a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 798/2008 2 stanowi, że przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium niektórych towarów jest dozwolony jedynie z państw trzecich, terytoriów, stref lub grup znajdujących się w wykazie w tabeli w części 1 załącznika I do tego rozporządzenia. Rozporządzenie to określa również wymogi dotyczące świadectw weterynaryjnych obowiązujące w odniesieniu do tych towarów. W wymogach tych uwzględniono, czy mają zastosowanie szczególne warunki i czy wymagane są dodatkowe gwarancje w związku ze statusem tych państw trzecich, terytoriów, stref lub grup w odniesieniu do chorób. Szczególne warunki i dodatkowe gwarancje obowiązujące w odniesieniu do tych towarów zostały określone w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008.
(2) W rozdziale III rozporządzenia (WE) nr 798/2008 określono warunki uznania państwa trzeciego, terytorium, strefy lub grupy za wolne od wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) i wymagania dotyczące świadectw weterynaryjnych w tym zakresie dla towarów przeznaczonych do przywozu do Unii.
(3) W Republice Południowej Afryki ogniska HPAI podtypu H5N2 występowały w gospodarstwach prowadzących chów ptaków bezgrzebieniowych i na obszarze o dużej liczbie takich gospodarstw w latach 2004 i 2006 oraz występują tam od kwietnia 2011 r. W związku z powyższym przywóz niektórych towarów z ptaków bezgrzebieniowych, w tym mięsa takich ptaków, jest obecnie ograniczony rozporządzeniem (WE) nr 798/2008 zmienionym rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 536/2011 3 . Republika Południowej Afryki nie może obecnie twierdzić, że posiada status państwa wolnego od HPAI.
(4) Chów ptaków bezgrzebieniowych na wolnym wybiegu jest szczególnym wyzwaniem, jeśli chodzi o zapobieżenie ewentualnemu przedostaniu się wirusów grypy ptaków do stad takich ptaków, w szczególności z populacji ptactwa dzikiego. Właściwy organ Republiki Południowej Afryki opracował we współpracy z sektorem chowu ptaków bezgrzebieniowych specjalny system produkcji mięsa uzyskanego z ptaków bezgrzebieniowych chowanych w zarejestrowanych zamkniętych gospodarstwach zatwierdzonych przez wspomniany właściwy organ.
(5) Gospodarstwa te podlegają urzędowej kontroli i stosowane są wobec nich rygorystyczne przepisy dotyczące bezpieczeństwa biologicznego, kontrole przemieszczania oraz badania laboratoryjne. Ponadto w odniesieniu do grypy ptaków prowadzony jest nadzór nad gospodarstwami prowadzącymi chów ptaków bezgrzebieniowych i drobiu położonymi w określonym promieniu wokół zarejestrowanych zamkniętych gospodarstw prowadzących chów ptaków bezgrzebieniowych i na całym terytorium Republiki Południowej Afryki. Przy określaniu wspomnianych wymogów uwzględniono zalecenia Interwencyjnego Zespołu Weterynaryjnego Wspólnoty (CVET), który w 2011 r. przeprowadził w Republice Południowej Afryki wizytę kontrolną.
(6) W dniu 5 maja 2013 r. Republika Południowej Afryki, w oczekiwaniu na ogłoszenie statusu państwa wolnego od HPAI oraz w celu zapewnienia lepszych gwarancji bezpieczeństwa mięsa ptaków bezgrzebieniowych przeznaczonego na przywóz do Unii, przedłożyła zmieniony wniosek dotyczący systemu zarejestrowanych zamkniętych gospodarstw prowadzących chów ptaków bezgrzebieniowych, wnosząc o pozwolenie na przywóz do Unii mięsa z ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w takich gospodarstwach.
(7) Eksperci Komisji i państw członkowskich ocenili wspomniany wniosek i uznali, że system ustanowiony przez Republikę Południowej Afryki powinien przewidywać zadowalające gwarancje dla przywozu do Unii mięsa uzyskanego z ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w takich gospodarstwach w odniesieniu do ewentualnego ryzyka stwarzanego przez wirus HPAI.
(8) W części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 należy ustanowić nowy szczególny warunek "H" przewidujący szczególne gwarancje bezpieczeństwa mięsa przeznaczonego do spożycia przez ludzi uzyskanego z ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych pochodzących z zarejestrowanych zamkniętych gospodarstw prowadzących chów ptaków bezgrzebieniowych, w tym gwarancje dotyczące ewentualnych przyszłych ognisk HPAI; warunek ten powinien mieć zastosowanie do całego terytorium Republiki Południowej Afryki. Wspomniany szczególny warunek należy również włączyć do wzoru świadectwa weterynaryjnego dla mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych przeznaczonego do spożycia przez ludzi.
(9) Wpis dotyczący Izraela w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 zawiera obecnie pięć różnych kodów: od IL-0 do IL-4, które odpowiadają częściom terytorium podzielonego na regiony w wyniku wcześniejszego wystąpienia ognisk HPAI w tym państwie. W związku z wnioskiem Izraela oraz biorąc pod uwagę, że mięso drobiu, ptaków bezgrzebieniowych i dzikiego ptactwa łownego (POU, RAT i WGM) wyprodukowane w okresach obowiązywania ograniczeń nie znajduje się już na rynku, należy połączyć te strefy i odpowiednio zmienić wpis dotyczący Izraela. W celu zapewnienia przejrzystości rynku i zgodnie z międzynarodowym prawem publicznym należy wyjaśnić, że zakres terytorialny tych świadectw ograniczony jest do terytorium Państwa Izrael, z wyłączeniem terytoriów znajdujących się pod administracją izraelską od czerwca 1967 r., a mianowicie Wzgórz Golan, Strefy Gazy, Wschodniej Jerozolimy i pozostałego obszaru Zachodniego Brzegu.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 798/2008.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: