Decyzja 2014/25/UE w sprawie powiadomienia przez Republikę Słowacką o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 stycznia 2014 r.
w sprawie powiadomienia przez Republikę Słowacką o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 59)

(Jedynie tekst w języku litewskim jest autentyczny)

(2014/25/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 stycznia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 5 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 32 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2010/75/UE Republika Słowacka przekazała Komisji swój przejściowy plan krajowy (PPK) w dniu 8 stycznia 2013 r. 2 .

(2) Podczas oceny kompletności PPK Komisja znalazła pewne rozbieżności między wykazem obiektów zawartym w PPK a obiektami zgłoszonymi przez Republikę Słowacką w wykazie emisji gazów cieplarnianych za 2009 r. sporządzonym na mocy dyrektywy 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .

(3) Pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. 4 Komisja zwróciła się o potwierdzenie, że władze słowackie prawidłowo zastosowały zasady łączenia określone w art. 29 dyrektywy 2010/75/UE oraz definicję "czas funkcjonowania" określoną w art. 3 pkt 27 dyrektywy 2010/75/UE. Komisja poprosiła również o dostarczenie dodatkowych danych, w szczególności o wyjaśnienie wszelkich rozbieżności między PPK i wykazem emisji na podstawie dyrektywy 2001/80/WE.

(4) Republika Słowacka przekazała dodatkowe informacje w piśmie z dnia 27 czerwca 2013 r. 5 .

(5) Na podstawie analizy zaktualizowanych informacji Komisja, pismem z dnia 23 lipca 2013 r. 6 , zwróciła się do władz słowackich o potwierdzenie, że żaden z obiektów, które skorzystały z odstępstwa na podstawie art. 4 ust. 4 dyrektywy 2001/80/WE, nie został ujęty w PPK. Komisja poprosiła również władze słowackie o sprawdzenie pewnych dopuszczalnych wielkości emisji stosowanych w obliczeniach oraz o przedstawienie dowodów, że spełnione były kryteria uzasadniające ich zastosowanie.

(6) W piśmie z dnia 16 sierpnia 2013 r. 7 Republika Słowacka poinformowała Komisję, że dwa obiekty zostały usunięte z PPK. W przypadku obiektu "U.S. Steel Košice, s. r. o., boilers K1-K5" Republika Słowacka wyjaśniła, że mimo iż część obiektu była przez kilka lat objęta odstępstwem na podstawie art. 4 ust. 4 dyrektywy 2001/80/WE, w 2010 r. część ta została przebudowana. Republika Słowacka argumentowała, że obiekt ten może zatem zostać ujęty w PPK. Republika Słowacka przedstawiła również niektóre skorygowane dopuszczalne wielkości emisji, ale w przypadku dwóch obiektów nie podano uzasadnienia dla zastosowania określonych dopuszczalnych wielkości emisji.

(7) W piśmie z dnia 27 września 2013 r. 8 Komisja poinformowała Republikę Słowacką, że zgodnie z art. 32 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2010/75/UE i na podstawie podanych informacji obiekt "U.S. Steel Košice, s. r. o., boilers K1-K5", którego część została objęta odstępstwem na podstawie art. 4 ust. 4 dyrektywy 2001/80/WE, nie może zostać ujęty w PPK. Komisja poprosiła również władze Słowacji o przekazanie dodatkowych informacji dotyczących zawartości popiołu w paliwie płynnym spalanym w dwóch obiektach, w których przypadku zastosowana została dopuszczalna wartość emisji pyłów w wysokości 100 mg/Nm3.

(8) W piśmie z dnia 30 września 2013 r. 9 Republika Słowacka poinformowała Komisję, że dopuszczalna wielkość emisji w przypadku obydwu obiektów została obniżona do 50 mg/Nm3. Republika Słowacka przekazała dodatkowe informacje na poparcie swojego argumentu, że obiekt "U.S. Steel Košice, s. r. o., boilers K1-K5" nie wchodzi w zakres art. 32 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2010/75/UE i może zostać ujęty w PPK.

(9) W wyniku spotkania władz słowackich z przedstawicielami Komisji w dniu 11 października 2013 r. Republika Słowacka w piśmie z dnia 17 października 2013 r. 10 przedstawiła dalsze wyjaśnienia dotyczące sytuacji obiektu "U.S. Steel Košice, s. r. o., boilers K1-K5", w których sprecyzowała, że tylko w przypadku jednego kotła zastosowano odstępstwo na podstawie art. 4 ust. 4 dyrektywy 2001/80/WE i przedstawiła szczegółowy opis techniczny wszystkich zmian wprowadzonych w tym kotle podczas jego przebudowy w 2010 r. W ten sposób ustalono, że w 2010 r. w obiekcie "U.S. Steel Košice, s. r. o., boilers K1-K5" zbudowano całkowicie nowy kocioł po kompletnej rozbiórce i wymianie kotła, który wcześniej był objęty odstępstwem na podstawie art. 4 ust. 4 dyrektywy 2001/80/WE. Oznacza to, że przedmiotowy obiekt nie wchodzi w zakres art. 32 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2010/75/UE i może zostać ujęty w PPK zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2012/115/UE 11 .

(10) Przejściowy plan krajowy został oceniony przez Komisję zgodnie z art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzją wykonawczą 2012/115/UE.

(11) Komisja w szczególności zbadała spójność i poprawność danych, założeń i wyliczeń użytych do określenia udziału każdego obiektu energetycznego spalania objętego PPK w pułapach emisji określonych w PPK i przeanalizowała, czy zawiera on cele i związane z nimi cele szczegółowe, środki i harmonogramy ich realizacji oraz mechanizm monitorowania w celu oceny przestrzegania tych przepisów w przyszłości.

(12) Po otrzymaniu dodatkowych informacji Komisja stwierdziła, że pułapy emisji na lata 2016 i 2019 zostały obliczone z wykorzystaniem odpowiednich danych i wzorów oraz że obliczenia te były prawidłowe. Republika Słowacka przedstawiła wystarczające informacje dotyczące środków, które zostaną wprowadzone w celu przestrzegania pułapów emisji, monitorowania i przedstawiania Komisji sprawozdań na temat realizacji PPK.

(13) Zdaniem Komisji władze słowackie uwzględniły przepisy wymienione w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

(14) Realizacja przejściowego planu krajowego nie powinna naruszać innych obowiązujących przepisów prawa krajowego i prawa Unii. W szczególności przy ustalaniu warunków indywidualnych pozwoleń dla obiektów energetycznego spalania objętych przejściowym planem krajowym Republika Słowacka powinna dopilnować, aby nie została zagrożona zgodność z wymogami określonymi, między innymi, w dyrektywie 2010/75/UE, dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE 12 oraz w dyrektywie 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 13 .

(15) Zgodnie z art. 32 ust. 6 dyrektywy 2010/75/UE Republika Słowacka ma obowiązek informowania Komisji o wszelkich późniejszych zmianach w PPK. Komisja powinna ocenić, czy wspomniane zmiany są zgodne z przepisami ustanowionymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Na podstawie art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE nie wnosi się zastrzeżeń wobec przejściowego planu krajowego, który Republika Słowacka przekazała Komisji w dniu 8 stycznia 2013 r. zgodnie z art. 32 ust. 5 dyrektywy 2010/75/UE, wraz ze zmianami zgodnie z dodatkowymi informacjami przesłanymi w dniach 27 czerwca 2013 r., 16 sierpnia 2013 r., 30 września 2013 r. oraz 17 października 2013 r. 14 .
2.
Wykaz obiektów objętych przejściowym planem krajowym, zanieczyszczenia, w odniesieniu do których wspomniane obiekty są objęte planem oraz obowiązujące pułapy emisji są określone w załączniku.
3.
Wdrożenie przejściowego planu krajowego przez władze słowackie nie zwalnia Republiki Słowackiej z obowiązku zachowania zgodności z przepisami dyrektywy 2010/75/UE dotyczącymi emisji z poszczególnych obiektów energetycznego spalania objętych planem oraz z innymi odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska.
Artykuł  2

Komisja oceni, czy wszelkie kolejne zmiany do przejściowego planu krajowego, zgłaszane przez Republikę Słowacką w przyszłości, są zgodne z przepisami określonymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja jest skierowana do Republiki Słowackiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2014 r.

W imieniu Komisji

Janez POTOČNIK

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Wykaz obiektów ujętych w PPK

Numer Nazwa obiektu w PPK Całkowita nominalna moc dostarczona w paliwie 31.12.2010 (MW) Zanieczyszczenia objęte PPK
SO2 NOx pył
1 Bratislavská teplárenská, a.s., Tepláreň Juh 254
2 Bratislavská teplárenská, a.s.,Tepláreň Západ 255
3 Continental Matador Rubber, s. r. o. 128
4 Slovnaft Petrochemicals, s. r. o. 111,41
5 U. S. Steel Košice, s. r. o., boilers K1-K5 917,3
6 U.S.Steel Košice, s. r. o., boiler K6 163,6
7 Zvolenská teplárenská, a.s., Tepláreň B 199
Pułapy emisji (w tonach)
2016 2017 2018 2019 1.1.2010 - 30.6.2020
SO2 7 429 5 722 4 016 2 309 1 155
NOx 4 469 3 758 3 047 2 335 1 168
pył 430 343 257 170 85
1 Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
2 Powiadomienie Republiki Słowackiej Komisja otrzymała w dniu 9 stycznia 2013 r. pocztą elektroniczną zarejestrowaną pod numerem referencyjnym Ares(2013)25811. W piśmie z dnia 9 stycznia 2013 r. (zarejestrowanym pod numerem referencyjnym Ares(2013)40113) Komisja otrzymała od władz słowackich wyjaśnienie, że ze względu na problemy techniczne z systemem informatycznym pod koniec 2012 r. wersji elektronicznej PPK nie można było dostarczyć Komisji przed dniem 1 stycznia 2013 r., ale została ona wysłana ponownie natychmiast po przywróceniu operacyjności systemu informatycznemu.
3 Dyrektywa 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 1).
4 Ares(2013)1636798.
5 Ares(2013)2533608.
6 Ares(2013)2741492.
7 Ares(2013)3001466.
8 Ares(2013)3122053.
9 Ares(2013)3198587.
10 Ares(2013)3322372.
11 Decyzja wykonawcza Komisji 2012/115/UE z dnia 10 lutego 2012 r. ustanawiająca przepisy dotyczące przejściowych planów krajowych, o których mowa w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz.U. L 52 z 24.2.2012, s. 12).
12 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz.U. L 152 z 11.6.2008, s. 1).
13 Dyrektywa 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 22).
14 Wersja skonsolidowana przejściowego planu krajowego została zare-jestrowana przez Komisję w dniu 7 października 2013 r. pod numerem referencyjnym Ares(2013)3198587.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.16.34

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/25/UE w sprawie powiadomienia przez Republikę Słowacką o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych
Data aktu: 17/01/2014
Data ogłoszenia: 21/01/2014