Decyzja 2015/1633 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1633
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki 5 , w szczególności jego art. 24,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0117/2015),
1.
udziela dyrektorowi Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0117/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2013 wyniósł 11 930 220 EUR, co stanowi wzrost o 64,74 % w stosunku do roku 2012 r.; wyjaśnieniem tego faktu może być to, że Agencja została ustanowiona niedawno, a także wdrożenie rozporządzenia REMIT 8 ; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że odnośnie do dwóch uwag poczynionych przez Trybunał w sprawozdaniu za rok 2011 i oznaczonych jako znajdujące się "w trakcie realizacji" w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto działania naprawcze i oba zalecenia są teraz oznaczone w sprawozdaniu Trybunału jako "zrealizowane"; zwraca ponadto uwagę, że w związku z pięcioma uwagami poczynionymi w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto działania naprawcze i trzy uwagi są teraz opatrzone adnotacją "zrealizowane", a dwie - "w trakcie realizacji";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że środki dotyczące zaleceń odnoszących się do procedur naboru Agencji zostały sformalizowane w decyzji dyrektora 2014-06 przyjętej w dniu 4 kwietnia 2014 r.; zauważa, że decyzja została przedłożona Trybunałowi, i wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o opinii Trybunału, jak tylko będzie ona dostępna;
3.
stwierdza, że Agencja wprowadziła szereg środków w celu usprawnienia procesów planowania budżetowego, polegających na opracowaniu i wdrożeniu wytycznych, których powinny przestrzegać wszystkie podmioty uczestniczące w procesach planowania budżetowego, a także opracowuje regularne prognozy i dokonuje przeglądu wydatkowania środków, co obejmuje comiesięczne monitorowanie i zdawanie sprawozdania z wykonania budżetu;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Agencji za rok 2013 zauważa z zaniepokojeniem, że nie osiągnięto porozumienia w sprawie wkładu na rzecz Agencji ze strony państw Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu;
5.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 97,53 %, co stanowi wzrost o 4 % w stosunku do 2012 r., natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności był niski i wyniósł 55,00 %, poniżej celu Agencji wynoszącego 70 %, co według rocznego sprawozdania z działalności Agencji spowodowane jest głównie otrzymaniem z opóźnieniem kwoty 2 989 000 EUR z budżetu korygującego zatwierdzonego dnia 31 października 2013 r.;
6.
z zaniepokojeniem odnotowuje, że pod koniec roku Agencja przetrzymywała kwotę 5 500 000 mln EUR w gotówce; wzywa Agencję do wprowadzenia rygorystycznego zarządzania środkami finansowymi w przyszłości;

Zobowiązania i przeniesienia

7.
zauważa, że z tytułu II przeniesiono na 2014 r. środki, na które zaciągnięto zobowiązania, w wysokości 1 900 000 EUR, głównie w związku z wykonaniem rozporządzenia REMIT; zauważa, że zgodnie z opinią Trybunału w grę wchodzi działalność operacyjna o charakterze wieloletnim, na którą środki należało uwzględnić w tytule III; odnotowuje ponadto, że to niedociągnięcie skorygowano przy przydzielaniu kolejnych środków na zobowiązania;
8.
zauważa ponadto, że w tytule III przeniesiono środki w wysokości 3 100 000 EUR, co stanowi 91 % całości środków tytułu III; uznaje, że te przeniesienia są związane z rozporządzeniem REMIT, a ich wyjątkowo wysoki poziom jest głównie następstwem uzyskania kwoty 2 989 000 EUR z budżetu korygującego zatwierdzonego w dniu 31 października 2013 r.;
9.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji uznaje, że wdrożono szereg środków w celu usprawnienia procesów planowania budżetowego; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach i wynikach tych środków;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji uznaje, że Agencja dokonała przeglądu swojej strategii zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; odnotowuje, że w wyniku tego przeglądu Agencja opracowała nową strategię, która została poddana konsultacjom w Agencji i ma zostać przyjęta przez jej radę administracyjną; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach oceny, kiedy będą dostępne;
11.
uznaje ponadto, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków rady organów regulacyjnych, dyrektora, urzędników kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz ekspertów uczestniczących w pracach grup ekspertów Agencji, a także życiorysy członków rady administracyjnej i komisji odwoławczej zostały opublikowane na stronie internetowej Agencji; odnotowuje, że deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora i członków komisji odwoławczej są publicznie dostępne;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru

12.
stwierdza, że Agencja wprowadziła nowe środki po przyjęciu wytycznych dotyczących procedur naboru i pracy komisji rekrutacyjnych w odniesieniu do naboru pracowników tymczasowych i kontraktowych;
13.
odnotowuje, że pytania na rozmowy kwalifikacyjne i egzaminy są przygotowywane przed rozpatrywaniem kandydatur; zauważa ponadto, że kryteria dopuszczenia do egzaminów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych oraz umieszczenia na krótkiej liście są określone bardziej szczegółowo;

Audyt wewnętrzny

14.
stwierdza, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt Agencji zgodnie ze strategicznym planem kontroli Agencji na okres 2013-2015;
15.
zauważa, że w trakcie prowadzenia tej analizy ryzyka Służba Audytu Wewnętrznego zauważyła łącznie osiem procesów charakteryzujących się wysokim ryzykiem nieodłącznym, które nie mogły zostać uznane za mogące podlegać audytowi w ramach planu kontroli, ponieważ kontrole oceniono jako brakujące lub niewystarczające; uznaje, że Agencja przedłożyła Służbie Audytu Wewnętrznego plan działania, aby usunąć stwierdzone uchybienia;
16.
stwierdza ponadto, że Służba Audytu Wewnętrznego wydała następujące "bardzo ważne" zalecenia:
-
ulepszenie struktury, poszerzenie zakresu i zapewnienie kompletności rocznego programu prac,
-
intensywniejsze monitorowanie udzielanie zamówień,
-
intensywniejsze monitorowanie wykonywania operacji i budżetu;
17.
stwierdza, że w odpowiedzi na zalecenia wydane przez Służbę Audytu Wewnętrznego Agencja przygotowała plan działania mający na celu usunięcie braków; zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego uznała plan działania za odpowiednią reakcję na stwierdzone zagrożenia;
18.
zwraca uwagę, że Służba Audytu Wewnętrznego dokonała przeglądu dokumentacji w odniesieniu do wdrożenia swych wcześniejszych zaleceń; zauważa, że na dzień 31 grudnia 2013 r. nie było żadnych niewdrożonych zaleceń o zasadniczym znaczeniu oraz że trzy bardzo ważne zalecenia były w trakcie wdrażania;
19.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie udzielenia absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 9 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 18.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 18.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 1).
9 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.255.155

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1633 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013
Data aktu: 29/04/2015
Data ogłoszenia: 30/09/2015