Zalecenie 2014/881/UE w sprawie procedury służącej wykazaniu poziomu zgodności istniejących linii kolejowych z podstawowymi parametrami przyjętymi w technicznych specyfikacjach interoperacyjności

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 18 listopada 2014 r.
w sprawie procedury służącej wykazaniu poziomu zgodności istniejących linii kolejowych z podstawowymi parametrami przyjętymi w technicznych specyfikacjach interoperacyjności

(2014/881/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 grudnia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 30 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z sekcją 7.3.4 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1299/2014 2 (INF TSI) i zgodnie z sekcją 7.3.4 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1301/2014 3 (ENE TSI), w przypadku istniejących linii kolejowych, które nie są przedmiotem żadnego projektu dotyczącego odnowienia lub modernizacji, wykazanie poziomu zgodności tych linii z podstawowymi parametrami przyjętymi w technicznych specyfikacjach interoperacyjności (TSI) jest dobrowolne. Podobnie w przypadku istniejących linii kolejowych, które są przedmiotem projektów nie podlegających procedurze weryfikacji WE, wykazanie poziomu zgodności tych linii z podstawowymi parametrami przyjętymi w TSI również powinno być dobrowolne.

(2) Zarządca infrastruktury powinien mieć możliwość, na zasadzie dobrowolności, uzupełnienia rejestru infrastruktury informacjami dotyczącymi poziomu zgodności istniejących linii z podstawowymi parametrami przyjętymi w TSI. Należy zalecić standardową procedurę stosowaną przy wykazaniu poziomu zgodności z podstawowymi parametrami przyjętymi w TSI.

(3) Załącznik do zalecenia Komisji 2011/622/UE 4 odnosi się do poprzednich wersji TSI "Infrastruktura" i "Energia" i powinien zatem zostać uaktualniony.

(4) W celu zapewnienia jasności i uproszczenia najlepszym rozwiązaniem jest zastąpienie zalecenia 2011/622/UE niniejszym zaleceniem Komisji.

(5) Po konsultacji z komitetem, o którym mowa w art. 29 dyrektywy 2008/57/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Procedurę określoną w załączniku należy stosować w celu wykazania poziomu zgodności istniejących linii kolejowych z podstawowymi parametrami przyjętymi w technicznych specyfikacjach interoperacyjności.
2.
Niniejsze zalecenie zastępuje zalecenie 2011/622/UE.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 listopada 2014 r.

W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

1. Wprowadzenie

1.1. Zakres techniczny

Niniejsza procedura dotyczy następujących podsystemów systemu kolejowego Unii Europejskiej:

a) podsystemu strukturalnego "Infrastruktura"; oraz

b) podsystemu strukturalnego "Energia".

Zostały one wymienione w wykazie podsystemów zamieszczonym w pkt 1 załącznika II do dyrektywy 2008/57/WE.

1.2. Zasięg geograficzny

Zasięg geograficzny niniejszej procedury obejmuje system kolei UE określony w dyrektywie 2008/57/WE.

1.3. Definicje

Do celów niniejszej procedury:

a) "istniejąca infrastruktura" oznacza istniejącą infrastrukturę (urządzenia stacjonarne) niebędącą przedmiotem procedury weryfikacji WE;

b) "wykazanie zgodności istniejącej infrastruktury" oznacza weryfikację zgodności podstawowych parametrów podsystemu lub określonego elementu istniejących linii z wymogami odpowiednich TSI;

c) "świadectwo wykazania zgodności istniejącej infrastruktury" oznacza dokument wydany przez niezależnego rzeczoznawcę w wyniku wykazania zgodności istniejącej infrastruktury;

d) "deklaracja wykazania zgodności istniejącej infrastruktury" oznacza dokument wydany przez wnioskodawcę po otrzymaniu świadectwa wykazania zgodności istniejącej infrastruktury.

2. Procedura służąca wykazaniu zgodności istniejących linii kolejowych z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności

2.1. Cel

Przedstawiona niżej procedura może być stosowana w celu wykazania zgodności istniejących urządzeń stacjonarnych z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności bez konieczności bycia przedmiotem procedury weryfikacji WE.

Procedura ta nie jest obowiązkowa, ale może być stosowana na zasadzie dobrowolności.

2.2. Procedura służąca wykazaniu poziomu zgodności z podstawowymi parametrami TSI

2.2.1. Procedura służąca wykazaniu poziomu zgodności z podstawowymi parametrami TSI oznacza procedurę służącą wykazaniu zgodności istniejącej infrastruktury. W ramach tej procedury wnioskodawca spełnia obowiązki określone w pkt 2.2.2, 2.2.3, 2.2.5.2 i 2.2.5.3 oraz zapewnia i deklaruje, na swoją wyłączną odpowiedzialność, że dany podsystem, który podlega przepisom pkt 2.2.4, spełnia wymagania odpowiednich TSI.

2.2.2. Wnioskodawca składa wniosek o wykazanie zgodności istniejącej infrastruktury podsystemu przez wybranego przez siebie niezależnego rzeczoznawcę.

Wniosek zawiera:

a) nazwę i adres wnioskodawcy oraz, w przypadku wniosku składanego przez upoważnionego przedstawiciela, dodatkowo jego nazwę i adres; oraz

b) dokumentację techniczną.

2.2.3. Dokumentacja techniczna

2.2.3.1. Wnioskodawca kompletuje dokumentację techniczną i udostępnia ją niezależnemu rzeczoznawcy, o którym mowa w pkt 2.2.4. Dokumentacja powinna umożliwiać wykazanie poziomu zgodności istniejących podsystemów z podstawowymi parametrami stosownych TSI.

2.2.3.2. Dokumentacja techniczna zawiera, w stosownych przypadkach, następujące elementy:

a) ogólny opis istniejącego podsystemu;

b) dokumenty niezbędne do skompletowania dokumentacji technicznej;

c) wykaz zastosowanych w całości lub częściowo norm zharmonizowanych lub innych właściwych specyfikacji technicznych, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, lub krajowych specyfikacji technicznych zgłoszonych zgodnie z art. 17 ust. 3 dyrektywy 2008/57/WE oraz opisy rozwiązań przyjętych w celu spełnienia wymagań stosownych TSI, jeżeli takie normy zharmonizowane nie zostały zastosowane. Jeżeli zastosowano częściowo normy zharmonizowane lub krajowe, w dokumentacji technicznej wskazuje się części, które zostały zastosowane;

d) warunki użytkowania podsystemu (ograniczenia czasu lub odległości przebiegu, dopuszczalnych wielkości zużycia itp.);

e) opisy i wyjaśnienia niezbędne w celu zrozumienia zasad funkcjonowania i zasad utrzymania podsystemu;

f) warunki utrzymania i dokumentację techniczną dotyczącą utrzymania podsystemu;

g) wszelkie wymagania techniczne określone w stosownych TSI, które należy uwzględnić podczas utrzymania lub eksploatacji podsystemu;

h) inne właściwe dowody techniczne wykazujące, iż wcześniejsze kontrole lub próby zostały przeprowadzone z wynikiem pozytywnym, w porównywalnych warunkach, przez właściwe podmioty.

2.2.3.3. Wnioskodawca przechowuje dokumentację techniczną do dyspozycji właściwych organów krajowych przez cały okres eksploatacji podsystemu.

2.2.4. Procedura służąca wykazaniu poziomu zgodności z podstawowymi parametrami TSI

2.2.4.1. Niezależny rzeczoznawca wybrany przez wnioskodawcę uwzględnia dowody z badań, prób i kontroli przeprowadzonych przez inne organy lub wnioskodawcę.

2.2.4.2. Zebrane przez niezależnego rzeczoznawcę dowody powinny być odpowiednie i wystarczające, aby wykazać poziom zgodności z wymaganiami stosownych TSI oraz umożliwić przeprowadzenie wszystkich wymaganych i stosownych kontroli i prób.

2.2.4.3. Jeżeli istniejący podsystem spełnia wymagania stosownych TSI, niezależny rzeczoznawca może wydać świadectwo wykazania zgodności istniejącej infrastruktury.

2.2.5. Deklaracja wykazania zgodności istniejącej infrastruktury

2.2.5.1. Wnioskodawca sporządza pisemną deklarację wykazania zgodności istniejącej infrastruktury w odniesieniu do podsystemu i przechowuje ją przez cały okres jego eksploatacji. Deklaracja wykazania zgodności istniejącej infrastruktury musi zawierać oznaczenie podsystemu, dla którego została sporządzona.

2.2.5.2. Deklaracja wykazania zgodności istniejącej infrastruktury oraz dokumenty towarzyszące są sporządzone zgodnie z rozdziałem 2.5 niniejszej procedury.

2.2.5.3. Kopię deklaracji wykazania zgodności istniejącej infrastruktury udostępnia się na żądanie właściwych organów.

2.2.6. Dokumentacja techniczna

2.2.6.1. Niezależny rzeczoznawca odpowiada za skompletowanie dokumentacji technicznej, która musi być dołączona do deklaracji wykazania zgodności istniejącej infrastruktury.

2.2.6.2. Dokumentację techniczną towarzyszącą deklaracji wykazania zgodności istniejącej infrastruktury składa się u wnioskodawcy.

2.2.6.3. Wnioskodawca przechowuje kopię dokumentacji technicznej przez cały okres eksploatacji podsystemu; kopia dokumentacji technicznej przesyłana jest do dowolnego innego państwa członkowskiego, które tego zażąda.

