(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 7236)(2014/714/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 15 października 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 11,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jeśli norma krajowa stanowiąca transpozycję normy zharmonizowanej, do której odniesienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, obejmuje jedno lub więcej podstawowych wymagań bezpieczeństwa i ochrony zdrowia określonych w załączniku II do dyrektywy Rady 89/686/EWG 2 , sprzęt zbudowany zgodnie z tą normą uważa się za spełniający odnośne podstawowe wymagania bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
(2) Na podstawie art. 6 ust. 1 dyrektywy 89/686/EWG Komisja wniosła formalny sprzeciw wobec normy EN 1384:1996 "Kaski do sportów jeździeckich", zharmonizowanej na mocy dyrektywy 89/686/EWG. Odniesienie do tej normy zostało opublikowane po raz pierwszy w Dz.U. C 180 z 14.6.1997, a zmiana A1 została opublikowana w Dz.U. C 190 z 10.8.2002. W międzyczasie nowa wersja normy EN 1384:2012 została opublikowana przez CEN i wymieniona w Dz.U. C 395 z 20.12.2012; z dniem 30 kwietnia 2013 r. wygasło domniemanie zgodności dla zastąpionej normy EN 1384:1996.
(3) Nowa wersja jest obecnie zharmonizowana i stanowi podstawę domniemania zgodności, chociaż norma nie uległa zasadniczej zmianie. Ponieważ braki normy nie zostały usunięte w nowej wersji, Komisja ponowiła formalny sprzeciw wobec normy EN 1384:2012.
(4) Formalny sprzeciw opiera się na niedoskonałości normy, która nie obejmuje w wystarczającym stopniu podstawowych wymagań zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 3 i które określono w załączniku II do dyrektywy 89/686/EWG, i która wykazuje niższy poziom bezpieczeństwa w porównaniu z innymi normami bezpieczeństwa dla kasków (takimi jak norma Snell lub PAS 015 dla kasków jeździeckich), zwłaszcza w odniesieniu do amortyzacji wstrząsów, przebicia kasku i jego stabilności. Po przeanalizowaniu normy EN 1384:2012 i zasięgnięciu opinii ekspertów Komisja uważa, że poprawy wymagają w szczególności następujące obszary:
- amortyzacja wstrząsów: większość porównywalnych norm stosuje więcej niż jedno kowadło i stosuje wyższe poziomy energii,
- przebicie kasku: wysokość upadku masy jest o połowę niższa niż wymagana w normie Snell,
- stabilność boczna: brak jest wymagań dla stabilności bocznej, tj. produkcji kasku wystarczająco mocnego, by wytrzymał duże siły boczne,
- obszar ochrony: obszar skroni wymaga większego uwzględnienia, zdolność słyszenia nie powinna być obniżona,
- pole widzenia: brak jest wymagań dla pola widzenia mających na celu zapewnienie dobrej widoczności podczas jazdy konnej,
- stabilność kasku: badanie stabilności zgodnie z PAS 015 mogłyby zostać uwzględnione w celu zapewnienia, by kask nie mógł przemieszczać się na głowie podczas jazdy.
(5) Biorąc pod uwagę powyższe aspekty związane z bezpieczeństwem, które należy poprawić, norma EN 1384:2012 nie jest w stanie zapewnić domniemania zgodności z podstawowymi wymaganiami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia określonymi w dyrektywie 89/686/EWG. W związku z tym odniesienie do normy EN 1384:2012 powinno zostać wycofane z Dz.U.
(6) Rozporządzenie (UE) nr 1025/2012 zaczęło być stosowane w dniu 1 stycznia 2013 r. Zgodnie z art. 26 wspomnianego rozporządzenia skreśla się art. 6 ust. 1 dyrektywy 89/686/EWG, a odesłania do tego uchylonego przepisu traktuje się jako odesłania do art. 11 tego rozporzadzenia.
(7) Przeprowadzono konsultacje z europejskimi organizacjami normalizacyjnymi, europejskimi organizacjami zainteresowanych stron otrzymującymi finansowanie z Unii oraz grupą roboczą ds. środków ochrony indywidualnej.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: