a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na mocy art. 12 rozporządzenia (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego Europejską Agencję Kolejową 2 Europejska Agencja Kolejowa (zwana dalej "Agencją") jest zobowiązana do zapewnienia dostosowania technicznych specyfikacji interoperacyjności ("TSI") do postępu technicznego i tendencji rynkowych oraz do wymagań społecznych, a także przedkłada Komisji niezbędne jej zdaniem zmiany w TSI.
(2) Decyzją C(2010) 2576 z dnia 29 kwietnia 2010 r. Komisja udzieliła Agencji mandatu do opracowania i dokonania przeglądu technicznych specyfikacji interoperacyjności w celu rozszerzenia ich zakresu na cały system kolei w Unii Europejskiej. Na mocy tego mandatu Agencja otrzymała zadanie rozszerzenia zakresu technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - wagony towarowe" na cały system kolei w Unii Europejskiej.
(3) Dnia 1 lutego 2012 r. Europejska Agencja Kolejowa przedłożyła zalecenie dotyczące zmienionej technicznej specyfikacji interoperacyjności dla podsystemu "Tabor - wagony towarowe".
(4) TSI dotycząca podsystemu "Tabor - wagony towarowe" nie powinna nakładać wymogu korzystania z określonych technologii lub rozwiązań technicznych, z wyjątkiem sytuacji, kiedy jest to absolutnie niezbędne do zrealizowania funkcji interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej.
(5) TSI dotycząca taboru ustanowiona na mocy niniejszego rozporządzenia nie obejmuje wszystkich wymagań zasadniczych określonych w załączniku III do dyrektywy 2008/57/WE. Zgodnie z art. 5 ust. 6 dyrektywy 2008/57/WE aspekty techniczne, które nie są uwzględnione, powinny zostać określone jako punkty otwarte.
(6) Zgodnie z art. 17 ust. 3 dyrektywy 2008/57/WE państwa członkowskie przekazują Komisji i pozostałym państwom członkowskim informacje na temat przepisów technicznych, oceny zgodności i procedur weryfikacji, które należy stosować w poszczególnych przypadkach, oraz organów odpowiedzialnych za wykonywanie tych procedur.
(7) TSI dotycząca podsystemu "Tabor - wagony towarowe" powinna odnosić się do decyzji Komisji 2010/713/UE z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie modułów procedur oceny zgodności, przydatności do stosowania i weryfikacji WE stosowanych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności przyjętych na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE 3 .
(8) Zgodnie z art. 11 ust. 5 dyrektywy 2008/57/WE TSI dotycząca podsystemu "Tabor - wagony towarowe" powinna umożliwiać, przez pewien ograniczony okres, włączanie składników interoperacyjności do podsystemów bez certyfikacji, o ile spełnione są określone warunki.
(9) Z tego względu należy uchylić decyzję 2006/861/WE z dnia 28 lipca 2006 r. dotyczącą technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor kolejowy - wagony towarowe" transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych 4 .
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 29 ust. 1 dyrektywy 2008/57/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.
2 Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.
3 Dz.U. L 319 z 4.12.2010, s. 1.
4 Dz.U. L 344 z 8.12.2006, s. 1.
5 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
7 Art. 3 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
8 Art. 3 lit. c):- dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/924 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
9 Art. 3 lit. d) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 387/2020 z dnia 9 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.73.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2020 r.
10 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/1694 z dnia 8 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.222.88) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 2023 r.
11 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
12 Art. 5 ust. 2 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
13 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
14 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
15 Art. 8 ust. 3 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
16 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102).
17 Art. 8 ust. 4:- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1236/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.322.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. d rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
18 Art. 8a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/924 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
19 Art. 8a ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
20 Art. 8a ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
21 Art. 8a ust. 3 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 6 lit. c rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
22 Art. 8b dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/924 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
23 Art. 8c dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/924 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
24 Art. 8c ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
25 Art. 8c ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
26 Art. 8c ust. 3 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. c rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
27 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
28 Art. 9a uchylony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/1694 z dnia 8 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.222.88) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 2023 r.
29 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2015/924 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
30 Art. 10a ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
31 Art. 10a ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
32 Załącznik:- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1236/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.322.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2015/924 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 387/2020 z dnia 9 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.73.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1694 z dnia 8 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.222.88) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 2023 r.
33 Dz.U. L 121 z 3.5.2013, s. 8.
34 Plan utrzymania uwzględnia wnioski z prac grupy zadaniowej ERA ds. utrzymania wagonów towarowych (zob. "Sprawozdanie końcowe z działalności grupy zadaniowej ds. utrzymania wagonów towarowych" opublikowane na stronie internetowej ERA: http://www.era.europa.eu).
35 Dz.U. L 264 z 8.10.2011, s. 32.
36 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2012/757/UE (Dz.U. L 139 I z 27.5.2019, s. 5).
37 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/387 z dnia 9 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1302/2014 i (UE) 2016/919 w odniesieniu do rozszerzenia obszaru użytkowania i etapów przejściowych (Dz.U. L 73 z 10.3.2020, s. 6).
38 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66).
39 Decyzja Komisji 2010/713/UE z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie modułów procedur oceny zgodności, przydatności do stosowania i weryfikacji WE stosowanych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności przyjętych na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE (Dz.U. L 319 z 4.12.2010, s. 1).
40 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu "Tabor - hałas", zmieniające decyzję 2008/232/WE i uchylające decyzję 2011/229/UE (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 421).
41 Decyzja Komisji 2007/756/WE z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmująca wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/WE (Dz.U. L 305 z 23.11.2007, s. 30).
42 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53).
43 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 360).
44 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1299/2014, (UE) nr 1301/2014, (UE) nr 1302/2014, (UE) nr 1303/2014 i (UE) 2016/919 oraz decyzję wykonawczą Komisji 2011/665/UE w odniesieniu do dostosowania do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz realizacji celów szczegółowych określonych w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 (Dz.U. L 139 I z 27.5.2019, s. 108).
45 Załącznik dodatek A:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2015/924 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1694 z dnia 8 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.222.88) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 2023 r.
46 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/387 z dnia 9 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 321/2013 dotyczące technicznejspecyfikacji interoperacyjności odnoszącejsię do podsystemu "Tabor - wagony towarowe" systemu kolei (Dz.U. L 73 z 10.3.2020, s. 6).
47 Załącznik dodatek C:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2015/924 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 387/2020 z dnia 9 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.73.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1694 z dnia 8 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.222.88) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 2023 r.
48 Załącznik dodatek D:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2015/924 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1694 z dnia 8 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.222.88) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 2023 r.
49 Załącznik dodatek E:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2015/924 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1694 z dnia 8 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.222.88) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 2023 r.
50 Załącznik dodatek F:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2015/924 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.139I.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1694 z dnia 8 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.222.88) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 2023 r.
51 Załącznik dodatek G zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1694 z dnia 8 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.222.88) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 2023 r.
52 Załącznik dodatek H dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1694 z dnia 8 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.222.88) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 2023 r.