2.3. Cechy podlegające ocenie

Cechy podlegające ocenie przy zastosowaniu procedury służącej wykazaniu poziomu zgodności z podstawowymi parametrami TSI zostały określone w poniższych tabelach:

- tabela 1 dotyczy podsystemu "Infrastruktura",

- tabela 2 dotyczy podsystemu "Energia".

Tabela 1

Ocena podsystemu "Infrastruktura" na potrzeby wykazania zgodności istniejącej infrastruktury

Cechy podlegające ocenie (INF TSI) Istniejąca linia niebędąca przedmiotem weryfikacji WE Szczególne procedury oceny
1 2
Skrajnia budowli (4.2.3.1) X 6.2.4.1
Odległość między osiami torów (4.2.3.2) X 6.2.4.2
Maksymalne pochylenia (4.2.3.3) X
Minimalny promień łuku poziomego (4.2.3.4) X 6.2.4.4
Minimalny promień łuku pionowego (4.2.3.5) X 6.2.4.4
Nominalna szerokość toru (4.2.4.1) X 6.2.4.3
Przechyłka (4.2.4.2) X 6.2.4.4
Niedobór przechyłki (4.2.4.3) X 6.2.4.4

6.2.4.5

Nagła zmiana niedoboru przechyłki (4.2.4.4) X 6.2.4.4
Ekwiwalentna stożkowatość (4.2.4.5) X 6.2.4.6
Profil główki szyny w przypadku toru szlakowego (4.2.4.6) n.d. 6.2.4.7
Pochylenie poprzeczne szyny (4.2.4.7) X
Geometria rozjazdów i skrzyżowań (4.2.5.1) X 6.2.4.8
Wykorzystanie ruchomych dziobów krzyżownic (4.2.5.2) X 6.2.4.8
Maksymalny odcinek bez prowadzenia w krzyżownicy podwójnej ze stałymi dziobami (4.2.5.3) X 6.2.4.8
Wytrzymałość toru na obciążenia pionowe (4.2.6.1) X 6.2.5
Wzdłużna wytrzymałość toru (4.2.6.2) X 6.2.5
Poprzeczna wytrzymałość toru (4.2.6.3) X 6.2.5
Wytrzymałość nowych mostów na obciążenie ruchem (4.2.7.1) n.d.
Ekwiwalentne obciążenia pionowe w przypadku nowych budowli ziemnych oraz skutków parcia gruntu (4.2.7.2) n.d.
Wytrzymałość nowych budowli znajdujących się nad torami lub przy torach (4.2.7.3) n.d.
Wytrzymałość istniejących budowli oraz budowli ziemnych na obciążenie ruchem (4.2.7.4) X 6.2.4.10
Próg natychmiastowego działania w przypadku nierówności poprzecznych (4.2.8.1) n.d.
Próg natychmiastowego działania w przypadku nierówności podłużnych (4.2.8.2) n.d.
Próg natychmiastowego działania w przypadku wichrowatości toru (4.2.8.3) n.d.
Próg natychmiastowego działania w przypadku wahania szerokości toru będącej usterką pojedynczą (4.2.8.4) n.d.
Próg natychmiastowego działania w przypadku przechyłki (4.2.8.5) n.d.
Próg natychmiastowego działania w przypadku rozjazdów i skrzyżowań (4.2.8.6) n.d.
Długość użytkowa peronu (4.2.9.1) X
Wysokość peronu (4.2.9.2) X
Odległość peronu od osi toru (4.2.9.3) X 6.2.4.11
Położenie toru w planie wzdłuż peronów (4.2.9.4) X
Maksymalne zmiany ciśnienia w tunelach (4.2.10.1) X 6.2.4.12
Skutki wiatrów bocznych (4.2.10.2) X 6.2.4.13
Podrywanie podsypki (4.2.10.3) Punkt otwarty
Znaki położenia (4.2.11.1) X
Eksploatacyjna wartość stożkowatości ekwiwalentnej (4.2.11.2) n.d.
Opróżnianie toalet (4.2.12.2) X 6.2.4.14
Urządzenia do czyszczenia pociągów z zewnątrz (4.2.12.3) X 6.2.4.14
Uzupełnianie wody (4.2.12.4) X 6.2.4.14
Tankowanie (4.2.12.5) X 6.2.4.14
Zasilanie energią elektryczną do celów nietrakcyjnych (4.2.12.6) X 6.2.4.14
Stosowanie składników interoperacyjności n.d.

