Decyzja 2014/635/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2012

(2014/635/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1211/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Urząd 4 , w szczególności jego art. 13,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0206/2014),
1.
odracza decyzję o udzieleniu dyrektorowi zarządzającemu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej absolutorium z wykonania budżetu Organu za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi zarządzającemu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2012,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 7 ,
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1211/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Urząd 10 , w szczególności jego art. 13,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0206/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (zwanego dalej "Organem") jego budżet na rok 2012 wyniósł 3 190 000 EUR, co stanowi wzrost o 170,6 % w porównaniu z 2011 r.; mając na uwadze, że wzrost ten wynika z tego, że Organ został ustanowiony niedawno; mając na uwadze, że cały budżet Organu pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Organu za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Uwagi dotyczące wiarygodności rozliczeń

1.
zwraca uwagę, że system rachunkowości Organu został zatwierdzony w 2013 r.;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

2.
wyraża ubolewanie w związku z tym, że dokonane na kwotę 61 500 EUR przeniesienia środków, na które zaciągnięto zobowiązania (co stanowi 10 % całości przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania), nie odpowiadały podjętym zobowiązaniom prawnym, a zatem były nieprawidłowe; zwraca się do Organu o podjęcie kroków, aby unikać takich sytuacji w przyszłości, i o przedłożenie sprawozdania dotyczącego podjętych środków do dnia 1 września 2014 r.;
3.
zwraca uwagę, że doświadczenia z 2011 i 2012 r. zostały uwzględnione w 2013 r. poprzez sprecyzowanie procedur finansowych i zapewnienie wszystkim podmiotom upoważnionym do działań finansowych dodatkowych szkoleń przypominających; zauważa, że przez cały rok 2013 dodatkową uwagę poświęcono poprawnemu zaciąganiu zobowiązań finansowych i prawnych;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zauważa z zaniepokojeniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 63,4 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 66,16 %; wzywa Organ do znacznej poprawy wysiłków związanych z monitorowaniem budżetu i wyżej wymienionych wskaźników wykonania budżetu; oczekuje, że do dnia 1 września 2014 r. Organ przedstawi sprawozdanie o podjętych środkach mających na celu naprawę tej sytuacji;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
ubolewa nad tym, że anulowano kwotę 101 000 EUR (45 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych z 2011 r.); wyraża zaniepokojenie, że nie wykorzystano 545 000 EUR (17 % wszystkich środków na 2012 r.) i kwota ta musiała zostać anulowana; ubolewa, że poziom przeniesień na rok 2013 środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 611 000 EUR (19 % ogółu środków); uważa, że świadczy to o trudnościach z planowaniem lub realizacją działań Organu, ponieważ przeniesienia z 2012 r. wiązały się przede wszystkim z opóźnieniami w rekrutacji pracowników oraz brakiem skutecznych procedur, które zapewniałyby terminowe zgłaszanie i zwrot kosztów podróży służbowych poniesionych przez ekspertów; apeluje do Organu o zajęcie się sytuacją i o przedstawienie organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania o podjętych środkach do dnia 1 września 2014 r.;

Przesunięcia

6.
zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych;

Procedury przetargowe i procedury naboru

7.
zauważa z zaniepokojeniem, że istnieją możliwości znacznej poprawy w zakresie przygotowywania, przeprowadzania i dokumentowania procedur przetargowych; zauważa zwłaszcza, że w postępowaniach nie przywiązywano wystarczającej wagi do stosunku jakości do ceny, a ogólne kryteria udzielenia zamówienia nie były dzielone na kryteria szczegółowe, które umożliwiłyby klarowną i porównywalną ocenę ofert;
8.
wyraża ubolewanie w związku z tym, że w zbadanych procedurach naboru stwierdzono znaczne uchybienia ograniczające ich przejrzystość, a mianowicie pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne były ustalane po rozpatrzeniu kandydatur przez komisję selekcyjną, nie ustalano limitu punktów warunkującego dopuszczenie do testów pisemnych i rozmowy kwalifikacyjnej oraz umieszczenie na liście zakwalifikowanych kandydatów, zaś nominacja i zmiany składu komisji selekcyjnej nie były zatwierdzane przez organ powołujący;
9.
zauważa z zaniepokojeniem, że chociaż większość pracowników Organu realizuje zadania administracyjne lub wspierające, które nie wiążą się z podróżami służbowymi, wszystkim przyznano telefony komórkowe z miesięcznym limitem w wysokości do 50 EUR; wyraża zaniepokojenie faktem, że nie kontroluje się wykorzystywania telefonów do celów prywatnych;
10.
ubolewa nad tym, że w Organie nie ma polityki zarządzania środkami pieniężnymi; zauważa, że w związku z tym pod koniec 2012 r. cała gotówka Organu (1 600 000 EUR) ulokowana była w jednym banku (o ratingu BBB);
11.
zwraca się do Organu o przedstawienie do dnia 1 września 2014 r. sprawozdania dotyczącego działań podjętych w celu zaradzenia wyżej wspomnianym nierozwiązanym kwestiom w zakresie procedur przetargowych i procedur naboru;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

12.
wyraża ubolewanie, że Organ przedłożył ograniczone informacje dotyczące polityki zapobiegania konfliktom interesów odnoszące się jedynie do wymaganych oświadczeń o braku konfliktu interesów, w których nie wspomniano o żadnym mającym zastosowanie kodeksie postępowania lub strategii politycznej; zauważa, że nie ma żadnych informacji o publikacji oświadczeń, prowadzonych szkoleniach uświadamiających lub o dostosowaniu Organu do wytycznych Komisji w zakresie zapobiegania konfliktowi interesów i zarządzania nim w agencjach zdecentralizowanych UE; wzywa Organ do naprawy tej sytuacji do dnia 1 września 2014 r.; zwraca się do Organu o udzielenie organowi udzielającemu absolutorium dokładnych informacji na temat kroków podejmowanych w tym zakresie, szczególnie dlatego, że Organ składa się z przedstawicieli organów regulacyjnych łączności elektronicznej państw członkowskich i ma za zadanie doradzać tym organom regulacyjnym, jak również instytucjom Unii, co oznacza, że niezbędna jest zdecydowana i przejrzysta polityka w zakresie zapobiegania konfliktowi interesów;
13.
zauważa, że osobiste oświadczenia o braku konfliktu interesów wymagane są od członków komitetu zarządzającego Organu i Rady Organów Regulacyjnych, a także od jego pracowników; zwraca uwagę, że oświadczenia o braku konfliktu interesów członków komisji rekrutacyjnych zostały zaktualizowane w oparciu o zalecenia Trybunału Obrachunkowego; wzywa Organ do poinformowania organu udzielającego absolutorium o zamiarze dokonania przeglądu ustaleń w zakresie zapobiegania konfliktom interesów na podstawie powyższych wytycznych Komisji;
14.
stwierdza, że życiorysy i oświadczenia o braku konfliktu interesów członków komitetu zarządzającego, dyrektora zarządzającego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Organ do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

15.
ubolewa nad tym, że wciąż pozostaje kilka nierozstrzygniętych kwestii dotyczących kontroli wewnętrznej, a mianowicie:
Organ nie wdrożył jeszcze następujących standardów kontroli wewnętrznej (SKW): SKW 5 - cele i wskaźniki wykonania zadań, SKW 8 - procesy i procedury, SKW 11 - zarządzanie dokumentacją i SKW 12 - informacja i komunikacja,
nie istnieje procedura związana z księgowaniem i zbywaniem aktywów trwałych, nie przeprowadzono także spisu z natury,
nie wdrożono procedur ustalania, zatwierdzania i rejestrowania wyjątków i odstępstw od polityk i procedur;
16.
zwraca się do Organu o zaradzenie tej sytuacji i przedstawienie sprawozdania z postępów do dnia 1 września 2014 r.;

Wyniki

17.
zwraca się do Organu o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jego pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jego strony internetowej;
18.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 9.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 337 z 18.12.2009, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 9.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 337 z 18.12.2009, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.353

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/635/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014