a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 8b rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 inwestorzy powinni otrzymywać wystarczające informacje dotyczące jakości i wyników aktywów bazowych w celu umożliwienia im przeprowadzenia świadomej oceny wiarygodności kredytowej instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji. Może to również zmniejszyć zależność inwestorów od ratingów kredytowych i powinno ułatwić wystawianie niezamówionych ratingów kredytowych.
(2) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do wszystkich instrumentów finansowych lub innych aktywów będących wynikiem transakcji sekurytyzacyjnej lub programu sekurytyzacyjnego, o których mowa w art. 4 pkt 1 ust. 61 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 , pod warunkiem że emitent, jednostka inicjująca lub jednostka sponsorująca są zlokalizowani i, do tych celów, mają siedzibę statutową w Unii. W związku z powyższym zakres niniejszego rozporządzenia powinien obejmować wyłącznie instrumenty finansowe lub inne aktywa będące wynikiem dowolnej transakcji lub programu, w wyniku których ryzyko kredytowe związane z ekspozycją lub pulą ekspozycji ulega podziałowi na transze, charakteryzujących się cechami, o których mowa we wspomnianym artykule. W związku z powyższym zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem ekspozycji, która stwarza bezpośrednie zobowiązanie do zapłaty w odniesieniu do transakcji lub programu wykorzystywanych w celu finansowania lub eksploatacji aktywów rzeczowych, nie należy uznawać za ekspozycję z tytułu sekurytyzacji, nawet jeśli w ramach danej transakcji lub programu istnieją zobowiązania do zapłaty o różnym stopniu uprzywilejowania.
(3) Zakres niniejszego rozporządzenia nie powinien ograniczać się do emisji instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji, kwalifikujących się jako papiery wartościowe, ale powinien także obejmować inne instrumenty finansowe i aktywa będące wynikiem transakcji sekurytyzacyjnej lub programu sekurytyzacyjnego, takie jak instrumenty rynku pieniężnego, w tym programy emisji papierów dłużnych przedsiębiorstw zabezpieczonych aktywami. Ponadto niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji, w odniesieniu do których agencje ratingowe zarejestrowane w Unii wystawiły ratingi kredytowe lub ich nie wystawiły. Transakcje prywatne i dwustronne również powinny wchodzić w zakres niniejszego rozporządzenia, a także transakcje, które nie są przedmiotem oferty publicznej lub nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym.
(4) Niniejsze rozporządzenie zawiera standardowe szablony do celów sprawozdawczości w odniesieniu do szeregu kategorii aktywów. Bez uszczerbku dla zakresu niniejszego rozporządzenia i do czasu, gdy obowiązki sprawozdawcze zostaną opracowane przez ESMA i przyjęte przez Komisję, te standardowe szablony do celów sprawozdawczości i wszystkie obowiązki sprawozdawcze przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie jedynie do instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji, które są zabezpieczone aktywami bazowymi uwzględnionymi w wykazie kategorii aktywów bazowych zawartym w niniejszym rozporządzeniu i które to instrumenty ponadto nie są prywatne ani dwustronne.
(5) Przy stosowaniu się do niniejszego rozporządzenia emitenci, jednostki inicjujące oraz jednostki sponsorujące powinni przestrzegać krajowych i unijnych przepisów dotyczących ochrony poufności źródeł informacji lub przetwarzania danych osobowych w celu uniknięcia ewentualnych naruszeń tych przepisów.
(6) Emitent, jednostka inicjująca i jednostka sponsorująca może wyznaczyć podmiot odpowiedzialny za przekazywanie informacji na stronie internetowej, która zostanie utworzona przez ESMA zgodnie z art. 8b ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 ("strona internetowa poświęcona instrumentom finansowym będącym wynikiem sekurytyzacji"). Możliwe powinno być również zlecenie wywiązywania się z obowiązku sprawozdawczego innemu podmiotowi, na przykład jednostce obsługującej. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla odpowiedzialności emitenta, jednostki inicjującej i jednostki sponsorującej wynikającej z niniejszego rozporządzenia.
(7) ESMA powinien opublikować na swojej stronie internetowej szereg instrukcji technicznych w zakresie sprawozdawczości dotyczących, między innymi, przesyłania lub formatu plików przekazywanych przez emitentów, jednostki inicjujące oraz jednostki sponsorujące. ESMA powinien opublikować te instrukcje techniczne w zakresie sprawozdawczości w odpowiednim czasie przed datą rozpoczęcia stosowania obowiązków sprawozdawczych określonych w niniejszym rozporządzeniu, w celu zapewnienia emitentom, jednostkom inicjującym, jednostkom sponsorującym i innym zainteresowanym stronom wystarczającej ilości czasu na opracowanie odpowiednich systemów i procedur zgodnych z instrukcjami technicznymi udostępnionymi przez ESMA.
(8) Informacje przekazywane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinny być zestawiane w standardowym formacie, aby umożliwić automatyczne przetwarzanie danych na stronie internetowej poświęconej instrumentom finansowym będącym wynikiem sekurytyzacji. Informacje te powinny być również opublikowane w formacie, który jest łatwo dostępny dla każdego użytkownika strony internetowej poświęconej instrumentom finansowym będącym wynikiem sekurytyzacji. ESMA powinien zadbać o to, aby właściwe organy sektorowe miały dostęp do strony internetowej poświęconej instrumentom finansowym będącym wynikiem sekurytyzacji, tak aby mogły realizować zadania powierzone im na mocy rozporządzenia (WE) nr 1060/2009.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .
(10) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
(11) Niezbędne jest zapewnienie odpowiedniego czasu emitentom, jednostkom inicjującym i jednostkom sponsorującym instrumentu finansowego będącego wynikiem sekurytyzacji, mającym siedzibę w Unii, na dostosowanie się i podjęcie niezbędnych kroków w celu zapewnienia przestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia, a EMSA na utworzenie strony internetowej poświęconej instrumentom finansowym będącym wynikiem sekurytyzacji, na której powinny być ujawniane informacje wymagane na mocy niniejszego rozporządzenia. W związku z powyższym niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2017 r. Niezbędne instrukcje techniczne w zakresie sprawozdawczości ESMA powinien jednak opublikować w odpowiednim czasie przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Jest to konieczne w celu zapewnienia emitentom, jednostkom inicjującym i jednostkom sponsorującym instrumentu finansowego będącego wynikiem sekurytyzacji, mającym siedzibę w Unii, wystarczającej ilości czasu na opracowanie odpowiednich systemów i procedur zgodnych z tymi instrukcjami technicznymi w celu zapewnienia kompletności i poprawności sprawozdań oraz by uwzględnić dalszy rozwój sytuacji na rynkach finansowych w Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 30 września 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |