uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 36 ust. 2 akapit trzeci, art. 73 ust. 7 akapit trzeci i art. 84 ust. 4 akapit trzeci,
(1) Aby uniknąć arbitrażu regulacyjnego oraz zapewnić zharmonizowane stosowanie wymogów w zakresie funduszy własnych w Unii, należy zagwarantować jednolite podejście do odliczania od pozycji funduszy własnych pośrednich i syntetycznych udziałów kapitałowych w instrumentach funduszy własnych samej instytucji oraz pośrednich i syntetycznych udziałów kapitałowych w podmiotach sektora finansowego.
(2) Biorąc pod uwagę fakt, że w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 ustanowiono już przepisy dotyczące znajdujących się w posiadaniu instytucji bezpośrednich udziałów kapitałowych w instrumentach funduszy własnych samej instytucji oraz dotyczące bezpośrednich udziałów kapitałowych w instrumentach funduszy własnych innych podmiotów sektora finansowego, należy ustanowić uzupełniające przepisy regulujące odliczanie przez instytucję od funduszy własnych udziałów kapitałowych, które są związane z pośrednimi i syntetycznymi udziałami kapitałowymi w takich instrumentach samej instytucji lub w takich instrumentach innych podmiotów sektora finansowego.
(3) Sposób traktowania pośrednich udziałów kapitałowych wynikających z portfeli indeksowych został opisany w art. 76 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz art. 25 i 26 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 241/2014 2 . Rozporządzenie delegowane (UE) nr 241/2014 nie obejmuje jednak pośrednich i syntetycznych udziałów kapitałowych powstających w kontekście art. 36 ust. 1 lit. f), h) oraz i), art. 56 lit. a), c), d) i f) oraz art. 66 lit. a), c) i d) rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Konieczne jest ustanowienie nowych przepisów w odniesieniu do traktowania pośrednich i syntetycznych udziałów kapitałowych, o których mowa w tych przepisach.
(4) Jeżeli zmiany zdolności kredytowej danej instytucji wywierają wpływ na stopy procentowe ustalane zgodnie z indeksami giełdowymi, które są również wykorzystywane jako punkt odniesienia przy ustalaniu wysokości wypłat zysków z tytułu instrumentów dodatkowych w Tier I i instrumentów w Tier II tej instytucji, prowadzi to do wątpliwości w kontekście ostrożnościowym, dotyczących korelacji między wypłatą zysków z tytułu tych instrumentów a zmianami zdolności kredytowej instytucji. Liczba i zróżnicowanie instytucji wchodzących w skład panelu powinny być dostatecznie wysokie, aby w odpowiednim stopniu zobrazować charakter działalności prowadzonej na danym rynku. Dlatego też jeżeli instytucja emituje instrumenty dodatkowe w Tier I lub instrumenty w Tier II o zmiennym oprocentowaniu lub o stałym oprocentowaniu, które przejdzie w zmienne oprocentowanie, wysokość stopy procentowej naliczanej w odniesieniu do takiego instrumentu nie powinna ulec zwiększeniu w momencie zmniejszenia zdolności kredytowej instytucji. Tak więc w przypadku, gdy stopa procentowa jest powiązana z indeksem, indeks ten powinien być dostatecznie "szeroki", aby zagwarantować, że zmiany zdolności kredytowej instytucji nie stanowią jednego z głównych czynników wywierających wpływ na wysokość stóp procentowych ustalonych zgodnie z tym indeksem. Należy dokonać rozróżnienia między korelacją spowodowaną wystąpieniem warunków skrajnych w całym sektorze, która wywiera wpływ na referencyjną stopę procentową, a korelacją spowodowaną wpływem zmiany zdolności kredytowej jednej instytucji na referencyjną stopę procentową.
(5) Obliczanie udziałów mniejszości na poziomie skonsolidowanym i subskonsolidowanym powinno być spójne. Dlatego też kwalifikowalne udziały mniejszości jednostki zależnej będącej jednostką dominującą dla podmiotu sektora finansowego powinny obejmować kwotę uzyskaną przez jednostkę dominującą tej jednostki zależnej w momencie zastosowania przez tę jednostkę dominującą konsolidacji ostrożnościowej, o której mowa w części pierwszej tytuł II rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(6) Biorąc pod uwagę zbliżony charakter odliczeń objętych przepisami art. 84, 85 i 87 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, we wszystkich tych przypadkach należy stosować te same przepisy w zakresie obliczania kwalifikowalnych udziałów mniejszości.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 241/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.150.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/923 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 241/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych obowiązujących instytucje |
Data aktu: | 11/03/2015 |
Data ogłoszenia: | 17/06/2015 |
Data wejścia w życie: | 07/07/2015 |