Rozporządzenie 1163/2014 (EBC/2014/41) w sprawie opłat nadzorczych

ROZPORZĄDZENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) NR 1163/2014
z dnia 22 października 2014 r.
w sprawie opłat nadzorczych

(EBC/2014/41)

(Dz.U.UE L z dnia 31 października 2014 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3, art. 30 i art. 33 ust. 2 akapit drugi,

uwzględniając konsultacje społeczne i analizy przeprowadzone zgodnie z art. 30 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1024/2013 ustanawia Jednolity Mechanizm Nadzorczy, w skład którego wchodzi Europejski Bank Centralny (EBC) oraz właściwe organy krajowe.

(2) Na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC odpowiada za skuteczne i spójne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego w stosunku do instytucji kredytowych, finansowych spółek holdingowych oraz finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej zarówno w państwach członkowskich strefy euro, jak i w państwach członkowskich spoza strefy euro, które przystąpią do bliskiej współpracy z EBC. Zasady i procedury regulujące współpracę pomiędzy EBC a właściwymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego oraz z wyznaczonymi organami krajowymi zawarte są w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 2 .

(3) Art. 30 rozporządzenia (UE) nr 1024/2014 przewiduje nakładanie przez EBC rocznej opłaty nadzorczej na instytucje kredytowe mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich i na oddziały mające siedzibę w uczestniczącym państwie członkowskim, a ustanowione przez instytucję kredytową mającą siedzibę w nieuczest-niczącym państwie członkowskim. Opłaty nakładane przez EBC powinny pokrywać wydatki ponoszone przez EBC w związku z wykonywaniem zadań powierzonych mu na mocy art. 4-6 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, lecz nie powinny przekraczać wydatków związanych z tymi zadaniami.

(4) Roczna opłata nadzorcza powinna składać się z kwoty wpłacanej rocznie przez nadzorowane w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego instytucje kredytowe mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich i oddziały mające siedzibę w uczestniczącym państwie członkowskim, a ustanowione przez instytucję kredytową mającą siedzibę w nieuczestniczącym państwie członkowskim.

(5) W ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego przydział obowiązków nadzorczych EBC i właściwym organom krajowym dokonywany jest na podstawie istotności nadzorowanych podmiotów.

(6) EBC przysługują bezpośrednie uprawnienia nadzorcze w odniesieniu do istotnych instytucji kredytowych, finansowych spółek holdingowych, finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej mających siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich oraz oddziałów mających siedzibę w uczestniczącym państwie członkowskim, a ustanowionych przez istotne instytucje kredytowe mające siedzibę w nieuczestniczącym państwie członkowskim.

(7) EBC sprawuje również nadzór nad funkcjonowaniem Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, który obejmuje wszystkie instytucje kredytowe, zarówno istotne, jak i mniej istotne. EBC posiada wyłączną kompetencję w odniesieniu do wszystkich instytucji kredytowych mających siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich w zakresie wydawania zezwoleń na podjęcie działalności instytucji kredytowej, cofania takich zezwoleń oraz oceny transakcji nabywania i zbywania znacznych pakietów akcji.

(8) Właściwe organy krajowe są odpowiedzialne za bezpośredni nadzór nad mniej istotnymi podmiotami, z zastrzeżeniem uprawnienia EBC do decydowania w szczególnych przypadkach o objęciu takich podmiotów swoim bezpośrednim nadzorem, gdy jest to niezbędne dla zapewnienia spójnego stosowania wysokich standardów nadzoru. Rozdzielając kwoty podlegające odzyskaniu w postaci opłat nadzorczych pomiędzy kategorie istotnych nadzorowanych podmiotów oraz mniej istotnych nadzorowanych podmiotów, należy wziąć pod uwagę powyższy podział obowiązków nadzorczych w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego oraz ponoszone przez EBC wydatki.

(9) Art. 33 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 nakłada na EBC obowiązek publikacji - w drodze rozporządzeń i decyzji - szczegółowych ustaleń operacyjnych dotyczących wykonywania zadań powierzonych mu na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

(10) Zgodnie z art. 30 ust. 3 rozporządzenie (UE) nr 1024/2013 opłaty opierają się na obiektywnych kryteriach związanych ze znaczeniem i profilem ryzyka danej instytucji kredytowej, w tym z jej aktywami ważonymi ryzykiem.

(11) Opłaty są obliczane na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich, Oznacza to, że w przypadku instytucji kredytowych będących częścią nadzorowanych grup ustanowionych w uczestniczących państwach członkowskich jedna opłata powinna być naliczona i zapłacona na poziomie grupy.

(12) Na potrzeby obliczenia rocznej opłaty nadzorczej nie bierze się pod uwagę spółek zależnych ustanowionych w nieuczestniczących państwach członkowskich. W tym zakresie, oraz w celu określenia właściwych czynników warunkujących wysokość opłaty w odniesieniu do danej nadzorowanej grupy, należy dostarczyć subskonsolido-wane dane dla spółek zależnych i operacji kontrolowanych przez jednostkę dominującą w uczestniczącym państwie członkowskim. Mając jednak na uwadze, że koszty sporządzenia takich subskonsolidowanych danych mogą być wysokie, nadzorowane podmioty powinny mieć możliwość wyboru opłaty obliczanej na podstawie danych dostarczonych na najwyższym szczeblu konsolidacji wewnątrz uczestniczącego państwa członkowskiego przy uwzględnieniu spółek zależnych ustanowionych w nieuczestniczących państwach członkowskich, nawet jeżeli skutkiem tego będzie wyższa opłata.

(13) Instytucje o których mowa w art. 2 ust. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 3  są wyłączone spod zadań nadzorczych nałożonych na EBC na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, w związku z czym EBC nie nakłada na nie opłat.

(14) Rozporządzenie ma charakter powszechnie obowiązującego aktu prawnego wiążącego w całości i bezpośrednio stosowanego we wszystkich państwach członkowskich strefy euro. Stanowi zatem właściwy instrument prawny do określenia praktycznych zasad wdrożenia art. 30 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

(15) Stosownie do art. 30 ust. 5 rozporządzenia UE nr 1024/2013 niniejsze rozporządzenie nie narusza prawa właściwych organów krajowych do nakładania opłat zgodnie z prawem krajowym oraz w zakresie, w jakim zadania nadzorcze nie zostały powierzone EBC lub dotyczących kosztów współpracy z EBC, udzielania mu pomocy oraz działania na podstawie instrukcji EBC zgodnie z odpowiednim prawem unijnym i z zastrzeżeniem ustaleń dokonanych na potrzeby wdrożenia rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, w tym jego art. 6 i 12,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

CZĘŚĆ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot i zakres regulacji

1. 
Niniejsze rozporządzenie ustanawia:
a)
zasady dotyczące obliczania wysokości rocznych opłat nadzorczych nakładanych w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów i nadzorowanych grup;
b)
metodologię i kryteria obliczania rocznej opłaty nadzorczej ponoszonej przez poszczególne nadzorowane podmioty bądź grupy nadzorowanych podmiotów;
c)
procedurę poboru rocznych opłat nadzorczych przez EBC.
2. 
Całkowita kwota rocznych opłat nadzorczych obejmuje roczną opłatę nadzorczą odnoszącą się do każdego z istotnych nadzorowanych podmiotów lub do każdej z grup takich podmiotów oraz każdego z mniej istotnych nadzorowanych podmiotów lub do każdej z grup takich podmiotów i jest obliczana na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich.
Artykuł  2

Definicje

O ile w niniejszym rozporządzeniu nie postanowiono inaczej, na potrzeby niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje zawarte w rozporządzeniu (UE) nr 1024/2013 oraz w rozporządzeniu (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) wraz z następującymi definicjami:

1)
"roczna opłata nadzorcza" oznacza opłatę należną od każdego nadzorowanego podmiotu oraz każdej nadzorowanej grupy i obliczaną zgodnie z zasadami zawartymi w art. 10 ust. 6;
2)
"koszty roczne" oznaczają ustaloną zgodnie z postanowieniami art. 5 kwotę, którą EBC odzyskuje przez pobór rocznych opłat nadzorczych za okres objęty opłatą;
3)
"podmiot ponoszący opłatę" oznacza instytucję kredytową podlegającą opłacie lub oddział podlegający opłacie, ustalone stosownie do art. 4, do których skierowane jest zawiadomienie o opłacie;
4)
"czynniki warunkujące wysokość opłaty" oznaczają dane odnoszące się do nadzorowanego podmiotu lub nadzorowanej grupy określone w art. 10 ust. 3 lit. a), które służą obliczaniu rocznej opłaty nadzorczej;
5)
"zawiadomienie o opłacie" oznacza zawiadomienie określające roczną opłatę nadzorczą należną od danego podmiotu ponoszącego opłatę i skierowane do tego podmiotu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
6)
"instytucja kredytowa podlegająca opłacie" oznacza instytucję kredytową mającą siedzibę w uczestniczącym państwie członkowskim;
7)
"oddział podlegający opłacie" oznacza oddział mający siedzibę w uczestniczącym państwie członkowskim, a ustanowiony przez instytucję kredytową mającą siedzibę w nieuczestniczącym państwie członkowskim;
8)
"okres objęty opłatą" oznacza rok kalendarzowy;
9) 4
 (skreślony);
10)
"grupa podmiotów podlegających opłacie" oznacza (i) nadzorowaną grupę; oraz (ii) grupę oddziałów podlegających opłacie, które uznaje się za jeden odział na podstawie art. 3 ust. 3;
11)
"państwo członkowskie" oznacza państwo członkowskie Unii;
12) 5
 aktywa ogółem oznaczają:
a)
w odniesieniu do nadzorowanej grupy - całkowitą wartość aktywów określoną na podstawie art. 51 rozporządzenia (UE) nr 468/2013 (EBC/2014/17), z wyłączeniem aktywów spółek zależnych z siedzibą w nieuczestniczących państwach członkowskich oraz państwach trzecich, chyba że nadzorowana grupa zdecyduje inaczej zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. c);
b)
w odniesieniu do oddziałów podlegających opłacie - całkowitą wartość aktywów wykazaną na potrzeby ostrożnościowe. Jeżeli obowiązek sprawozdawczy na potrzeby ostrożnościowe nie obejmuje całkowitej wartości aktywów, aktywa ogółem oznaczają całkowitą wartość aktywów określoną na podstawie najnowszego poddanego badaniu skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego, sporządzonego zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) mającymi zastosowanie w Unii zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1606/2002 6  albo, w przypadku gdy takie roczne sprawozdania nie są dostępne, na podstawie skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego sporządzonego zgodnie z krajowymi przepisami dotyczącymi rachunkowości. W odniesieniu do oddziałów podlegających opłacie, które nie sporządzają rocznych sprawozdań finansowych, aktywa ogółem oznaczają całkowitą wartość aktywów określoną na podstawie art. 51 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17);
c)
w odniesieniu do dwóch lub większej liczby oddziałów podlegających opłacie, które zgodnie z art. 3 ust. 3 uważa się za jeden oddział - sumę całkowitej wartości aktywów określonych dla każdego oddziału podlegającego opłacie z osobna;
d)
we wszystkich pozostałych przypadkach - całkowitą wartość aktywów określoną na podstawie art. 51 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17);
13) 7
 łączna kwota ekspozycji na ryzyko oznacza:
a)
w odniesieniu do nadzorowanej grupy - kwotę ustaloną na najwyższym poziomie konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich i obliczoną zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 8 , z wyłączeniem kwot ekspozycji na ryzyko spółek zależnych z siedzibą w nieuczestniczących państwach członkowskich i państwach trzecich, chyba że nadzorowana grupa zdecyduje inaczej zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. c);
b)
w odniesieniu do oddziału podlegającego opłacie oraz dwóch lub większej liczby oddziałów podlegających opłacie, które uważa się za jeden oddział zgodnie z art. 3 ust. 3 - zero;
c)
we wszystkich pozostałych przypadkach - kwotę obliczoną zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
Artykuł  3

Ogólny obowiązek ponoszenia rocznej opłaty nadzorczej

1. 
EBC nakłada roczną opłatę nadzorczą na każdy nadzorowany podmiot i każdą nadzorowaną grupę za każdy okres objęty opłatą.
2. 
Roczną opłatę nadzorczą dla każdego nadzorowanego podmiotu i każdej nadzorowanej grupy określa się w zawiadomieniu o opłacie wystawianej dla podmiotu ponoszącego opłatę i przez niego płatnej. Podmiot ponoszący opłatę jest adresatem zawiadomienia o opłacie oraz wszelkich innych zawiadomień i komunikatów przesyłanych przez EBC w odniesieniu do opłat nadzorczych. Podmiot ponoszący opłatę jest odpowiedzialny za zapłatę rocznej opłaty nadzorczej.
3. 
Dwa lub większą liczbę oddziałów podlegających opłacie, ustanowionych przez tę samą instytucję kredytową w tym samym uczestniczących państwie członkowskim, uważa się za jeden oddział. Oddziałów podlegających opłacie tej samej instytucji kredytowej, ustanowionych w różnych uczestniczących państwach członkowskich, nie uważa się za jeden oddział.
4. 
Na potrzeby niniejszego rozporządzenia oddziały podlegające opłacie uważa się za odrębne od spółek zależnych tej samej instytucji kredytowej ustanowionych w tym samym uczestniczących państwie członkowskim.
Artykuł  4

Podmiot ponoszący opłatę

1. 
Podmiotem ponoszącym opłatę w odniesieniu do rocznej opłaty nadzorczej jest:
a)
w przypadku instytucji kredytowej podlegającej opłacie, która nie jest częścią nadzorowanej grupy - ta instytucja kredytowa podlegająca opłacie;
b)
w przypadku oddziału podlegającego opłacie, który nie jest traktowany łącznie z innym oddziałem ponoszącym opłatę - ten oddział podlegający opłacie;
c) 9
 w przypadku grupy podmiotów podlegających opłacie - podmiot ustalony zgodnie z postanowieniami ust. 2.
2.  10
 Z zastrzeżeniem ustaleń wewnętrznych grupy podmiotów podlegających opłacie dotyczących podziału kosztów, grupa podmiotów podlegających opłacie traktowana jest jako jedna jednostka. Każda grupa podmiotów podlegających opłacie wyznacza podmiot ponoszący opłatę za całą grupę i powiadamia EBC o danych tego podmiotu. Podmiot ponoszący opłatę musi mieć siedzibę w uczestniczącym państwie członkowskim. Powiadomienie takie zostanie uznane za skuteczne, jeżeli:
a)
będzie zawierać nazwę grupy, do której odnosi się powiadomienie;
b)
zostanie podpisane przez podmiot ponoszący opłatę w imieniu wszystkich nadzorowanych podmiotów z danej grupy;
c)
zostanie doręczone EBC nie później niż do 30 września danego roku kalendarzowego celem uwzględnienia go przy wydawaniu zawiadomienia o opłacie za ten okres objęty opłatą.

W przypadku doręczenia EBC na czas więcej niż jednego powiadomienia dotyczącego grupy podmiotów objętych opłatą rozstrzygające jest ostatnie powiadomienie doręczone EBC przed 30 września. Jeżeli nadzorowany podmiot stał się częścią nadzorowanej grupy po tym, jak EBC otrzymał ważne powiadomienie o podmiocie ponoszącym opłatę, powiadomienie takie uważa się za podpisane również przez ten podmiot, chyba że EBC otrzymał inne powiadomienie w formie pisemnej.

3. 
Z zastrzeżeniem ust. 2, EBC zastrzega sobie prawo wyznaczenia podmiotu ponoszącego opłatę.

CZĘŚĆ  II

WYDATKI I KOSZTY

Artykuł  5

Koszty roczne

1. 
Podstawą ustalenia rocznej opłaty nadzorczej są koszty roczne, które zostają odzyskane przez zapłatę takiej rocznej opłaty nadzorczej.
2.  11
 Kwota kosztów rocznych ustalana jest na podstawie kwoty rocznych wydatków, które obejmują wydatki poniesione przez EBC w danym okresie objętym opłatą, które są bezpośrednio lub pośrednio związane z jego zadaniami nadzorczymi.
3. 
Ustalając koszty roczne EBC bierze pod uwagę:
a)
kwoty opłat związanych z poprzednimi okresami objętymi opłatą, których pobranie nie było możliwe;
b)
odsetki otrzymane zgodnie z art. 14;
c)
kwoty otrzymane lub zwrócone zgodnie z art. 7 ust. 3.
4.  12
 W terminie czterech miesięcy od zakończenia każdego okresu objętego opłatą całkowitą kwotę rocznej opłaty nadzorczej dla każdej kategorii nadzorowanych podmiotów i nadzorowanych grup dla tego okresu objętego opłatą publikuje się na stronie internetowej EBC.
Artykuł  6  13

(skreślony)

CZĘŚĆ  III

USTALANIE ROCZNEJ OPŁATY NADZORCZEJ

Artykuł  7  14

Nowe nadzorowane podmioty, podmioty, które przestają być nadzorowanymi podmiotami, zmiana statusu

1. 
Jeżeli nadzorowany podmiot lub nadzorowana grupa podlegają nadzorowi wyłącznie przez część okresu objętego opłatą, roczna opłata nadzorcza obliczana jest w odniesieniu do liczby pełnych miesięcy okresu objętego opłatą, w których nadzorowany podmiot lub nadzorowana grupa podlegała nadzorowi.
2.  15
 W sytuacji gdy - po przyjęciu decyzji w tym zakresie - EBC obejmuje bezpośredni nadzór nad nadzorowanym podmiotem lub nadzorowaną grupą zgodnie z art. 45 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), lub też gdy sprawowanie przez EBC bezpośredniego nadzoru nad nadzorowanym podmiotem lub grupą kończy się zgodnie z art. 46 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), roczną opłatę nadzorczą oblicza się na podstawie liczby miesięcy, w trakcie których nadzorowany podmiot lub nadzorowana grupa były nadzorowane bezpośrednio lub pośrednio przez EBC w ostatnim dniu miesiąca.
3. 
Jeżeli kwota nałożonej rocznej opłaty nadzorczej odbiega od kwoty obliczonej na podstawie ust. 1 lub 2, EBC zwraca nadpłaconą kwotę podmiotowi ponoszącemu opłatę lub wystawia temu podmiotowi dodatkowy dokument rozliczeniowy do zapłaty przez ten podmiot.
Artykuł  8

Podział kosztów rocznych pomiędzy istotne i mniej istotne nadzorowane podmioty

1. 
W celu obliczenia rocznej opłaty nadzorczej należnej w stosunku do każdego nadzorowanego podmiotu i nadzorowanej grupy koszty roczne dzielone są na dwie części, przypadające odpowiednio na każdą z kategorii nadzorowanych podmiotów i nadzorowanych grup w sposób określony poniżej:
a)
koszty roczne odzyskiwane od istotnych nadzorowanych podmiotów;
b)
koszty roczne odzyskiwane od mniej istotnych nadzorowanych podmiotów.
2. 
Podział kosztów rocznych zgodnie z ust. 1 dokonywany jest na podstawie kosztów przypisanych odpowiednim funkcjom, które sprawują bezpośredni nadzór nad istotnymi nadzorowanymi podmiotami oraz pośredni nadzór nad mniej istotnymi nadzorowanymi podmiotami.
Artykuł  9  16

(skreślony)

Artykuł  10

Roczne opłaty nadzorcze należne w stosunku do nadzorowanych podmiotów lub nadzorowanych grup

1. 
Roczna opłata nadzorcza należna w stosunku do każdego istotnego nadzorowanego podmiotu i każdej istotnej nadzorowanej grupy ustalana jest przez przydzielenie każdemu z istotnych nadzorowanych podmiotów i każdej z istotnych nadzorowanych grup - na podstawie ich odpowiednich czynników warunkujących wysokość opłaty - udziału w kwocie opłaty nakładanej na poszczególne kategorie istotnych nadzorowanych podmiotów i istotnych nadzorowanych grup.
2. 
Roczna opłata nadzorcza należna w stosunku do każdego mniej istotnego nadzorowanego podmiotu i każdej mniej istotnej nadzorowanej grupy ustalana jest przez przydzielenie każdemu z mniej istotnych nadzorowanych podmiotów i każdej z mniej istotnych nadzorowanych grup - na podstawie ich odpowiednich czynników warunkujących wysokość opłaty - udziału w kwocie opłaty nakładanej na poszczególne kategorie mniej istotnych nadzorowanych podmiotów i mniej istotnych nadzorowanych grup.
3. 
Czynniki warunkujące wysokość opłaty na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich obliczane są w sposób określony poniżej.
a) 17
 Czynniki warunkujące wysokość opłaty wykorzystywane do ustalenia wysokości rocznej opłaty nadzorczej ponoszonej przez poszczególne nadzorowane podmioty i poszczególne nadzorowane grupy odpowiadają określonej na dany dzień odniesienia wartości:
(i)
aktywów ogółem; oraz
(ii)
łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko.
b) 18
 (skreslona);
ba) 19
 Czynniki warunkujące wysokość opłaty ustala się dla każdego okresu objętego opłatą na podstawie danych przekazywanych przez nadzorowane podmioty na potrzeby ostrożnościowe dla dnia odniesienia 31 grudnia poprzedniego okresu objętego opłatą.
bb) 20
 Jeżeli dany nadzorowany podmiot sporządza roczne sprawozdania finansowe, w tym roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe, w oparciu o rok obrotowy, który odbiega od roku kalendarzowego, dniem odniesienia dla aktywów ogółem jest koniec roku obrachunkowego odpowiadającego poprzedzającemu okresowi objętemu opłatą.
bc) 21
 Jeżeli nadzorowany podmiot lub nadzorowana grupa zostały utworzone po odpowiednim dniu odniesienia, określonym w lit. ba) lub bb), ale przed 1 października okresu objętego opłatą, dla którego ustala się wysokość opłaty, w związku z czym brak jest czynników warunkujących wysokość opłaty dla tego dnia odniesienia, dniem odniesienia dla czynników warunkujących wysokość opłaty jest koniec kwartału najbliższego odpowiedniemu dniowi odniesienia określonemu w lit. ba) lub bb).
bd) 22
 W przypadku nadzorowanych podmiotów i nadzorowanych grup" które nie są objęte obowiązkiem sprawozdawczym na potrzeby ostrożnościowe, lub w przypadku nadzorowanych grup, które dokonują wyłączenia aktywów lub kwot ekspozycji na ryzyko spółek zależnych z siedzibą w nieuczestniczących państwach członkowskich oraz państwach trzecich zgodnie z lit. c), czynniki warunkujące wysokość opłaty ustala się na podstawie informacji przekazywanych przez nie odrębnie na potrzeby obliczania opłat nadzorczych. Takie dane o czynnikach warunkujących wysokość opłaty podlegają przekazaniu odpowiednim właściwym organom krajowym dla odpowiedniego dnia odniesienia ustalonego na podstawie lit. ba), bb) lub bc), zgodnie z decyzją EBC.
c) 23
 Na potrzeby obliczania czynników warunkujących wysokość opłaty nadzorowane grupy nie powinny, co do zasady, uwzględniać aktywów i kwot ekspozycji na ryzyko spółek zależnych z siedzibą w nieuczestniczących państwach członkowskich oraz państwach trzecich. Nadzorowane grupy mogą jednak zdecydować o uwzględnianiu takich aktywów lub kwot ekspozycji na ryzyko przy określaniu czynników warunkujących wysokość opłaty.
d)
W przypadku nadzorowanych podmiotów i nadzorowanych grup uznanych za mniej istotne na podstawie art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 czynnik warunkujący wysokość opłaty dla aktywów ogółem nie może przekroczyć 30 mld EUR.
e)
Odpowiednie wagi stosowane w odniesieniu do czynników warunkujących wysokość opłaty wynoszą:
(i)
aktywa ogółem: 50 %;
(ii)
łączna kwota ekspozycji na ryzyko: 50 %.
4.  24
 Sumę aktywów ogółem wszystkich podmiotów ponoszących opłatę oraz sumę łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko wszystkich podmiotów ponoszących opłatę publikuje się na stronie internetowej EBC.
5.  25
 W sytuacji gdy podmiot ponoszący opłatę nie przekaże danych o czynnikach warunkujących wysokość opłaty, EBC określa te czynniki w drodze decyzji EBC.
6.  26
 Obliczenie rocznej opłaty nadzorczej płatnej przez poszczególne podmioty ponoszące opłatę następuje w sposób określony poniżej.
a)
Roczna opłata nadzorcza jest sumą podstawowego składnika opłaty oraz zmiennego składnika opłaty.
b) 27
 Podstawowy składnik opłaty jest obliczany jako stały procent całkowitej kwoty rocznych opłat nadzorczych dla każdej kategorii nadzorowanych podmiotów i nadzorowanych grup zgodnie z art. 8.
(i)
W przypadku istotnych nadzorowanych podmiotów i istotnych nadzorowanych grup stały procent wynosi 10 %. Kwota ta jest dzielona równo pomiędzy wszystkie podmioty ponoszące opłatę. W przypadku istotnych nadzorowanych podmiotów oraz istotnych nadzorowanych grup, których aktywa ogółem nie przekraczają kwoty 10 mld euro, podstawowy składnik opłaty dzieli się przez dwa.
(ii)
W przypadku kategorii mniej istotnych nadzorowanych podmiotów oraz mniej istotnych nadzorowanych grup stały procent wynosi 10 %. Kwota ta jest dzielona równo pomiędzy wszystkie podmioty ponoszące opłatę. W przypadku mniej istotnych nadzorowanych podmiotów oraz mniej istotnych nadzorowanych grup, których aktywa ogółem nie przekraczają kwoty 1 mld euro, podstawowy składnik opłaty dzieli się przez dwa.
c) 28
 Zmienny składnik opłaty stanowi różnicę między całkowitą kwotą rocznych opłat nadzorczych dla każdej kategorii nadzorowanych podmiotów, określonych zgodnie z art. 8 oraz podstawowym składnikiem opłaty dla tej samej kategorii. Zmienny składnik opłaty jest przydzielany poszczególnym podmiotom ponoszącym opłatę w każdej kategorii stosownie do udziału każdego z podmiotów ponoszących opłatę w sumie ważonych czynników warunkujących wysokość opłaty wszystkich podmiotów ponoszących opłatę stosownie do ust. 3.

EBC określa wysokość rocznej opłaty nadzorczej przypadającej do zapłaty przez każdy podmiot ponoszący opłatę na podstawie obliczeń wykonanych zgodnie z niniejszym ustępem oraz na podstawie czynników warunkujących wysokość opłaty określonych zgodnie z niniejszym artykułem. Podmiot ponoszący opłatę informuje się o wysokości rocznej opłaty nadzorczej zawiadomieniem o opłacie.

CZĘŚĆ  IV

WSPÓŁPRACA Z WŁAŚCIWYMI ORGANAMI KRAJOWYMI

Artykuł  11

Współpraca z właściwymi organami krajowymi

1. 
Przed podjęciem decyzji w sprawie ostatecznego poziomu opłaty EBC kontaktuje się z właściwymi organami krajowymi, aby zapewnić, że nadzór nadal będzie racjonalny pod względem kosztów i rozsądny dla wszystkich danych instytucji kredytowych i oddziałów. EBC, we współpracy z właściwymi organami krajowymi, stworzy na te potrzeby stosowny sposób komunikacji oraz dokona jego wdrożenia.
2. 
Na wniosek EBC właściwe organy krajowe wspierają go w procesie nakładania opłat.
3. 
W przypadku instytucji kredytowych w uczestniczącym państwie członkowskim spoza strefy euro, którego bliska współpraca z EBC nie jest zawieszona ani nie uległa zakończeniu, EBC wydaje właściwym organom krajowym instrukcje dotyczące gromadzenia czynników warunkujących wysokość opłaty oraz wystawiania dokumentów rozliczeniowych dotyczących rocznej opłaty nadzorczej.

CZĘŚĆ  V

WYSTAWIANIE DOKUMENTÓW ROZLICZENIOWYCH

Artykuł  12

Zawiadomienie o opłacie

1.  29
 W ciągu sześciu miesięcy od rozpoczęcia kolejnego okresie objętego opłatą EBC wystawia każdemu podmiotowi ponoszącemu opłatę roczne zawiadomienie o opłacie.
2. 
Zawiadomienie o opłacie powinno określać sposób uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej. Podmiot ponoszący opłatę zobowiązany jest do przestrzegania zawartych w zawiadomieniu o opłacie wymogów dotyczących zapłaty rocznej opłaty nadzorczej.
3. 
Kwota należna na podstawie zawiadomienia o opłacie podlega zapłacie przez podmiot ponoszący opłatę w ciągu 35 dni od daty wystawienia zawiadomienia o opłacie.
Artykuł  13

Przekazanie zawiadomienia o opłacie

1.  30
Podmiot ponoszący opłatę jest zobowiązany do aktualizacji danych kontaktowych niezbędnych do złożenia zawiadomienia o opłacie i informowania EBC o wszelkich zmianach tych danych kontaktowych (tj. imieniu i nazwisku, stanowisku, jednostce organizacyjnej, adresie, adresie e-mail, numerze telefonu, numerze faksu). Dane kontaktowe odnoszą się do osoby fizycznej lub funkcji w ramach organizacji podmiotu ponoszącego opłatę.
2. 
EBC przekazuje zawiadomienie o opłacie z wykorzystaniem któregokolwiek z następujących sposobów:
a)
elektronicznie lub za pomocą innego porównywalnego środka komunikacji;
b)
faksem;
c)
przesyłką kurierską;
d)
listem poleconym za potwierdzeniem odbioru;
e)
wręczając lub doręczając zawiadomienie osobiście. Zawiadomienie o opłacie jest ważne bez podpisu.
Artykuł  14

Odsetki za zwłokę

Z zastrzeżeniem wszelkich innych środków dostępnych EBC w przypadku częściowej zapłaty, braku zapłaty, bądź nieprzestrzegania warunków płatności określonych w zawiadomieniu o opłacie, EBC nalicza od niezapłaconej kwoty rocznej opłaty nadzorczej odsetki za każdy dzień zwłoki w wysokości stopy podstawowych operacji refinansujących plus 8 punktów procentowych od dnia, w którym zapłata była należna.

CZĘŚĆ  VI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Artykuł  15

Sankcje

W przypadku naruszenia postanowień niniejszego rozporządzenia EBC może nakładać na nadzorowane podmioty sankcje na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2532/98 31  uzupełnionego postanowieniami rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).

Artykuł  16  32

(skreślony)

Artykuł  17  33

Sprawozdawczość

1. 
Na podstawie art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC corocznie przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, Radzie Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej i Eurogrupie sprawozdanie na temat przewidywanych zmian w strukturze i wysokości rocznych opłat nadzorczych.
2.  34
 W ciągu czterech miesięcy od rozpoczęcia każdego okresu objętego opłatą szacowany roczny koszt za ten okres objęty opłatą publikuje się na stronie internetowej EBC.
Artykuł  17a  35

Postanowienia przejściowe dotyczące okresu objętego opłatą 2020

1. 
Roczna opłata nadzorcza należna od poszczególnych nadzorowanych podmiotów i nadzorowanych grup za okres objęty opłatą 2020 zostanie określona zawiadomieniem o opłacie wydanym dla poszczególnych podmiotów ponoszących opłatę w roku 2021.
2. 
Nadpłaty lub niedopłaty za okres objęty opłatą 2019, ustalane poprzez pomniejszenie pobranych w tym okresie objętym opłatą szacunkowych kosztów rocznych o rzeczywiste koszty roczne poniesione w tym okresie objętym opłatą, uwzględnia się przy ustalaniu kosztów rocznych za okres objęty opłatą 2020.

Sprawozdawczość;

Artykuł  18

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 22 października 2014 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2017 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
4 Art. 2 pkt 9 skreślony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
5 Art. 2 pkt 12 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1606/2002 z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości (Dz.U. L 243 z 11.9.2002, s. 1).
7 Art. 2 pkt 13 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
9 Art. 4 ust. 1 lit. c zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
10 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
11 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr EBC/2019/37 (2155/2019) z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
12 Art. 5 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
13 Art. 6 skreślony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
14 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
15 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr EBC/2019/37 (2155/2019) z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
16 Art. 9 skreślony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
17 Art. 10 ust. 3 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
18 Art. 10 ust. 3 lit. b) skreślona przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr EBC/2019/37 (2155/2019) z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
19 Art. 10 ust. 3 lit. ba) dodana przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr EBC/2019/37 (2155/2019) z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
20 Art. 10 ust. 3 lit. bb) dodana przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr EBC/2019/37 (2155/2019) z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
21 Art. 10 ust. 3 lit. bc) dodana przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr EBC/2019/37 (2155/2019) z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
22 Art. 10 ust. 3 lit. bd) dodana przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr EBC/2019/37 (2155/2019) z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
23 Art. 10 ust. 3 lit. c zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. c rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
24 Art. 10 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. d rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
25 Art. 10 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. e rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
26 Art. 10 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. h rozporządzenia nr EBC/2019/37 (2155/2019) z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
27 Art. 10 ust. 6 lit. b zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. f rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
28 Art. 10 ust. 6 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. g rozporządzenia nr EBC/2019/37 (2155/2019) z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
29 Art. 12 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
30 Art. 13 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr EBC/2019/37 (2155/2019) z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
31 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 4).
32 Art. 16 skreślony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
33 Art. 17 zmieniony przez art. 1 pkt 11 lit. a rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
34 Art. 17 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 11 lit. b rozporządzenia nr EBC/2019/37 (2155/2019) z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
35 Art. 17a dodany przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.327.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.311.23

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1163/2014 (EBC/2014/41) w sprawie opłat nadzorczych
Data aktu: 22/10/2014
Data ogłoszenia: 31/10/2014
Data wejścia w życie: 01/11/2014