a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dimoksystrobiny i metrafenonu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) azoksystrobiny, fluroksypyru, metoksyfenozydu, oksadiargilu i tribenuronu zostały określone w załączniku II i części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W odniesieniu do azoksystrobiny Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 2 . Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do migdałów, orzechów brazylijskich, orzechów nerkowca, orzechów kokosowych, orzechów laskowych, orzechów makadamiowych, orzechów pekan, orzeszków piniowych, orzechów włoskich, szparagów, ziaren kukurydzy, ziaren kawy, naparów ziołowych (suszonych, korzeni), buraka cukrowego (korzeni) i cykorii podróżnik (korzeni). W odniesieniu do innych produktów zalecił utrzymanie lub podwyższenie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dotyczących roszpunki warzywnej, endywii o liściach szerokich, rzeżuchy, rokietty siewnej, rukoli, gorczycy sarepskiej, liści i kiełków warzyw kapustnych, świń (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), bydła (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), owiec (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), kóz (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), drobiu (mięśni, tłuszczu, wątroby), mleka (krowiego, owczego, koziego) oraz jaj ptasich pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(3) W przypadku azoksystrobiny w jęczmieniu, ziarnach kawy, owsie, ziemniakach i sorgo japońskim Komisja Kodeksu Żywnościowego 3 przyjęła NDP zgodne z Kodeksem (CXL). Ponieważ wspomniane CXL są wspierane przez aktualizowaną ocenę Urzędu, należy wziąć je pod uwagę, z wyjątkiem tych CXL, które nie są bezpieczne dla konsumentów w Unii i w odniesieniu do których Unia zgłosiła do Komisji Kodeksu Żywnościowego zastrzeżenie 4 .
(4) W odniesieniu do dimoksystrobiny Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 5 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości oraz zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do ziaren pszenicy zwyczajnej. W odniesieniu do innych produktów zalecił utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do bydła (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), owiec (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), kóz (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki) i mleka (krowiego, owczego, koziego) pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym
poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(5) W odniesieniu do fluroksypyru Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 6 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do jabłek, czosnku, cebuli, szalotki, tymianku pospolitego/macierzanki tymianek, porów, ziaren jęczmienia, ziaren kukurydzy, ziaren owsa zwyczajnego, ziaren żyta zwyczajnego, ziaren sorgo japońskiego, ziaren pszenicy zwyczajnej, naparów ziołowych (kwiaty), trzciny cukrowej, świń (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), bydła (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), owiec (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), kóz (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki) oraz mleka (krowiego, owczego, koziego) pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do owoców cytrusowych, oliwek stołowych i oliwek do produkcji oliwy brak jest informacji, zaś w przypadku NDP w odniesieniu do gruszek, pigwy, owoców nieszpułki zwyczajnej, owoców nieśplika japońskiego i dymki dostępne informacje są niewystarczające, aby uzyskać wstępne NDP, i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(6) W odniesieniu do metoksyfenozydu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 7 . Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do fasoli (suchej) i orzeszków ziemnych. W odniesieniu do innych produktów zalecił utrzymanie lub podwyższenie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do oberżyn, świń (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), bydła (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), owiec (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), kóz (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), drobiu (mięśni, tłuszczu, wątroby), mleka (krowiego, owczego, koziego) oraz jaj ptasich pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do pomarańczy, mandarynek i ziaren kukurydzy brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do ziaren kukurydzy należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności. W odniesieniu do pomarańczy i mandarynek po przedłożeniu przez Urząd opinii 8 przyjęto CXL. NDP określone w odniesieniu do tych produktów w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 w jego obecnym brzmieniu odzwierciedlają te CXL. Nie należy zatem zmieniać NDP w odniesieniu do pomarańczy i mandarynek.
(7) W odniesieniu do metrafenonu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 9 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości oraz zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do ziaren pszenicy zwyczajnej i ziaren żyta zwyczajnego. W odniesieniu do innych produktów zalecił utrzymanie lub podwyższenie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do oberżyn pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. W przypadku oberżyn Urząd przedłożył wcześniejszą opinię dotyczącą tego NDP 10 . Obecnie uznaje się, że należy uwzględnić podejście proporcjonalne stosowane w tej opinii. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do bydła (mięsa, tłuszczu, wątroby, nerki), owiec (mięsa, tłuszczu, wątroby, nerki), kóz (mięsa, tłuszczu, wątroby, nerki) i mleka (krowiego, owczego, koziego) brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 823/2012 11 zatwierdzenie oksadiargilu wygasło w dniu 31 marca 2014 r. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające substancję czynną oksadiargil zostały wycofane, a okresy karencji upływają najpóźniej w dniu 30 września 2015 r. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 należy zatem skreślić NDP określone w odniesieniu do tej substancji czynnej w załączniku II i III. Powyższe nie powinno mieć zastosowania do NDP odpowiadających CXL, które opierają się na zastosowaniach w państwach trzecich, pod warunkiem że są one dopuszczalne ze względu na bezpieczeństwo konsumenta. Nie powinno to także mieć zastosowania w przypadkach, w których NDP określono wyraźnie jako tolerancję przywozową.
(9) W odniesieniu do tribenuronu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 12 . Urząd zalecił utrzymanie obecnych NDP.
(10) W odniesieniu do produktów, w przypadku których nie zezwala się na stosowanie danego środka ochrony roślin i dla których nie istnieją tolerancje przywozowe ani CXL, NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Komisja zasięgnęła rady laboratoriów referencyjnych UE do spraw pozostałości pestycydów odnośnie do potrzeby dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów rozwój techniczny wymaga ustalenia określonych granic oznaczalności.
(12) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(15) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(16) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: