczkowych wniesionym przez beneficjenta dotacji powinny być uznane za kwalifikujące się do finansowania przez Unię. W celu zapewnienia równego traktowania programów prostych i programów, w których uczestniczy wiele państw, które mogłyby być przedstawione przez te same organizacje inicjujące, należy wprowadzić odstępstwo od art. 19 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 907/2014 oraz zezwolić, aby koszty związane z zabezpieczeniem kwalifikowały się do finansowania przez Unię.
(13) W celu skutecznej ochrony interesów finansowych Unii należy przyjąć odpowiednie środki służące zwalczaniu oszustw i rażących zaniedbań. W tym celu należy ustanowić kary administracyjne z uwzględnieniem zasad ich skuteczności, proporcjonalności i odstraszającego charakteru. Kary administracyjne na podstawie niniejszego rozporządzenia należy uważać za wystarczająco odstraszające, aby zniechęcić do umyślnej niezgodności.
(14) Dla zachowania jasności i pewności prawnej należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 501/2008 10 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 3/2008. Powinno ono jednak nadal obowiązywać w odniesieniu do programów, które zostały wybrane na podstawie jego przepisów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |