KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 5 i art. 7 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 2 powinno zostać zmienione w celu uregulowania, jako części warunków lotu, kwestii dotyczących kwalifikacji i doświadczenia pilotów oraz głównych inżynierów prób w locie w zależności od stopnia złożoności wykonywanych prób w locie i skomplikowania statku powietrznego, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i stopnia harmonizacji wymogów w zakresie kwalifikacji i doświadczenia członków załogi uczestniczącej w próbach w locie w całej Unii.
(2) W celu promowania bezpiecznego wykonywania prób w locie należy również wprowadzić wymagania w odniesieniu do organizacji projektujących i produkujących przeprowadzających próby w locie, w tym wymaganie posiadania instrukcji operacyjnej prób w locie, w której określono zasady i niezbędne procedury organizacji dotyczące prób w locie. Instrukcje te powinny obejmować zasady i procedury dotyczące składu i kwalifikacji załogi, obecności na pokładzie osób innych niż członkowie załogi, zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem, doboru przyrządów i wyposażenia, które muszą znajdować się na pokładzie.
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2042/2003 3 zostało przekształcone w celu zapewnienia przejrzystości. Ponieważ formularz 15a EASA, określony w dodatku II do załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, zawiera odniesienie do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003, należy uaktualnić to odniesienie.
(4) Niezbędne jest zapewnienie przemysłowi lotniczemu i państwom członkowskim dostatecznej ilości czasu na dostosowanie się do tych wymogów. W związku z tym należy przewidzieć stosowne przepisy przejściowe. W przypadku niektórych zmian należy jednak przewidzieć określoną odroczoną datę rozpoczęcia stosowania, z uwagi na charakter tych zmian.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu oparte są na opinii wydanej przez Agencję zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: