Decyzja 2015/1697 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1697
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Wspólnemu Przedsiębiorstwu absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05306/2015 - C8-0049/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 209,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 559/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 6 , w szczególności jego art. 1 ust. 2 i art. 12,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 7 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 8 ,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0112/2015),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych xa rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0112/2015),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych ("Wspólne Przedsiębiorstwo") zostało utworzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 521/2008 w maju 2008 r. jako partnerstwo publiczno-prywatne na okres do dnia 31 grudnia 2017 r., a jego zadaniem jest skupienie się na opracowaniu aplikacji rynkowych i tym samym ułatwienie dodatkowych działań przemysłu zmierzających do szybkiego wdrożenia technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych,
B.
mając na uwadze, że członkami Wspólnego Przedsiębiorstwa są: Unia, reprezentowana przez Komisję, zrzeszenie branżowe europejskiej wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych ("zrzeszenie branżowe") oraz zrzeszenie badawcze N.ERGHY ("zrzeszenie badawcze"),
C.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii na rzecz Wspólnego Przedsiębiorstwa na cały okres wynosi 470 000 000 EUR, a kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu siódmego programu ramowego, przy czym część tej kwoty przeznaczona na koszty operacyjne nie może przekroczyć 20 000 000 EUR,
D.
mając na uwadze, że oczekuje się, iż zrzeszenie branżowe pokryje 50 % kosztów bieżących, a zrzeszenie badawcze powinno pokryć jedną dwunastą kosztów bieżących, oraz że obydwa podmioty powinny wnieść swój wkład niepieniężny w pokrycie kosztów operacyjnych, który powinien być co najmniej równy wkładowi finansowemu Unii,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zwraca uwagę, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") uznał, iż roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa za rok 2013 przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami finansowymi przedsięwzięcia;
2.
zwraca ponadto uwagę, że ostateczny budżet Wspólnego Przedsiębiorstwa na rok budżetowy 2013 obejmował środki na zobowiązania w wysokości 74,5 mln EUR oraz środki na płatności w wysokości 69,7 mln EUR; zauważa też, że wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 98,9 % i 56,7 %; uznaje, że poziom środków na płatności jest niższy w porównaniu z rokiem ubiegłym, co wynika z odroczenia finansowania trzech projektów;

Zaproszenia do składania wniosków

3.
zwraca uwagę, że na dzień 31 grudnia 2013 r. program Wspólnego Przedsiębiorstwa obejmował 130 umów w sprawie dotacji, będących rezultatem pięciu rocznych zaproszeń, które miały miejsce w okresie 2008-2012; zauważa, że dotacje te wynoszą ogółem 365 mln EUR, co stanowi 81 % maksymalnego wkładu Unii na pokrycie kosztów działalności badawczej Wspólnego Przedsię Przedsiębiorstwa wzięcia w wysokości 452,5 mln EUR;
4.
zwraca uwagę, że dalsze 23 umowy o udzielenie dotacji podpisano w wyniku zaproszenia do składania ofert 2013-1, a kolejne dwie umowy - w wyniku opublikowania zaproszenia 2013-2, odpowiednio na kwotę 75 200 000 EUR i 7 000 000 EUR;
5.
wzywa Wspólne Przedsiębiorstwo do przedłożenia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania w sprawie składek wszystkich członków oprócz Komisji, w tym stosowania metodologii oceny, wraz z oceną sporządzoną przez Komisję;

Ramy prawne

6.
bierze pod uwagę fakt, że nowe rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego Unii zostało przyjęte w dniu 25 października 2012 r. i weszło w życie w dniu 1 stycznia 2013 r., podczas gdy modelowe rozporządzenie finansowe dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 nowego rozporządzenia finansowego, weszło w życie dopiero w dniu 8 lutego 2014 r.; uznaje, że przepisy finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa zostały zmienione w dniu 30 czerwca 2014 r., tak aby odzwierciedlać te zmiany;
7.
przyjmuje do wiadomości wspólne oświadczenie Parlamentu, Rady i Komisji 9 , a także zawarte następnie porozumienie polityczne w kwestii odrębnego absolutorium dla wspólnych przedsięwzięć na mocy art. 209 rozporządzenia finansowego;
8.
wzywa Trybunał do przedstawienia pełnej i stosownej oceny finansowej praw i obowiązków Wspólnego Przedsiębiorstwa za okres do dnia rozpoczęcia działalności przez Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2;

Systemy kontroli wewnętrznej

9.
zauważa, że jednostka audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsiębiorstwa, zgodnie ze strategicznym planem Służby Audytu Wewnętrznego Komisji/jednostki audytu wewnętrznego dla Wspólnego Przedsiębiorstwa na lata 2011-2013, przeprowadziła w 2013 r. kontrolę dotyczącą negocjowania i zawierania umów oraz prefinansowania w ramach zarządzania dotacjami, a także wykonała inne usługi atestacyjne i konsultacyjne;
10.
z zaniepokojeniem zauważa, że w końcowym sprawozdaniu dotyczącym zarządzania dotacjami odnotowano potrzebę skrócenia czasu oczekiwania na przyznanie dotacji oraz czasu potrzebnego na zamknięcie negocjacji, a także potrzebę doprecyzowania pewnych aspektów stosowanej przez Wspólne Przedsiębiorstwo procedury kontroli zdolności finansowej; odnotowuje opracowanie planu działania w celu wypełnienia tych zaleceń, biorąc też pod uwagę wpływ nowego otoczenia prawnego i przepisów w ramach programu "Horyzont 2020", i zwraca się Do Wspólnego Przedsiębiorstwa o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o wynikach jego realizacji;
11.
odnotowuje, że wraz ze wspólnymi przedsięwzięciami ARTEMIS, "Czyste Niebo", ENIAC i IMI omawiane Wspólne Przedsiębiorstwo podlegało przeprowadzonej przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji ocenie ryzyka w zakresie informatyki, obejmującej współdzieloną infrastrukturę informatyczną;
12.
uznaje szczególne środki wprowadzone przez Wspólne Przedsiębiorstwo w celu zapobiegania konfliktom interesów w odniesieniu do trzech najważniejszych grup podmiotów - członków Rady Zarządzającej, ekspertów i pracowników - takie jak jasna definicja konfliktu interesów wraz z bazą danych wszystkich odnośnych informacji i procesem zarządzania nimi; zauważa, że w listopadzie 2014 r. procedura pisemna dotycząca szczególnych środków została przedłożona Radzie Zarządzającej; przyznaje, że Komisja zwróciła się o odroczenie przyjęcia środków szczególnych, aby przedstawić ujednolicony wzorzec tych środków z uwagi na horyzontalny charakter tej kwestii; apeluje do Wspólnego Przedsiębiorstwa o szybkie przyjęcie środków szczególnych;
13.
zwraca uwagę, że w okresie od listopada 2012 r. do maja 2013 r. Komisja przeprowadziła drugą ocenę śródokresową Wspólnego Przedsiębiorstwa; zauważa, że sprawozdanie zawiera szereg zaleceń, jak np. przeznaczenie większych zasobów na działania poprzez współdzielenie funkcji administracyjnych z innymi wspólnymi przedsięwzięciami lub powierzenie ich służbom Komisji, a także położenie większego nacisku na strategię badań w zakresie kontynuacji działalności Wspólnego Przedsiębiorstwa w ramach programu "Horyzont 2020" zgodnie z trzema podstawowymi zasadami (zgodność ze strategiami politycznymi UE, obszary, w których Europa ma wiodącą pozycję lub może ją osiągnąć, dostosowanie do zmieniających się potrzeb sektora) oraz wzmocnienie zdolności do przeprowadzenia zmian; uznaje, że aktualnie Wspólne Przedsiębiorstwo prowadzi przegląd planu działania w celu zajęcia się tymi aspektami;

Monitorowanie i sprawozdawczość

14.
odnotowuje, że w decyzji o ustanowieniu siódmego programu ramowego 10 ustanowiono system monitorowania i sprawozdawczości obejmujący ochronę, rozpowszechnianie i przekazywanie wyników badań; stwierdza, że w 2013 r. Wspólne Przedsiębiorstwo zatrudniło urzędnika ds. zarządzania wiedzą i polityki w tym zakresie, zwiększając w ten sposób swoje możliwości dotyczące monitorowania wyników badań w ramach prowadzonych projektów i sprawozdawczości w tym zakresie oraz oceny realizacji swojego programu; zwraca uwagę na wprowadzenie nowego narzędzia informatycznego, które pomaga w analizie i syntezie wyników ukończonych projektów oraz w publikowaniu na stronach internetowych pierwszych wyników prac będących rezultatem złożonych projektów i stanowiących dostępną publicznie nową wiedzę;
15.
wzywa Wspólne Przedsiębiorstwo do przedłożenia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania na temat korzyści społecznoekonomicznych już zrealizowanych projektów; wzywa do przedłożenia organowi udzielającemu absolutorium tego sprawozdania wraz z oceną sporządzoną przez Komisję;
16.
uznaje starania Wspólnego Przedsiębiorstwa zmierzające do zbadania możliwości wykorzystania systemu informatycznego Komisji do celów monitorowania dotyczących ochrony, upowszechniania i przekazywania wyników badań naukowych, jak również opracowania sprawozdawczości z wyników, zgodnie z uwagami zawartymi w rocznym sprawozdaniu Komisji z postępu w działalności wspólnych przedsięwzięć za rok 2012 11 .
17.
przypomina, że organ udzielający absolutorium zwrócił się już do Trybunału z wnioskiem o sporządzenie sprawozdania specjalnego w sprawie potencjału wspólnych przedsiębiorstw i ich partnerów prywatnych w zakresie zapewnienia wartości dodanej i skutecznej realizacji unijnych programów z dziedziny badań, rozwoju technologicznego i demonstracji.
1 Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 67.
2 Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 68.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1.
6 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 108.
7 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
8 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
9 Dz.U. L 163 z 29.5.2014, s. 21.
10 Art. 7 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1982/2006/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej Siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 6).
11 Sprawozdanie przedstawione przez Komisję Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na temat działalności wspólnych przedsięwzięć w ramach wspólnych inicjatyw technologicznych w 2012 r. (SWD(2013) 539 final).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.255.379

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1697 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2013
Data aktu: 29/04/2015
Data ogłoszenia: 30/09/2015