a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2 ustalono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych.
(2) Panel naukowy ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (panel CONTAM) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 18 marca 2010 r. opinię dotyczącą występowania ołowiu w żywności 3 . Panel CONTAM zidentyfikował neurotoksyczność rozwojową u małych dzieci oraz choroby układu krążenia i nefrotoksyczność u dorosłych jako możliwe krytyczne szkodliwe działania ołowiu stanowiące podstawę oceny ryzyka. Ponadto wskazał on, że ochrona dzieci i kobiet w wieku rozrodczym przed potencjalnym ryzykiem skutków neurorozwojowych wystarczy, aby chronić wszystkie populacje przed innymi niekorzystnymi skutkami oddziaływania ołowiu. Należy zatem zmniejszyć narażenie z dietą na ołów w żywności poprzez obniżenie istniejących najwyższych dopuszczalnych poziomów i określenie dodatkowych najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w odpowiednich artykułach.
(3) Obowiązują już najwyższe dopuszczalne poziomy dla preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt. Aby w dalszym stopniu gwarantować ciągłe obniżanie narażenia z dietą niemowląt i małych dzieci, należy obniżyć obowiązujące najwyższe dopuszczalne poziomy i ustanowić nowe najwyższe dopuszczalne poziomy w odniesieniu do przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci, żywności specjalnego przeznaczenia medycznego dla niemowląt i małych dzieci oraz w odniesieniu do napojów, które są konsumowane w dużych ilościach przez tę szczególnie wrażliwą grupę konsumentów.
(4) Nowe dane o występowaniu wskazują, że niektóre z obecnych zwolnień z domyślnych najwyższych dopuszczalnych poziomów nie są już konieczne, ponieważ zgodność z domyślnymi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami może zostać osiągnięta przez stosowanie dobrych praktyk, lub że osiągalne byłyby niższe najwyższe dopuszczalne poziomy. Szczegółowe najwyższe dopuszczalne poziomy nie są już zatem konieczne dla warzyw kapustnych innych niż kapustne liściowe, świeżych warzyw strączkowych, większości jagód i drobnych owoców, podczas gdy obowiązujące najwyższe dopuszczalne poziomy powinny zostać obniżone w odniesieniu do głowonogów, większości warzyw owocowych, większości soków owocowych, wina lub wina aromatyzowanego.
(5) W przypadku salsefii trudno osiągnąć zgodność z obecnymi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami. Ponieważ spożycie tego artykułu jest niskie, a jego wpływ na narażenie ludzi nieznaczny, należy zwiększyć najwyższe dopuszczalne poziomy ołowiu dla salsefii.
(6) Nieregularne ustalenia dotyczące wysokich poziomów ołowiu w miodzie spowodowały działania państw członkowskich w zakresie egzekwowania przepisów przy różnych poziomach ołowiu. Różnice w przepisach przyjętych przez państwa członkowskie mogą utrudniać funkcjonowanie wspólnego rynku, w związku z czym należy ustalić zharmonizowany najwyższy dopuszczalny poziom ołowiu w miodzie.
(7) Ponieważ spożycie herbaty i naparów ziołowych może być ważnym czynnikiem narażenia z dietą, należy określić najwyższy dopuszczalny poziom w odniesieniu do tych artykułów. Z uwagi na brak danych na temat suchych liści herbaty oraz suchych części innych roślin do przygotowywania naparów ziołowych, które to dane umożliwiałyby ustalenie takiego najwyższego dopuszczalnego poziomu, należy jednak zgromadzić dane o występowaniu w celu ewentualnego ustanowienia szczegółowego najwyższego dopuszczalnego poziomu w przyszłości.
(8) Przepisy dotyczące produktów zbożowych przetworzonych, żywności dla niemowląt i małych dzieci oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego zostały zastąpione, przez co konieczne stały się zmiany w niektórych przypisach.
(9) Państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny dysponować wystarczającym czasem na dostosowanie do nowych najwyższych dopuszczalnych poziomów ustanowionych niniejszym rozporządzeniem. Data rozpoczęcia stosowania najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu powinna zatem zostać odroczona.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 25 czerwca 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |