Decyzja 553/2014/UE w sprawie udziału Unii w podjętym wspólnie przez kilka państw członkowskich programie badawczo-rozwojowym mającym na celu wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie badań i rozwoju

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY NR 553/2014/UE
z dnia 15 maja 2014 r.
w sprawie udziału Unii w podjętym wspólnie przez kilka państw członkowskich programie badawczo-rozwojowym mającym na celu wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie badań i rozwoju
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 185 i art. 188 akapit drugi,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W swoim komunikacie z dnia 3 marca 2010 r. zatytułowanym "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" ("strategia »Europa 2020« ") Komisja podkreśliła potrzebę stworzenia warunków sprzyjających inwestowaniu w wiedzę i innowacje w celu osiągnięcia w Unii inteligentnego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu. Zarówno Parlament Europejski, jak i Rada zatwierdziły tę strategię.

(2) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 3 ustanowiony został "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) ("program »Horyzont 2020« "). Program "Horyzont 2020" ma na celu osiągnięcie większego wpływu na badania naukowe i innowacje poprzez przyczynienie się do wzmocnienia partnerstw publiczno-publicznych, w tym poprzez udział Unii w programach podjętych przez kilka państw członkowskich zgodnie z art. 185 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

(3) Partnerstwa publiczno-prywatne powinny dążyć do zapewnienia ściślejszej synergii, zwiększenia koordynacji i unikania zbędnego powielania unijnych, międzynarodowych, krajowych i regionalnych programów badawczych oraz powinny w pełni przestrzegać ogólnych zasad programu "Horyzont 2020", w szczególności dotyczących otwartości i przejrzystości. Należy ponadto zapewnić otwarty dostęp do publikacji naukowych.

(4) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 743/2008/WE 4 Wspólnota postanowiła wnieść wkład finansowy w program Eurostars, wspólny program badawczo-rozwojowy podjęty przez wszystkie państwa członkowskie i pięć państw uczestniczących w sieci EUREKA, inicjatywie międzyrządowej utworzonej w 1985 r. w celu wspierania współpracy w zakresie badań przemysłowych ("program Eurostars").

(5) W kwietniu 2012 r. Komisja przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z okresowej oceny programu Eurostars przeprowadzonej przez grupę niezależnych ekspertów dwa lata po rozpoczęciu tego programu. W ogólnej opinii ekspertów program Eurostars spełnia swoje cele, zapewnia wartość dodaną europejskim małym i średnim przedsiębiorstwom (zwanym dalej "MŚP") prowadzącym działalność w zakresie badań i rozwoju i powinien być kontynuowany po 2013 r. Uznaje się również, że program Eurostars zaspokaja szereg rzeczywistych potrzeb MŚP prowadzących działalność w zakresie badań i rozwoju; przyciągnął on dużą liczbę wniosków, przy czym budżet projektów kwalifikujących się do finansowania przekracza budżet początkowy. Wydano szereg zaleceń dotyczących ulepszenia tego programu, głównie w odniesieniu do potrzeby dalszej integracji programów krajowych i poprawy działalności operacyjnej, aby uzyskać krótszy czas oczekiwania na zawarcie umowy i zwiększyć przejrzystość procedur.

(6) Należy stosować definicję MŚP zawartą w zaleceniu Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącym definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw 5 .

(7) Zgodnie z decyzją Rady 2013/743/UE 6 wsparcia można udzielić na rzecz działania opartego na programie Eurostars i przekształcającym go w kierunku wskazanym w jego ocenie okresowej.

(8) Drugi podjęty wspólnie przez kilka państw członkowskich program badawczo-rozwojowy mający na celu wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie badań i rozwoju ("program Eurostars-2"), dostosowany do strategii "Europa 2020", jej inicjatywy przewodniej "Unia innowacji" i do komunikatu Komisji z dnia 17 lipca 2012 r. zatytułowanego "Wzmocnionego partnerstwa w ramach europejskiej przestrzeni badawczej na rzecz doskonałości i wzrostu gospodarczego", będzie miał na celu wspieranie MŚP prowadzących działalność w zakresie badań i rozwoju poprzez współfinansowanie ich prorynkowych projektów badawczych we wszelkich dziedzinach. W związku z tym, w połączeniu z działaniami w ramach celu "Wiodąca pozycja w zakresie technologii prorozwojowych i przemysłowych" określonego w programie "Horyzont 2020" program Eurostars-2 przyczyni się do osiągnięcia celów części tego programu "Wiodąca pozycja w przemyśle", tj. do przyspieszenia rozwoju technologii i innowacji, które zapewnią podstawy działania przedsiębiorstwom przyszłości i pomogą innowacyjnym europejskim MŚP przeobrazić się w firmy wiodące na rynku światowym. W ramach udoskonaleń w stosunku do poprzedniego programu Eurostars w programie Eurostars-2 należy położyć nacisk na skrócenie czasu na udzielenie dotacji, silniejszą integrację oraz lżejszą, przejrzystą i efektywniejszą administrację przynoszącą w ostatecznym rozrachunku korzyści MŚP prowadzącym działalność w zakresie badań i rozwoju. Zachowanie oddolnego charakteru oraz ukierunkowanego na potrzeby przedsiębiorstw programu skupiającego się głównie na potencjale rynku, tak jak w poprzednim programie Eurostars, stanowi klucz do powodzenia programu Eurostars-2.

(9) Aby uwzględnić czas trwania programu "Horyzont 2020", zaproszenia do składania wniosków na mocy programu Eurostars-2 należy ogłosić najpóźniej do dnia 31 grudnia 2020 r. W należycie uzasadnionych przypadkach zaproszenia do składania wniosków można ogłosić do dnia 31 grudnia 2021 r.

(10) Podczas konferencji ministerialnej sieci EUREKA, która odbyła się w dniu 22 czerwca 2012 r. w Budapeszcie, zatwierdzono wizję strategiczną dotyczącą programu Eurostars-2 ("dokument budapeszteński"). Ministrowie zobowiązali się wesprzeć kontynuację programu Eurostars po jego zakończeniu w 2013 r. przez okres objęty programem "Horyzont 2020". Będzie to obejmowało wzmocnione partnerstwo na rzecz realizacji zaleceń zawartych w okresowej ocenie programu Eurostars. W dokumencie budapeszteńskim określono dwa główne cele programu Eurostars-2. Po pierwsze, cel strukturalny polegający na pogłębieniu synchronizacji i dostosowania krajowych programów badawczych w obszarze finansowania, który jest kluczowym elementem względem procesie tworzenia europejskiej przestrzeni badawczej przez kraje członkowskie. Po drugie cel merytoryczny polegający na wspieraniu MŚP prowadzących działalność w zakresie badań i rozwoju, które uczestniczą w transgranicznych projektach dotyczących badań i innowacji. W dokumencie budapeszteńskim zaproszono Unię do udziału w programie Eurostars-2.

(11) W celu uproszczenia należy zmniejszyć obciążenia administracyjne dla wszystkich stron. Należy unikać podwójnych audytów i nieproporcjonalnej ilości dokumentacji oraz sprawozdań. Przy prowadzeniu audytów należy w stosownych przypadkach uwzględnić specyfikę programów krajowych.

(12) Audyty podmiotów otrzymujących środki unijne w ramach programu Eurostars-2 należy przeprowadzać zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013.

(13) Państwa uczestniczące zamierzają wnosić wkład w realizację programu Eurostars-2 przez czas trwania tego programu (lata 2014-2024).

(14) Działania w ramach programu Eurostars-2 powinny być dostosowane do celów i zasad podejścia oddolnego zawartych w programie "Horyzont 2020" oraz do zasad i warunków ogólnych określonych w art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013.

(15) Należy ustanowić pułap wkładu finansowego Unii na rzecz programu Eurostars-2 przez czas trwania programu "Horyzont 2020". W ramach tego pułapu należy zachować elastyczność dotyczącą wkładu Unii, który powinien być równy przynajmniej jednej trzeciej, nie więcej jednak niż połowie wkładu państw uczestniczących, aby zapewnić masę krytyczną niezbędną do zaspokojenia zapotrzebowania ze strony projektów kwalifikujących się do wsparcia finansowego, uzyskać znaczny efekt dźwigni i zapewnić silniejszą integrację krajowych programów badawczych państw uczestniczących.

(16) Zgodnie z celami rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 każde państwo członkowskie oraz każde państwo stowarzyszone w ramach programu "Horyzont 2020" powinny być uprawnione do udziału w programie Eurostars-2.

(17) Krajem partnerskim programu Eurostars-2 może zostać każde państwo członkowskie sieci EUREKA lub państwo z nią stowarzyszone, które nie jest państwem członkowskim ani państwem stowarzyszonym w ramach programu "Horyzont 2020".

(18) Wkład finansowy Unii powinien być uzależniony od złożenia przez państwa uczestniczące formalnych zobowiązań do wnoszenia wkładu w realizację programu Eurostars-2 oraz od wywiązywania się przez nie z tych zobowiązań. Wsparcie finansowe w ramach programu Eurostars-2 powinno przede wszystkim mieć formę dotacji na projekty wybrane w następstwie zaproszeń do składania wniosków opublikowanych w ramach tego programu. Aby osiągnąć cele programu Eurostars-2, państwa uczestniczące zapewniają wkład finansowy wystarczający do sfinansowania rozsądnej liczby wniosków wybranych w ramach każdego zaproszenia.

(19) Do wspólnej realizacji programu Eurostars-2 potrzebna jest struktura służąca tej realizacji. Uczestniczące państwa postanowiły wyznaczyć sekretariat sieci EUREKA na strukturę służącą realizacji programu Eurostars-2. Sekretariat sieci EUREKA jest międzynarodowym stowarzyszeniem o charakterze niekomercyjnym utworzonym zgodnie z prawem belgijskim w 1997 r. przez państwa członkowskie sieci EUREKA i od 2008 r. odpowiada za realizację programu Eurostars. Rola sekretariatu sieci EUREKA wykracza poza realizację programu Eurostars, ponieważ jest on jednocześnie sekretariatem inicjatywy EUREKA, mającym własne struktury zarządzania związane z zarządzaniem projektami sieci EUREKA wykraczającym poza program Eurostars. Unia, reprezentowana przez Komisję, jest członkiem założycielem inicjatywy EUREKA i pełnoprawnym członkiem stowarzyszenia sekretariatu sieci EUREKA.

(20) Aby zapewnione zostało osiągnięcie celów programu Eurostars-2, sekretariat sieci EUREKA powinien odpowiadać za organizację zaproszeń do składania wniosków, weryfikację kryteriów kwalifikowalności, wzajemną ocenę, wybór i monitorowanie projektów oraz za przydział wkładu Unii. Ocena wniosków powinna być przeprowadzana na szczeblu centralnym przez niezależnych ekspertów zewnętrznych na odpowiedzialność sekretariatu sieci EUREKA na podstawie zaproszeń do składania wniosków. Lista rankingowa projektów powinna być wiążąca dla państw uczestniczących pod względem przydziału finansowania z wkładu finansowego Unii oraz z wkładu państw uczestniczących.

(21) Ogółem program Eurostars-2 powinien wykazywać wyraźne postępy w kierunku dalszego dostosowania i synchronizacji krajowych programów badań i innowacji jako rzeczywiście wspólny program charakteryzujący się lepszą synchronizacją naukową, zarządczą i finansową. Silniejszą integrację naukową należy osiągnąć poprzez wspólne określanie i realizowanie działań, przy czym powinna ona zapewniać doskonałość i duże oddziaływanie wybranych projektów. Integracja zarządcza powinna zapewniać dalsze zwiększanie doskonałości operacyjnej i rozliczalności programu. Silniejsza integracja finansowa powinna opierać się na całkowitym i rocznym odpowiednim wkładzie finansowym wnoszonym przez państwa uczestniczące w programie Eurostars-2 oraz na wysokim poziomie synchronizacji krajowej. Należy to osiągnąć poprzez stopniową harmonizację krajowych zasad finansowania.

(22) Unijnym wkładem finansowym należy zarządzać zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami oraz zasadami zarządzania pośredniego określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 oraz w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 8 .

(23) Aby chronić interesy finansowe Unii, Komisja powinna mieć prawo do zmniejszenia, zawieszenia lub zakończenia wnoszenia wkładu finansowego Unii, jeśli program Eurostars-2 jest realizowany niewłaściwie, częściowo lub z opóźnieniem bądź jeżeli państwa uczestniczące nie wnoszą swojego wkładu w finansowanie programu Eurostars-2 lub wnoszą go częściowo lub z opóźnieniem. Prawa te należy przewidzieć w umowie o delegowaniu zadań, która ma zostać zawarta między Unią a sekretariatem sieci EUREKA.

(24) Udział w działaniach pośrednich finansowanych w ramach programu Eurostars-2 podlega rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 9 . Z powodu szczególnych potrzeb operacyjnych programu Eurostars-2 niezbędne jest jednak uwzględnienie odstępstw od tego rozporządzenia zgodnie z jego art. 1 ust. 3.

(25) Aby ułatwić udział MŚP, które są bardziej przyzwyczajone do kanałów krajowych i które w innym wypadku prowadziłyby swoją działalność w zakresie badań wyłącznie w granicach swojego państwa, wkład finansowy w ramach programu Eurostars-2 należy zapewniać zgodnie z dobrze znanymi zasadami ich programów krajowych i realizować go za pośrednictwem umowy o finansowaniu zarządzanej bezpośrednio przez organy krajowe, stanowiącej połączenie finansowania unijnego z odpowiadającym mu finansowaniem krajowym. Należy zatem przewidzieć odstępstwo od art. 15 ust. 9, art. 18 ust. 1, art. 23 ust. 1, 5-7 oraz art. 28-34 rozporządzenia (UE) nr 1290/2013.

(26) Zaproszenia do składania wniosków w programie Eurostars-2 powinny być również ogłaszane w jednym portalu dla uczestników, jak również za pośrednictwem pozostałych elektronicznych środków upowszechniania programu "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję.

(27) Należy chronić interesy finansowe Unii z zastosowaniem proporcjonalnych środków w całym cyklu wydatkowania, w tym poprzez zapobieganie nieprawidłowościom, ich wykrywanie i analizowanie, odzyskiwanie środków utraconych, niewłaściwie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych oraz, w stosownych przypadkach, poprzez nakładanie kar administracyjnych i finansowych zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 966/2012.

(28) Komisja, we współpracy z państwami uczestniczącymi, powinna przeprowadzić ocenę okresową dotyczącą przede wszystkim jakości i skuteczności programu Eurostars-2 oraz postępów w osiąganiu wyznaczonych celów, a także przeprowadzić ocenę końcową i przygotować sprawozdanie z tych ocen.

(29) Na wniosek Komisji sekretariat sieci EUREKA i państwa uczestniczące powinny przekazać Komisji wszelkie informacje, która musi ona uwzględnić w sprawozdaniach z oceny programu Eurostars-2.

(30) Ponieważ cele niniejszej decyzji, a mianowicie wspieranie transnarodowych działań badawczych podejmowanych przez MŚP intensywnie korzystające z badań oraz przyczynianie się do integracji, dostosowywania i synchronizacji krajowych programów finansowania badań, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie z powodu braku transgranicznego wymiaru oraz braku komplementarności i interoperacyjności programów krajowych, natomiast ze względu na rozmiary i skutki działania możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszej decyzji ustanawia się zasady dotyczące udziału Unii w podjętym wspólnie przez kilka państw członkowskich drugim programie badawczo-rozwojowym mającym na celu wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie badań i rozwoju ("program Eurostars-2") oraz warunki tego udziału.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1)
"MŚP" oznacza mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa, zgodnie z definicją zawartą w zaleceniu 2003/361/WE;
2)
"MŚP prowadzące działalność w zakresie badań i rozwoju" oznacza MŚP, które spełnia co najmniej jeden z następujących warunków:
a)
reinwestuje co najmniej 10 % swojego obrotu w działania badawczo-rozwojowe;
b)
przeznacza co najmniej 10 % swoich ekwiwalentów pełnego czasu pracy na działania badawczo-rozwojowe;
c)
dysponuje co najmniej pięcioma ekwiwalentami pełnego czasu pracy (w przypadku MŚP mających nie więcej niż 100 ekwiwalentów pełnego czasu pracy) na działania badawczo-rozwojowe; lub
d)
dysponuje 10 ekwiwalentami pełnego czasu pracy (w przypadku MŚP mających ponad 100 ekwiwalentów pełnego czasu pracy) na działania badawczo-rozwojowe.
Artykuł  3

Cele

Program Eurostars-2 ma następujące cele:

1)
promowanie działań badawczych, które spełniają następujące warunki:
a)
działania realizowane są poprzez transnarodową współpracę MŚP prowadzących działalność w zakresie badań i rozwoju między samymi MŚP lub między MŚP a innymi podmiotami łańcucha innowacji (np. uczelniami, organizacjami badawczymi);
b)
wyniki działań mają zostać wprowadzone na rynek w ciągu dwóch lat od zakończenia danego działania;
2)
zwiększanie dostępności, efektywności i skuteczności finansowania publicznego dla MŚP w Europie poprzez dopasowanie, harmonizację i synchronizację krajowych mechanizmów finansowania istniejących w państwach uczestniczących;
3)
promowanie i zwiększanie uczestnictwa MŚP, które nie mają wcześniejszego doświadczenia w badaniach transnarodowych.
Artykuł  4

Uczestnictwo w programie Eurostars-2 i partnerstwo z nim

1.
Unia uczestniczy w programie Eurostars-2 podjętym wspólnie przez Austrię, Belgię, Bułgarię, Chorwację, Cypr, Danię, Estonię, Finlandię, Francję, Grecję, Hiszpanię, Irlandię, Islandię, Izrael, Litwę, Luksemburg, Łotwę, Maltę, Niderlandy, Niemcy, Norwegię, Polskę, Portugalię, Republikę Czeską, Rumunię, Słowację, Słowenię, Szwajcarię, Szwecję, Turcję, Węgry, Włochy i Zjednoczone Królestwo ("państwa uczestniczące"), zgodnie z warunkami określonymi w niniejszej decyzji.
2.
Każde państwo członkowskie niewymienione w ust. 1 oraz każde inne państwo stowarzyszone w ramach programu "Horyzont 2020" może uczestniczyć w programie Eurostars-2, o ile spełnia warunek określony w art. 6 ust. 1 lit. c) niniejszej decyzji. Jeżeli takie państwo spełnia warunek określony w art. 6 ust. 1 lit. c), uznaje się je za państwo uczestniczące do celów niniejszej decyzji.
3.
Krajem partnerskim programu Eurostars-2 może zostać każde państwo członkowskie sieci EUREKA lub państwo z nią stowarzyszone, które nie jest państwem członkowskim ani państwem stowarzyszonym w ramach programu "Horyzont 2020", o ile spełnia warunek określony w art. 6 ust. 1 lit. c). Te państwa członkowskie sieci EUREKA lub państwa z nią stowarzyszone, które spełniają warunek określony w art. 6 ust. 1 lit. c), uznawane są za kraje partnerskie do celów niniejszej decyzji. Podmioty prawne z tych krajów partnerskich nie kwalifikują się do uzyskania wkładu finansowego Unii w ramach programu Eurostars-2.
Artykuł  5

Wkład finansowy Unii

1.
Wkład finansowy Unii, łącznie ze środkami EFTA, na rzecz programu Eurostars-2 wynosi maksymalnie 287.000.000 EUR. Wkład finansowy Unii wnoszony jest ze środków budżetu ogólnego Unii przydzielonych na odpowiednie części programu szczegółowego wdrażającego program "Horyzont 2020", ustanowionego na mocy decyzji 2013/743/UE, zgodnie z art. 58 ust. 1 lit. c) ppkt (vi) oraz art. 60 i 61 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012, a w szczególności ze środków w dziale "Innowacje w MŚP" w części II.
2.
Wkład Unii jest równy przynajmniej jednej trzeciej wkładów państw uczestniczących, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. a), przy czym nie przekracza on kwoty określonej w ust. 1. Wkład Unii przeznaczony jest na pokrycie kosztów operacyjnych, w tym kosztów oceny wniosków, oraz kosztów administracyjnych. W przypadku gdyby w czasie trwania programu Eurostars-2 należało dostosować wysokość wkładu Unii, wkład Unii może wzrosnąć maksymalnie do połowy wkładów państw uczestniczących, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. a).
3.
Kwota nieprzekraczająca 4 % wkładu finansowego Unii, o którym mowa w ust. 1, może zostać wykorzystana na pokrycie kosztów administracyjnych programu Eurostars-2. Państwa uczestniczące pokrywają krajowe koszty administracyjne niezbędne do realizacji programu Eurostars-2.
Artykuł  6

Warunki wkładu finansowego Unii

1.
Wkład finansowy Unii zależy od spełnienia następujących warunków:
a)
wykazania przez państwa uczestniczące, że ustanowiły program Eurostars-2 zgodnie z celami określonymi w art. 3;
b)
wyznaczenia przez państwa uczestniczące lub organizacje wskazane przez państwa uczestniczące sekretariatu sieci EUREKA jako struktury odpowiedzialnej za realizację programu Eurostars-2 oraz za przyjmowanie, przydzielanie i monitorowanie wkładu finansowego Unii;
c)
zobowiązania się każdego państwa uczestniczącego do wnoszenia wkładu w finansowanie programu Eurostars-2;
d)
wykazania przez sekretariat sieci EUREKA jego zdolności do realizacji programu Eurostars-2, w tym przyjmowania, przydzielania i monitorowania wkładu finansowego Unii, w ramach zarządzania pośredniego budżetem Unii zgodnie z art. 58, 60 i 61 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012; oraz
e)
ustanowienia modelu zarządzania programem Eurostars-2 zgodnie z załącznikiem II.
2.
Podczas realizacji programu Eurostars-2 wkład finansowy Unii zależy również od spełnienia następujących warunków:
a)
realizacji przez sekretariat sieci EUREKA celów programu Eurostars-2 określonych w art. 3 oraz działań określonych w załączniku I zgodnie z zasadami uczestnictwa i upowszechniania, o których mowa w art. 8;
b)
utrzymywania właściwego i skutecznego modelu zarządzania zgodnie z załącznikiem II;
c)
spełnienia przez sekretariat sieci EUREKA wymogów w zakresie sprawozdawczości określonych w art. 60 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012;
d)
faktycznej wypłaty przez państwa uczestniczące wkładu finansowego wszystkim uczestnikom projektów programu Eurostars-2, które wybrano do finansowania w następstwie zaproszeń do składania wniosków opublikowanych w ramach programu Eurostars-2, co stanowi wypełnienie przez te państwa zobowiązania, o którym mowa w ust. 1 lit. c) niniejszego artykułu;
e)
przydziału na rzecz projektów programu Eurostars-2 środków z budżetów krajowych i z wkładu finansowego Unii zgodnie z listami rankingowymi projektów; oraz
f)
wykazania wyraźnych postępów we współpracy naukowej, zarządczej i finansowej poprzez określenie minimalnych celów działalności operacyjnej i etapów realizacji programu Eurostars-2.
Artykuł  7

Wkład państw uczestniczących

1.
Wkład państw uczestniczących składa się z następujących wkładów finansowych:
a)
współfinansowania wybranych projektów programu Eurostars-2 przy użyciu odpowiednich krajowych form finansowania, głównie poprzez dotacje; przy wycenie wkładów państw uczestniczących wnoszonych w formach innych niż dotacja Komisja może skorzystać z utrwalonych zasad dotyczących ekwiwalentów dotacji;
b)
wkładu finansowego na pokrycie kosztów administracyjnych programu Eurostars-2, których nie pokryto z wkładu Unii określonego w art. 5 ust. 3.
2.
Każde państwo uczestniczące wyznacza krajowy organ finansujący na potrzeby zarządzania wsparciem finansowym dla uczestników programu Eurostars-2 w poszczególnych państwach zgodnie z art. 8.
Artykuł  8

Zasady uczestnictwa i upowszechniania

1.
Do celów rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 sekretariat sieci EUREKA uznaje się za organ finansujący.
2.
Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 krajowe organy finansujące, koordynowane przez sekretariat sieci EUREKA, weryfikują zdolność finansową wszystkich wnioskodawców ubiegających się o finansowanie w ramach programu Eurostars-2.
3.
Na zasadzie odstępstwa od art. 18 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 umowy o udzielenie dotacji zawierane z beneficjentami działania pośredniego w ramach programu Eurostars-2 podpisywane są przez właściwe krajowe organy finansujące.
4.
Na zasadzie odstępstwa od art. 23 ust. 1, 5, 6 i 7 oraz art. 28-34 rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 do dotacji programu Eurostars-2 zarządzanych przez krajowe organy finansujące stosuje się zasady finansowania uczestniczących programów krajowych.
Artykuł  9

Realizacja programu Eurostars-2

1.
Program Eurostars-2 jest realizowany na podstawie rocznych planów prac.
2.
W ramach programu Eurostars-2 zapewnia się wsparcie finansowe, głównie w formie dotacji dla uczestników, przyznawanych na podstawie zaproszeń do składania wniosków.
Artykuł  10

Umowy między Unią a sekretariatem sieci EUREKA

1.
Pod warunkiem pozytywnego wyniku oceny ex ante sekretariatu sieci EUREKA zgodnie z art. 61 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 Komisja w imieniu Unii zawiera z sekretariatem sieci EUREKA umowę o delegowaniu zadań i umowy o corocznym przekazywaniu środków.
2.
Umowa o delegowaniu zadań, o której mowa w ust. 1, zawierana jest zgodnie z art. 58 ust. 3 oraz art. 60 i 61 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012, a także z art. 40 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012. Określa się w niej następujące elementy:
a)
wymogi obowiązujące sekretariat sieci EUREKA w zakresie wskaźników efektywności określonych w załączniku II do decyzji (UE) nr 2013/743;
b)
wymogi dotyczące wkładu sekretariatu sieci EUREKA w odniesieniu do monitorowania, o którym mowa w załączniku III do decyzji (UE) nr 2013/743;
c)
konkretne wskaźniki efektywności związane z funkcjonowaniem sekretariatu sieci EUREKA w odniesieniu do programu Eurostars-2;
d)
wymogi obowiązujące sekretariat sieci EUREKA w zakresie przekazywania informacji na temat kosztów administracyjnych i szczegółowych danych dotyczących realizacji programu Eurostars-2;
e)
ustalenia dotyczące przekazywania danych koniecznych do zapewnienia możliwości wypełnienia przez Komisję jej obowiązków w zakresie sprawozdawczości i upowszechniania;
f)
obowiązek sekretariatu sieci EUREKA podpisania dwustronnych umów z krajowymi organami finansującymi przed przekazaniem wkładu finansowego Unii; w tych umowach dwustronnych określa się minimalne cele działalności operacyjnej i etapy realizacji programu Eurostars-2;
g)
przepisy dotyczące publikacji przez program Eurostars-2 zaproszeń do składania wniosków, w szczególności ogłaszania tych zaproszeń w jednym portalu dla uczestników, jak również za pośrednictwem pozostałych elektronicznych środków upowszechniania programu "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję.
Artykuł  11

Zakończenie przekazywania wkładu finansowego Unii, zmniejszenie tego wkładu lub zawieszenie jego przekazywania

1.
Jeżeli program Eurostars-2 nie jest realizowany, jest realizowany niewłaściwie, częściowo lub z opóźnieniem, Komisja może zakończyć przekazywanie wkładu Unii, proporcjonalnie go zmniejszyć lub zawiesić jego przekazywanie zależnie od rzeczywistej realizacji programu Eurostars-2.
2.
Jeżeli państwa uczestniczące nie wnoszą wkładu w finansowanie programu Eurostars-2, wnoszą wkład tylko częściowo lub z opóźnieniem, Komisja może zakończyć przekazywanie wkładu finansowego Unii, proporcjonalnie go zmniejszyć lub zawiesić jego przekazywanie, uwzględniając kwotę finansowania przydzieloną przez państwa uczestniczące na realizację programu Eurostars-2.
Artykuł  12

Audyty ex post

1.
Sekretariat sieci EUREKA zapewnia przeprowadzenie przez odpowiednie krajowe organy finansujące audytów ex post wydatków poniesionych na działania pośrednie zgodnie z art. 29 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013.
2.
Komisja może podjąć decyzję o samodzielnym przeprowadzeniu audytów, o których mowa w ust. 1. W takim przypadku Komisja przeprowadza audyty zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami, w szczególności z przepisami rozporządzeń (UE, Euratom) nr 966/2012, (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013.
Artykuł  13

Ochrona interesów finansowych Unii

1.
Komisja przyjmuje odpowiednie środki zapewniające ochronę interesów finansowych Unii w trakcie realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszej decyzji; w tym celu stosuje środki zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i wszelkim innym nielegalnym działaniom, prowadzi skuteczne kontrole oraz - w razie stwierdzenia nieprawidłowości - odzyskuje kwoty nienależnie wypłacone, a także - w stosownych przypadkach - nakłada skuteczne, proporcjonalne i odstraszające kary administracyjne i finansowe.
2.
Sekretariat sieci EUREKA umożliwia pracownikom Komisji i innym osobom upoważnionym przez Komisję oraz Trybunałowi Obrachunkowemu dostęp do swoich terenów i obiektów oraz do wszelkich informacji, w tym informacji w formie elektronicznej, koniecznych do przeprowadzenia audytów i kontroli.
3.
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) może prowadzić dochodzenia, w tym kontrole na miejscu i inspekcje, zgodnie z przepisami i procedurami określonymi w rozporządzeniu Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 10 oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 11 w celu ustalenia, czy w związku z umową, decyzją lub zamówieniem finansowanym na podstawie niniejszej decyzji doszło do nadużycia finansowego, korupcji lub jakiegokolwiek innego nielegalnego działania ze skutkiem dla interesów finansowych Unii.
4.
Zamówienia, umowy o udzielenie dotacji i decyzje o udzieleniu dotacji wynikające z wdrażania niniejszej decyzji zawierają przepisy wyraźnie uprawniające Komisję, Trybunał Obrachunkowy, OLAF i sekretariat sieci EUREKA do przeprowadzania tego rodzaju audytów, kontroli i dochodzeń zgodnie z ich odpowiednimi kompetencjami.
5.
W ramach realizacji programu Eurostars-2 państwa uczestniczące podejmują wszelkie środki prawne, regulacyjne, administracyjne lub inne środki niezbędne do ochrony interesów finansowych Unii, w szczególności w celu zapewnienia pełnego odzyskania kwot należnych Unii zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 966/2012 i rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1268/2012.
Artykuł  14

Przekazywanie informacji

1.
Na wniosek Komisji sekretariat sieci EUREKA przekazuje wszelkie informacje niezbędne do sporządzania sprawozdań, o których mowa w art. 15.
2.
Państwa uczestniczące przekazują Komisji za pośrednictwem sekretariatu sieci EUREKA wszelkie informacje wymagane przez Parlament Europejski, Radę lub Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do zarządzania finansami programu Eurostars-2.
3.
Komisja włącza informacje, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, do sprawozdań, o których mowa w art. 15.
Artykuł  15

Ocena

1.
Do dnia 30 czerwca 2017 r. Komisja, w ścisłej współpracy z państwami uczestniczącymi i przy udziale niezależnych ekspertów, przeprowadzi ocenę okresową programu Eurostars-2. Komisja sporządzi sprawozdanie z tej oceny, które zawiera wnioski z oceny i uwagi Komisji. Komisja przekaże to sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia 31 grudnia 2017 r. Wynik oceny okresowej programu Eurostars-2 uwzględnia się w ocenie okresowej programu "Horyzont 2020".
2.
Komisja przeprowadzi końcową ocenę programu Eurostars-2 na koniec udziału Unii w tym programie, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2022 r. Komisja sporządzi sprawozdanie z tej oceny, które zawierać ma wyniki tej oceny. Komisja przekaże to sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
Artykuł  16

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  17

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2014 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

M. SCHULZ

D. KOURKOULAS

Przewodniczący

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Realizacja programu Eurostars-2

1. Sekretariat sieci EUREKA stale organizuje otwarte zaproszenia do składania wniosków z ostatecznymi terminami przyznawania wsparcia finansowego na potrzeby realizacji działań pośrednich.

2. Wnioskodawcy składają wnioski dotyczące projektów do sekretariatu sieci EUREKA jako punktu kompleksowej obsługi.

3. Po zamknięciu przyjmowania wniosków w ramach zaproszenia do składania wniosków sekretariat sieci EUREKA dokonuje centralnego sprawdzenia kwalifikowalności na podstawie kryteriów kwalifikowalności określonych w rocznym planie prac. Państwa uczestniczące nie mogą dodać odmiennych lub dalszych kryteriów kwalifikowalności.

4. Krajowe organy finansujące, koordynowane przez sekretariat sieci EUREKA, weryfikują zdolność finansową uczestników według wspólnych, jasnych i przejrzystych zasad.

5. Kwalifikujące się wnioski są oceniane w sposób scentralizowany i klasyfikowane przez grupę niezależnych ekspertów zgodnie z kryteriami określonymi w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 na podstawie przejrzystych procedur.

6. Sekretariat sieci EUREKA zapewnia procedurę przeglądu oceny zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1290/2013.

7. Lista rankingowa, zatwierdzona w całości przez grupę wysokiego szczebla ds. programu Eurostars-2, o której mowa w załączniku II, jest wiążąca dla przydziału środków pochodzących z budżetów krajowych przeznaczonych na projekty programu Eurostars-2.

8. Po zatwierdzeniu listy rankingowej każde państwo uczestniczące finansuje swoich krajowych uczestników tych projektów, które wybrano do finansowania, działając za pośrednictwem wyznaczonego krajowego organu finansującego i dokładając wszelkich starań, aby zapewnić sfinansowanie projektów zajmujących pierwsze 50 miejsc na liście rankingowej oraz co najmniej 50 %-75 % projektów plasujących się powyżej progów. Wkład finansowy dla uczestników jest obliczany zgodnie z zasadami finansowania programów krajowych poszczególnych państw uczestniczących w programie Eurostars-2. Sekretariat sieci EUREKA przekazuje wkład finansowy Unii krajowym organom finansującym, pod warunkiem że organy te wpłaciły swój wkład finansowy na rzecz projektów.

9. Finansowanie przyznawane jest wszystkim kwalifikującym się uczestnikom projektów wybranych na szczeblu centralnym. Przyznanie wsparcia finansowego przez krajowe organy finansujące uczestnikom projektów wybranych na szczeblu centralnym podlega zasadom równego traktowania, przejrzystości i współfinansowania.

10. Sekretariat sieci EUREKA jest odpowiedzialny za ocenę wniosków, przekazywanie informacji krajowym organom finansującym, koordynowanie procesu synchronizacji, monitorowanie projektów poprzez zgłaszanie projektów i audyty przeprowadzane przez krajowe organy finansujące oraz składanie Komisji sprawozdań, zapewniając przy tym krótki czas na udzielenie dotacji. Podejmuje on również odpowiednie środki mające na celu uznanie wkładu Unii do programu Eurostars-2, zarówno w odniesieniu do całego programu, jak i do poszczególnych projektów. Propaguje właściwą widoczność tego wkładu poprzez zamieszczanie logo programu "Horyzont 2020" we wszystkich publikowanych materiałach dotyczących programu Eurostars-2, w tym publikacjach w formie papierowej i elektronicznej.

11. Sekretariat sieci EUREKA zawiera z krajowymi organami finansującymi państw uczestniczących umowy dwustronne. W tych umowach dwustronnych dotyczących programu Eurostars-2 określane są obowiązki umawiających się stron zgodnie z zasadami, celami i warunkami realizacji tego programu. Umowy dwustronne dotyczące programu Eurostars-2 zawierają przepisy regulujące przekazywanie wkładu Unii oraz minimalne cele operacyjne i krajowe etapy dalszej integracji i synchronizacji programów krajowych, w tym krótszy czas na udzielenie dotacji zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 966/2012 oraz rozporządzeniem (UE) nr 1290/2013. Wspomniane cele i etapy uzgadnia grupa wysokiego szczebla ds. programu Eurostars-2 w porozumieniu z Komisją. Zawarcie umowy dwustronnej dotyczącej programu Eurostars-2 oraz zgodność z celami operacyjnymi i etapami są koniecznym warunkiem otrzymania wkładu Unii przez krajowe organy finansujące.

12. Sekretariat sieci EUREKA może zawierać umowy dwustronne dotyczące programu Eurostars-2 z krajowymi organami finansującymi krajów partnerskich. Te umowy dwustronne dotyczące programu Eurostars-2 określają obowiązki umawiających się stron zgodnie z zasadami, celami i warunkami realizacji tego programu, uściślają warunki funkcjonowania partnerstwa z programem Eurostars-2 i obejmują minimalne cele operacyjne, w tym krótszy czas na udzielenie dotacji.

13. Wśród państw uczestniczących należy organizować również działania w zakresie tworzenia sieci kontaktów oraz wymiany najlepszych praktyk, aby wspierać ściślejszą integrację naukową, zarządczą i finansową.

14. Inne działania obejmują również pośrednictwo, promocję programu i działania w zakresie tworzenia sieci kontaktów z innymi podmiotami (inwestorami, dostawcami badań i innowacji, pośrednikami), służące przede wszystkim poszerzeniu udziału beneficjentów we wszystkich państwach uczestniczących oraz zaangażowaniu MŚP, które nie mają wcześniejszego doświadczenia w transnarodowych projektach badawczych.

ZAŁĄCZNIK  II

Zarządzanie programem Eurostars-2

1. Programem Eurostars-2 zarządza sekretariat sieci EUREKA.

Kierownik sekretariatu sieci EUREKA jako przedstawiciel prawny tego sekretariatu odpowiada za realizację programu Eurostars-2 poprzez:

a) opracowanie rocznego budżetu na zaproszenia, centralną organizację wspólnych zaproszeń do składania wniosków i przyjmowanie wniosków jako punkt kompleksowej obsługi; centralną organizację procedury kwalifikacyjnej i oceny wniosków zgodnie ze wspólnymi kryteriami kwalifikowalności i oceny, centralną organizację procedury ustalania rankingu i wyboru projektów do finansowania oraz monitorowanie projektu i nadzór; przyjmowanie, przydział i monitorowanie wkładu Unii;

b) gromadzenie niezbędnych informacji udzielanych przez krajowe organy finansujące na potrzeby przekazywania wkładu Unii;

c) promocję programu Eurostars-2;

d) składanie grupie wysokiego szczebla ds. programu Eurostars-2 oraz Komisji sprawozdań na temat programu Eurostars-2;

e) informowanie sieci EUREKA o działaniach w ramach programu Eurostars-2;

f) zawieranie umowy o delegowaniu zadań z Komisją, umów dwustronnych z krajowymi organami finansującymi oraz kontraktów z ekspertami oceniającymi wnioski w ramach programu Eurostars-2;

g) przyjmowanie rocznego planu prac dotyczącego programu Eurostars-2 po uzyskaniu uprzedniej zgody grupy wysokiego szczebla ds. programu Eurostars-2 i Komisji.

2. Grupa wysokiego szczebla ds. programu Eurostars-2, składająca się z krajowych przedstawicieli grupy wysokiego szczebla ds. sieci EUREKA z państw uczestniczących w programie Eurostars-2, nadzoruje działalność sekretariatu sieci EUREKA w ramach programu Eurostars-2 poprzez:

a) nadzorowanie realizacji programu Eurostars-2;

b) powoływanie członków grupy doradczej ds. programu Eurostars-2;

c) zatwierdzanie rocznego planu prac;

d) zatwierdzanie listy rankingowej projektów programu Eurostars-2, które mają być sfinansowane, i podejmowanie decyzji o udzieleniu dotacji.

Unia, reprezentowana przez Komisję, ma status obserwatora w grupie wysokiego szczebla ds. programu Eurostars-2. Komisja jest zapraszana do uczestnictwa w posiedzeniach, otrzymuje wszystkie dokumenty dotyczące posiedzeń i może brać udział w dyskusji.

Każdy kraj partnerski ma prawo do wysyłania na posiedzenia grupy wysokiego szczebla ds. programu Eurostars-2 przedstawicieli w charakterze obserwatorów.

3. Grupa doradcza ds. programu Eurostars-2 składa się z krajowych koordynatorów projektu EUREKA (osób z krajowych władz lub agencji zajmujących się operacyjnym poziomem zarządzania siecią EUREKA/programem Eurostars i odpowiedzialnych za promowanie programu Eurostars-2 w państwach uczestniczących) z państw uczestniczących. Komisja i kraje partnerskie mają prawo do wysyłania na posiedzenia grupy doradczej ds. programu Eurostars-2 przedstawicieli w charakterze obserwatorów. Posiedzeniom grupy doradczej ds. programu Eurostars-2 przewodniczy sekretariat sieci EUREKA.

Grupa doradcza ds. programu Eurostars-2 doradza sekretariatowi sieci EUREKA oraz grupie wysokiego szczebla ds. programu Eurostars-2 w zakresie rozwiązań dotyczących realizacji programu Eurostars-2.

4. Krajowe organy finansujące odpowiadają za administrowanie wsparciem finansowym na rzecz uczestników krajowych.

1 Opinia z dnia 10 grudnia 2013 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia15 kwietnia 2014 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 6 maja 2014 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104).
4 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 743/2008/WE z dnia 9 lipca 2008 r. dotycząca udziału Wspólnoty w podjętym przez kilka państw członkowskich programie badawczo-rozwojowym mającym na celu wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie badań i rozwoju (Dz.U. L 201 z 30.7.2008, s. 58).
5 Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.
6 Decyzja Rady 2013/743/UE z dnia 3 grudnia 2013 r. ustanawiająca program szczegółowy wdrażający program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) i uchylająca decyzje 2006/971/WE, 2006/972/WE, 2006/973/WE, 2006/974/WE i 2006/975/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U L 298 z 26.10.2012, s. 1).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające zasady uczestnictwa i upowszechniania dla programu "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1906/2006 (Dz.U L 347 z 20.12.2013, s. 81).
10 Rozporządzenie Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami (Dz.U. L 292 z 15.11.1996, s. 2).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.169.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 553/2014/UE w sprawie udziału Unii w podjętym wspólnie przez kilka państw członkowskich programie badawczo-rozwojowym mającym na celu wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie badań i rozwoju
Data aktu: 15/05/2014
Data ogłoszenia: 07/06/2014
Data wejścia w życie: 07/06/2014, 27/06/2014