a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 184/2014 2 ustanowiono przepisy niezbędne do przygotowania programów. W celu wdrożenia programów finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych ("EFSI") konieczne jest ustanowienie dodatkowych przepisów dotyczących stosowania rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. Aby ułatwić uzyskanie całościowego obrazu i dostępu do tych przepisów, należy je określić w jednym akcie wykonawczym.
(2) W celu zapewnienia spójności i jakości informacji przekazywanych Komisji przez instytucję zarządzającą, w tym wyraźnych stanowisk na temat wykonalności inwestycji i trwałości ekonomicznej dużego projektu, należy określić standardowy wzór ustanawiający jednolite wymagania dotyczące struktury i treści informacji, które mają zostać przekazane Komisji w celu powiadomienia o wybranych dużych projektach.
(3) W celu zwiększenia skuteczności i przejrzystości wdrażania programów finansowanych ze środków EFSI należy określić wzór służący do przekazywania danych finansowych, wzór wniosku o płatność oraz, zgodnie z art. 41 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, wzór stosowany przy przekazywaniu Komisji dodatkowych informacji dotyczących instrumentów finansowych wraz z wnioskiem o płatność, a także wzór zestawienia wydatków w ramach programów operacyjnych.
(4) W tym samym celu należy określić wzór opisu funkcji i procedur instytucji zarządzającej oraz, w stosownych przypadkach, instytucji certyfikującej, a także wzór sprawozdania i opinii niezależnego podmiotu audytowego. W tych wzorach należy określić charakterystykę techniczną każdego obszaru należącego do systemu elektronicznej wymiany danych. Ponieważ wzory te będą tworzyć podstawę opracowania systemu elektronicznej wymiany danych, o którym mowa w art. 74 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, powinny one również określać sposób, w jaki dane dotyczące wydatków kwalifikowalnych będą wprowadzane do systemu elektronicznej wymiany informacji.
(5) Należy określić szczegółowe przepisy dotyczące zakresu i charakterystyki systemów wspierających elektroniczną wymianę informacji między beneficjentami a instytucją zarządzającą, instytucją certyfikującą, instytucją audytową i instytucjami pośredniczącymi, tak aby państwa członkowskie miały pewność prawną co do zobowiązań, których muszą dotrzymać w przepisowym terminie określonym w art. 122 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(6) Aby ograniczyć obciążenie administracyjne beneficjentów w sposób dla nich skuteczny, wydajny i satysfakcjonujący przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnej, skutecznej i bezpiecznej elektronicznej wymiany informacji, należy zdefiniować określone podstawowe wymagania i charakterystykę techniczną systemów, o których mowa w art. 122 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(7) Należy również określić zasady i obowiązujące przepisy dotyczące przekazywania dokumentów i danych za pośrednictwem przedmiotowych systemów w odniesieniu do identyfikacji strony odpowiedzialnej za zamieszczanie dokumentów i ich uaktualnianie, w tym alternatywne rozwiązanie na wypadek działania siły wyższej uniemożliwiającej użycie systemów.
(8) Niniejsze rozporządzenie nie powinno naruszać praw podstawowych i powinno być zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności z prawem do ochrony danych osobowych. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem być stosowane zgodnie z tymi prawami i zasadami. Do przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie zastosowanie ma dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Do przetwarzania danych osobowych przez instytucje i podmioty unijne oraz swobodnego przepływu takich danych zastosowanie ma rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu koordynującego europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 184/2014 z dnia 25 lutego 2014 r. ustanawiające, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, warunki mające zastosowanie do systemu elektronicznej wymiany danych między państwami członkowskimi a Komisją oraz przyjmujące, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna", klasyfikację kategorii interwencji dla wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (Dz.U. L 57 z 27.2.2014, s. 7).
3 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
4 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/93/WE z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisów elektronicznych (Dz.U. L 13 z 19.1.2000, s. 12).
6 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/136/WE z dnia 25 listopada 2009 r. zmieniająca dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, dyrektywę 2002/58/WE dotyczącą przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów (Dz.U. L 337 z 18.12.2009, s. 11).
8 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
9 Legenda dla właściwości pól:type (typ): N = numer, D = data, S = ciąg, C = pole wyboru, P = wartość procentowa input (wprowadzanie danych): M = ręczne, S = wybór, G = generowane przez system maxlength (maksymalna długość) = maksymalna liczba znaków łącznie ze spacjami.
10 W przypadku operacji realizowanej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, gdzie partner prywatny ma zostać wybrany po zatwierdzeniu operacji i ma być beneficjentem zgodnie z art. 63 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, niniejsza sekcja powinna zawierać informacje dotyczące podmiotu prawa publicznego inicjującego daną operację (tj. organu zamawiającego).
11 Duży projekt rozpoczęty w okresie programowania 2007-2013, którego jeden lub kilka etapów zakończono w tym okresie programowania i którego niniejszy projekt jest etapem, który zostanie zrealizowany i zakończony w okresie programowania 2014-2020, lub duży projekt rozpoczęty w okresie programowania 2014-2020, którego niniejszy etap jest etapem, który zostanie zakończony, podczas gdy kolejny etap zostanie zakończony w obecnym lub następnym okresie programowania.
* Projekty objęte art. 103 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 nie wymagają przedłożenia sprawozdania z niezależnej oceny jakości.
12 O ile nie określono inaczej, załącznik I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 215/2014 z dnia 7 marca 2014 r. ustanawiającego zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w zakresie metod wsparcia w odniesieniu do zmian klimatu, określania celów pośrednich i końcowych na potrzeby ram wykonania oraz klasyfikacji kategorii interwencji w odniesieniu do europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
13 Proszę przedstawić dane georeferencyjne w formacie wektorowym, wraz z wielokątami, liniami lub punktami, tak aby zaprezentować projekt w jak najlepszym formacie pliku.
14 Złożenie takiego wniosku nie zastępuje powiadomienia Komisji zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu. Wydanie przez Komisję pozytywnej decyzji w sprawie dużego projektu na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 nie jest równoznaczne z zatwierdzeniem pomocy państwa.
17 Służby Komisji udzieliły państwom członkowskim wskazówek w celu ułatwienia oceny w sytuacji, gdy inwestycje w infrastrukturę mogą obejmować pomoc państwa. W szczególności służby Komisji przygotowały siatki analityczne. Obecnie opracowywany jest komunikat w sprawie pojęcia pomocy. Komisja zachęca państwa członkowskie do stosowania siatek analitycznych oraz przyszłego komunikatu na potrzeby wyjaśnienia, dlaczego uważają one, że wsparcie nie wiąże się z przyznaniem pomocy państwa.
18 Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.
19 Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.
20 Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.
21 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 437/2021 z dnia 3 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.85.107) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2021 r.
22 Objaśnienie właściwości pól: typ: N = numer, D = data, S = ciąg, C = pole wyboru, P = wartość procentowa, B = wartość logiczna, Cu = waluta wprowadzanie danych: M = ręczne, S = wybór, G = generowane przez system
23 W tabelach w niniejszym załączniku przedstawiono podział w stosownych przypadkach zasobów REACT-EU (art. 92a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013), tj.: EFRR REACT-EU, EFS REACT-EU i YEI REACT-EU.
24 Zgodnie z art. 123 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, jeżeli instytucja zarządzająca i instytucja certyfikująca wchodzą w skład tego samego organu, instytucja zarządzająca jest instytucją publiczną lub podmiotem publicznym.
25 Odniesienie do dokumentu lub przepisów krajowych, jeśli państwo członkowskie określiło takie skuteczne rozwiązania.
26 Odniesienie do dokumentu lub przepisów krajowych, gdzie państwo członkowskie określiło takie skuteczne rozwiązania.
27 Ograniczenie zakresu pracy audytora może niekiedy nałożyć dana jednostka (na przykład, jeżeli na podstawie warunków zatrudnienia audytor nie przeprowadzi procedury audytu, którą uważa za niezbędną). Ograniczenie zakresu może zostać nałożone w zależności od okoliczności. Takie ograniczenie może zostać również nałożone w sytuacji, w której zdaniem audytora zapisy księgowe jednostki są nieodpowiednie lub gdy audytor nie jest w stanie przeprowadzić procedury audytu uważanej za pożądaną.]
28 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
29 Niniejszy ustęp stosuje się tylko w odpowiednich przypadkach, zgodnie z art. 124 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
30 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25).
31 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz.U. L 223 z 15.8.2006, s. 1).
32 Proszę wskazać instytucję (instytucje) oraz niespełnione kryteria desygnacji.
33 Proszę wskazać powód(-ody) zastrzeżenia(-ń) w odniesieniu do każdej instytucji i każdego kryterium desygnacji.
34 Proszę wskazać powód(-ody) wydania negatywnej opinii w odniesieniu do każdej instytucji i każdego aspektu.
35 Załącznik VI zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 437/2021 z dnia 3 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.85.107) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2021 r.
36 Pierwszy dzień roku sprawozdawczego, automatycznie zakodowany przez system informatyczny.
37 W tabelach w niniejszym załączniku przedstawiono podział środków REACT-UE (art. 92a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013) w stosownych przypadkach, tj. EFRR REACT-EU, EFS REACT-EU i YEI REACT-EU.
38 W tabelach w niniejszym załączniku przedstawiono podział środków REACT-UE (art. 92a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013) w stosownych przypadkach, tj. EFRR REACT-EU, EFS REACT-EU i YEI REACT-EU.
39 W przypadku EFRROW (w tym Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy) wkłady są ujęte w kwartalnej deklaracji wydatków.
40 Załącznik VII zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 437/2021 z dnia 3 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.85.107) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2021 r.
41 W tabelach w niniejszym załączniku przedstawiono w stosownych przypadkach podział zasobów REACT-UE (art. 92a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013), tj.: EFRR REACT-EU, EFS REACT-EU i YEI REACT-EU.