Rozporządzenie 2015/1005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w niektórych środkach spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/1005
z dnia 25 czerwca 2015 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w niektórych środkach spożywczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2 ustalono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych.

(2) Panel naukowy ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (panel CONTAM) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 18 marca 2010 r. opinię dotyczącą występowania ołowiu w żywności 3 . Panel CONTAM zidentyfikował neurotoksyczność rozwojową u małych dzieci oraz choroby układu krążenia i nefrotoksyczność u dorosłych jako możliwe krytyczne szkodliwe działania ołowiu stanowiące podstawę oceny ryzyka. Ponadto wskazał on, że ochrona dzieci i kobiet w wieku rozrodczym przed potencjalnym ryzykiem skutków neurorozwojowych wystarczy, aby chronić wszystkie populacje przed innymi niekorzystnymi skutkami oddziaływania ołowiu. Należy zatem zmniejszyć narażenie z dietą na ołów w żywności poprzez obniżenie istniejących najwyższych dopuszczalnych poziomów i określenie dodatkowych najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w odpowiednich artykułach.

(3) Obowiązują już najwyższe dopuszczalne poziomy dla preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt. Aby w dalszym stopniu gwarantować ciągłe obniżanie narażenia z dietą niemowląt i małych dzieci, należy obniżyć obowiązujące najwyższe dopuszczalne poziomy i ustanowić nowe najwyższe dopuszczalne poziomy w odniesieniu do przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci, żywności specjalnego przeznaczenia medycznego dla niemowląt i małych dzieci oraz w odniesieniu do napojów, które są konsumowane w dużych ilościach przez tę szczególnie wrażliwą grupę konsumentów.

(4) Nowe dane o występowaniu wskazują, że niektóre z obecnych zwolnień z domyślnych najwyższych dopuszczalnych poziomów nie są już konieczne, ponieważ zgodność z domyślnymi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami może zostać osiągnięta przez stosowanie dobrych praktyk, lub że osiągalne byłyby niższe najwyższe dopuszczalne poziomy. Szczegółowe najwyższe dopuszczalne poziomy nie są już zatem konieczne dla warzyw kapustnych innych niż kapustne liściowe, świeżych warzyw strączkowych, większości jagód i drobnych owoców, podczas gdy obowiązujące najwyższe dopuszczalne poziomy powinny zostać obniżone w odniesieniu do głowonogów, większości warzyw owocowych, większości soków owocowych, wina lub wina aromatyzowanego.

(5) W przypadku salsefii trudno osiągnąć zgodność z obecnymi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami. Ponieważ spożycie tego artykułu jest niskie, a jego wpływ na narażenie ludzi nieznaczny, należy zwiększyć najwyższe dopuszczalne poziomy ołowiu dla salsefii.

(6) Nieregularne ustalenia dotyczące wysokich poziomów ołowiu w miodzie spowodowały działania państw członkowskich w zakresie egzekwowania przepisów przy różnych poziomach ołowiu. Różnice w przepisach przyjętych przez państwa członkowskie mogą utrudniać funkcjonowanie wspólnego rynku, w związku z czym należy ustalić zharmonizowany najwyższy dopuszczalny poziom ołowiu w miodzie.

(7) Ponieważ spożycie herbaty i naparów ziołowych może być ważnym czynnikiem narażenia z dietą, należy określić najwyższy dopuszczalny poziom w odniesieniu do tych artykułów. Z uwagi na brak danych na temat suchych liści herbaty oraz suchych części innych roślin do przygotowywania naparów ziołowych, które to dane umożliwiałyby ustalenie takiego najwyższego dopuszczalnego poziomu, należy jednak zgromadzić dane o występowaniu w celu ewentualnego ustanowienia szczegółowego najwyższego dopuszczalnego poziomu w przyszłości.

(8) Przepisy dotyczące produktów zbożowych przetworzonych, żywności dla niemowląt i małych dzieci oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego zostały zastąpione, przez co konieczne stały się zmiany w niektórych przypisach.

(9) Państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny dysponować wystarczającym czasem na dostosowanie do nowych najwyższych dopuszczalnych poziomów ustanowionych niniejszym rozporządzeniem. Data rozpoczęcia stosowania najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu powinna zatem zostać odroczona.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Najwyższe dopuszczalne poziomy ołowiu ustanowione w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 i zmienione niniejszym rozporządzeniem stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r. Środki spożywcze, które nie są zgodne ze wspomnianymi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami i które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed dniem 1 stycznia 2016 r., mogą być nadal przedmiotem obrotu po tej dacie do upływu ich daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 czerwca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1) pkt 3.1 (Ołów) otrzymuje brzmienie:
"3.1 Ołów
3.1.1 Surowe mleko (6), mleko poddane obróbce cieplnej i mleko służące do wytwarzania produktów na bazie mleka 0,020
3.1.2 Preparaty do początkowego żywienia niemowląt i preparaty do dalszego żywienia niemowląt
wprowadzane do obrotu jako proszek (8)(29) 0,050
wprowadzane do obrotu w postaci płynnej (8)(29) 0,010
3.1.3 Produkty zbożowe przetworzone oraz żywność dla niemowląt i małych dzieci (3)(29) inna niż 3.1.5 0,050
3.1.4 Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego (9) przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci
wprowadzana do obrotu jako proszek (29) 0,050
wprowadzana do obrotu w postaci płynnej (29) 0,010
3.1.5 Napoje dla niemowląt i małych dzieci, oznakowane i sprzedawane jako takie, inne niż wymienione w 3.1.2 i 3.1.4
wprowadzane do obrotu w postaci płynnej lub do odtworzenia na podstawie instrukcji producenta, w tym soki owocowe (4) 0,030
do przygotowania przez parzenie lub gotowanie (29) 1,50
3.1.6 Mięso (z wyłączeniem podrobów) wołowe, baranina, wieprzowina i mięso drobiowe (6) 0,10
3.1.7 Podroby wołowe, baranie, wieprzowe i drobiowe (6) 0,50
3.1.8 Mięso ryb (24)(25) 0,30
3.1.9 Głowonogi (52) 0,30
3.1.10 Skorupiaki (26)(44) 0,50
3.1.11 Małże (26) 1,50
3.1.12 Zboża i jadalne nasiona roślin strączkowych 0,20
3.1.13 Warzywa z wyłączeniem kapustnych liściastych, salsefii, warzyw liściastych, świeżych ziół, grzybów, wodorostów morskich i warzyw owocowych (27)(53) 0,10
3.1.14 Kapustne liściowe, salsefia, warzywa liściaste z wyłączeniem świeżych ziół oraz następujące grzyby: Agaricus bisporus (pieczarka dwuzarodnikowa), Pleurotus ostreatus (boczniak ostrygowaty), Lentinula edodes (grzyb shiitake, twardnik japoński) (27) 0,30
3.1.15 Warzywa owocowe
kukurydza cukrowa (27) 0,10
inne niż kukurydza cukrowa (27) 0,05
3.1.16 Owoce, z wyłączeniem żurawin, porzeczek, jagód bzu czarnego i owoców chruściny jagodnej (27) 0,10
3.1.17 Żurawiny, porzeczki, jagody bzu czarnego i owoce chruściny jagodnej (27) 0,20
3.1.18 Tłuszcze i oleje, w tym tłuszcz mleczny 0,10
3.1.19 Soki owocowe, koncentraty soków owocowych po rozcieńczeniu wodą oraz nektary owocowe
wyłącznie z jagód i innych drobnych owoców (14) 0,05
z owoców innych niż jagody i inne drobne owoce (14) 0,03
3.1.20 Wino (w tym wino musujące, z wyłączeniem wina likierowego), jabłecznik, wino gruszkowe i wino owocowe (11)
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2001 do 2015 r. 0,20
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2016 r. 0,15
3.1.21 Wino aromatyzowane, aromatyzowane napoje winopochodne i aromatyzowane koktajle winopochodne (13)
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2001 do 2015 r. 0,20
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2016 r. 0,15
3.1.22 Suplementy diety (39) 3,0
3.1.23 Miód 0,10"

2) przypis (3) otrzymuje brzmienie:

"(3) Środki spożywcze wymienione w tej kategorii są określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylającym dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 35).";

3) skreśla się przypisy 8 i 9. Odesłania do przypisów 8 i 9 zastępuje się odesłaniami do przypisu 3;

4) przypis 11 otrzymuje brzmienie:

"(11) Wino i wina musujące są określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).";

5) przypis 13 otrzymuje brzmienie:

"(13) Środki spożywcze wymienione w tej kategorii są określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 251/2014 z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina, uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91 (Dz.U. L 84 z 20.3.2014, s. 14).

Najwyższy dopuszczalny poziom zawartości OTA dla tych napojów zależy od proporcjonalnego udziału wina lub moszczu obecnych w produkcie końcowym.";

6) przypis 16 otrzymuje brzmienie:

"(16) Niemowlęta i małe dzieci określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylającym dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 35).";

7) skreśla się przypis 28;

8) przypis 44 otrzymuje brzmienie:

"(44) mięso z przydatków i odwłoka. Niniejsza definicja nie obejmuje głowotułowia. W przypadku krabów i skorupiaków miękkoodwłokowych (Brachyura i Anomura): mięso z przydatków.";

9) dodaje się przypisy 52 i 53 w brzmieniu:

"(52) Najwyższy dopuszczalny poziom odnosi się do zwierzęcia sprzedawanego bez trzewi.

(53) W przypadku ziemniaków najwyższy dopuszczalny poziom stosuje się do obranych ziemniaków.".

1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
3 Panel EFSA ds. Środków Trujących w Łańcuchu Żywnościowym (CONTAM); opinia naukowa na temat występowania ołowiu w żywności. Dziennik EFSA 2010; 8(4):1570.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.161.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2015/1005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w niektórych środkach spożywczych
Data aktu: 25/06/2015
Data ogłoszenia: 26/06/2015
Data wejścia w życie: 16/07/2015