a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) acetamipridu, etefonu, propamokarbu i piraklostrobiny zostały określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) klofentezyny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) ametoktradyny, amisulbromu, bupirymatu, etirimolu, fluopikolidu, imazapiku oraz tau-fluwalinatu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną acetamiprid na powierzchni bananów złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązującego NDP.
(3) W przypadku ametoktradyny wniosek taki złożono w odniesieniu do chmielu. W przypadku amisulbromu wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron. W przypadku bupirymatu wniosek taki złożono w odniesieniu do moreli, brzoskwiń, truskawek, winogron, owoców leśnych, dyniowatych, ziół i karczochów kulistych. W przypadku do klofentezyny wniosek taki złożono w odniesieniu do wiśni i czereśni, dyniowatych z jadalną skórką, pomidorów i bakłażanów. W przypadku etefonu wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron stołowych. W przypadku fluopikolidu wniosek taki złożono w odniesieniu do kapusty pekińskiej. W przypadku propamokarbu wniosek taki złożono w odniesieniu do dymki i kapusty pekińskiej. W przypadku piraklostrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do brukwi i rzepy. W przypadku tau-fluwalinatu wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców ziarnkowych, moreli i brzoskwiń.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania imazapiku na powierzchni ziaren soi. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w Brazylii skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że nie zachodzi konieczność zmiany obecnego NDP w odniesieniu do stosowania bupirymatu na powierzchni ogórków. Przedstawione dane nie były wystarczające do określenia nowych NDP w odniesieniu do stosowania bupirymatu na powierzchni ziół i karczochów kulistych oraz stosowania klofentezyny na powierzchni wiśni i czereśni, pomidorów, bakłażanów i cukinii. Obecne NDP powinny zatem pozostać niezmienione.
(8) W przypadku etirimolu, który jest głównym produktem rozpadu bupirymatu, Urząd zalecił określenie nowych NDP w odniesieniu do moreli, brzoskwiń, owoców leśnych i dyniowatych z niejadalną skórką w celu uwzględnienia zastosowań bupirymatu na powierzchni tych upraw.
(9) W przypadku etefonu Urząd zaleca określenie nowego NDP na powierzchni winogron stołowych na poziomie 1,5 mg/kg, który to poziom ustalono poprzez zaokrąglenie w górę wartości 1 mg/kg obliczonej przy zastosowaniu kalkulatora Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jednak ze względu na obiekcje przedstawione przez niektóre państwa członkowskie należy raczej zaniechać zaokrąglenia i określić ów NDP na poziomie 1 mg/kg. Wartość taka jest odpowiednia w stosunku do zamierzonych zastosowań winogron stołowych.
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Sprawozdania naukowe EFSA dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu:"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for acetamiprid in bananas" (Uzasadniona opinia dotycząca zmianydotychczasowego NDP acetamipridu w bananach). Dziennik EFSA 2014;12(9):3824 [20 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3824.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for ametoctradin in hop" (Uzasadniona opinia dotycząca zmianyobecnego NDP ametoktradyny w chmielu). Dziennik EFSA 2014;12(10):3879 [17 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3879.
"Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance amisulbrom" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej amisulbrom). Dziennik EFSA 2014;12(4):3237 [75 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3237.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for bupirimate in several crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP bupirymatu w kilku uprawach). Dziennik EFSA 2014;12(7):3804 [35 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3804.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for clofentezine in cherries, cucurbits with edible peel, tomatoes and aubergines" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP klofentezyny w wiśniach i czereśniach, dyniowatych z jadalną skórką, pomidorach i bakłażanach). Dziennik EFSA 2014;12(10):3860 [22 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3860.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for ethephon in table olive and table grape" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obowiązujących NDP etefonu w oliwie stołowej i winogronach stołowych). Dziennik EFSA 2014;12(5):3698 [22 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3698.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for fluopicolide in Chinese cabbage" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP fluopikolidu w kapuście pekińskiej). Dziennik EFSA 2014;12(9):3822 [20 s.]. doi:10.2903/j.ef-sa.2014.3822.
"Reasoned opinion on the setting of a new MRL for imazapic in genetically modified soya bean" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia nowego NDP imazapiku w genetycznie zmodyfikowanych ziarnach soi). Dziennik EFSA 2013;11(10):3426 [26 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3426.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for propamocarb in spring onions and Chinese cabbage" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP propamokarbu w dymce i kapuście pekińskiej). Dziennik EFSA 2014;12(8):3811 [18 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3811.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for pyraclostrobin in swedes and turnips" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP piraklostrobiny w brukwi i rzepie). Dziennik EFSA 2014;12(10):3872 [19 s.]. doi:10.2903/j.ef-sa.2014.3872.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for tau-fluvalinate in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP tau-fluwalinatu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2014;12(1):3548 [49 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3548.