uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla 2,4-DB, indoksakarbu i piraklostrobiny zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla dimetomorfu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Należy wprowadzić pewne dostosowania techniczne, w szczególności nazwę substancji czynnej "2,4 DB" należy zastąpić nazwą "2,4-DB". Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II i część B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) W odniesieniu do 2,4-DB Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem)" przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 2 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla ziarna jęczmienia, owsa, żyta i pszenicy, dla mięsa, tłuszczu, wątroby i nerek świń, bydła, owiec i kóz, a także dla mleka krowiego, owczego i koziego pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(4) W odniesieniu do dimetomorfu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 3 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Zalecił też obniżenie NDP dla ananasów, ziemniaków, dymki, ogórków, korniszonów, cukinii, melonów, kalarepy, endywii, cykorii warzywnej, fasoli (świeżej, bez strąków), maku i nasion rzepaku, dla mięsa, tłuszczu, wątroby i nerek świń, bydła, owiec i kóz oraz dla mięsa, tłuszczu i wątroby drobiu, a także mleka krowiego, owczego i koziego oraz jaj ptasich. W odniesieniu do innych produktów zalecił podniesienie lub pozostawienie dotychczasowych NDP. W odniesieniu do NDP dla jeżyn, malin i szpinaku Urząd stwierdził, że pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. W odniesieniu do warzyw cebulowych - pozostałych należy ustanowić NDP o wartości innej niż ta określona przez Urząd ze względu na brak ryzyka dla konsumenta i w oparciu o dodatkowe informacje dotyczące dobrej praktyki rolniczej, przedstawione przez Niemcy. W odniesieniu do czosnku, cebuli, szalotki, brokułów, kapusty głowiastej, kapustnych liściowych, sałaty, endywii, szpinaku, boćwiny i selera po przedłożeniu opinii, o której mowa w pierwszym zdaniu, Urząd przedłożył kolejne opinie dotyczące NDP 4 , 5 . Należy uwzględnić te opinie.
(5) W odniesieniu do indoksakarbu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 6 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Urząd zalecił obniżenie NDP dla borówek amerykańskich, porzeczek, agrestu, róży dzikiej, morw, głogu, bzu czarnego, brukselki, kapusty głowiastej, endywii, orzeszków ziemnych, nasion rzepaku i ziaren kukurydzy. W odniesieniu do innych produktów zalecił podniesienie lub pozostawienie dotychczasowych NDP. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla jabłek, brokułów, kalafiorów, roszpunki warzywnej, rokiety siewnej, rukoli, liści i pędów kapustnych, mięsa, tłuszczu i wątroby drobiu oraz jaj ptasich pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. W odniesieniu do truskawek, malin, kapusty pekińskiej, roszpunki warzywnej, fasoli (świeżej, w strąkach), karczochów, kopru włoskiego i rabarbaru po przedłożeniu opinii, o której mowa w pierwszym zdaniu, Urząd przedłożył kolejną opinię dotyczącą NDP 7 . Należy uwzględnić tę opinię.
(6) W odniesieniu do piraklostrobiny Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 8 . Urząd zalecił obniżenie NDP dla endywii i łubinu (suchego). W odniesieniu do innych produktów zalecił podniesienie lub pozostawienie dotychczasowych NDP. W odniesieniu do NDP dla winogron stołowych, selera, nasion bawełny i ziaren kawy Urząd stwierdził, że pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. W odniesieniu do pomarańczy, kapustnych liściowych, siemienia lnu, orzeszków ziemnych, maku, ziaren sezamu, nasion rzepaku, nasion gorczycy, nasion bawełny, rokosza barwierskiego, ogórecznika, lnicznika właściwego i rącznika pospolitego po przedłożeniu opinii, o której mowa w pierwszym zdaniu, Urząd przedłożył kolejne opinie dotyczące NDP 9 , 10 . Należy uwzględnić te opinie. W odniesieniu do wiśni i czereśni, brzoskwiń, śliwek, truskawek, jeżyn, malin, borówek amerykańskich, papai, cebuli, dyniowatych - z jadalną skórką, jęczmienia, owsa, żyta, sorgo i pszenicy po przedłożeniu przez Urząd opinii, o której mowa w pierwszym zdaniu, Komisja Codex Alimentarius (CAC) 11 przyjęła NDP zawarte w Kodeksie (CXL) dla piraklostrobiny. Należy uwzględnić te wartości CXL z wyjątkiem tych, które nie są bezpieczne dla europejskiej grupy konsumentów i w sprawie których Unia zgłosiła do CAC zastrzeżenie 12 .
(7) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin na zastosowanie zmienionych NDP w celu umożliwienia państwom członkowskim i zainteresowanym stronom przygotowania się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II oraz części A i B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały zgodnie z prawem wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
http://www.codexalimentarius.org/download/report/777/REP12_PRe. pdf
Wspólny program FAO i WHO dotyczący standardów żywienio-wych, Komisja Codex Alimentarius. Dodatki II i III. Sesja trzydziesta piąta. Rzym, Włochy, 2-7 lipca 2012 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.192.39 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 668/2013 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 2,4-DB, dimetomorfu, indoksakarbu i piraklostrobiny w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 12/07/2013 |
Data ogłoszenia: | 13/07/2013 |
Data wejścia w życie: | 02/08/2013, 02/02/2014 |