(Dz.U.UE L z dnia 16 maja 2014 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 i art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Działanie Unii Europejskiej w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego. Głównym punktem odniesienia dla norm bezpieczeństwa powinna być Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu z 1974 r. (zwana dalej konwencją SOLAS z 1974 r.) wraz ze zmianami, obejmująca międzynarodowo uzgodnione normy dla statków pasażerskich i szybkich jednostek pasażerskich uprawiających żeglugę międzynarodową.
(2) Komitet Bezpieczeństwa na Morzu IMO na swoim 92. posiedzeniu zatwierdził między innymi poprawki do prawideł II-1/29, II-2/3, 2/9.7, 2/13.4, 2/18, III/20 konwencji SOLAS, Międzynarodowego kodeksu środków ratunkowych i kodeksu dotyczącego rozszerzonego programu kontroli z 2011 r. Oczekuje się, że poprawki te zostaną przyjęte na 93. posiedzeniu Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu, które odbędzie się w maju 2014 r.
(3) Poprawki do prawideł II-2/3 i II-2/9.7 konwencji SOLAS dotyczące odporności ogniowej kanałów wentylacyjnych w przypadku nowych statków spowodują wprowadzenie nowych wymagań dotyczących systemów wentylacyjnych na statkach, w tym na statkach pasażerskich przewożących więcej niż 36 pasażerów. Przepisy pkt 12 części A i pkt 9 części B rozdziału II-2 załącznika I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE 1 dotyczące otworów przewodów wentylacyjnych i systemów wentylacyjnych na statkach przewożących więcej niż 36 pasażerów obejmują te zagadnienia i pochodzą z prawideł konwencji SOLAS, które mają obecnie zostać zmienione.
(4) Poprawki do prawidła II-2/13.4 konwencji SOLAS wprowadzą dodatkowe drogi ewakuacji z pomieszczeń maszynowych dla nowych statków pasażerskich i towarowych. Przepisy pkt 6 części B rozdziału II-2 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE (drogi ewakuacji) obejmują te zagadnienia i pochodzą z prawideł konwencji SOLAS, które mają obecnie zostać zmienione.
(5) Poprawki do prawidła konwencji SOLAS II-2/18 dotyczącego lądowisk dla śmigłowców na statkach pasażerskich typu ro-ro w przypadku nowych statków będą obejmować wymóg, aby pianowe urządzenia gaśnicze były zgodne z okólnikiem IMO MSC.1/Circ.1431 z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie wytycznych dotyczących zatwierdzania pianowych urządzeń gaśniczych na platformie śmigłowcowej. Punkt 18 części B rozdział II-2 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE stanowi, że statki wyposażone w lądowisko dla śmigłowców muszą spełniać wymagania prawidła SOLAS w wersji obowiązującej na dzień 1 stycznia 2003 r., które mają obecnie zostać zmienione.
(6) Poprawki do prawidła 20 w rozdziale III konwencji SOLAS oraz powiązanych wymagań dotyczących okresowego serwisowania i konserwacji łodzi ratunkowych i łodzi ratowniczych dla wszystkich statków mają na celu spowodowanie, aby te szczegółowe wymagania były obowiązkowe. Rozdział III załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE stanowi, że konserwacja i przegląd środków ratunkowych powinny być przeprowadzane zgodnie z tymi samymi wymaganiami prawidła III/20 konwencji SOLAS, które mają obecnie zostać zmienione.
(7) Poprawki do Międzynarodowego kodeksu środków ratunkowych dotyczące referencyjnych urządzeń testowych dla kamizelek ratunkowych wprowadzą nowe wymagania dla referencyjnych urządzeń testowych. Punkt 2.2 rozdziału III dyrektywy 2009/45/WE wskazuje, że wszystkie takie osobiste urządzenia ratunkowe powinny być zgodne z Międzynarodowym kodeksem środków ratunkowych. Ponadto art. 5 ust. 1 dyrektywy Rady 96/98/WE 2 stanowi, że wyposażenie wyszczególnione w załączniku A.1 do tej dyrektywy umieszczone na statku wspólnotowym musi odpowiadać stosownym wymaganiom określonym w wymienionych w tym załączniku dokumentach międzynarodowych. W pkt A.1.1.4 w tabeli w załączniku A.1 obowiązującą normą dla kamizelek ratunkowych jest rezolucja IMO MSC 48(66) - Międzynarodowy kodeks środków ratunkowych, która ma obecnie zostać zmieniona.
(8) Poprawki do prawidła konwencji SOLAS II-1/29 dotyczącego wymagań dla prób urządzenia sterowego wprowadzą dodatkowe wymagania w celu wykazania zgodności podczas prób na morzu. Punkty 6 i 7 części C rozdziału II-1 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE pochodzą z analogicznych postanowień konwencji SOLAS (rozdział II-1 część C prawidło 29) dotyczących wymogów wobec głównego urządzenia sterowego i rezerwowego urządzenia sterowego i stanowią ich odwzorowanie, a obecnie mają zostać zmienione.
(9) Powyższe poprawki do prawideł II-1/29, II-2/3, 2/9.7, 2/13.4, 2/18, III/20 konwencji SOLAS oraz Międzynarodowego kodeksu środków ratunkowych będą mieć zastosowanie do statków pasażerskich oraz szybkich jednostek pasażerskich wykonujących podróże krajowe, zgodnie z art. 1 i 3 dyrektywy 2009/45/WE. W związku z tym poprawki te, w zakresie, w jakim dotyczą statków pasażerskich oraz szybkich jednostek pasażerskich wykonujących podróże krajowe, podlegają wyłącznej kompetencji Unii.
(10) Poprawki do kodeksu dotyczącego rozszerzonego programu kontroli z 2011 r. dostosowują go do praktyk instytucji klasyfikacyjnych. Artykuły 5 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 530/2012 3 wprowadzają obowiązek spełniania warunków planu oceny stanu technicznego IMO dla zbiornikowców pojedynczokadłubowych mających więcej niż 15 lat. W rozszerzonym programie inspekcji podczas kontroli drobnicowców i tankowców, zwanym inaczej rozszerzonym programem kontroli, określono sposób przeprowadzania takiej zintensyfikowanej oceny. Jako że w planie oceny stanu technicznego do osiągnięcia celu stosuje się rozszerzony program kontroli, wszelkie zmiany kontroli w ramach rozszerzonego programu kontroli będą automatycznie miały zastosowanie na mocy rozporządzenia (UE) nr 530/2012.
(11) Unia nie jest ani członkiem IMO, ani umawiającą się stroną odnośnych konwencji i kodeksów. W związku z tym konieczne jest, aby Rada upoważniła państwa członkowskie do przekazania stanowiska Unii i wyrażenia przez nie zgody na związanie się tymi poprawkami, w zakresie, w jakim podlegają one wyłącznej kompetencji Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.145.40 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2014/280/UE w sprawie stanowiska, które ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 93. posiedzenia Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu poświęconego przyjęciu poprawek do prawideł II-1/29, II-2/3, 2/9.7, 2/13.4, 2/18, III/20 konwencji SOLAS, Międzynarodowego kodeksu środków ratunkowych i kodeksu dotyczącego rozszerzonego programu kontroli z 2011 r. |
Data aktu: | 08/05/2014 |
Data ogłoszenia: | 16/05/2014 |