Tabela 2

Ocena podsystemu "Energia" na potrzeby wykazania zgodności istniejącej infrastruktury

Cechy podlegające ocenie (ENE TSI) Istniejąca linia niebędąca przedmiotem weryfikacji WE Szczególne procedury oceny
1 2
Napięcie i częstotliwość (4.2.3) X
Parametry dotyczące możliwości systemu zasilania (4.2.4) X 6.2.4.1
Obciążalność prądowa systemów DC dla pociągów na postoju (4.2.5) X 6.1.4.2
Hamowanie odzyskowe (4.2.6) X 6.2.4.2
Organizacja koordynacji zabezpieczeń elektrycznych (4.2.7) X 6.2.4.3
Zakłócenia harmoniczne i dynamiczne systemów zasilania sieci jezdnej AC (4.2.8) X 6.2.4.4
Geometria sieci jezdnej (4.2.9) X
Skrajnia pantografu (4.2.10) X
Średnia siła nacisku (4.2.11) X
Charakterystyka dynamiczna i jakość odbioru prądu (4.2.12) X 6.1.4.1, 6.2.4.5
Rozstaw pantografów dla konstrukcji sieci trakcyjnej (4.2.13) X
Materiał przewodu jezdnego (4.2.14) X
Sekcje separacji faz (4.2.15) X
Sekcje separacji systemów (4.2.16) X
Zabezpieczenia przeciwporażeniowe (4.2.18) X 6.2.4.6
Zasady utrzymania (4.5) X 6.2.4.7

2.4. Wymagania wobec niezależnego rzeczoznawcy

2.4.1. Niezależny rzeczoznawca wybrany przez wnioskodawcę dokonuje wykazania zgodności istniejącej infrastruktury w zakresie istniejących linii. Niezależnym rzeczoznawcą może być podmiot zewnętrzny lub wewnętrzna jednostka zarządcy infrastruktury.

2.4.2. W zakresie infrastruktury kolejowej niezależny rzeczoznawca posiada:

a) odpowiednie kwalifikacje techniczne;

b) wystarczającą wiedzę na temat wymogów dotyczących oceny i wystarczające doświadczenie praktyczne w zakresie przeprowadzania odnośnych badań; oraz

c) umiejętność sporządzania świadectw wykazania zgodności istniejącej infrastruktury oraz dokumentów technicznych stanowiących formalny zapis przeprowadzonych kontroli.

2.4.3. Niezależny rzeczoznawca będący wewnętrzną jednostką zarządcy infrastruktury powinien spełniać poniższe wymogi:

a) rzeczoznawca i jego pracownicy mają wyznaczone miejsce w strukturze organizacyjnej oraz dysponują takimi metodami sprawozdawczości, które zapewniają ich bezstronność;

b) rzeczoznawca ani jego pracownicy nie mogą odpowiadać za eksploatację lub utrzymanie ocenianych przez nich produktów oraz nie mogą się angażować w działalność, która mogłaby uchybiać niezależności ich opinii oraz rzetelności oceny.

2.5. Deklaracja wykazania zgodności

2.5.1. Deklarację wykazania zgodności istniejącej infrastruktury oraz dokumenty towarzyszące należy opatrzyć datą i podpisem.

2.5.2. Deklaracja musi być sporządzona w tym samym języku, w jakim sporządzona jest dokumentacja techniczna, i musi zawierać:

a) odniesienia do procedury służącej wykazaniu zgodności z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności odnoszącymi się do istniejących linii;

b) nazwę handlową i pełny adres wnioskodawcy lub jego upoważnionego przedstawiciela mającego swoją siedzibę na terenie UE (w przypadku przedstawiciela, należy również podać nazwę handlową wnioskodawcy);

c) krótki opis podsystemu;

d) nazwę i adres niezależnego rzeczoznawcy, który dokonał wykazania zgodności istniejącej infrastruktury;

e) odniesienia do dokumentów zawartych w dokumentacji technicznej;

f) wszelkie stosowne tymczasowe lub ostateczne przepisy, którym podlegają podsystemy, oraz w szczególności wszelkie ograniczenia lub warunki eksploatacji;

g) w przypadku deklaracji tymczasowej - okres ważności deklaracji wykazania zgodności istniejącej infrastruktury;

h) tożsamość sygnatariusza.

1 Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu "Infrastruktura" systemu kolei w Unii Europejskiej (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1301/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczącego technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu "Energia" systemu kolei w Unii Europejskiej (zob. s. 179 niniejszego Dziennika Urzędowego).
4 Zalecenie Komisji 2011/622/UE z dnia 20 września 2011 r. w sprawie procedury służącej wykazaniu poziomu zgodności istniejących linii kolejowych z podstawowymi parametrami przyjętymi w technicznych specyfikacjach interoperacyjności (Dz.U. L 243 z 21.9.2011, s. 23).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.356.520

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2014/881/UE w sprawie procedury służącej wykazaniu poziomu zgodności istniejących linii kolejowych z podstawowymi parametrami przyjętymi w technicznych specyfikacjach interoperacyjności
Data aktu: 18/11/2014
Data ogłoszenia: 12/12/2014
Data wejścia w życie: 18/11/2014