KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1026/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie określonych środków podejmowanych w celu ochrony stad ryb względem państw pozwalających na niezrównoważone połowy 1 , w szczególności jego art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 793/2013 z dnia 20 sierpnia 2013 r. ustanawiające środki w odniesieniu do Wysp Owczych w celu zapewnienia ochrony stada śledzia atlantycko-skandynawskiego 2 uznaje Wyspy Owcze za państwo pozwalające na niezrównoważone połowy i ustanawia pewne środki dotyczące połowów stad śledzia atlantycko-skandynawskiego i powiązanych gatunków, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1026/2012.
(2) Art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1026/2012 stanowi, że środki te przestają mieć zastosowanie, gdy państwo pozwalające na niezrównoważone połowy przyjmie, niezależnie lub w ramach konsultacji, w celu ochrony stada będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania i zarządzania nim odpowiednie środki naprawcze, które nie osłabiają skutków środków podjętych przez Unię.
(3) Poprzez zapowiedź ministra ds. rybołówstwa Wysp Owczych z dnia 12 czerwca 2014 r. Wyspy Owcze przyjęły limit połowowy w wysokości 40 000 ton śledzia na rok 2014, która to kwota, w liczbach bezwzględnych i względnych, jest znacznie poniżej limitu połowowego w wysokości 105 230 ton ustanowionego na rok 2013. Spowodowałoby to wzrost całkowitego dopuszczalnego połowu (TAC) zaproponowanego przez pozostałe państwa nadbrzeżne w ramach istniejącego długoterminowego planu zarządzania na 2014 r. o 4,4 %.
(4) Według najnowszych opinii naukowych szacowany wpływ zwiększenia połowów w 2014 r. na biomasę śledzia do roku 2015 wyniósłby jedynie 0,4 %. Liczba ta może być uznana za nieistotną z punktu widzenia ochrony zasobów śledzia.
(5) Środki naprawcze przyjęte przez Wyspy Owcze w połączeniu z udziałami przyjętymi wspólnie przez pozostałe państwa nadbrzeżne, takie jak Federacja Rosyjska, Norwegia, Islandia oraz państwa członkowskie Unii, nie podważą zatem wysiłków na rzecz ochrony uzgodnionych pomiędzy UE i pozostałymi państwami nadbrzeżnymi.
(6) W konsekwencji środki przyjęte przez Komisję na mocy rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 793/2013 powinny przestać obowiązywać zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1026/2012. Należy zatem uchylić rozporządzenie (UE) nr 793/2013.
(7) Ponieważ dalsze stosowanie tych środków nie jest wymagane, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu.
(8) Pozostaje to bez uszczerbku dla przyszłych kwot określonych przez Wyspy Owcze oraz dla nadchodzących konsultacji państw nadbrzeżnych w sprawie wspólnego zarządzania zasobami śledzia atlantycko-skandynawskiego.
(9) Komitet ds. Rybołówstwa i Akwakultury nie wydał opinii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 18 sierpnia 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |