Rozporządzenie 2015/1005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w niektórych środkach spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/1005
z dnia 25 czerwca 2015 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w niektórych środkach spożywczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2 ustalono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych.

(2) Panel naukowy ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (panel CONTAM) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 18 marca 2010 r. opinię dotyczącą występowania ołowiu w żywności 3 . Panel CONTAM zidentyfikował neurotoksyczność rozwojową u małych dzieci oraz choroby układu krążenia i nefrotoksyczność u dorosłych jako możliwe krytyczne szkodliwe działania ołowiu stanowiące podstawę oceny ryzyka. Ponadto wskazał on, że ochrona dzieci i kobiet w wieku rozrodczym przed potencjalnym ryzykiem skutków neurorozwojowych wystarczy, aby chronić wszystkie populacje przed innymi niekorzystnymi skutkami oddziaływania ołowiu. Należy zatem zmniejszyć narażenie z dietą na ołów w żywności poprzez obniżenie istniejących najwyższych dopuszczalnych poziomów i określenie dodatkowych najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu w odpowiednich artykułach.

(3) Obowiązują już najwyższe dopuszczalne poziomy dla preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt. Aby w dalszym stopniu gwarantować ciągłe obniżanie narażenia z dietą niemowląt i małych dzieci, należy obniżyć obowiązujące najwyższe dopuszczalne poziomy i ustanowić nowe najwyższe dopuszczalne poziomy w odniesieniu do przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci, żywności specjalnego przeznaczenia medycznego dla niemowląt i małych dzieci oraz w odniesieniu do napojów, które są konsumowane w dużych ilościach przez tę szczególnie wrażliwą grupę konsumentów.

(4) Nowe dane o występowaniu wskazują, że niektóre z obecnych zwolnień z domyślnych najwyższych dopuszczalnych poziomów nie są już konieczne, ponieważ zgodność z domyślnymi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami może zostać osiągnięta przez stosowanie dobrych praktyk, lub że osiągalne byłyby niższe najwyższe dopuszczalne poziomy. Szczegółowe najwyższe dopuszczalne poziomy nie są już zatem konieczne dla warzyw kapustnych innych niż kapustne liściowe, świeżych warzyw strączkowych, większości jagód i drobnych owoców, podczas gdy obowiązujące najwyższe dopuszczalne poziomy powinny zostać obniżone w odniesieniu do głowonogów, większości warzyw owocowych, większości soków owocowych, wina lub wina aromatyzowanego.

(5) W przypadku salsefii trudno osiągnąć zgodność z obecnymi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami. Ponieważ spożycie tego artykułu jest niskie, a jego wpływ na narażenie ludzi nieznaczny, należy zwiększyć najwyższe dopuszczalne poziomy ołowiu dla salsefii.

(6) Nieregularne ustalenia dotyczące wysokich poziomów ołowiu w miodzie spowodowały działania państw członkowskich w zakresie egzekwowania przepisów przy różnych poziomach ołowiu. Różnice w przepisach przyjętych przez państwa członkowskie mogą utrudniać funkcjonowanie wspólnego rynku, w związku z czym należy ustalić zharmonizowany najwyższy dopuszczalny poziom ołowiu w miodzie.

(7) Ponieważ spożycie herbaty i naparów ziołowych może być ważnym czynnikiem narażenia z dietą, należy określić najwyższy dopuszczalny poziom w odniesieniu do tych artykułów. Z uwagi na brak danych na temat suchych liści herbaty oraz suchych części innych roślin do przygotowywania naparów ziołowych, które to dane umożliwiałyby ustalenie takiego najwyższego dopuszczalnego poziomu, należy jednak zgromadzić dane o występowaniu w celu ewentualnego ustanowienia szczegółowego najwyższego dopuszczalnego poziomu w przyszłości.

(8) Przepisy dotyczące produktów zbożowych przetworzonych, żywności dla niemowląt i małych dzieci oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego zostały zastąpione, przez co konieczne stały się zmiany w niektórych przypisach.

(9) Państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny dysponować wystarczającym czasem na dostosowanie do nowych najwyższych dopuszczalnych poziomów ustanowionych niniejszym rozporządzeniem. Data rozpoczęcia stosowania najwyższych dopuszczalnych poziomów ołowiu powinna zatem zostać odroczona.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Najwyższe dopuszczalne poziomy ołowiu ustanowione w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 i zmienione niniejszym rozporządzeniem stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r. Środki spożywcze, które nie są zgodne ze wspomnianymi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami i które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed dniem 1 stycznia 2016 r., mogą być nadal przedmiotem obrotu po tej dacie do upływu ich daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 czerwca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1) pkt 3.1 (Ołów) otrzymuje brzmienie:
"3.1 Ołów
3.1.1 Surowe mleko (6), mleko poddane obróbce cieplnej i mleko służące do wytwarzania produktów na bazie mleka 0,020
3.1.2 Preparaty do początkowego żywienia niemowląt i preparaty do dalszego żywienia niemowląt
wprowadzane do obrotu jako proszek (8)(29) 0,050
wprowadzane do obrotu w postaci płynnej (8)(29) 0,010
3.1.3 Produkty zbożowe przetworzone oraz żywność dla niemowląt i małych dzieci (3)(29) inna niż 3.1.5 0,050
3.1.4 Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego (9) przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci
wprowadzana do obrotu jako proszek (29) 0,050
wprowadzana do obrotu w postaci płynnej (29) 0,010
3.1.5 Napoje dla niemowląt i małych dzieci, oznakowane i sprzedawane jako takie, inne niż wymienione w 3.1.2 i 3.1.4
wprowadzane do obrotu w postaci płynnej lub do odtworzenia na podstawie instrukcji producenta, w tym soki owocowe (4) 0,030
do przygotowania przez parzenie lub gotowanie (29) 1,50
3.1.6 Mięso (z wyłączeniem podrobów) wołowe, baranina, wieprzowina i mięso drobiowe (6) 0,10
3.1.7 Podroby wołowe, baranie, wieprzowe i drobiowe (6) 0,50
3.1.8 Mięso ryb (24)(25) 0,30
3.1.9 Głowonogi (52) 0,30
3.1.10 Skorupiaki (26)(44) 0,50
3.1.11 Małże (26) 1,50
3.1.12 Zboża i jadalne nasiona roślin strączkowych 0,20
3.1.13 Warzywa z wyłączeniem kapustnych liściastych, salsefii, warzyw liściastych, świeżych ziół, grzybów, wodorostów morskich i warzyw owocowych (27)(53) 0,10
3.1.14 Kapustne liściowe, salsefia, warzywa liściaste z wyłączeniem świeżych ziół oraz następujące grzyby: Agaricus bisporus (pieczarka dwuzarodnikowa), Pleurotus ostreatus (boczniak ostrygowaty), Lentinula edodes (grzyb shiitake, twardnik japoński) (27) 0,30
3.1.15 Warzywa owocowe
kukurydza cukrowa (27) 0,10
inne niż kukurydza cukrowa (27) 0,05
3.1.16 Owoce, z wyłączeniem żurawin, porzeczek, jagód bzu czarnego i owoców chruściny jagodnej (27) 0,10
3.1.17 Żurawiny, porzeczki, jagody bzu czarnego i owoce chruściny jagodnej (27) 0,20
3.1.18 Tłuszcze i oleje, w tym tłuszcz mleczny 0,10
3.1.19 Soki owocowe, koncentraty soków owocowych po rozcieńczeniu wodą oraz nektary owocowe
wyłącznie z jagód i innych drobnych owoców (14) 0,05
z owoców innych niż jagody i inne drobne owoce (14) 0,03
3.1.20 Wino (w tym wino musujące, z wyłączeniem wina likierowego), jabłecznik, wino gruszkowe i wino owocowe (11)
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2001 do 2015 r. 0,20
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2016 r. 0,15
3.1.21 Wino aromatyzowane, aromatyzowane napoje winopochodne i aromatyzowane koktajle winopochodne (13)
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2001 do 2015 r. 0,20
produkty wyprodukowane z owoców zebranych od 2016 r. 0,15
3.1.22 Suplementy diety (39) 3,0
3.1.23 Miód 0,10"

2) przypis (3) otrzymuje brzmienie:

"(3) Środki spożywcze wymienione w tej kategorii są określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylającym dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 35).";

3) skreśla się przypisy 8 i 9. Odesłania do przypisów 8 i 9 zastępuje się odesłaniami do przypisu 3;

4) przypis 11 otrzymuje brzmienie:

"(11) Wino i wina musujące są określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).";

5) przypis 13 otrzymuje brzmienie:

"(13) Środki spożywcze wymienione w tej kategorii są określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 251/2014 z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina, uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91 (Dz.U. L 84 z 20.3.2014, s. 14).

Najwyższy dopuszczalny poziom zawartości OTA dla tych napojów zależy od proporcjonalnego udziału wina lub moszczu obecnych w produkcie końcowym.";

6) przypis 16 otrzymuje brzmienie:

"(16) Niemowlęta i małe dzieci określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylającym dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 35).";

7) skreśla się przypis 28;

8) przypis 44 otrzymuje brzmienie:

"(44) mięso z przydatków i odwłoka. Niniejsza definicja nie obejmuje głowotułowia. W przypadku krabów i skorupiaków miękkoodwłokowych (Brachyura i Anomura): mięso z przydatków.";

9) dodaje się przypisy 52 i 53 w brzmieniu:

"(52) Najwyższy dopuszczalny poziom odnosi się do zwierzęcia sprzedawanego bez trzewi.

(53) W przypadku ziemniaków najwyższy dopuszczalny poziom stosuje się do obranych ziemniaków.".

1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
3 Panel EFSA ds. Środków Trujących w Łańcuchu Żywnościowym (CONTAM); opinia naukowa na temat występowania ołowiu w żywności. Dziennik EFSA 2010; 8(4):1570.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024